Czy w przypadku kupna pojazdów samochodowych w celu recyklingu ma zastosowanie przepis art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku... - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.147.2022.3.MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.147.2022.3.MM

Temat interpretacji

Czy w przypadku kupna pojazdów samochodowych w celu recyklingu ma zastosowanie przepis art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, uznający, że tego typu transakcje nie podlegają opodatkowaniu w tym zakresie?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 5 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych kupna pojazdów samochodowych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 sierpnia 2022 r. (wpływ 4 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan jednoosobowym podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność od ... lipca 2015 r. w zakresie kodu PKD 38.31.Z - czyli demontażu i recyklingu pojazdów samochodowych, zakwalifikowanych przez ich właścicieli do kasacji (zezłomowania). Przy odbiorze wyeksploatowanego, niesprawnego pojazdu wystawia Pan dostawcy dokument – „dowód zakupu” określający datę, dane identyfikujące dany pojazd oraz uzgodnioną z nim cenę, regulowaną zawsze w formie gotówkowej.

Już w 2021 r. zaistniały przypadki przekroczenia limitu kwotowego określonego w art. 9 pkt 6 ustawy o pcc, czyli 1.000,00 zł., co powodowałoby każdorazowo powstanie obowiązku podatkowego i zobowiązania w tym podatku.

Istnieje jednak wątpliwość w tej kwestii wynikająca z treści art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o pcc, bowiem jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast dostawcy pojazdów - wyłącznie osoby prywatne - nie są podatnikami podatku od towarów i usług, czyli uzyskując przychody z takich transakcji korzystają ze zwolnienia przedmiotowego lub podmiotowego od podatku VAT.

Uzyskany przychód ze sprzedaży elementów składowych skupowanych pojazdów samochodowych opodatkowuje Pan podatkiem VAT. 

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

-sprzedający (dostawcy pojazdów) na moment transakcji (sprzedaży pojazdu) nie byli podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług;

-sprzedający byli wyłącznie osobami fizycznymi niebędącymi podmiotami gospodarczymi i niezarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług;

-wszystkie transakcje sprzedaży pojazdów samochodowych udokumentowane były wyłącznie umowami cywilnoprawnymi – umowami sprzedaży.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie przepis art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, uznający, że tego typu transakcje nie podlegają opodatkowaniu w tym zakresie?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, ponieważ dokonujący transakcji sprzedaży Panu pojazdów samochodowych do recyklingu korzystają ze zwolnienia podmiotowego czy przedmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 43 i 113, to fakty te przesądzają o zasadności uznania, że takie czynności prawne - sprzedaż rzeczy ruchomych - nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, bez względu na ich wartość.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pana stanowiska tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego: 

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,

b)innych praw majątkowych − 1%.

W myśl art. 9 pkt 6 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne: sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1.000 zł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika, oraz przypadków, o których mowa w ust. 1a.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania przekracza 1000 zł podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym. Stawka podatku od umowy sprzedaży rzeczy ruchomych wynosi 2%.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej skupuje od osób fizycznych samochody osobowe przeznaczone do zezłomowania. Wnioskodawca wystawia dowód zakupu, transakcja nie jest udokumentowana fakturą VAT. Sprzedający (dostawcy pojazdów) na moment transakcji (sprzedaży pojazdu) nie byli podatnikami podatku od towarów i usług. Sprzedający byli wyłącznie osobami fizycznymi niebędącymi podmiotami gospodarczymi i niezarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, z tytułu opisanych transakcji, tj. konkretnych umów sprzedaży, strony sprzedające nie były zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz czynności nie podlegały opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż – jak Pan wyjaśnił – sprzedający na moment transakcji nie byli podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedający byli wyłącznie osobami fizycznymi niebędącymi podmiotami gospodarczymi i niezarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług. Dokonane transakcje sprzedaży nie były udokumentowane fakturą VAT, a jedynie umową sprzedaży.

Mając na uwadze treść wniosku oraz przytoczone przepisy – skoro sprzedający z tytułu omawianych transakcji nie są zwolnieni z podatku od towarów i usług, bo nie działają w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, to transakcje nabycia pojazdów samochodowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym – skoro opisane we wniosku transakcje nie są objęte uregulowaniami ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynności te nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem (a tak właśnie wynika z treści opisu stanu faktycznego) – jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanych we wniosku umów sprzedaży pojazdów samochodowych w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania przekracza 1000 zł, gdyż czynności te (umowy) nie są wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).