w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami. - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.184.2020.2.PB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2020, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.184.2020.2.PB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 3 września 2020 r. (data wpływu 9 września 2020 r.), uzupełnionym 21 października 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 02 października 2020 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4014.184.2020.1.PB wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 21 października 2020 r.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

  • Panią S. B.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 1:

  • Pana T. B.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 2:

  • Panią H. K.-B.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 3:

  • Panią J. O.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 4:

  • Panią M. K.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 5:

  • Panią U. L.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 6:

  • Pana A. L.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 7:

  • Panią A. Pt.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 8:

  • Panią A. P.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 9:

  • Pana G. Z.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 10:

  • Panią A. Sz.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 11:

  • Pana J. P.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 12:

  • Panią L. H.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 13:

  • Panią S. B.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 14:

  • Panią A. C.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 15:

  • Panią H. L.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania 16:

  • Pana M. L.;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

H. L. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 15), M. L. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 16), J. O. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 3), A. Sz. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 10) i G. Z. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 9) są współwłaścicielami nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym () o powierzchni 0,6924 ha, która zostanie podzielona zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta z 3 lipca 2020 r. na 18 nowo utworzonych działek, tj. o numerze głównym () oraz kolejno łamanych/od nr () do ().

S. B. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 13) i M. K. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 4) są właścicielami nieruchomości o nr () o powierzchni 0,2736 ha, która zostanie zgodnie z ww. decyzją podzielona na 17 działek, tj. o numerze głównym: () oraz kolejno łamanych numerach od () do ().

A. L. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 6), U. L. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 5), A. Pt. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 7) są współwłaścicielami nieruchomości o nr geodezyjnym () o powierzchni 0,2749 ha, która zgodnie z ww. decyzją zostanie podzielona na 18 działek, tj. o numerze głównym () oraz kolejno łamanych numerach od () do ().

H. K.-B. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 2), S. i T. małżonkowie B. (Zainteresowany będący stroną postępowania i Zainteresowany niebędący stroną postępowania 1) są właścicielami nieruchomości oznaczonej nr geodezyjnym () o powierzchni 0,2919 ha, która zgodnie z ww. decyzją podzielona zostanie na 15 działek oraz oznaczonej numerem geodezyjnym () o powierzchni 0,0874 ha, która zostanie podzielona na dwie działki, tj. ().

A. i J. małżonkowie P. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 8 i Zainteresowany niebędący stroną postępowania 11) są właścicielami nieruchomości o oznaczeniu geodezyjnym nr () o powierzchni 0,2976 ha, która zgodnie z ww. decyzją zostanie podzielona na 15 działek, tj. o numerze głównym () oraz kolejno łamanych numerach od () do ().

A.C. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 14) i L. H. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania 12) są właścicielami nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym () o powierzchni 0,6732 ha, która zgodnie z ww. decyzją zostanie podzielona na 15 działek, tj. o numerze głównym () i kolejno łamanych numerach od () do ().

Powyższe ruchomości sąsiadując ze sobą ukształtowane są w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie.

Mając powyższe na uwadze ww. właściciele złożyli wniosek o podział przedmiotowych nieruchomości, który ma na celu wydzielenie i utworzenie nowych 31 nieruchomości w formie umożliwiającej ich racjonalne wykorzystanie.

Ww. decyzją Prezydent Miasta zatwierdził ww. podział nieruchomości o ile właściciele zgodnie z przedwstępna umowa zamiany z 15 lutego 2020 r. dokonają wzajemnego przeniesienia praw do części nowo wydzielonych działek, które wejdą w skład nowo tworzonych trzydziestu jeden nieruchomości:

  1. nieruchomości składającej się z działek (),
  2. nieruchomości składającej się z działek (),
  3. nieruchomości składającej się z działek (),
  4. nieruchomości składającej się z działek (),
  5. nieruchomości składającej się z działek (),
  6. nieruchomości składającej się z działek (),
  7. nieruchomości składającej się z działek (),
  8. nieruchomości składającej się z działek (),
  9. nieruchomości składającej się z działek (),
  10. nieruchomości składającej się z działek (),
  11. nieruchomości składającej się z działek (),
  12. nieruchomości składającej się z działek (),
  13. nieruchomości składającej się z działek (),
  14. nieruchomości składającej się z działek (),
  15. nieruchomości składającej się z działek (),
  16. nieruchomości składającej się z działek (),
  17. nieruchomości składającej się z działek (),
  18. nieruchomości składającej się z działek (),
  19. nieruchomości składającej się z działek (),
  20. nieruchomości składającej się z działek (),
  21. nieruchomości składającej się z działek (),
  22. nieruchomości składającej się z działek (),
  23. nieruchomości składającej się z działek (),
  24. nieruchomości składającej się z działek (),
  25. nieruchomości składającej się z działek (),
  26. nieruchomości składającej się z działek (),
  27. nieruchomości składającej się z działek (),
  28. nieruchomości składającej się z działek (),
  29. nieruchomości składającej się z działek (),
  30. nieruchomości składającej się z działek (),
  31. nieruchomości składającej się z działek ().

Zainteresowani zgodnie z ww. umową przedwstępną planują w terminie do 30 czerwca 2021 r. zawrzeć stanowczą umowę zamiany, zgodnie z którą powstanie ww. trzydzieści jeden nowo utworzonych nieruchomości.

Zainteresowani w uzupełnieniu wniosku wskazali, że są właścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości gruntowych, których ukształtowanie uniemożliwia ich racjonalne zagospodarowanie, w tym w szczególności w sposób przewidziany i dopuszczony w obowiązującym dla tego terenu miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W celu umożliwienia racjonalnego zagospodarowania przedmiotowych nieruchomości, właściciele zdecydowali się na dokonanie podziału działek gruntu składających się na poszczególne nieruchomości i wzajemną zamianę poszczególnych ich części w taki sposób, aby każdy z właścicieli mógł z nowo wydzielonych działek gruntu, po ich połączeniu, utworzyć nieruchomości w pełni funkcjonalne i możliwe do racjonalnego zagospodarowania zgodnie z ich potrzebami oraz kryteriami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W tym celu 15 lutego 2020 r. została podpisana w formie aktu notarialnego przedwstępna umowa zamiany, w której właściciele nieruchomości oświadczyli, że w celu zamiany wydzielonych części opisanych wyżej nieruchomości zamierzają dokonać podziału geodezyjnego działek w sposób jak stanowi § 7 aktu notarialnego.

Następnie Zainteresowani zobowiązali się w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, zawrzeć umowy zamiany w sposób wskazany w § 8 przedwstępnej umowy zamiany.

W dniu 20 marca 2020 r. Prezydent Miasta, działając na podstawie art. 93 ust. 1, 4, 5; art. 98b, art. 99 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości zaopiniował pozytywnie, a w dniu 03 lipca 2020 r. wydał decyzję zatwierdzającą planowany jak wyżej podział nieruchomości.

W związku z powyższym, zgodnie z umową przedwstępną zamiany, strony planują w terminie do dnia 30 czerwca 2021 r. zawrzeć umowę ostateczną.

W związku z powyższym opisem, po sformułowaniu w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy umowa zamiany w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, jeżeli umowa zamiany następuje na podstawie ww. art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. z dnia 22 listopada 2019 r., Dz.U. z 2020 r. poz. 65) czynność ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. nr 86 poz. 959, t.j. z dnia 4 maja 2020 r. Dz.U. z 2020 r. poz. 815).

W art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami uregulowano szczególny tryb postępowania podziałowego, stanowiącego swoisty rodzaj scalenia i podziału co najmniej kilku odrębnych nieruchomości, dokonywanego decyzją organu orzekającego o zatwierdzeniu połączenia i następczego podziału tych nieruchomości. W ramach tej procedury dochodzi do ukształtowania nowego stanu ewidencyjnego granic, oznaczenia, konfiguracji i wielkości wydzielanych działek gruntu i nieruchomości obejmujących te działki.

Przedmiotem połączenia i podziału są odrębne nieruchomości, dlatego też w wyniku połączenia dochodzi do zniesienia ewidencyjnych granic między tymi nieruchomościami. Natomiast w wyniku następczego podziału określa się nowy przebieg granic dotychczasowych nieruchomości w obszarze tych nieruchomości. Podział nieruchomości może przy tym polegać nie tylko na wytyczeniu nowych granic pomiędzy dotychczasowymi nieruchomościami, ale także na wydzieleniu w ramach nowych nieruchomości większej liczby działek gruntu aniżeli odpowiadająca liczba nowych nieruchomości.

W wyniku połączenia i podziału nie może oczywiście powstać więcej nieruchomości aniżeli liczba przeznaczona do połączenia, nie mogą być również wydzielone z tych nieruchomości działki gruntu, które mają być przedmiotem współwłasności, jeżeli nie było takich nieruchomości przed dokonaniem połączenia.

Zachowując jednorodność praw przysługujących do nieruchomości, ze względu na łączenie tych nieruchomości i ich ponowny podział, właściciele nieruchomości i użytkownicy wieczyści (odrębnie), mogą wnioskować do wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) o dokonanie połączenia ich nieruchomości i następnie ich podzielenie w takim kształcie i położeniu działek gruntu w ramach tych nieruchomości, który zapewni racjonalne zagospodarowanie tych nieruchomości lub poszczególnych działek gruntu wchodzących w ich skład, według ustaleń planu miejscowego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo według przepisów odrębnych.

Ustawowym wyznacznikiem dokonywania połączenia i podziału nieruchomości jest uzyskanie takiej konfiguracji i wielkości tych nieruchomości, która zapewni ich racjonalne zagospodarowanie. Racjonalność zagospodarowania nieruchomości w nowych granicach ewidencyjnych należy natomiast oceniać przez pryzmat tych dokumentów planistycznych lub przepisów prawa, według których ustala się dopuszczalność zagospodarowania nieruchomości na określone cele.

Jakkolwiek więc zastosowanie omawianej procedury dopuszczone zostało przez ustawodawcę tylko w przypadku, gdy dotychczasowe nieruchomości w swojej konfiguracji, wielkości i położeniu uniemożliwią ich racjonalne zagospodarowanie, to jednak wnioskodawcy przeprowadzenia tej procedury nie muszą wykazywać zaistnienia tej okoliczności, lecz zobowiązani są do przedłożenia takiego projektu połączenia i podziału nieruchomości, który zapewni możliwość racjonalnego ich zagospodarowania w świetle istniejących dokumentów planistycznych albo w świetle przepisów odrębnych.

Procesowym warunkiem dopuszczalności dokonania połączenia i podziału nieruchomości jest przedłożenie do wniosku o dokonanie tych czynności notarialnej umowy zobowiązującej wszystkich wnioskodawców do dokonania stosownych zamian wobec części dotychczasowych nieruchomości, które będą ujęte w granicach ewidencyjnych nowych nieruchomości po dokonaniu podziału.

Umowa ta ma charakter umowy przedwstępnej i służy skutecznemu wyegzekwowaniu obowiązku dokonania zamiany po wydaniu decyzji o zatwierdzeniu połączenia i podziału nieruchomości, stosownie do art. 390 § 2 w zw. z art. 158 Kodeksu cywilnego. Zatwierdzenia połączenia i podziału nieruchomości dokonuje się zatem pod warunkiem dokonania tej zamiany po dniu, gdy decyzja o zatwierdzeniu połączenia i podziału nieruchomości stanie się ostateczna. Zatwierdzenie połączenia i podziału nieruchomości ma więc charakter warunkowy. Warunek ten może być jednak spełniony dopiero po tym, gdy decyzja w tym względzie stanie się ostateczna.

W wyniku ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu połączenia i podziału nieruchomości powstaną nieruchomości o nowym przebiegu granic, które obejmują część obszaru nieruchomości sprzed połączenia. Ostateczna decyzja o zatwierdzeniu połączenia i podziału nieruchomości skutkuje zatem powstaniem nieruchomości w kształcie ewidencyjnym nieopowiadającym dotychczasowemu stanowi prawnemu tych nieruchomości. Dlatego też konieczne jest niezwłoczne dokonanie zamiany tych części nieruchomości sprzed połączenia i podziału, które weszły w skład nowych nieruchomości, aby stan prawny nowych nieruchomości był adekwatny do ich nowego stanu ewidencyjnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt g) [winno być: art. 2 pkt 1 lit. g] ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom ustawy o gospodarce nieruchomościami. Nie podlegają zatem podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne w kategoriach spraw określonych przedmiotową ustawą. Zakres wyłączenia określa się na podstawie ustaw szczególnych, dotyczących danej kategorii spraw. Jedną z ustaw jest ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, której będzie podlegał stan faktyczny opisany w niniejszym wniosku

W ocenie Zainteresowanych, planowana zamiana będzie dokonana w trybie art. 98b ust. 1-3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a zatem nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, albowiem zgodnie z tym przepisem nie podlegają opodatkowaniu czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie zamiany ciąży na stronach czynności.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie zamiany:

  1. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu stanowi różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,
  2. w pozostałych przypadkach stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą m.in. od umowy zamiany przy przeniesieniu własności nieruchomości 2%.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że zamiana nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na stronach czynności.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r., poz. 65, ze zm.) określa zasady scalania i podziału nieruchomości (art. 1 ust. 1 pkt 3).

W myśl art. 98b ust. 1 ww. ustawy właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3.

Zgodnie z treścią art. 98b ust. 2 ww. ustawy w sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99.

Stosownie do art. 98b ust. 3 ww. ustawy podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15.

Z opisu zdarzenia przyszłego oraz uzupełnienia wniosku wynika, że Zainteresowani są właścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości gruntowych, których ukształtowanie uniemożliwia ich racjonalne zagospodarowanie, w tym w szczególności w sposób przewidziany i dopuszczony w obowiązującym dla tego terenu miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W celu umożliwienia racjonalnego zagospodarowania przedmiotowych nieruchomości, właściciele zdecydowali się na dokonanie podziału działek gruntu składających się na poszczególne nieruchomości i wzajemną zamianę poszczególnych ich części w taki sposób, aby każdy z właścicieli mógł z nowo wydzielonych działek gruntu, po ich połączeniu, utworzyć nieruchomości w pełni funkcjonalne i możliwe do racjonalnego zagospodarowania zgodnie z ich potrzebami oraz kryteriami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W tym celu 15 lutego 2020 r. została podpisana w formie aktu notarialnego przedwstępna umowa zamiany, w której właściciele nieruchomości oświadczyli, że w celu zamiany wydzielonych części opisanych wyżej nieruchomości zamierzają dokonać podziału geodezyjnego działek w sposób jak stanowi § 7 aktu notarialnego. Następnie Zainteresowani zobowiązali się w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, zawrzeć umowy zamiany w sposób wskazany w § 8 przedwstępnej umowy zamiany.

Skoro zatem umowa zamiany, zostanie zawarta na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami, to w przedmiotowej sprawie będzie mieć zastosowanie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w konsekwencji przedmiotowa czynność zamiany nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

W konsekwencji powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej