Prawo do skorzystania z pomocy de minimis w związku z zakupem nieruchomości. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.10.2022.2.BB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.10.2022.2.BB

Temat interpretacji

Prawo do skorzystania z pomocy de minimis w związku z zakupem nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 5 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu dwóch działek. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne.

10 maja 2021 r. jednym aktem notarialnym Wnioskodawca nabył od Pani I. M. (Sprzedającej nr 1) niezabudowaną działkę ewidencyjną nr 1 o obszarze xxx ha położoną w obrębie (…), jednostka ewidencyjna (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW nr (…) oraz od Pani M. C. (Sprzedającej nr 2) niezabudowaną działkę gruntu nr 2 o obszarze  xxx ha położoną w obrębie (…), jednostka ewidencyjna (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW nr (…).

Sprzedająca 1 i Sprzedająca 2 są spokrewnione. Sprzedająca 1 ma brata, który jest ojcem Sprzedającej 2 (Sprzedająca 1 i ojciec Sprzedającej 2 to rodzeństwo z tego samego domu).

Wskazane działki były uprawiane przez jedną osobę, tj. ojca Sprzedającej 2, a brata Sprzedającej 1. Obydwie zakupione działki trafiły do jednej księgi wieczystej.

W wyniku dokonania zakupu wskazanych działek zostało powiększone gospodarstwo rolne,  a powierzchnia gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia jest nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez Wnioskodawcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia działek.

Notariusz uznając, że transakcja podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych.

Obecnie powstały wątpliwości czy w przedstawionym przypadku istnieje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych gdy Wnioskodawca nabył na podstawie 1 aktu notarialnego 2 działki (jedna działka 0,6 ha natomiast druga działka 0,7291 ha czyli razem te dwie działki ponad 1 ha) od  2 właścicieli.

Wnioskodawca zwrócił się do Krajowej Informacji Skarbowej mailowo z zapytaniem  o niniejszą kwestię i  sformułował następującą treść zapytania:

„Czy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ustawy  o PCC gdy nabyłem na podstawie 1 aktu notarialnego xxx działki (jedna działka xxx ha natomiast druga działka xxx ha czyli razem te dwie działki ponad xxx ha) od 2 właścicieli  (tj. ojca i córki) – przy założeniu, że wszystkie inne warunki są spełnione (wątpliwość budzi fakt zakupu xxx ha w postaci xxx działek od ojca i córki)”.

Wnioskodawca wyjaśnił, że omyłkowo w zapytaniu mailowym wskazał na ojca i córkę zamiast ciotkę i bratanicę, ale w odpowiedzi mailowej nie uzależniano prawa do zwolnienia od stopnia pokrewieństwa sprzedających.

Na zapytanie mailowe Wnioskodawca otrzymał odpowiedź: „(…) możliwość skorzystania ze zwolnienia, które dotyczy nabycia gruntów stanowiących gospodarstwo rolne, uzależniona jest od spełnienia wszystkich warunków określonych w tym przepisie. W wyniku dokonania czynności musi dojść do utworzenia gospodarstwa rolnego lub powiększenia już istniejącego gospodarstwa rolnego nie mniejszego niż xxx ha i nie większego niż xxx ha. Do skorzystania ze zwolnienia podatnik musi być na dzień nabycia właścicielem (współwłaścicielem) lub dzierżawcą użytków rolnych/gospodarstwa rolnego, aby spełnił się warunek utworzenia lub powiększenia gospodarstwa rolnego.

Zatem przy założeniu, że wszystkie warunki do zwolnienia zostaną spełnione, i jednocześnie nabyte grunty (łącznie) utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, to czynność ta korzystać będzie ze zwolnienia. Bez znaczenia pozostaje fakt, że dojdzie do nabycia dwóch działek (każda o powierzchni nieprzekraczającej xxx ha)”.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Przywołując art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym Wnioskodawca wskazał, że zarówno działka nabyta od Sprzedającej nr 1 jak i działka nabyta od Sprzedającej nr 2 stanowi obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne (i żadna z tych działek nie stanowi gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza).

Wnioskodawca od Sprzedającej nr 1 nabył niezabudowaną działkę ewidencyjną nr 1  o obszarze xxx ha oraz od Sprzedającej nr 2 niezabudowaną działkę gruntu nr 2  o obszarze xxx ha, przy czym obie sprzedające są spokrewnione. Sprzedająca 1 ma brata, który jest ojcem Sprzedającej 2. Przy tym wskazane działki były uprawiane przez jedną osobę, tj. ojca Sprzedającej 2, a brata Sprzedającej 1.

Zatem z treści stanu faktycznego wynikało, że działka nabyta od Sprzedającej nr 1 miała obszar xxx ha natomiast obszar xxx ha jest mniejszy niż xxx ha lub xxx ha przeliczeniowy  (xxx ha nie przekracza xxx ha lub xxx ha przeliczeniowego). Tym samym działka nabyta od Sprzedającej nr 1 nie posiadała powierzchni, która jest wymagana aby uznać, że mamy do czynienia z gospodarstwem rolnym w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Jednocześnie z treści stanu faktycznego wynikało, że działka nabyta od Sprzedającej nr 2 miała obszar xxx ha natomiast obszar xxx ha jest mniejszy niż xxx ha lub xxx ha przeliczeniowy (xxx ha nie przekracza xxx ha lub xxx ha przeliczeniowego). Tym samym działka nabyta od Sprzedającej nr 2 nie posiadała powierzchni, która jest wymagana aby uznać, że mamy do czynienia z gospodarstwem rolnym w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, nabyte na postawie umów sprzedaży - odpowiednio ze Sprzedającą 1 i Sprzedającą 2 opisane we wniosku działki - każda z osobna - nie stanowiły na dzień ich sprzedaży gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Natomiast skoro działka nabyta od Sprzedającej nr 1 miała obszar xxx ha zaś działka nabyta od Sprzedającej nr 2 miała obszar xxx ha łączna powierzchnia tych działek wynosiła xxx ha (xxx ha + xxx ha = xxx ha), czyli łączna powierzchnia nabytego gruntu jest większa niż xxx ha (xxx ha przekracza xxx ha). Przy tym działka nr 1 stanowiła własność Sprzedającej 1 – osoby fizycznej zaś działka nr 2 stanowiła własność Sprzedającej 2 – osoby fizycznej natomiast obie działki były w posiadaniu ojca Sprzedającej 2 a brata Sprzedającej 1 – osoby fizycznej.

Tym samym łącznie powierzchnia działki nabytej od Sprzedającej nr 1 oraz działki nabytej od Sprzedającej nr 2 jest powierzchnią wymaganą aby uznać, że mamy do czynienia  z gospodarstwem rolnym w rozumieniu ustawy o podatku rolnym (łączna powierzchnia nabytego gruntu stanowiącego działkę nr 1 oraz nr 2 przekracza 1 ha bowiem wynosi xxx ha).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, nabyte działki – łącznie – stanowiły na dzień sprzedaży gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Niemniej Wnioskodawca zastrzega, że nie posiada wiedzy w zakresie interpretacji przepisów ustaw. Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i złożył wniosek do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej aby to Dyrektor dokonał interpretacji przepisów. Zatem Wnioskodawca oczekuje również od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy co do uznania zakupionych działek za gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Wnioskodawca przywołał również kilka interpretacji indywidualnych oraz wyroki sądów administracyjnych.

Od opisanej we wniosku sprzedaży na chwilę obecną kwota podatku od czynności cywilnoprawnych nie została naliczona. Jednak na potrzeby wydania interpretacji prawa podatkowego należy przyjąć, że kwota podatku od czynności cywilnoprawnych naliczonego od opisanej we wniosku sprzedaży mieści się w kwocie (limicie) pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym przysługującej podatnikowi oraz w kwocie ogólnokrajowego limitu (z uwzględnieniem wartości pomocy de minimis wykorzystanej przez Wnioskodawcę w przeciągu ostatnich 3 lat kalendarzowych poprzedzających nabycie przedmiotowych działek).

Pytanie

Czy w przypadku Wnioskodawcy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych gdy na podstawie jednego aktu notarialnego zostały nabyte 2 działki od 2 właścicieli (wątpliwość budzi fakt zakupu 1 ha w postaci 2 działek od 2 właścicieli)?

Pana stanowisko w sprawie

W przypadku Wnioskodawcy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa  w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał na zacytowaną w opisie stanu faktycznego odpowiedź mailową z Krajowej Informacji Skarbowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 111) stanowi, że:

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Jak stanowi art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. 

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. 

W myśl  art. 9 pkt 2 powołanej  ustawy:

Zwalnia  się  od  podatku  sprzedaż  własności  gruntów,  stanowiących gospodarstwo rolne  w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami  i  innymi  roślinami,  pod  warunkiem  że  w  wyniku  dokonania  czynności  zostanie  utworzone  lub  powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa  w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania  art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie. W przypadku niedotrzymania któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2  ww. ustawy warunków zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.

Zgodnie z art. 1 ustawy  z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2020 r.  poz. 333):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów  i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej,  w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z powyższymi przepisami, ustawa o podatku rolnym pod pojęciem gospodarstwa rolnego klasyfikuje grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan gospodarstwo rolne. 10 maja 2021 r. jednym aktem notarialnym nabył Pan od Sprzedającej 1 niezabudowaną działkę ewidencyjną o obszarze xxx ha oraz od Sprzedającej 2 niezabudowaną działkę gruntu o obszarze xxx ha. Sprzedająca 1 i Sprzedająca 2 są spokrewnione. Sprzedająca 1 ma brata, który jest ojcem Sprzedającej 2.

Wskazane działki były uprawiane przez jedną osobę, tj. ojca Sprzedającej 2, a brata Sprzedającej 1. Obydwie zakupione działki trafiły do jednej księgi wieczystej. W wyniku dokonania zakupu wskazanych działek zostało powiększone gospodarstwo rolne,  a powierzchnia gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia jest nie mniejsza niż xxx ha i nie większa niż xxx ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez Pana przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia działek. Działki osobno nie stanowiły na dzień sprzedaży gospodarstwa rolnego, jednak obie działki były w posiadaniu ojca Sprzedającej.

W Pana ocenie istnieje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

Brzmienie omawianych przepisów wskazuje, że ocena spełnienia warunków wskazanych  w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z definicją gospodarstwa rolnego zawartą w przepisach o podatku rolnym dokonywana jest na moment zawarcia danej czynności cywilnoprawnej, zaś grunty będące przedmiotem sprzedaży muszą spełniać warunki określone w przepisach o podatku rolnym.

W analizowanej sprawie przedmiotem sprzedaży były dwie odrębne działki, których właścicielami były dwie różne osoby. W akcie notarialnym z xxx r. były więc zawarte dwie umowy sprzedaży; każda z nich dotyczyła odrębnej działki. Zatem na moment sprzedaży działki te nie stanowiły gospodarstwa rolnego w myśl przytoczonych już przepisów o podatku rolnym.

Fakt, że przed sprzedażą działki te wchodziły w skład gospodarstwa rolnego (były  w posiadaniu jednej osoby) nie może być podstawą do zastosowania zwolnienia, ponieważ skutki podatkowe zawartych umów sprzedaży oceniane są na moment zawarcia umów.  W momencie sprzedaży omawiane działki nie spełniały definicji gospodarstwa rolnego.

Tym samym nie została spełniona przesłanka do zwolnienia określonego w art. 9 pkt. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do przywołanej przez Pana mailowej odpowiedzi z Krajowej Informacji Skarbowej informujemy, że odpowiedź ta ma wyłącznie charakter informacyjny i jest oparta na przedstawionym przez Pana zdarzeniu. Z treści Pana zapytania nie wynikało, że ojciec  i córka (winno być ciotka i bratanica) są odrębnymi właścicielami zakupionych działek. Informacja ta ma kluczowe znaczenie dla określenia skutków podatkowych, ponieważ  w sytuacji, w której występują dwie odrębne Sprzedające i dwa odrębne przedmioty sprzedaży, mamy do czynienia z dwoma odrębnymi umowami sprzedaży, które podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych – odrębnej ocenie spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 analizowanej ustawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.