Temat interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości dla Wnioskodawcy jako sprzedającego.
Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 04 grudnia 2019 r. (data wpływu 13 grudnia 2019 r.), uzupełnionego 28 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.
Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych (zawierał braki), w piśmie z 03 lutego 2020 r. znak: 0111-KDIB2-3.4014.65.2019.4.BD, 0113-KDIPT2-2.4011.753.2019.4.AKR oraz 0114-KDIP1-3.4012.613.2019.3.JF wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 21 lutego 2020 r. (uiszczenie brakującej opłaty) oraz 28 lutego 2020 r. (wpływ pisma).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Pan K.S. (dalej: ,,Wnioskodawca) oraz Pan S.G. działający w imieniu i na rzecz Spółki X sp. z o.o., 23 września 2019 r. zawarli przedwstępną umowę sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej. Umowa przedwstępna została zawarta przed notariuszem.
Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości w udziale wynoszącym 1/2 części. Współwłaściciele w pozostałym udziale 1/2 części nieruchomości również zawarli analogiczną umowę.
Zgodnie z zawartą umową przedwstępną, Wnioskodawca sprzeda Spółce X sp. z o.o. niezabudowaną nieruchomość, stanowiącą fizycznie wydzieloną część działki nr ()/2, wchodzącą w skład nieruchomości uregulowanej w księdze wieczystej.
Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca nabył na podstawie umowy darowizny udokumentowanej aktem notarialnym z 21 lipca 2006 r. sporządzonym przez notariusza.
Nieruchomość nie jest obciążona żadnymi ograniczonymi prawami rzeczowymi, nie jest również przedmiotem najmu, dzierżawy lub użyczenia. Teren, na którym położona jest nieruchomość nie jest objęty obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz sprzedaż nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. Nieruchomość nie stanowi ani nie stanowiła przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Pozostały opis zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony przez Wnioskodawcę w treści uzupełnienia wniosku z 24 lutego 2020 r. (data wpływu do Organu 28 lutego 2020 r.), jako że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie został przedstawiony w przedmiotowej interpretacji.
W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
Czy z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości sprzedający zobowiązany jest do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku nr 3)
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, w związku z tym zastosowania nie znajdzie wyłączenie od podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponadto Wnioskodawca uważa, że nie będzie płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
- w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
- jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku
od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z
wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji, Organ przywołał powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do podatku od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, odnoszącym się do sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1519, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
O powstaniu obowiązku podatkowego decyduje w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych moment dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
Jak wynika z powołanych przepisów umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem niezabudowanej nieruchomości. Wnioskodawca planuje sprzedaż ww. działki. Kupującym będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt czy sprzedaż ww. nieruchomości obciążona zostanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a tym samym czy na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca przedstawiając w uzupełnieniu wniosku własne stanowisko ostatecznie stwierdził, że nie będzie on płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z powołanego wyżej art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jasno wynika, że w przypadku umowy sprzedaży obowiązek podatkowy ciąży na kupującym. Zatem Wnioskodawca jako strona sprzedająca nie będzie zobowiązany z tytułu dokonania opisanej we wniosku czynności umowy sprzedaży do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, bez względu na to czy czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czy też będzie z niej wyłączona.
Tym samym, skoro z tytułu wskazanej we wniosku czynności obowiązek podatkowy ciąży na kupującym, a Wnioskodawca jest stroną sprzedającą, to zbędna jest analiza możliwości zastosowania wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 2 pkt 4 cyt. ustawy, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
- w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
- jeżeli przynajmniej jedna ze stron
jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej
czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie w opisanej sytuacji podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia, zamierza sprzedać niezabudowaną działkę, a obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Wobec tego, Wnioskodawca z tytułu sprzedaży działki nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z treścią art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Stosownie do brzmienia tego przepisu interpretacja niniejsza rozstrzyga jedynie o skutkach podatkowych dotyczących samego Wnioskodawcy. Jak już bowiem wskazano w wezwaniu, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest zobowiązany ani uprawniony do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) w sytuacji, gdy o wydanie interpretacji wystąpi osoba nieuprawniona, czyli taka która pyta nie o swoją sytuację prawnopodatkową. Kupująca strona chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej