w zakresie skutków podatkowych połączenia Wnioskodawcy ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkami komandytowo-akcyjnymi. - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.281.2019.1.MM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.01.2020, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.281.2019.1.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie skutków podatkowych połączenia Wnioskodawcy ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkami komandytowo-akcyjnymi.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 listopada 2019 r. (data wpływu 2 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia Wnioskodawcy ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkami komandytowo-akcyjnymi:

  • w części dotyczącej podwyższenia kapitału zapasowego Wnioskodawcy i zastosowania art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia Wnioskodawcy ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkami komandytowo-akcyjnymi.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością). Wnioskodawca planuje w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych połączyć się z innymi spółkami, będą to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowo-akcyjne. Połączenie spółek nastąpi poprzez inkorporację, tj. Wnioskodawca przejmie majątek należący do pozostałych spółek. W wyniku połączenia zwiększeniu ulegnie kapitał zakładowy bądź zapasowy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy połączenie Wnioskodawcy ze spółką komandytowo-akcyjną, w wyniku którego kapitał zapasowy spółki komandytowo-akcyjnej zostanie przekazany na kapitał podstawowy Wnioskodawcy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

  • Czy połączenie Wnioskodawcy ze spółką komandytowo-akcyjną, w wyniku którego kapitał podstawowy spółki komandytowo-akcyjnej zostanie przekazany na kapitał podstawowy Wnioskodawcy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
  • Czy połączenie Wnioskodawcy ze spółką komandytowo-akcyjną, w wyniku którego kapitał zapasowy spółki komandytowo-akcyjnej zostanie przekazany na kapitał zapasowy Wnioskodawcy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
  • Czy połączenie Wnioskodawcy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w wyniku którego kapitał zapasowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przekazany na kapitał podstawowy Wnioskodawcy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
  • Czy połączenie Wnioskodawcy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w wyniku którego kapitał podstawowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przekazany na kapitał podstawowy Wnioskodawcy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
  • Czy połączenie Wnioskodawcy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w wyniku którego kapitał zapasowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przekazany na kapitał zapasowy Wnioskodawcy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

  • Zdaniem Wnioskodawcy, planowane połączenie przez przejęcie będzie wyłączone z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o PCC. Tym samym zarówno połączenie Wnioskodawcy ze spółką komandytowo-akcyjną oraz spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w wyniku którego nastąpi podwyższenie kapitału podstawowego bądź zapasowego, niezależnie czy to ze środków pochodzących z kapitału podstawowego czy zapasowego spółki przejmowanej, będzie wyłączone z opodatkowania.

    Zgodnie z art. 491 § 1 KSH spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

    Na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH, połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

    W wyniku połączenia spółek dojdzie do tzw. sukcesji generalnej, określonej w art. 494 § 1 KSH, zgodnie z którym spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

    Ze względu na treść przytoczonych powyżej przepisów połączenie Wnioskodawcy z SKA zostanie przeprowadzone w drodze przejęcia SKA przez Wnioskodawcę w trybie przeniesienia całego majątku SKA na Wnioskodawcę w zamian za udziały, które Wnioskodawca wyda wspólnikom SKA (stosownie do art. 492 § 1 pkt 1 KSH).

    Odnosząc się do skutków podatkowych planowanego połączenia spółek na gruncie ustawy o PCC, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że operacja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ze względu na wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o PCC.

    Zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o PCC podatkowi nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych.

    Stosownie do przepisu art. 1a pkt 2 ww. ustawy przez spółkę kapitałową rozumie się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

    Spółka komandytowo-akcyjna, zgodnie z art. 1a pkt 1 ustawy o PCC, obok spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej i komandytowej, została uznana za spółkę osobową.

    Mając na względzie powyższe, w świetle wykładni językowej, zastosowanie do połączenia Wnioskodawcy z SKA przepisu art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o PCC należałoby uznać za niedopuszczalne. Jednak posłużenie się wyłącznie wykładnią językową (gramatyczną) na potrzeby interpretacji art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o PCC nie jest wystarczające.

    Brzmienie tego przepisu stanowi efekt dostosowania przepisów ustawy do obowiązującego prawa Unii Europejskiej, poprzez wdrożenie postanowień dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz, UE L46 z dnia 21 lutego 2008 r., s. 11), która uprościła i uporządkowała prawo Unii Europejskiej w materii opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych oraz wprowadziła korzystne regulacje dla spółek, przez ograniczenie katalogu czynności podlegających podatkowi.

    Stosownie do art. 2 ust. 1 ww. dyrektywy przez spółkę kapitałową w znaczeniu dyrektywy należy rozumieć:

    • każdą spółkę, która przyjmuje jedną z form wyszczególnionych w załączniku I;
    • każdą spółkę, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub osobę prawną, których udziały w kapitale lub majątku mogą być przedmiotem transakcji na giełdzie;
    • każdą spółkę, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub osobę prawną prowadzące działalność skierowaną na zysk, których członkowie mają prawo zbytu swoich udziałów stronom trzecim bez uprzedniego upoważnienia oraz odpowiadają za długi spółki, przedsiębiorstwa lub osoby prawnej tylko do wysokości swoich udziałów.

    Z ust. 2 przedmiotowego przepisu wynika natomiast, że na użytek dyrektywy wszelkie inne spółki, przedsiębiorstwa, stowarzyszenia lub osoby prawne prowadzące działalność skierowaną na zysk uważa się za spółki kapitałowe.

    Dnia 22 kwietnia 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: TSUE) wydał wyrok w sprawie C-357/13 Drukarnia Multipress Sp. z o.o., w którym potwierdził, że polska spółka komandytowo-akcyjna powinna być uznana za spółkę kapitałową w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy. Ma to istotne znaczenie dla wykładni postanowień polskiej ustawy o PCC, ponieważ potwierdza, że na gruncie ustawy o PCC spółka komandytowo-akcyjna powinna być traktowana tak jak spółka kapitałowa (tzn. że przepisy ustawy o PCC odnoszące się do spółek kapitałowych powinny mieć zastosowanie do spółki komandytowo-akcyjnej).

    Wskutek przytoczonego powyżej wyroku TSUE wydana została przez Ministra Finansów interpretacja ogólna z dnia 27 października 2015 r., nr PL-LM.831.22.2015, w której Minister Finansów potwierdził wykładnię TSUE traktującą spółkę komandytowo-akcyjną jako spółkę kapitałową na gruncie ustawy o PCC, stwierdzając: Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości nakazuje więc uznać, że wyłączenie z podatku kapitałowego czynności restrukturyzacyjnych implementowane do krajowego porządku prawnego w art. 2 pkt 6 lit. c ww. ustawy oraz wyłączenie z opodatkowania czynności łączenia i przekształcenia znajdzie zastosowanie również do spółki komandytowo-akcyjnej.

    Zasadność traktowania spółki komandytowo-akcyjnej jak spółki kapitałowej na gruncie ustawy o PCC została także potwierdzona m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2015 r., sygn. ITPB2/4514-67/15/TJ, dotyczącej przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej. Organ stwierdził w niej, że:

    Z uwagi na tak przedstawione okoliczności oraz rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości stwierdzić należy, że w omawianej sprawie zachodzą przesłanki do zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 2 pkt 6 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przekształcenie Wnioskodawcy - Spółki komandytowo-akcyjnej - w świetle zacytowanych przepisów może zostać uznane za czynność wyłączoną z opodatkowania jako związaną z wkładem kapitałowym, dokonaną w spółce kapitałowej. Tym samym czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

    Podsumowując, połączenie Wnioskodawcy z SKA bądź spółką z ograniczoną odpowiedzialnością nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Ze względu na brzmienie przepisu art. 1a pkt 2 ustawy o PCC, zgodnie z którym przez spółkę kapitałową rozumie się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską oraz na fakt, że spółki komandytowo-akcyjne dla celów PCC powinny być traktowane jak spółki kapitałowe, w związku z czym w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o PCC.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe a częściowo nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1519 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

    W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

    Stosownie do art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

    W myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

    1. rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
    2. siedziba tej spółki jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

    Z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie zaś z treścią pkt 2 tego przepisu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

    Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

    Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) cyt. ustawy stanowi przy przekształceniu lub łączeniu spółek wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

    Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy i wynosi 0,5%.

    W związku z powyższym zmiany umowy spółki, jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podlegają co do zasady opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

    Stwierdzić zatem należy, że w świetle powołanych przepisów opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem połączenia spółek będzie podwyższenie kapitału zakładowego.

    Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

    Zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych.

    Przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 505, ze zm.) przewidują dwa tryby połączenia spółek. Zgodnie z art. 492 § 1 ww. Kodeksu połączenie może być dokonane:

    1. przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie);
    2. przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

    Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący spółką ograniczoną odpowiedzialnością planuje połączyć się z innymi spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkami komandytowo-akcyjnymi. Połączenie nastąpi w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych poprzez przejęcie przez Wnioskodawcę całego majątku pozostałych spółek. W wyniku połączenia dojdzie do zwiększenia kapitału zakładowego bądź zapasowego Wnioskodawcy.

    Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przejęcie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek komandytowo-akcyjnych będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

    W tym miejscu należy wyjaśnić, że podatek od czynności cywilnoprawnych pobierany od umowy spółki kapitałowej na podstawie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest odpowiednikiem podatku kapitałowego uregulowanego dyrektywą Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z 21 lutego 2008, str. 11). Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidują różny zakres opodatkowania tym podatkiem umowy spółki kapitałowej i osobowej, przy czym na podstawie art. 1a pkt 1 ww. ustawy spółkę komandytowo-akcyjną uważają za spółkę osobową.

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 22 kwietnia 2015 r. wydanym w sprawie C-357/13 Drukarnia Multipress sp. z o.o. udzielił odpowiedzi na pytanie, czy art. 2 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy 2008/7/WE należy interpretować w ten sposób, że za spółkę kapitałową w rozumieniu tych przepisów należy uznać spółkę komandytowo-akcyjną, jeżeli z charakteru prawnego tej spółki wynika, że tylko część jej kapitału i wspólników może spełniać warunki przewidziane w powyższym przepisie. Trybunał orzekł w tym zakresie, że art. 2 ust. 1 lit. b) i c) ww. dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że spółkę kapitałowo-akcyjną prawa polskiego uznaje się za spółkę kapitałową w rozumieniu owego przepisu, nawet jeżeli jedynie część jej kapitału i członków może spełnić przesłanki przewidziane w tym przepisie.

    Uznanie spółki komandytowo-akcyjnej za spółkę kapitałową w rozumieniu dyrektywy 2008/7/WE wymusza jej opodatkowanie zgodnie z zasadami przewidzianymi w tej dyrektywie. Część przepisów ww. dyrektywy zawiera regulacje bezwzględnie wiążące państwa członkowskie, których zastosowanie w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej, uznanej w ww. ustawie za spółkę osobową, wymaga modyfikacji zakresu jej opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

    Określenie w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych odmiennego sposobu opodatkowania spółek kapitałowych i osobowych ma bowiem taki skutek, iż nie pozwala na uwzględnienie w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej wymaganego przez dyrektywę wyłączenia z opodatkowania czynności restrukturyzacyjnych. Jednocześnie zakres czynności cywilnoprawnych uznanych w ustawie za umowę spółki komandytowo-akcyjnej lub jej zmianę znajduje odzwierciedlenie w określonym w dyrektywie katalogu operacji uznanych za wkłady kapitałowe podlegające opodatkowaniu podatkiem kapitałowym.

    Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości nakazuje więc uznać, że wyłączenie z podatku kapitałowego czynności restrukturyzacyjnych implementowane do krajowego porządku prawnego w art. 2 pkt 6 lit. c) ww. ustawy oraz wyłączenie z opodatkowania czynności łączenia i przekształcenia znajdzie zastosowanie również do spółki komandytowo-akcyjnej.

    Mając zatem na uwadze powyższe wyjaśnienia, należy stwierdzić, że skutki podatkowe połączenia Wnioskodawcy ze spółką komandytowo-akcyjną będą takie same jak przy łączeniu ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie oznacza to jednak, że w każdym przedstawionym przez Wnioskodawcę w pytaniach wariancie zastosowanie znajdzie wyłączenie, o którym mowa w art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

    Aby bowiem zastosować ww. wyłączenie z opodatkowania, czynność cywilnoprawna musi mieścić się w zakresie przedmiotowym ustawy. Jak już wcześniej stwierdzono, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem połączenia spółek będzie podwyższenie kapitału zakładowego. Tymczasem w rozpatrywanej sprawie w wyniku połączenia spółek zwiększeniu ulegnie kapitał zakładowy bądź zapasowy Wnioskodawcy. Zatem wyłącznie w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy, planowane połączenie zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych będzie mieściło się w zakresie przedmiotowym ustawy jako czynność cywilnoprawna podlegająca opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. I tylko wówczas zastosowanie znajdzie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 6 lit a) ww. ustawy.

    W przypadku bowiem gdy w wyniku przekształcenia podwyższeniu ulegnie wyłącznie kapitał zapasowy, to planowane połączenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy i w konsekwencji nie będzie można zastosować wyłączenia.

    Reasumując, połączenie Wnioskodawcy ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkami komandytowo-akcyjnymi, w wyniku którego dojdzie do zwiększenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy będzie stanowić podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zmianę umowy spółki. Jednakże na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a) ww. ustawy czynność ta będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

    Natomiast za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych połączenia Wnioskodawcy ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkami komandytowo-akcyjnymi, w wyniku którego dojdzie do zwiększenia kapitału zapasowego Wnioskodawcy, ponieważ w takim przypadku połączenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, więc nie znajdzie zastosowania wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 6 lit. a) ww. ustawy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej