Temat interpretacji
Czy zakup ciągnika rolniczego od rolnika ryczałtowego przez rolnika ryczałtowego, którzy są zwolnieni z podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 listopada 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 04 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu ciągnika rolniczego przez rolnika ryczałtowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu ciągnika rolniczego przez rolnika ryczałtowego.
Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 21 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB2-3.4014.102.2019.1.ASZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 04 lutego 2020 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
W dniu 12 października 2019 r. Wnioskodawca &− rolnik ryczałtowy (kupujący) prowadzący gospodarstwo rolne nabył wraz z córką (studentką na jego utrzymaniu, zamieszkującą razem z nim) na podstawie umowy kupna-sprzedaży używany ciągnik rolniczy marki zetor od rolnika ryczałtowego (sprzedającego), prowadzącego również gospodarstwo rolne, za kwotę 100.000,00 zł. Ciągnik ten wykorzystywany będzie na potrzeby gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca nabył ciągnik w celu prowadzenia działalności rolniczej &− produkcji rolnej, która polega na dostawie produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.
W ustawowym terminie składając deklaracje PCC-3 we właściwym urzędzie skarbowym Wnioskodawca zapłacił podatek w wysokości 2% od wartości umowy.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że:
- sprzedający na moment transakcji był podatnikiem podatku od towarów i usług, nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystał ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy,
- sprzedawany ciągnik był wykorzystywany do działalności zwolnionej z podatku od towarów,
- z tytułu opisanej we wniosku transakcji strona sprzedająca była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług &− art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy,
- opisana we wniosku transakcja sprzedaży nie została udokumentowana fakturą VAT, gdyż sprzedający jest rolnikiem ryczałtowym i nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy zakup ciągnika rolniczego od rolnika ryczałtowego przez rolnika ryczałtowego, którzy są zwolnieni z podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie czynności cywilnoprawnej jaką jest umowa kupna-sprzedaży używanej maszyny rolniczej &− ciągnika rolniczego, zawarta pomiędzy rolnikiem ryczałtowym jako nabywcą prowadzącym jedynie gospodarstwo rolne a rolnikiem ryczałtowym prowadzącym gospodarstwo rolne jako zbywcą nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ ustawodawca zwolnił od opodatkowania czynności zakupu, gdy jedna ze stron jest zwolniona z podatku od towarów i usług, a rolnik ryczałtowy prowadzący gospodarstwo rolne zgodnie z przepisami podatkowymi a w szczególności z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniony z tego podatku.
Rolnik ryczałtowy zgodnie z definicją w ustawie o podatku od towarów i usług jest to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.
Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedający (rolnik ryczałtowy) i kupujący (rolnik ryczałtowy) są objęci zwolnieniem opisanym w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. są podmiotowo zwolnieni z podatku od towarów i usług. Jeżeli zatem kupujący i sprzedający są podmiotowo zwolnieni z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w świetle tejże ustawy zwolnieniem tym objęta jest także zakup/sprzedaż ciągnika rolniczego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1519, ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. W myśl art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wartość rynkową przedmiotu czynności określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
- w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
- jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku
od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z
wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (rolnik ryczałtowy) nabył na podstawie umowy kupna-sprzedaży używany ciągnik rolniczy od innego rolnika ryczałtowego. Sprzedający na moment transakcji był podatnikiem zwolnionym z podatku od towarów i usług, sprzedawany ciągnik rolniczy był wykorzystywany do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług, z tytułu opisanej transakcji strona sprzedająca była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jednoznacznie wynika, iż wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma miejsce wówczas, gdy z tytułu danej czynności cywilnoprawnej (czyli w analizowanej sytuacji będzie to czynność nabycia zakup ciągnika rolniczego) jedna ze stron czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, z tytułu opisanej transakcji strona sprzedająca była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli zatem istotnie jak Wnioskodawca stwierdza w z treści wniosku i jego uzupełnieniu z tytułu opisanej transakcji Sprzedający był zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcja nabycia ciągnika rolniczego nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym jeżeli opisana transakcja była objęta uregulowaniami ustawy o podatku od towarów i usług &− Wnioskodawca nie był zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanego zdarzenia, gdyż czynność ta (umowa) jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Należy przy tym podkreślić, że oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano tylko na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy założeniu &− zgodnie z wyjaśnieniami Wnioskodawcy że umowa sprzedaży (dostawa ciągnika) podlega regulacjom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług. Gdyby informacje te nie odpowiadały rzeczywistości co możliwe jest do ustalenia tylko w postępowaniu dowodowym interpretacja niniejsza nie wywołuje skutków prawnych.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów &− z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego &− zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie dotyczy córki Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej