Czy sprzedaż Nieruchomości celu komercyjnego przez Gminę na rzecz Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych n... - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.86.2020.4.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.07.2020, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.86.2020.4.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy sprzedaż Nieruchomości celu komercyjnego przez Gminę na rzecz Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 23 marca 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym 18 i 23 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 9 czerwca 2020 r. Znak: 0113-KDIPT1-3.4012.301.2020.2.MJ, 0111-KDIB2-2.4014.86.2020.3.MM, wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 18 czerwca 2020 r. (uiszczenie brakującej opłaty) oraz 23 czerwca 2020 r. (wpływ pisma).

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

  • X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dawniej: X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa);

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

  • Gminę Y;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 22 listopada 2019 r. X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością s.k. będąca Zainteresowanym będącym stroną postępowania (dalej: Spółka, Wnioskodawca 1) zawarła z Gminą Y będącą Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania (dalej: Gmina, Wnioskodawca 2, łącznie zwani Wnioskodawcami) umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym dla przedsięwzięcia pod nazwą: Zagospodarowanie obszaru dawnej zajezdni tramwajowej na (dalej: Umowa PPP). Umowa PPP została zawarta w wyniku przeprowadzonego postępowania na wybór partnera prywatnego, które zostało przeprowadzone w trybie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z 2019 r., poz. 1528 z późn. zm. dalej: ustawa o koncesji) i ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 1445 z późn. zm. dalej: ustawa o PPP).

Zgodnie z postanowieniami Umowy PPP:

  • Gmina zamierza wraz ze Spółką zrealizować przedsięwzięcie polegające na zagospodarowaniu obszaru dawnej zajezdni tramwajowej (dalej: Przedsięwzięcie);
  • Celem Przedsięwzięcia jest kompleksowe zagospodarowanie i zabudowa nieruchomości celu publicznego oraz zabudowa nieruchomości celu komercyjnego, na obszarze miasta Y, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
  • Zamiarem Gminy jest rewaloryzacja obszaru inwestycyjnego poprzez stworzenie spójnej zabudowy, poprawę jakości przestrzeni publicznej i infrastruktury technicznej, z jednoczesnym usprawnieniem funkcjonalności układu komunikacyjnego miasta Y oraz stworzenie bazy infrastrukturalnej dla społecznych działań rewitalizacyjnych;
  • Celem Przedsięwzięcia jest realizacja celu publicznego, a zarazem jednego z podstawowych zadań własnych Gminy, wynikającego z ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o gospodarce komunalnej oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami, jakim jest ochrona zabytków i opieka nad zabytkami.

Przedwstępna Warunkowa Umowa Sprzedaży Nieruchomości celu komercyjnego.

Na podstawie Umowy PPP Spółka zobowiązała się m.in. do nabycia w drodze umowy sprzedaży od Gminy następujących nieruchomości celu komercyjnego (dalej: Nieruchomości celu komercyjnego):

  1. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 116 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 1,
  2. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 341 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 2,
  3. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 685 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 3,
  4. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 667 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 4,
  5. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 434 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 5,
  6. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 182 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 6,
  7. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 171 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 7,
  8. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 175 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 8,
  9. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 168 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 9,
  10. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 177 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 10,
  11. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 192 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 11,
  12. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 222 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej Nieruchomość celu komercyjnego 12,
  13. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), położona w obrębie ewidencyjnym (), na której nie znajdują się żadne budynki i budowle, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 13
  14. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 298 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się latarnia uliczna na słupie oświetleniowym - latarnia jest czynna i oświetla działkę, na której się znajduje oraz przyległe posesje, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 14,
  15. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 78 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajdują się schody prowadzące do budynku usytuowanego na sąsiedniej działce oraz chodnik, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 15. Stan techniczny zarówno schodów jak i chodnika znajdujących się na działce () umożliwia ich dalszą eksploatację.
  16. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 3386 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), jest to działka położona bezpośrednio przed zabudowaniami zajezdni tramwajowej, na której znajduje się utwardzony plac manewrowy, budynek stróżówki oraz obecnie nieużywane torowisko tramwajowe, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 16. Zarówno plac manewrowy jak i budynek stróżówki są w stanie technicznym umożliwiającym ich dalszą eksploatację.
  17. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 6232 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajdują się budynki dawnej zajezdni tramwajowej, utwardzony plac oraz torowisko dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 17. Budynki dawnej zajezdni tramwajowej wymagają generalnego remontu. Generalny remont i przebudowę (zgodnie z umową PPP) pod kontrolą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków będzie realizować Spółka.
  18. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 144 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się utwardzony plac w sąsiedztwie dawnej zajezdni tramwajowej, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 18. Stan techniczny utwardzonego placu pozwala na jego dalszą eksploatację.
  19. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 7355 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się utwardzone boisko sportowe, plac zabaw (składający się z piaskownicy i urządzeń służących do zabawy dla dzieci, który jest ogrodzony płotem metalowym osadzonym na betonowym fundamencie) oraz niezamieszkały budynek (tzw. oficyna), który stanowi przybudówkę do budynku mieszkalnego położonego na sąsiedniej działce, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 19. Stan techniczny boiska sportowego i placu zabaw dla dzieci pozwala na ich dalszą eksploatację. Budynek (oficyna), który stanowi przybudówkę do budynku położonego na sąsiedniej działce jest przeznaczony do rozbiórki. Rozbiórkę oficyny wykona Spółka po nabyciu (rozbiórka nie rozpocznie się wcześniej niż po podpisaniu Umowy Przyrzeczonej i przejściu na Spółkę prawa własności oraz prawa do rozporządzania jak właściciel), Gmina nie jest ani nie będzie zaangażowana w proces rozbiórkowy.
  20. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 439 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się budynek mieszkalny (obecnie niezamieszkały) i przybudówka do tego budynku oraz garaż, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 20. Budynek mieszkalny wymaga remontu. Remont i przebudowę budynku mieszkalnego wykona Spółką. Przybudówka przeznaczona jest do rozbiórki. Rozbiórkę przybudówki wykona Spółka po nabyciu, (rozbiórka nie rozpocznie się wcześniej niż po podpisaniu Umowy Przyrzeczonej i przejściu na Spółkę prawa własności oraz prawa do rozporządzania jak właściciel), Gmina nie jest ani nie będzie zaangażowana w proces rozbiórkowy. Stan techniczny garażu pozwala na jego dalszą eksploatacje.
  21. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 186 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się utwardzona droga z kostki brukowej, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 21. Stan techniczny drogi z kostki brukowej jest średni, jednak jest ona w dalszym ciągu użytkowana.
  22. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 174 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się utwardzona droga z kostki brukowej, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 22. Stan techniczny drogi z kostki brukowej jest średni, jednak jest ona w dalszym ciągu użytkowana.
  23. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 350 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się budynek usługowy (w którym w przeszłości mieściło się dawne Biuro Obsługi Mieszkańców nr 2), dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 23. Stan techniczny budynku pozwala na jego dalszą eksploatację, przy czym jest on docelowo przeznaczony do rozbiórki ze względu na zmianę funkcji. Rozbiórka będzie dokonana przez Spółkę po nabyciu (rozbiórka nie rozpocznie się wcześniej niż po podpisaniu Umowy Przyrzeczonej i przejściu na Spółkę prawa własności oraz prawa do rozporządzania jak właściciel), Gmina nie jest ani nie będzie zaangażowana w proces rozbiórkowy.
  24. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 298 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się budynek usługowy (w którym w przeszłości mieściło się dawne Biuro Obsługi Mieszkańców nr 2), chodnik oraz ogrodzenie osadzone na betonowym fundamencie, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 24. Stan techniczny budynku pozwala na jego dalszą eksploatację, przy czym jest on docelowo przeznaczony do rozbiórki ze względu na zmianę funkcji. Rozbiórka będzie dokonana przez Spółkę po nabyciu (rozbiórka nie rozpocznie się wcześniej niż po podpisaniu Umowy Przyrzeczonej i przejściu na Spółkę prawa własności oraz prawa do rozporządzania jak właściciel), Gmina nie jest ani nie będzie zaangażowana w proces rozbiórkowy.
  25. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 788 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się utwardzony parking oraz wiata śmietnikowa, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 25. Stan techniczny utwardzonego parkingu oraz wiaty śmietnikowej pozwala na ich dalszą eksploatacje.
  26. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 4087 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się utwardzone boisko sportowe, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 26. Stan techniczny boiska sportowego pozwala na jego dalszą eksploatację.
  27. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 2968 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się utwardzone boisko sportowe oraz ciągi piesze (chodniki) oraz część murowanych garaży, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 27. Stan techniczny utwardzonego boiska sportowego, ciągów pieszych oraz garaży (których fragment znajduje się na działce ()) umożliwia ich dalsza eksploatację.
  28. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 245 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się budynek mieszkalny (obecnie niezamieszkały), dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 28. Budynek mieszkalny, który znajduje się na działce () wymaga generalnego remontu. Generalny remont (rewitalizację) i przebudowę (zgodnie z umową PPP) pod kontrolą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków będzie realizować Spółka.
  29. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 394 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się część schodów do przylegającego do nieruchomości i położonego na sąsiedniej działce budynku mieszkalnego, znaczna część działki została utwardzona dużymi płytami chodnikowymi, które tworzą utwardzone podwórze, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 29. Stan techniczny schodów oraz utwardzonego podwórza pozwala na ich dalszą eksploatację.
  30. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 846 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się budynek mieszkalny (obecnie niezamieszkały), jak również utwardzony (asfaltowy) parking dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 30. Stan techniczny budynku mieszkalnego położonego na działce () nie pozwala na jego dalszą eksploatacje, dlatego też budynek będzie podlegał rozbiórce. Rozbiórkę budynku zrealizuje Spółka po jego nabyciu (rozbiórka nie rozpocznie się wcześniej niż po podpisaniu Umowy Przyrzeczonej i przejściu na Spółkę prawa własności oraz prawa do rozporządzania jak właściciel), Gmina nie jest ani nie będzie zaangażowana w proces rozbiórkowy. Stan techniczny parkingu pozwala na jego dalszą eksploatację.
  31. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 417 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się ciąg pieszy (chodnik) oraz asfaltowe utwardzenie, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 31. Stan techniczny ciągów pieszych oraz asfaltowego utwardzenia pozwala na ich dalszą eksploatację.
  32. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 302 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się budynek mieszkalny (obecnie niezamieszkały), dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 32. Budynek mieszkalny wymaga generalnego remontu. Generalny remont (rewitalizację) i przebudowę budynku (zgodnie z umową PPP) będzie realizować Spółka.
  33. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 317 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się budynek, w którym obecnie prowadzony jest sklep oraz ciąg pieszy (chodnik), dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 33,
  34. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 450 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się chodnik oraz murowany śmietnik, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 34. Stan techniczny chodnika oraz murowanego śmietnika pozwala na ich dalszą eksploatację.
  35. część działki gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 3853 m2, położona w obrębie ewidencyjnym () - na działce obecnie znajduje się budynek gimnazjum oraz 2 utwardzone boiska sportowe. Przed zawarciem planowanej umowy przyrzeczonej działka ta zostanie podzielona, po podziale Spółka nabędzie część działki, na której znajduje się część budynku gimnazjum (tzw. przybudówka) oraz dwa utwardzone boiska sportowe, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 35. Stan techniczny utwardzonych boisk sportowych pozwala na ich dalszą eksploatację.
  36. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 417 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na której znajduje się murowany garaż oraz murowana dobudówka do garażu, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 36. Stan techniczny murowanego garażu i murowanej przybudówki do garażu pozwala na ich dalszą eksploatację.
  37. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 304 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się betonowa opaska budynku położonego na sąsiedniej działce oraz 2 latarnie uliczne na słupie oświetleniowym - latarnie są czynne i oświetlają działkę, na której się znajdują oraz przyległe posesje, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 37,
  38. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 347 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajdują się 2 latarnie uliczne na słupie oświetleniowym - latarnie są czynne i oświetlają działkę, na której się znajdują oraz przyległe posesje, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 38,
  39. działka gruntu o numerze ewidencyjnym (), o powierzchni 393 m2, położona w obrębie ewidencyjnym (), na części której znajduje się latarnia uliczna na słupie oświetleniowym - latarnia jest czynna i oświetla działkę, na której się znajduje oraz przyległe posesje, dalej: Nieruchomość celu komercyjnego 39.

Dnia 22 listopada 2019 r. Spółka i Gmina zawarły, w formie aktu notarialnego Przedwstępną Warunkową Umowę Sprzedaży Nieruchomości Celu Komercyjnego (dalej: Umowa przedwstępna). Po spełnieniu warunków przewidzianych w Umowie przedwstępnej Gmina i Spółka zawrą Przyrzeczoną Umowę Sprzedaży Nieruchomości Celu Komercyjnego (dalej: Umowa przyrzeczona), na podstawie której Gmina sprzeda Spółce Nieruchomości celu komercyjnego nr () do ().

Wydanie Nieruchomości celu komercyjnego na rzecz Spółki nastąpi nie później niż w terminie 10 dni roboczych od dnia zawarcia Umowy przyrzeczonej i zostanie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym.

Strony ustaliły cenę za sprzedaż Nieruchomości celu komercyjnego jako kwotę netto plus podatek VAT w ustawowo obowiązujących wysokościach.

Historia Nieruchomości celu komercyjnego.

Nieruchomości celu komercyjnego nr () do () są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przewidującym zabudowę mieszkaniową i usługową.

Nieruchomości celu komercyjnego nr () do () są we władaniu Skarbu Państwa nieprzerwanie od końca lat 50. ubiegłego wieku, a Zainteresowany niebędący stroną postępowania stał się ich właścicielem w latach 90 ubiegłego wieku w wyniku komunalizacji na podstawie art. 5 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. 1990.32.191). Nieruchomości celu komercyjnego nr () do () od momentu nabycia przez Gminę były wykorzystywane jako mienie komunalne, które zostało oddane do użytkowania użytkownikom tych obiektów (tj. kamienice były zamieszkałe, budynki o celach niemieszkalnych takie jak sklep, garaż czy śmietnik były wynajmowane lub użytkowane nieodpłatnie, budowle w postaci placów zabaw, boisk sportowych, parkingów, utwardzonych dróg, chodników itp. były wykorzystywane przez ich naturalnych użytkowników).

Żaden z obiektów posadowionych na Nieruchomościach celu komercyjnego nr () do () nie został oddany do użytkowania w przeciągu ostatnich 2 lat.

Także w okresie co najmniej ostatnich 2 lat Gmina nie dokonywała istotnych nakładów na Nieruchomości celu komercyjnego nr () do (), które przekraczałyby 30 % wartości.

Tryb sprzedaży Nieruchomości celu komercyjnego.

Podstawę do zawarcia Umowy przedwstępnej jak również zawarcia Umowy przyrzeczonej stanowią następujące podjęte przez Gminę uchwały:

  • Uchwała nr () Rady Miasta Y z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie zasad nabywania, zbywania, obciążania i wydzierżawiania nieruchomości Gminy Miasta Y, która została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 13, art. 25 ust. 1 i ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: Uchwała 1). Zgodnie z par. § 3.1. Uchwały 1, Prezydent ma prawo do zbywania nieruchomości w trybie przetargowym oraz bezprzetargowym w wypadkach przewidzianych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Zbycie nieruchomości może nastąpić w formie: (i) sprzedaży; (ii) oddania w użytkowanie wieczyste i przeniesienia prawa użytkowania wieczystego; (iii) wnoszenia nieruchomości jako wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek; (iv) zamiany. Zgody Rady wymaga sprzedaż nieruchomości partnerowi prywatnemu lub spółce, o której mowa w art. 14 ust. 1 albo 1a ustawy o PPP, jeżeli sprzedaż stanowi wniesienie wkładu własnego podmiotu publicznego, a wybór partnera prywatnego nastąpił w trybie przewidzianym w art. 4 ust. 1 lub 2 powołanej ustawy.
  • Uchwała nr () Rady Miasta Y z dnia 24 października 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych na w trybie bezprzetargowym na rzecz partnera prywatnego w celu wykonania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która została podjęta na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w zw. z art. 37 ust. 2 pkt 11 ustawy o gospodarce nieruchomościami i § 3 ust. 4 Uchwały 1, (dalej: Uchwała 2). Zgodnie z treścią Uchwały 2, Rada Miasta Y wyraziła zgodę Prezydentowi Miasta Y na sprzedaż w trybie bezprzetargowym partnerowi prywatnemu, wyłonionemu w postępowaniu prowadzonym dla przedsięwzięcia pn. Zagospodarowanie obszaru dawnej zajezdni tramwajowej na , nieruchomości gruntowych obejmujących działki nr: (), oraz części działki (), stanowiących własność Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Nabycie Nieruchomości przez Spółkę będzie związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Zgodnie z umową o PPP Spółka zamierza na terenie nabytych Nieruchomości celu komercyjnego zrealizować inwestycje komercyjne i uzyskiwać przychody ze sprzedaży powstałych lokali.

Dla celów transakcji opisanych w niniejszym wniosku, zarówno Gmina jak i Spółka występują jako podatnicy VAT czynni.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż na obecnym etapie trwa proces zmiany formy prawnej Wnioskodawcy (przekształcenie ze spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że 30 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca przekształcił się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz przysługują mu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wszelkie prawa i obowiązki wskazanej wyżej spółki komandytowej, która uległa przekształceniu, a spółka pod firmą: X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jej następcą prawnym. Wnioskodawca wskazał również nowy adres swojej siedziby.

Pozostały opis zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony przez Zainteresowanych w treści uzupełnienia wniosku z 18 czerwca 2020 r. (data wpływu do Organu 23 czerwca 2020 r.) jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem od towarów i usług przedstawiony zostanie w interpretacji obejmującej swym zakresem ocenę stanowiska Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż Nieruchomości celu komercyjnego przez Gminę na rzecz Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Zainteresowanych, sprzedaż Nieruchomości celu komercyjnego przez Gminę na rzecz Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Co do zasady, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. W przypadku umowy sprzedaży obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na kupującym art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ustawy o PCC.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami oraz przepisom o autostradach płatnych.

W związku z tym, że użyty we wskazanym powyżej przepisie zwrot w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami ma charakter generalny należy przyjąć, że dotyczy on czynności cywilnoprawnych z zakresu spraw regulowanych w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami, dla których to przepisy tej ustawy stanowią materialnoprawną podstawę do działania.

Powyższe potwierdza autor Komentarza do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Ofiarski Zbigniew, Komentarz do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, [w:] Ustawa o opłacie skarbowej. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych. Komentarz, wyd. IV, wyd. IV), wskazując: Pojęcie sprawy ma charakter bardzo ogólny. Można jednak przyjąć, że będą to wszystkie sprawy, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy o PCC. Oznacza to więc, że przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stosować łącznie z przepisami (...) ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2018 r. poz. 121 ze zm. ); w związku z tym, że odwołano się ogólnie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, należy również uwzględniać przepisy innych ustaw regulujących czynności cywilnoprawne w sprawach gospodarki nieruchomościami, np.: ustawy z 19.10.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (...), ustawy z 24.06.1994 r. o własności lokali (...) - sprawy z zakresu gospodarowania nieruchomościami uregulowano w około 170 aktach prawnych. W art. 2 u.g.n. określono relacje pomiędzy przepisami tej ustawy a innymi ustawami regulującymi szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami poprzez przyznanie pierwszeństwa przepisom innych ustaw, z zastrzeżeniem, że jeżeli inne ustawy zawierają odesłanie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, uprawnione jest sięganie do przepisów tej ostatniej (...).

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż podstawowym warunkiem, który musi zostać spełniony, aby można było mówić o wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o PCC, jest objęcie danej czynności reżimem ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Co niezwykle istotne, zgodnie z podejściem zaprezentowanym przez NSA w wyroku z 3 lutego 2015 r., II FSK 3241/12, Wyłączenia zawarte w art. 2 pkt 1 u p.c c. dotyczą czynności cywilnoprawnych w sprawach podlegających określonym przepisom, a nie czynności cywilnoprawnych wskazanych w tych przepisach. Czynność cywilnoprawna ma więc odnosić się do sprawy regulowanej określonymi przepisami, lecz nie musi sama być tymi przepisami regulowana.

Co do zasady ustawa o gospodarcze nieruchomościami w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustala zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego. W art. 37 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami uregulowano zaś zasady bezprzetargowego trybu zbywania nieruchomości, których właścicielem jest Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. W punkcie 11 powołanego w zdaniu poprzedzającym wskazano, iż możliwa jest bezprzetargowa sprzedaż takiej nieruchomości, gdy jest ona sprzedawana partnerowi prywatnemu lub spółce, o której mowa w art. 14 ust. 1 albo 1a ustawy o PPP, jeżeli sprzedaż stanowi wniesienie wkładu własnego podmiotu publicznego, a wybór partnera prywatnego nastąpił w trybie przewidzianym w art. 4 ust. 1 lub 2 powołanej ustawy.

Należy zauważyć, iż przedstawiona w zdarzeniu przyszłym sprzedaż Nieruchomości celu komercyjnego realizowana będzie na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami tj.: na podstawie art. 13, art. 25 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 37 ust. 2 pkt 11, tj. w trybie bezprzetargowego zbycia nieruchomości uzasadnionego relacją wynikającą z partnerstwa publiczno-prywatnego. Powyższe wynika bezpośrednio z treści Uchwały 1 oraz Uchwały 2 podjętych przez Radę Gminy odpowiednio dnia 29 sierpnia 2019 r. i 24 października 2019 r.

Oznacza to, iż planowana czynność prawna w postaci sprzedaży Nieruchomości celu komercyjnego przez Gminę na rzecz Spółki, jako podlegająca przepisom o gospodarce nieruchomościami nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 815) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Natomiast jak stanowi art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży w myśl ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym &− 2%,
  2. innych praw majątkowych &− 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina Zainteresowany niebędący stroną postępowania, zamierza sprzedać na rzecz Spółki Zainteresowanego będącego stroną postępowania, z którą zawarła umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym, 39 nieruchomości celu komercyjnego.

Gmina stała się właścicielem nieruchomości w wyniku komunalizacji na podstawie art. 5 ustawy z 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.

Podstawą do zawarcia umowy sprzedaży jest uchwała Rady Miasta Y z 29 sierpnia 2019 r. w sprawie zasad nabywania, zbywania, obciążania i wydzierżawiania nieruchomości Gminy Miasta Y, która została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 13, art. 25 ust. 1 i ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz uchwała Rady Miasta Y z 24 października 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych na w trybie bezprzetargowym na rzecz partnera prywatnego w celu wykonania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która została podjęta na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w zw. z art. 37 ust. 2 pkt 11 ustawy o gospodarce nieruchomościami i § 3 ust. 4 uchwały z dnia 29 sierpnia 2019 r.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie precyzują zakresu wyłączenia z opodatkowania czynności w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami, odwołując się jedynie ogólnie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Niezbędna jest więc analiza przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 65 ze zm.).

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami określają zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa i własność jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie zaś do art. 24 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Natomiast z art. 5 ww. ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (t.j. z 1990 r., nr 32, poz. 191 ze zm.) wynika, że mienie ogólnonarodowe (państwowe), o którym mowa w tym artykule stało się z mocy prawa mieniem właściwych gmin.

Nabyte więc przez gminę nieruchomości w trybie przepisów ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych należą do gminnego zasobu nieruchomości.

Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości polega między innymi na zbywaniu nieruchomości wchodzących w skład tego zasobu (art. 25 ust. 2 w związku z art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Gminne zasoby nieruchomości zgodnie z art. 24 ust. 2 ww. ustawy mogą być wykorzystywane na cele rozwojowe gmin i zorganizowanej działalności inwestycyjnej, a w szczególności na realizację budownictwa mieszkaniowego oraz związanych z tym budownictwem urządzeń infrastruktury technicznej, a także na realizację innych celów publicznych.

W myśl art. 37 ust. 2 pkt 11 ustawy o gospodarce nieruchomościami nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli jest sprzedawana partnerowi prywatnemu lub spółce, o której mowa w art. 14 ust. 1 albo 1a ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, jeżeli sprzedaż stanowi wniesienie wkładu własnego podmiotu publicznego, a wybór partnera prywatnego nastąpił w trybie przewidzianym w art. 4 ust. 1 lub 2 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 67 ust. 3 ww. ustawy przy sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej, o której mowa w art. 37 ust. 2 i 3, cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość, z zastrzeżeniem ust. 3a.

Z zacytowanych przepisów wynika, że w przypadku gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego, podstawę prawną do działania stanowią przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. To bowiem jej przepisy stanowią podstawę dla działania dla właściwych organów i wskazują jako sposób zbycia m.in. tryb bezprzetargowy oraz sposób ustalenia ceny.

Reasumując, skoro przedstawiona we wniosku umowa sprzedaży nieruchomości celu komercyjnego będzie realizowana na podstawie przepisów ustawy o gospodarce ruchomościami, tj. na podstawie art. 25 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 37 ust. 2 pkt 11, to czynność ta będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej