Temat interpretacji
Skoro analizowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona), to do opisanej we wniosku sprzedaży znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 1 września 2020 r. (data wpływu 8 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.
We wniosku złożonym przez:
Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;
Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Pana M.;
przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Zainteresowaną będącą stroną postępowania, jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Kupująca, Spółka). Spółka jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny.
Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania, jest Pan M. (dalej: Sprzedający) działający jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą. Sprzedający jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
W dalszej części Kupująca oraz Sprzedający będą zwani łącznie Stronami.
Sprzedający jest właścicielem nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu, oznaczonych numerami:
- (Nieruchomość 1);
- (Nieruchomość 2);
- (Nieruchomość 3);
- (Nieruchomość 4);
- (Nieruchomość 5).
W dalszej części Nieruchomość 1, Nieruchomość 2, Nieruchomość 3, Nieruchomość 4 oraz Nieruchomość 5 są łącznie zwane Nieruchomością.
Sprzedający nabył prawo własności:
- Nieruchomości 1: na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej 12 grudnia 2013 r.;
- Nieruchomości 2: na podstawie umowy sprzedaży z 20 grudnia 2014 r., umowy sprzedaży z 30 stycznia 2015 r. umowy sprzedaży z 10 marca 2015 r., umowy sprzedaży z 23 lipca 2015 r., z 10 września 2015 r., umowy sprzedaży z 4 lutego 2016 r. oraz umowy sprzedaży z 8 kwietnia 2016 r.;
- Nieruchomości 3: na podstawie umowy sprzedaży z 23 grudnia 2011 r. w udziale wynoszącym 1/2 część Nieruchomości 3. Zniesienie współwłasności i nabycie całości Nieruchomości 3 nastąpiło 11 kwietnia 2019 r. Mocą umowy znoszącej współwłasność Sprzedającemu przysługuje własność Nieruchomości 3 w całości;
- Nieruchomości 4: na podstawie umowy sprzedaży z 23 grudnia 2019 r.;
- Nieruchomości 5: na podstawie umowy sprzedaży z 16 grudnia 2019 r.
Sprzedający nabył Nieruchomość z wyjątkiem Nieruchomości 5 bez podatku VAT, a zatem od nabycia Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3 i Nieruchomości 4 nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Sprzedaż Nieruchomości 5 na rzecz Sprzedającego podlegała VAT, w związku z czym Sprzedający odliczył VAT naliczony z tytułu nabycia Nieruchomości 5.
Sprzedający nabył własność Nieruchomości, pozostając w związku małżeńskim, do majątku osobistego za środki pochodzące z majątku osobistego. Nabycie własności Nieruchomości nastąpiło po zawarciu umowy majątkowej małżeńskiej, mocą której w jego małżeństwie został ustanowiony ustrój rozdzielności majątkowej, w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Nabycia Nieruchomości 2, Nieruchomości 4 i Nieruchomości 5 Sprzedający dokonał jako przedsiębiorca, natomiast Nieruchomość 1 i Nieruchomość 3 zostały przekazane na potrzeby prowadzonej działalności w kwietniu 2019 r.
Nieruchomość jest wykorzystywana przez Sprzedającego do prowadzenia własnej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, nie jest i nie była przez niego wykorzystywana w jakimkolwiek zakresie do działalności zwolnionej z VAT.
Nieruchomość nie stanowi nieruchomości rolnej. Na podstawie wypisu z rejestru gruntów Nieruchomość stanowi łąki trwałe, grunty orne, grunty pod rowami, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz nieużytki. Nieruchomość jest nieogrodzona oraz nieuzbrojona. Na Nieruchomości nie znajdują się żadne obiekty budowlane trwale związane z gruntem. Na części Nieruchomości obejmującej Nieruchomość 1, Nieruchomość 2 i Nieruchomość 3 znajdują się jednak linie przesyłowe energetyczne średniego napięcia, których właścicielem jest P. S.A. oraz rów służący odprowadzaniu wody przebiegający przez niewielką część działki (pozostałe jego części znajdują się na szeregu innych nieruchomości, niebędących przedmiotem tego wniosku). Działka zgodnie z wypisem z rejestru gruntów została sklasyfikowana jako łąki trwałe, grunty orne oraz grunty pod rowami, co wynika z faktu znajdowania się tam fragmentu rowu. Mimo jego występowania przedmiotem transakcji zbycia Nieruchomości na rzecz Sprzedającego był grunt niezabudowany, co potwierdza dostępna dokumentacja. Sprzedający nie dokonał żadnych nakładów na Nieruchomości po jej nabyciu, w szczególności związanych z wyżej wspomnianym rowem.
Znajdujący się na Nieruchomości rów jest zagłębieniem w gruncie służącym do odprowadzania wody. Nie został w żaden sposób wzmocniony ani obudowany za pomocą dodatkowych elementów budowlanych trwale związanych z gruntem. Sprzedający nie ponosił jakichkolwiek nakładów na ulepszenie ani utrzymanie tego rowu.
Nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w którym tereny objęte niniejszą Nieruchomością zostały oznaczone jako tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz częściowo jako tereny dróg publicznych droga dojazdowa.
Kupująca planuje nabycie Nieruchomości od Sprzedającego.
Po przeprowadzeniu transakcji Kupująca planuje prowadzić przy wykorzystaniu Nieruchomości działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, która będzie polegała na realizacji na Nieruchomości opisanej poniżej inwestycji bądź na dalszej odsprzedaży Nieruchomości.
Zgodnie z pierwszą rozważaną możliwością, Kupująca zamierza zrealizować na Nieruchomości inwestycję polegającą na wybudowaniu wielkopowierzchniowego obiektu lub obiektów magazynowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (dalej: Inwestycja). Po zrealizowaniu Inwestycji Kupująca zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu powierzchni komercyjnych Inwestycji. Działalność ta będzie zasadniczo opodatkowana stawką 23% VAT. Kupująca nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT czy działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT.
Jeszcze przed zawarciem transakcji Kupująca uzyska prawo do dysponowania Nieruchomością na cele budowlane, tj. dla celów koniecznych do m.in. przygotowania planowanej Inwestycji w zakresie przewidzianym przez prawo budowlane, uzyskania pozwolenia (pozwoleń) na budowę dotyczących realizacji Inwestycji, podpisywania umów lub porozumień z organami administracji publicznej lub innymi podmiotami po uzyskaniu uprzedniej pisemnej zgody Sprzedającego na warunki tychże umów lub porozumień, której zgody Sprzedający nie odmówi bez ważnej i uzasadnionej przyczyny.
Zgodnie z drugą rozważaną możliwością, Kupująca po nabyciu Nieruchomości, odsprzeda ją, w ramach swojej działalności gospodarczej, na rzecz podmiotu trzeciego, który zrealizuje na Nieruchomości inwestycję.
Na moment przygotowania niniejszego wniosku nie zostały jeszcze podjęte ostateczne decyzje dotyczące dwóch umów zawartych przez Sprzedającego z gestorami mediów. Zależnie od ustaleń z gestorem, może dojść do cesji praw z tych umów ze Sprzedającego na Kupującą, bądź może dojść do ich rozwiązania i zawarcia na nowo.
Poza powyższym, na Kupującą nie przejdą zobowiązania związane z Nieruchomością, czy też należności o charakterze pieniężnym.
W ramach transakcji na Kupującą nie przejdą także żadne inne zobowiązania Sprzedającego.
Zbywana Nieruchomość nie jest w żaden sposób wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie Sprzedającego. Sprzedający nie posiada żadnego dokumentu wewnętrznego (statutu, regulaminu lub dokumentu o podobnym charakterze), z którego wynikałoby wyodrębnienie organizacyjne Nieruchomości w istniejącym przedsiębiorstwie Sprzedającego. Dla Nieruchomości nie było również sporządzane osobne sprawozdanie finansowe. Nieruchomość nie posiada również regulaminu wewnętrznego czy innego tego typu aktu regulującego jej funkcjonowanie.
W celu przyśpieszenia i ułatwienia procedowania niniejszego wniosku o interpretację Strony pragną zauważyć, że w odniesieniu do planowanej umowy sprzedaży pomiędzy Sprzedającym a Kupującą w zakresie Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 3 zostały wydane już dwie interpretacje podatkowe: .
Zgodnie z wydanymi Interpretacjami transakcja nabycia Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 i Nieruchomości 3 przez Kupującą będzie podlegać opodatkowaniu VAT oraz będzie opodatkowana stawką 23% VAT z uwagi na to, że wyżej wskazane nieruchomości mają status nieruchomości niezabudowanych w rozumieniu Ustawy o VAT, ponieważ nie znajdują się na nich żadne obiekty budowlane, które mogłyby stanowić budynki, budowle lub ich części, oraz Nieruchomość 1, Nieruchomość 2 i Nieruchomość 3 są przeznaczone pod zabudowę i dla celów VAT stanowią tereny budowlane. Jednocześnie w związku z nabyciem Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 i Nieruchomości 3 Kupującej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem powyższych nieruchomości na zasadach ogólnych. Powyższy sposób opodatkowania został potwierdzony w Interpretacjach.
Niniejszy wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej składany jest w związku z planowanym rozszerzeniem przedmiotu transakcji sprzedaży o dwie kolejne działki (tj. Nieruchomość 4 i Nieruchomość 5) oraz możliwym wykorzystaniem nabytej Nieruchomości przez Spółkę w celu dalszej odsprzedaży (w ramach alternatywy do wciąż rozważanej realizacji przez Kupującą Inwestycji na Nieruchomości). Zgodnie z rozważanym w niniejszym wniosku scenariuszem, Spółka planuje nabyć od Sprzedającego zarówno działki opisane w Interpretacjach (czyli Nieruchomość 1, Nieruchomość 2 oraz Nieruchomość 3), jak i dwie kolejne działki znajdujące się w sąsiedztwie tych działek opisane w niniejszym wniosku jako Nieruchomość 4 i Nieruchomość 5. Po nabyciu Nieruchomości Spółka rozważa dwie możliwości wykorzystania Nieruchomości do jej działalności gospodarczej. Jedna z nich obejmuje realizację przez Kupującą Inwestycji, a druga odsprzedaż Nieruchomości na rzecz podmiotu trzeciego X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, który następnie przeprowadzi inwestycję na Nieruchomości.
Do realizacji Inwestycji na Nieruchomości przez Kupującą dojdzie w przypadku pozyskania przez Kupującą inwestora kapitałowego. W przeciwnym wypadku zostanie zrealizowana druga rozważana możliwość odsprzedaż Nieruchomości przez Spółkę na rzecz X sp. z o.o. i realizacja inwestycji przez ten podmiot. W związku z tym, że na ten moment nie wiadomo, który z tych scenariuszy dojdzie do skutku, Spółka złożyła także odrębny wniosek wspólny o interpretację indywidualną wraz ze spółką X sp. z o.o. (występującą w nim jako zainteresowany będący stroną postępowania) w celu potwierdzenia skutków podatkowych potencjalnej odsprzedaży Nieruchomości po nabyciu jej przez Kupującą. Wniosek ten został wysłany do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 21 sierpnia 2020 r.
W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:
Czy transakcja nabycia Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu PCC? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
Zdaniem Zainteresowanych, w razie uznania, że transakcja nabycia Nieruchomości będzie:
- podlegać opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz
- opodatkowana stawką 23% VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
transakcja nabycia Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) Ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Natomiast w świetle art. 2 pkt 4 Ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają inne czynności cywilnoprawne niż umowa spółki i jej zmiany:
- w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
- jeżeli przynajmniej jedna
ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu
dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z powyższym, jeżeli transakcja zbycia Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT i nie będzie zwolniona z VAT, to nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Mając na uwadze stanowisko w zakresie pytania 1 i 2, skoro transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie będzie zwolniona z tego podatku, konsekwentnie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W zakresie Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 i Nieruchomości 3 zostało to już potwierdzone w wydanej dla Stron interpretacji indywidualnej . Zaś zdaniem Stron, Nieruchomość 4 i Nieruchomość 5 z uwagi na ich status opisany powyżej powinny zostać potraktowane analogicznie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, została m.in. wydana odrębna interpretacja z 05 listopada 2020 r. Znak: 0114-KDIP4-2.4012.426.2020.2.MC.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 815 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
- nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym 2%,
- innych praw majątkowych 1%.
W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
- w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
- jeżeli przynajmniej jedna
ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu
dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.
W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Sprzedający) zamierza przenieść na Zainteresowanego będącego stroną postępowania (Kupującego) prawo własności Nieruchomości 1, 2, 3, 4 i 5. Na Nieruchomości nie znajdują się żadne obiekty budowlane trwale związane z gruntem. Na Nieruchomości 1, 2 i 3 znajdują się jedynie linie przesyłowe, których właścicielem jest podmiot trzeci oraz rów służący do odprowadzania wody.
W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży Nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W interpretacji indywidualnej z 05 listopada 2020 r. Znak: 0114-KDIP4-2.4012.426.2020.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: planowana przez Zbywcę sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy) jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. () do omawianej transakcji zbycia Nieruchomości nie znajdzie zastosowania zwolnienie z podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
A zatem, skoro analizowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona), to do opisanej we wniosku sprzedaży znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym opisana we wniosku umowa sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej