Czy nabycie pojazdów wycofanych z eksploatacji na podstawie zaświadczenia o demontażu lub dowodu zakupu, które nie jest umową kupna-sprzedaży podlega ... - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.85.2022.2.PB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.85.2022.2.PB

Temat interpretacji

Czy nabycie pojazdów wycofanych z eksploatacji na podstawie zaświadczenia o demontażu lub dowodu zakupu, które nie jest umową kupna-sprzedaży podlega obowiązkowi podatkowemu od czynności cywilnoprawnych?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 15 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia pojazdów do demontażu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2022 r. (wpływ 13 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą X – Stacja Demontażu Pojazdów. Zajmuje się recyklingiem pojazdów nienadających się do dalszego użytku.

W momencie zakupu oraz wydania Zaświadczenia o demontażu pojazd staje się odpadem. Pojazdy takie nie są przeznaczone do dalszej odsprzedaży czy użytkowania. Przechodzą szereg etapów demontażu podczas, których poszczególne elementy pojazdu sortowane są na odpady do utylizacji oraz te, które nadają się do recyklingu.

Część odpadów nadających się do recyklingu Wnioskodawca sprzedaje, natomiast znaczna część odpadów pozyskanych z pojazdów to takie, za które Wnioskodawca musi zapłacić. Na chwilę obecną za przyjmowany na stację pojazd Wnioskodawca płaci 1 zł za kg masy. Natomiast oczyszczony odpad w postaci złomu stalowego sprzedaje za 1,55 zł za kg. Dla przykładu: Wnioskodawca kupuje pojazd o masie 1400 kg. Zapłaci za niego 1400 zł. Jeżeli Wnioskodawca założy, że uzyska z niego 1200 kg złomu i sprzeda go w cenie 1,5 zł za kg (czyli uzyska 1800 zł), to Wnioskodawca zarobi 400 zł. Kalkulacja ta pomija odpady, za które Wnioskodawca musi zapłacić oraz koszty pracownicze i eksploatacyjne.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nabycie samochodów wycofanych  z eksploatacji nie nastąpi na podstawie umowy kupna-sprzedaży.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy nabycie pojazdów wycofanych z eksploatacji na podstawie zaświadczenia o demontażu lub dowodu zakupu, które nie jest umową kupna-sprzedaży podlega obowiązkowi podatkowemu od czynności cywilnoprawnych?

Pana stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Pana, nabycie pojazdów wycofanych z eksploatacji następuje na podstawie dowodu zakupu, który nie jest umową kupna-sprzedaży i nie będzie podlegać pod opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.  

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W myśl art. 6 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik nie określił wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej lub wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny organu podatkowego, wartości rynkowej, organ ten wezwie podatnika do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny.

Natomiast art. 6 ust. 4 ww. ustawy wskazuje, że:

Jeżeli podatnik, pomimo wezwania, o którym mowa wyżej, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy dokona jej określenia  z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez podatnika wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się  o więcej niż 33% od wartości podanej przez podatnika, koszty opinii ponosi podatnik.

Z zacytowanych przepisów dotyczących sposobu ustalania podstawy opodatkowania wynika, że w odniesieniu do umowy sprzedaży ustalenie podstawy opodatkowania następuje  w oparciu o wartość rynkową rzeczy lub prawa majątkowego, a więc w oparciu o wartość, po której dana rzecz lub prawo może być aktualnie zbyte. Zauważyć także należy, mając na uwadze treść ww. przepisu, że ustalanie wartości rynkowej następuje nie tylko na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości, ale również z uwzględnieniem stanu  i stopnia zużycia rzeczy. Kryterium zatem podstawowym przy ustalaniu wartości rynkowej mają być przeciętne ceny stosowane w danej miejscowości, natomiast kryterium dodatkowym (uzupełniającym) ma być stan i stopień zużycia rzeczy. Do takiego wniosku może prowadzić użycie przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwrotu „z uwzględnieniem”. Należy wyraźnie podkreślić, że między kryterium „przeciętnych cen” a kryterium „stan i stopień zużycia” występuje określony związek. Oznacza to, że nie wolno pominąć przy ustalaniu wartości rynkowej, stanu i stopnia zużycia rzeczy i poprzestać wyłącznie na przeciętnych cenach, ponieważ użycie zwrotu „z uwzględnieniem” wymaga łącznego stosowania kryteriów określonych  w tym przepisie. Sposób ustalenia tej wartości nie może być oderwany również od miejsca  i daty zawarcia transakcji, gdyż warunki popytu i podaży mają istotny wpływ na taką wartość. Ponadto przy ustalaniu omawianej wartości należy uwzględniać stan techniczny, wyposażenie, standard (istniejące w dacie nabycia) oraz inne parametry mające wpływ na wartość rynkową. Podkreślić również należy, że przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określając sposób ustalania podstawy opodatkowania nie nakładają na strony dokonywanej czynności cywilnoprawnej obowiązku dokumentowania sposobu ustalenia wartości rynkowej jej przedmiotu.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,

b) innych praw majątkowych − 1%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą X – Stacja Demontażu Pojazdów. Zajmuje się recyklingiem pojazdów nienadających się do dalszego użytku. W momencie zakupu oraz wydania Zaświadczenia o demontażu pojazd staje się odpadem. Pojazdy takie nie są przeznaczone do dalszej odsprzedaży czy użytkowania. Przechodzą szereg etapów demontażu podczas, których poszczególne elementy pojazdu sortowane są na odpady do utylizacji oraz te, które nadają się do recyklingu. Nabycie samochodów wycofanych  z eksploatacji nie nastąpi na podstawie umowy kupna-sprzedaży.

Oceniając tak przedstawione zdarzenie stwierdzić należy, że w przedstawionej we wniosku sytuacji nabywając pojazdy do demontażu od klientów za wynagrodzeniem dokonuje Pan czynności, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie bowiem do art. 535 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U.  z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy  i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Z przepisu tego wynika, że do elementów przedmiotowo istotnych umowy sprzedaży należą jej strony, określone przez ich role w stosunku prawnym, jej przedmiot oraz cena, będąca sumą pieniężną, której wysokość ma odpowiadać wartości przedmiotu sprzedaży,  a podstawą ustalenia której jest kalkulacja uwzględniająca przewidywane koszty lub koszty faktycznie poniesione.

W sytuacji przedstawionej we wniosku stronami umowy są osoby zbywające pojazdy przeznaczone do demontażu oraz Pan jako nabywca, natomiast przedmiotem umowy są pojazdy do demontażu, które nabywa Pan za odpłatnością, tj. cenę, którą potwierdza dowód zakupu. Powyższe sprawia więc, że w opisanej sytuacji nabycie pojazdów do demontażu nastąpi na podstawie umowy zawierającej przedmiotowo istotne elementy umowy sprzedaży, czyli czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Dopiero po zawarciu ww. umowy wystawia Pan Zaświadczenie  o demontażu, na podstawie którego można wyrejestrować pojazd, jednak zaświadczenie to nie jest podstawą przeniesienia na Pana własności pojazdu do demontażu.  

Należy również wskazać, iż w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy np. umowa sprzedaży rzeczy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 6 ww. ustawy:  

Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne: sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł.

Reasumując, umowa sprzedaży pojazdów do demontażu, która nie będzie objęta zakresem  art. 9 pkt 6 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 2%.

Podstawę opodatkowania ww. podatkiem w przedstawionej sytuacji będzie stanowiła natomiast cena zapłacona zbywcom pojazdów (pojazdów do demontażu) na podstawie dowodu zakupu, o ile będzie odpowiadała ona wartości rynkowej, ustalonej zgodnie  z przedstawionymi powyżej zasadami.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku  z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).