Czy nabycie przez Uczelnię na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni dla potrzeb jej działalności statutowej ... - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.180.2019.11.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.180.2019.11.MM

Temat interpretacji

Czy nabycie przez Uczelnię na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni dla potrzeb jej działalności statutowej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

 1) ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 14 sierpnia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 16 lipca 2020 r. sygn. akt I SA/Łd 882/19; i

 2) stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 sierpnia 2019 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 sierpnia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 19 września 2019 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest publiczną szkołą wyższą działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: PSWN).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 PSWN do ustawowych zadań uczelni należy ”prowadzenie kształcenia na studiach” (pkt 1), „prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia” (pkt 2), „prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki” (pkt 3), „prowadzenie kształcenia doktorantów” (pkt 4), „kształcenie i promowanie kadr uczelni” (pkt 5). Działalność naukowa oraz rozwojowa zdefiniowane zostały w art. 4 PSWN i prowadzone są w szczególności poprzez prace badawcze i prace rozwojowe. Kształcenie studentów odbywa się na studiach wyższych – studiach stacjonarnych, niestacjonarnych, podyplomowych, doktoranckich i innych formach kształcenia. Kształcenie we wszystkich jego formach realizowane jest przez prowadzone w ramach danego systemu kształcenia zajęcia dydaktyczne organizowane przez Uczelnię. Uczelnia pełni funkcję ośrodka badawczego i prowadzi również różnego rodzaju działania artystyczne, badania naukowe oraz prace rozwojowe, inwestując w ten sposób w rozwój i upowszechnianie sztuki i nauki. Uczelnia współpracuje ze środowiskiem kultury, sztuki i biznesu. Wyniki badań prowadzonych przez Uczelnię znajdują zastosowanie w różnych obszarach sztuki, gospodarki i życia społecznego.

Uczelnia działa na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz Statutu Uczelni (dalej: Statut). Do głównych zadań Uczelni należy między innymi zgodnie z jej Statutem:

1)kształcenie studentów w profesjonalnych warunkach warsztatowych w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;

2)szerzenie wśród studentów wiedzy z zakresu …;

3)prowadzenie działalności artystycznej oraz naukowej, prac rozwojowych i innych badań wspomagających naukę;

4)kształcenie oraz promowanie kadr artystycznych i naukowych;

5)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć sztuki, nauki i kultury narodowej, upowszechnianie dorobku artystycznego studentów, pracowników i absolwentów Uczelni w kraju i za granicą;

6)(...);

7)stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju studentów, w tym także ich kultury fizycznej;

8)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych oraz organizacji pożytku społecznego, współpraca z organizacjami społecznymi i gospodarczymi;

9)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i badaniach naukowych.

Dla potrzeb prowadzonej działalności statutowej Uczelnia zamierza nabyć od właściciela będącego osobą fizyczną nieruchomość położoną  na działce numer ..., o obszarze 0,1341 hektara wraz z nieruchomościami lokalowymi, stanowiącą tereny mieszkaniowe (symbol B), zabudowaną budynkami. Celem nabycia nieruchomości jest powiększenie terenu Uczelni o przyległą działkę, co zapewni usprawniającą ruch pieszy i kołowy dodatkową drogę dojazdową od zachodniej części kampusu. Docelowo, Uczelnia planuje zlokalizowanie na jej terenie obiektu służącego celom dydaktycznym, naukowym i artystycznym, obejmujący m.in. aulę/salę widowiskową i pomieszczenia dydaktyczne. Cena zostanie zapłacona przez Uczelnię ze środków pochodzących z dotacji inwestycyjnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz obligacji skarbowych otrzymanych zgodnie z art. 310 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1669 ze zm.)

Pytanie

Czy nabycie przez Uczelnię na podstawie umowy sprzedaży na rzecz Uczelni nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni dla potrzeb jej działalności statutowej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie:

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przez Uczelnię od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni dla potrzeb jej działalności statutowej będzie podlegało wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1519).

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera szereg zwolnień i wyłączeń z opodatkowania. Katalog wyłączeń zawarty został w art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W szczególności – w myśl art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy – podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych ani żadna inna ustawa w systemie prawa podatkowego nie zawiera definicji legalnych pojęć nauka, szkolnictwo oraz oświata. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, należy posłużyć się definicją działalności naukowej zawartą w art. 4 ustawy PSWN. Zgodnie z powołanym przepisem działalność naukowa obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną. Badania naukowe są działalnością obejmującą: badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne: badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń. Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. Twórczość artystyczna jest działalnością obejmującą działania twórcze w sztuce, której efektem jest stanowiące wkład w rozwój kultury dzieło artystyczne materialne lub niematerialne, w tym także artystyczne wykonanie.

Z kolei zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem nauka należy rozumieć „ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości, zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej oraz uczenie się lub uczenie kogoś”.

Szkolnictwo to zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN: „ogół szkół i ich organizacja oraz całokształt zagadnień związanych ze szkołą i nauczaniem”, a oświata to „proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie, a zarazem instytucje zajmujące się upowszechnianiem wykształcenia i kultury; też: ludzie zajmujący się taką działalnością”. Wnioskodawca jest częścią szkolnictwa, jako uczelnia publiczna tworzącą system szkolnictwa wyższego (art. 7 ustawy PWSN).

W świetle przywołanych powyżej definicji działalności naukowej, nauki, szkolnictwa i oświaty, nie ulega wątpliwości, że działalność Uczelni mieści się w obszarze zastosowania każdego z tych pojęć. Działalność Uczelni obejmuje bowiem zarówno kształcenie studentów, które mieści się w zakresie znaczeniowym szkolnictwa oraz oświaty jak i prace badawcze i rozwojowe, które mieszczą się w zakresie znaczeniowym nauki. Uczelnia prowadzi również szeroką działalność w zakresie twórczości artystycznej tworząc działa audiowizualne oraz przedstawienia teatralne.

Nabycie przez Uczelnię nieruchomości będzie służyć opisanym wyżej celom prowadzonym przez Uczelnię, przez co stanowi czynność dokonaną w sprawach nauki. Czynność ta jednocześnie będzie czynnością z zakresie szkolnictwa, ponieważ nabycie nieruchomości nastąpi na rzecz uczelni wyższej, która, jak wskazano wyżej tworzy system szkolnictwa wyższego i nauki. Dodatkowo Uczelnia na podstawie art. 9 ust. 4 prowadzi działalność w swojej siedzibie a celem nabycia nieruchomości jest zwiększenie obszaru siedziby Uczelni i jej rozbudowy.

Wnioskodawca na poparcie swojego stanowiska wskazuje również dotychczasowe wyjaśnienia i poglądy wyrażane w orzecznictwie, które w ocenie Wnioskodawcy, mogłyby również służyć analizie opisanego stanu faktycznego. Dla porównania Wnioskodawca cytuje pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarty w wyroku z 22 czerwca 2017 r. sygn. akt: II FSK 419/17, w którym Sąd orzekł: „Czynnością cywilnoprawną wyłączoną spod opodatkowania może być zatem każda z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 p.c.c. jeżeli została dokonana w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. To zastrzeżenie wskazuje jednocześnie kierunek wykładni art. 2 pkt 1 lit. f p.c.c. Czynności cywilnoprawne podlegające opodatkowaniu nie polegają bowiem wprost na prowadzeniu działalności naukowej, nauczaniu czy zachowaniu lub poprawie zdrowia. Cel ich dokonania musi jednak pozostawać z związku z tego rodzaju działalnością. Związek taki będzie istniał wówczas, gdy dokonanie tych czynności umożliwi lub jest warunkiem prowadzenia działalności umożliwiającej rozwój nauki, działanie placówek naukowych, nauczanie, działania oświatowe czy działanie w celu zachowania zdrowia i życia lub poprawy stanu zdrowia.” Również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 kwietnia 2017 r. sygn. akt: II FSK 855/15 uznał, że: „Spór w niniejszej sprawie koncentruje się wokół wykładni pojęcia "w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty", albowiem z uwagi na brak legalnej definicji ustawodawca nie określił szczegółowo jego zakresu. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wykładnia pojęcia zawartego w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie powinna być wykładnią zawężającą, dokonaną na niekorzyść strony i naruszającą zasadę in dubio pro tributario. Co do zasady bowiem prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, co jednak nie oznacza, że dopuszczalna w tym zakresie jest wykładnia zawężająca. W komentowanym przepisie brak jest podziału czynności na bezpośrednio lub pośrednio dotyczących określonych w nim przedmiotów – spraw nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, a tym samym w przepisie nie jest zawarty warunek bezpośredniości czynności cywilnoprawnej w sprawach szkolnictwa, oświaty i nauki.” Wykładnia językowa pojęcia „w sprawach” nie może być utożsamiana z pojęciem „bezpośrednio w sprawach”. W ocenie Wnioskodawcy przesłanka „związku czynności z nauką i szkolnictwem” jest spełniona, ponieważ nabycie nieruchomości pozostaje w związku z działalnością naukową prowadzoną przez Wnioskodawcę, a także związku ze szkolnictwem, ponieważ Wnioskodawca (Uczelnia) jest jednocześnie częścią systemu szkolnictwa wyższego prowadzącego działalność w swojej siedzibie, której nabyta nieruchomość stanie się częścią.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zbliżone stanowisko zajęły wojewódzkie sądy administracyjne w wyrokach: WSA w Warszawie z 10 kwietnia 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 1806/17), WSA w Gliwicach z 5 lipca 2017 r. sygn. akt I SA/GI 210/17, WSA w Krakowie z 23 marca 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 75/17.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy planowana umowa nabycia nieruchomości przez Uczelnię będzie czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ jest czynnością związaną z działalnością Uczelni w sprawach nauki oraz szkolnictwa.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 25 października 2019 r. wydałem interpretację indywidualną Znak: 0111-KDIB2-2.4014.180.2019.2.MM, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Państwu 31 października 2019 r.

Skarga na interpretację indywidualną

25 listopada 2019 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skarga wpłynęła do mnie 29 listopada 2019 r.

Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej i zasądzenie na swoją rzecz kosztów postępowania według norm przepisanych.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił skarżoną interpretację wyrokiem z 16 lipca 2020 r. sygn. akt I SA/Łd 882/19.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego, a następnie wniosek o wycofanie skargi kasacyjnej.

Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 16 lipca 2020 r. sygn. akt I SA/Łd 882/19 wraz z aktami sprawy, wpłynął do Organu 9 czerwca 2022 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku 

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w ww. wyroku;

- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania uchylonej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.