Temat interpretacji
Przeniesienie własności nieruchomości jako nagrody w ramach organizowanej loterii nie zostało wymienione w ustawowym katalogu czynności określonych w art. 1 ust. 1 uPCC jako podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Państwo jako organizator nie będą stroną aktu notarialnego, który zostanie zawarty, jako że do przekazania mieszkania dojdzie na linii deweloper – zwycięzca loterii. Wobec powyższego nie ciążyłby na Państwu obowiązek podatkowy w PCC w tej sytuacji, nawet gdyby przybrała ona jedną z wymienionych w ustawie form.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia obowiązków podatkowych związanych z organizowaniem loterii. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lutego 2023 r. (data wpływu – 9 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina W. zamierza jak co roku urządzić loterię promocyjną w myśl przepisów ustawy o grach hazardowych, mającą na celu promowanie świadomego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez wskazanie Gminy W. jako miejsca zamieszkania podatników.
Do celu organizacji ww. gry losowej, w drodze umowy, całość czynności związanych z urządzaniem loterii Gmina powierza wyspecjalizowanej Spółce (sp. z o.o. sp. k.) – Wnioskodawcy.
Zgodnie z ustawą o grach hazardowych, loterie promocyjne, to loterie w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
W planowanym przedsięwzięciu Gmina zamierza ufundować nowe mieszkanie w stanie deweloperskim. Czynność nieodpłatnego ufundowania ww. nieruchomości zostanie potwierdzona stosownym aktem notarialnym. Osoba, której los zostanie wylosowany w drodze losowania w ramach planowanej loterii promocyjnej zostanie laureatem nagrody głównej w formie nowego mieszkania w stanie deweloperskim.
Gmina W. otrzyma nieodpłatnie od lokalnego dewelopera mieszkanie w stanie deweloperskim, które zbudował w ramach przedsięwzięcia organizowanego w Gminie wraz z wszelkimi zezwoleniami, odbiorami itd. Deweloper stanie się fundatorem ww. nagrody.
Wnioskodawca (sp. z o.o. sp. k.) będzie świadczyć usługi związane z pozyskaniem zezwolenia na loterię, dopełnieniem wszelkich formalności, promocją i reklamą ww. loterii i pełnić będzie rolę organizatora, który nie jest dysponentem nagrody głównej – mieszkania w sensie ponoszenia ekonomicznego ciężaru jego zakupu.
Zgodnie z art. 21 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z podatku od wygranych w loteriach promocyjnych są nagrody o wartości nieprzekraczającej 2280 zł (zwolnione z podatku są nagrody w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł).
Zgodnie z postanowieniami regulaminu loterii obowiązek podatkowy będzie spoczywać na wygrywającym, który będzie zobowiązany do wpłaty na rzecz organizatora równowartości 10% nagrody, czyli (…) zł, pod warunkiem odmowy wydania nagrody głównej. To płatnikiem podatku od ww. nagrody będzie organizator.
Stosownie do porozumienia zawartego w formie aktu notarialnego, deweloper stał się fundatorem nagrody głównej i zobowiązał się przekazać ją bezpośrednio na rzecz zwycięzcy nagrody głównej. Dysponentem nagrody będzie organizator, ale niemniej jednak nie będzie właścicielem w sensie ekonomicznym mieszkania, gdyż zostanie ono przekazane nieodpłatnie na drodze deweloper-zwycięzca nagrody.
Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy z tytułu opisanego zdarzenia powinni Państwo zapłacić podatek od czynności prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie – zajęte w uzupełnieniu wniosku
Państwa zdaniem, organizator będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych stosownie do treści art. 1 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołane wyżej Państwa stanowisko dotyczy wyłącznie podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):
Podatkowi podlegają:
1)następujące czynności cywilnoprawne:
a)umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
b)umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
c)(uchylona)
d)umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
e)umowy dożywocia,
f)umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
g)(uchylona)
h)ustanowienie hipoteki,
i)ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
j)umowy depozytu nieprawidłowego,
k)umowy spółki;
2)zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
3)orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.
W myśl natomiast art. 4 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży:
1)przy umowie sprzedaży – na kupującym;
2)przy umowie zamiany – na stronach czynności;
3)przy umowie darowizny – na obdarowanym;
4)przy umowie dożywocia – na nabywcy własności nieruchomości;
5)przy umowie o dział spadku lub o zniesienie współwłasności – na podmiocie nabywającym rzeczy lub prawa majątkowe ponad udział w spadku lub we współwłasności;
6)przy ustanowieniu odpłatnego użytkowania, w tym również nieprawidłowego oraz odpłatnej służebności – na użytkowniku lub nabywającym prawo służebności;
7)przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego – na biorącym pożyczkę lub przechowawcy;
8)przy ustanowieniu hipoteki – na składającym oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki;
9)przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.
Szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że są Państwo organizatorem loterii, w ramach której Gmina W. chce promować rozliczenie podatku dochodowego poprzez wskazanie tej Gminy jako miejsca rozliczania podatku. W ramach loterii Gmina planuje przekazać zwycięzcy loterii mieszkanie, które przekaże deweloper, a które zostało wybudowane w ramach przedsięwzięcia organizowanego w Gminie. Dysponentem nagrody będą Państwo jako organizator, ale niemniej jednak nie będą Państwo właścicielem w sensie ekonomicznym mieszkania, gdyż zostanie ono przekazane nieodpłatnie na drodze deweloper-zwycięzca nagrody.
Katalog czynności cywilnoprawnych, ujęty w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter zamknięty. Zatem czynności cywilnoprawne, które nie zostały w nim wymienione w sposób wyraźny, nie podlegają opodatkowaniu omawianym podatkiem.
Przeniesienie własności nieruchomości jako nagrody w ramach organizowanej loterii nie zostało wymienione w ustawowym katalogu czynności określonych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jako podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, bowiem nie mieści się w katalogu czynności ściśle wymienionych we wskazanym przepisie.
Ponadto, Państwo jako organizator nie będą stroną aktu notarialnego, który zostanie zawarty, jako że do przekazania mieszkania dojdzie na linii deweloper – zwycięzca loterii. Wobec powyższego nie ciążyłby na Państwu obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych w tej sytuacji, nawet gdyby przybrała ona jedną z wymienionych w ustawie form.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm., dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.