W zakresie skutków podatkowych zablokowania walut wirtualnych w ramach stakingu. - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.323.2022.4.PB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.323.2022.4.PB

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych zablokowania walut wirtualnych w ramach stakingu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zablokowania walut wirtualnych w ramach stakingu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 marca 2023 r. (wpływ 9 marca  2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej również: „Spółka”).

Wnioskodawca zamierza utworzyć platformę gamingową (wirtualny ekosystem opierający się na połączeniach społecznościowych, którego funkcjonowanie może być oparte na nowych technologiach, w szczególności wykorzystujących sieć blockchain) jako część wirtualnego świata tworzącego społeczność, w ramach której udostępnia się użytkownikom możliwość tworzenia gier w oparciu o własne zasady, dostarczając przy tym niezbędnej infrastruktury technicznej, jak również możliwość brania udziału w grach, rywalizując  z innymi użytkownikami w zdobyciu nagrody. W ramach platformy gamingowej Wnioskodawca ma zamiar wyemitować własną kryptowalutę spełniającą przesłanki „waluty wirtualnej” z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, która będzie służyć zarówno do rozliczeń wewnątrz platformy, jak również może być wykorzystana poza strukturą platformy. Rozliczenia na platformie gamingowej będą przebiegać wyłącznie w oparciu o ww. walutę wirtualną dedykowaną na potrzeby funkcjonowania serwisu.

Warunkiem uczestnictwa w grze przez użytkownika jest przekazanie wpisowego w postaci określonej ilości waluty wirtualnej. Waluty wirtualne, wpłacone przez każdego użytkownika przechodzą na tzw. smart kontrakt (program komputerowy wykonywany automatycznie zgodnie z zadanymi warunkami, który automatyzuje relacje między stronami transakcji. Jest on uruchamiany w ramach konkretnej sieci DLT, w tym blockchain, będąc w pełni zautomatyzowanym, przy czym możliwość wprowadzenia zmian w strukturze smart kontraktu po jego uruchomieniu może być istotnie utrudniona bądź niemożliwa. Smart kontrakt pozwala m.in. na przenoszenie tokenów (coinów) pomiędzy stronami transakcji, uruchomiony w celu przechowywania walut wirtualnych do momentu wypłaty przedmiotowych walut użytkownikowi. Waluty wirtualne są zablokowane w ramach smart kontraktu (nie pozostają w dyspozycji Wnioskodawcy) aż do momentu ujawnienia zwycięzcy rozgrywki, po czym wszystkie waluty wirtualne przekazane przez innych użytkowników tytułem wpisowego, są uwalniane przez smart kontrakt na rzecz gracza-zwycięzcy. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększyć zainteresowanie użytkowników do brania udziału w grach lub tworzenia gier własnych.

Każdy z użytkowników będzie miał możliwość organizowania swojej własnej rozgrywki oraz ustalania własnych zasad, jak również będzie mógł skorzystać z już utworzonych gier, dołączając jedynie do grona osób zainteresowanych przedmiotową rozgrywką.

W zamyśle Wnioskodawcy użytkownicy będą mogli rywalizować ze sobą w trzech dostępnych trybach gry:

1)Turniej;

2)Liga;

3)Pojedynczy mecz.

W przypadku trybu „liga” użytkownik organizator determinuje reguły gry ligi, takie jak częstotliwość rozgrywek, czas trwania i kwotę wejściową wstępnego. Nagroda i liczba zwycięzców będzie określona regułami ligi. System ligowy polega na rozgrywaniu meczu każdy z każdym.

System turniejowy pozwala na rozgrywanie pojedynków przez wielu graczy lub drużyny. Tryb ten umożliwia graczom wzięcie udziału w grupowym systemie pucharowym. Gracze mają możliwość zdobycia nagród, rozgrywając niewielką liczbę meczów. Każdy mecz decyduje  o pozostaniu w turnieju.

W trybie 1x1 gracze mogą rozgrywać pojedyncze mecze z ludźmi z całego świata. Możliwe będzie również zdobywanie punktów, które liczą się w wewnętrznym systemie rankingowym Wnioskodawcy.

Dodatkową funkcjonalnością platformy Wnioskodawca planuje uczynić możliwość stakingu waluty wirtualnej oraz uruchomienie (…), gdzie będą oferowane także tokeny (…). Staking polega na przechowywaniu walut wirtualnych w portfelu kryptowalutowym w celu zapewnienia bezpieczeństwa i działania sieci blockchain, w zamian za otrzymanie nagrody. Główną ideą jest to, że uczestnicy mogą blokować monety (ich „stake”), a w określonych odstępach czasu protokół losowo przypisuje prawo jednemu z nich do zatwierdzenia następnego bloku. Zazwyczaj prawdopodobieństwo wyboru jest proporcjonalne do ilości monet – im więcej monet jest zablokowanych, tym większe są szanse. Za zatwierdzenie kolejnego bloku sieci blockchain otrzymywana jest nagroda.

W omawianej sytuacji nagrodami za staking waluty wirtualnej będą:

Obniżenie opłat;

Udział w procesie podejmowania decyzji;

Konkursy, prezenty lub wyjątkowe (…).

Jak już zostało wspomniane, wszystkie płatności w ramach platformy będą rozliczane przy pomocy wewnętrznej waluty wirtualnej.

Za udostępnienie infrastruktury technicznej, w tym platformy gamingowej graczom, przy przekazaniu przez smart kontrakt nagrody do gracza-zwycięzcy Wnioskodawca zamierza pobierać opłatę w postaci odliczenia od przekazywanej kwoty określonej ilości walut wirtualnych tzw. fee.

Wnioskodawca będzie instytucją obowiązaną, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy  z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Klientami Wnioskodawcy oraz użytkownikami platformy będą zarówno podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, jak też podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Wnioskodawca będzie udostępniał opisaną we wniosku platformę na rzecz podmiotów będących podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju, jak również na rzecz podmiotów niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju.

Wnioskodawca będzie udostępniał opisaną we wniosku platformę na rzecz podmiotów będących podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, jak również na rzecz podmiotów niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej.

Wnioskodawca będzie udostępniał opisaną we wniosku platformę na rzecz podmiotów będących podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej, jak również na rzecz podmiotów niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Zablokowanie walut wirtualnych w ramach stakingu nie przyjmie formy umowy pożyczki, ustanowienia odpłatnego użytkowania lub umowy depozytu nieprawidłowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.). Platforma, którą Wnioskodawca zamierza utworzyć nie będzie miała prawa do uzyskiwania  i pobierania pożytków z zablokowanych walut wirtualnych należących do użytkowników.

Ponadto wskazali Państwo, iż na moment złożenia wniosku o interpretację indywidualną, jak również w momencie wystosowania odpowiedzi na wezwanie, Wnioskodawca nie ma możliwości określenia danych niezbędnych w zakresie realizacji wymiany informacji podatkowych z innymi państwami – podmiotów niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którym Wnioskodawca będzie udostępniać opisaną we wniosku platformę, w tym: numer identyfikacyjny podatników wydany przez ich kraj jurysdykcji podatkowej oraz nazwę kraju, który wydał ten numer. Bowiem opisane zdarzenie jest zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca nie wie kto będzie korzystał z oferowanego przez niego rozwiązania.

Pozostały opis zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony przez Państwa w treści uzupełnienia wniosku jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem od towarów i usług, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od gier hazardowych przedstawiony został w interpretacjach obejmujących swym zakresem ocenę Państwa stanowiska w zakresie ww. podatków. 

Pytanie

Czy zablokowanie walut wirtualnych w ramach stakingu (jedna z funkcjonalności platformy) skutkuje dla Wnioskodawcy obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych  z ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zablokowanie walut wirtualnych w ramach stakingu (jedna  z funkcjonalności platformy) nie skutkuje dla Wnioskodawcy obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a)umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b)umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c)(uchylona),

d)umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e)umowy dożywocia,

f)umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g)(uchylona),

h)ustanowienie hipoteki,

i)ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j)umowy depozytu nieprawidłowego,

k)umowy spółki.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają więc wyłącznie czynności, które zostały wymienione w ustawie.

W ocenie Wnioskodawcy zablokowanie lub inaczej zamrożenie walut wirtualnych na rachunku użytkownika, celem zapewnienia bezpieczeństwa i działania sieci blockchain,  w zamian za otrzymanie nagrody nie można uznać za zawarcie umowy pożyczki, ustanowienie użytkowania lub umowę depozytu nieprawidłowego, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Bowiem nie dochodzi w tym przypadku do przekazania walut wirtualnych do dyspozycji Wnioskodawcy. Zablokowanie walut wirtualnych w ramach tzw. stakingu, przyczynia się do tego, iż w określonych odstępach czasu protokół losowo przypisuje prawo jednemu z nich do zatwierdzenia następnego bloku. Zazwyczaj prawdopodobieństwo wyboru jest proporcjonalne do ilości monet – im więcej monet jest zablokowanych, tym większe są szanse. Za zatwierdzenie kolejnego bloku sieci blockchain otrzymywana jest nagroda.

W ocenie Wnioskodawcy staking na gruncie prawnopodatkowym winien być traktowany identycznie do kopania kryptowalut w ramach tzw. miningu. Jest to bowiem jedynie inna metoda, mniej energochłonna oraz bardziej ekologiczna niż mining, do zapewnienia funkcjonowania sieci blockchain poprzez wybór walidatora następnego bloku sieci w oparciu o ilość zablokowanych monet, zamiast rozwiązywania skomplikowanej funkcji hashującej  w przypadku miningu.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy zablokowanie walut wirtualnych w ramach stakingu (jedna z funkcjonalności platformy) nie skutkuje dla Wnioskodawcy obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ponadto należy zaznaczyć, że biorąc pod uwagę stwierdzenie Wnioskodawcy, iż „na moment złożenia wniosku o interpretację indywidualną, jak również w momencie wystosowania odpowiedzi na wezwanie, Wnioskodawca nie ma możliwości określenia danych niezbędnych w zakresie realizacji wymiany informacji podatkowych z innymi państwami - podmiotów niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którym Wnioskodawca będzie udostępniać opisaną we wniosku platformę, w tym: numer identyfikacyjny podatników wydany przez ich kraj jurysdykcji podatkowej oraz nazwę kraju, który wydał ten numer, bowiem opisane zdarzenie jest zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca nie wie kto będzie korzystał z oferowanego przez niego rozwiązania”,  wskazać należy, że przy wydaniu powyższej interpretacji, Organ podatkowy odniósł się tylko do podmiotów będących podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju (podmiotów polskich).

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od gier hazardowych, zostały (zostaną) wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.