Opodatkowanie sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.27.2023.3.ASZ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.27.2023.3.ASZ

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest:

- w części dotyczącej opodatkowania nabycia przedmiotów kolekcjonerskich o wartości rynkowej powyżej 1000 zł od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, jeżeli nabycie będzie miało miejsce poza terytorium kraju – jest prawidłowe,

- w pozostałej części – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy skutków podatkowych nabycia przedmiotów kolekcjonerskich. Uzupełnili go Państwo − samoistnie − w piśmie z 1 lutego 2023 r. (wpływ 1 lutego 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 14 marca 2023 r. (wpływ – 14 marca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej jako: Spółka) zajmuje się obrotem przedmiotów kolekcjonerskich  w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że przedmiotem sprzedaży dokonywanej przez Spółkę są: pocztowe lub skarbowe stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00) oraz kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie  o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 (w przywołanym przepisie mowa o walutach, banknotach i monetach używanych jako środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną).

Wnioskodawca nabywa wyżej opisane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.  W większości są to osoby posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W takim przypadku są to transakcje zawierane na terytorium kraju.

Spółka rozważa również nabywać na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (głównie w siedzibie Spółki) towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, których miejsce zamieszkania nie jest zlokalizowane w Rzeczypospolitej Polskiej. W planach biznesowych Spółki rozważane jest również nabywanie przedmiotów kolekcjonerskich poza granicami kraju od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej posiadających miejsce zamieszkania w państwach Unii Europejskiej lub państwach trzecich. Od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania nabycia będą również dokonywane za pośrednictwem krajowych i zagranicznych portali internetowych). Wnioskodawca będzie nabywał zarówno towary, których wartość rynkowa będzie niższa niż 1000 zł, jak również takie których wartość będzie przekraczała tę kwotę. Z uwagi na fakt, iż nabywane towary będą stanowiły przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy  o podatku od towarów i usług, a nabywcami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, Spółka dokonując odpłatnego zbycia tych towarów będzie stosowała procedurę wynikającą z art. 120 ust. 4 ustawy  o podatku od towarów i usług (dalej jako „VAT marża” lub „procedura VAT marża”).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że z tytułu sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej na rzecz Spółki, żadna ze stron nie jest i nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak również nie będzie  z niego zwolniona zgodnie z uregulowaniami wynikającymi z ustawy o podatku od towarów  i usług.

Pytania

1.Czy w przypadku nabycia przedmiotów kolekcjonerskich o wartości rynkowej powyżej 1000 zł od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, posiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania, jeżeli nabycie miało miejsce na terytorium kraju, Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?

2.Czy w przypadku nabycia przedmiotów kolekcjonerskich o wartości rynkowej powyżej 1000 zł od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, jeżeli nabycie będzie miało miejsce na terytorium kraju, Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?

3.Czy w przypadku nabycia przedmiotów kolekcjonerskich o wartości rynkowej powyżej 1000 zł od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, jeżeli nabycie będzie miało miejsce poza terytorium kraju, Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?

4.Czy w przypadku nabycia przedmiotów kolekcjonerskich o wartości rynkowej powyżej 1000 zł od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania, jeżeli nabycie będzie miało miejsce za pomocą zagranicznego portalu internetowego, Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w sytuacjach wyszczególnionych w pytaniach 1-4.

Wskazali Państwo, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Ponadto stosownie do art. 1 ust. 4 ww. ustawy, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5 (które nie znajdują zastosowania w odniesieniu do umów sprzedaży), jeżeli ich przedmiotem są:

1)rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2)rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą,  w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże ma podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 9 pkt 6 cyt. ustawy zwolniona z podatku jest sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w przypadku umowy sprzedaży podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa rzeczy i prawa majątkowego.

Na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego w celu określenia konsekwencji w podatku od czynności cywilnoprawnych, niezbędne jest zatem dokonanie analizy przepisów ustawy  o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów  i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, 2) eksport towarów, 3) import towarów na terytorium kraju, 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Poprzez odpłatną dostawę towarów stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei na podstawie art. 2 pkt 7 cyt. ustawy import towarów stanowi przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Wyżej wymienione czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli zostaną wykonane przez podatnika, czyli zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, przez osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobę fizyczną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jeżeli dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jest wykonywana przez podatnika podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Możliwość zastosowania specjalnego trybu opodatkowania została przewidziana dla towarów wymienionych w art. 120 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 120 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy przedmioty kolekcjonerskie stanowią: pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00) oraz kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 (w przywołanym przepisie mowa  o walutach, banknotach i monetach używanych jako środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną). Art. 120 ust. 10 ww. ustawy stanowi, że przepis ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od: 1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej; 2) podatników,  o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; 3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5; 4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; 5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach. Ponadto stosownie do  art. 120 ust. 11 pkt 1 ww. ustawy przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5.

Przenosząc powyższe regulacje prawne na grunt przedstawionego zdarzenia przyszłego  w odniesieniu do pytania nr 1:

Zdaniem Państwa, nie znajdzie zastosowania wyłączenie z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Czynność prawna zostanie bowiem dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nabywca będzie posiadał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę lub miejsce zamieszkania, a będąca przedmiotem umowy rzecz będzie znajdowała się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże w ocenie Państwa, nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym osoba sprzedająca nie będzie prowadziła działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie będzie ona zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu tej sprzedaży oraz zapłaty podatku. Opisana czynność nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże podstawa opodatkowania dostawy przedmiotowych towarów przez Państwo na rzecz kolejnych nabywców będzie kalkulowana z uwzględnieniem ceny zakupu towarów przez Państwa. Zatem o ile zakup towarów przez Państwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak wysokość opodatkowania następnej czynności jest uzależniona od dokonania czynności będącej przedmiotem wniosku.

Zdaniem Państwa, treść art. 2 ust. 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazuje, że celem ustawodawcy nie było dwukrotne opodatkowanie dostaw w ramach jednego łańcucha dostaw podatkiem obrotowym bezpośrednio obciążającym rachunek ekonomiczny podatnika, zatem stosując wykładnię celowościową należy stwierdzić, że nabycie przedmiotów kolekcjonerskich w sytuacji opisanej w pytaniu nr 1 nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli w ocenie organu wyłączenie, o którym mowa w art. 2 ust. 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie znalazłoby zastosowania, wówczas nabycie towarów przez Państwa będzie wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Co prawda sprzedawca nie będzie podatnikiem podatku od towarów  i usług, a Spółka nie będzie w związku z dokonaniem tej czynności zwolniona z podatku od towarów i usług, jednakże z uwagi na sposób rozliczania podatku od towarów i usług przez Spółkę (VAT marża) będzie ona zwolniona z obowiązku rozliczenia podatku od towarów  i usług na zasadach ogólnych, a cena nabycia bezpośrednio wpłynie na podstawę opodatkowania dokonywanej przez Państwa sprzedaży tych przedmiotów.

W odniesieniu do pytania nr 2:

Zdaniem Państwa, w przypadku dokonywania zakupów przedmiotów kolekcjonerskich od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, jeżeli nabycie będzie miało miejsce na terytorium kraju, sytuacja będzie analogiczna, tj. nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od dokonanego nabycia. Argumentacja przywołana w pkt 1 znajdzie zastosowanie również w tym przypadku, ponieważ w przypadku gdy czynność prawna jest dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a nabywca ma siedzibę miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez znaczenia pozostaje miejsce zamieszkania lub siedziba sprzedającego.

W odniesieniu do pytania nr 3 i 4:

Zdaniem Państwa, w przypadku dokonywania zakupów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, jeżeli nabycie będzie miało miejsce za pomocą zagranicznego portalu internetowego lub stacjonarnie poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na treść art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przedmiot sprzedaży w momencie zawarcia umowy będzie znajdował się bowiem poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zatem na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego nie znajdzie zastosowanie art. 1  ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Państwa, nie znajdzie zastosowania również art. 1 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy, ponieważ zgodnie z przywołanym przepisem czynność prawna dotycząca rzeczy znajdującej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym taka sytuacja nie będzie miała miejsca, ponieważ jak wskazano, czynność nie zostanie dokonana na terytorium kraju.

W ocenie Państwa dotyczy to również sytuacji, w której zakup dokonywany jest poprzez zagraniczny portal internetowy. Zgodnie bowiem z art. 70 § 2 ustawy  z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w miejscu otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane albo oferta jest składana w postaci elektronicznej − w miejscu zamieszkania albo w siedzibie składającego ofertę w chwili zawarcia umowy. Powyższe wskazuje, iż umowa sprzedaży zawarta za pomocą portalu internetowego z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nieposiadającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 1 ust. 4 ww. ustawy:

Czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są:

1)rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2)rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

W myśl art. 6 ust. 2 cyt. ustawy:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

W myśl art. 9 pkt 6 cyt. ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1.000 zł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika, oraz przypadków, o których mowa  w ust. 1a.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowy sprzedaży podlegają generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Z treści powołanego powyżej art. 1 ust. 4 ww. ustawy wynika, że umowa sprzedaży podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Umowa sprzedaży podlega również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli rzecz będąca przedmiotem umowy sprzedaży w chwili jej zawarcia znajduje się za granicą, ale nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,  i czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano również sytuacje,  w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona  z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego  w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług  w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów  i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (za wyjątkiem sytuacji w ustawie szczegółowo wymienionych). Wyłączenie danej czynności cywilnoprawnej z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma więc miejsce tylko w przypadku, gdy z tytułu dokonania tej właśnie czynności, jedna ze stron jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że zajmują się Państwo obrotem przedmiotów kolekcjonerskich  w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem sprzedaży dokonywanej przez Państwa są: pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00) oraz kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7  (w przywołanym przepisie mowa o walutach, banknotach i monetach używanych jako środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną). Nabywają Państwo wyżej opisane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W większości są to osoby posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W takim przypadku są to transakcje zawierane na terytorium kraju. Rozważają Państwo również nabywać na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (głównie w siedzibę Spółki) towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, których miejsce zamieszkania nie jest zlokalizowane w Rzeczypospolitej Polskiej. W Państwa planach biznesowych rozważane jest również nabywanie przedmiotów kolekcjonerskich poza granicami kraju od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej posiadających miejsce zamieszkania  w państwach Unii Europejskiej lub państwach trzecich. Od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania nabycia będą również dokonywane za pośrednictwem krajowych i zagranicznych portali internetowych). Będą Państwo nabywali zarówno towary, których wartość rynkowa będzie niższa niż 1000 zł, jak również takie których wartość będzie przekraczała tę kwotę.

Zdaniem Państwa, nabycie przedmiotów kolekcjonerskich o wartości rynkowej powyżej 1000 zł od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, posiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania, jeżeli nabycie miało miejsce na terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności z uwagi na art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z takim stwierdzeniem nie można się zgodzić.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że z tytułu sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich przez osoby fizyczne nieprowadzących działalności gospodarczej na rzecz Państwa, żadna ze stron nie jest i nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak również nie będzie z niego zwolniona zgodnie z uregulowaniami wynikającymi z ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że fakt iż nabywający od osób fizycznych przedmioty kolekcjonerskie posiada generalnie status podatnika podatku od towarów i usług nie oznacza, że tym podatnikiem jest z tytułu konkretnej transakcji nabycia, a tym samym z tego nie można wywieźć wniosku, że nie wystąpi obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Podkreślić bowiem należy, iż co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umowy sprzedaży (kupna – sprzedaży) są sprzedający (osoby fizyczne). To oznacza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, tj. w przypadku sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich, tylko wówczas można będzie zastosować wyłączenie z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w cyt. powyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdy osoby fizyczne zbywające (sprzedające), będą z tego tytułu podlegały regułom określonym w ustawie  o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że czynność nabycia przedmiotów kolekcjonerskich od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej  i niebędących podatnikami podatku od towarów i usług podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki wynoszącej 2% wartości rynkowej nabywanej rzeczy. Z wyłączenia opodatkowania tym podatkiem będą korzystać tylko te czynności, z tytułu których zbywający będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub będą z niego zwolnieni na mocy wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo należy nadmienić, iż w tak przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym żadna ze stron zawartej umowy kupna - sprzedaży, na podstawie której nabywają Państw przedmioty kolekcjonerskie nie staje się podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu zawarcia tej umowy. Dopiero kolejna umowa kupna - sprzedaży, na mocy której sprzedają Państwo ww. przedmioty może zostać objęta regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zwrócić uwagę, że umowy  kupna–sprzedaży, gdzie są Państwo kupującymi i umowy kupna-sprzedaży, gdzie są Państwo sprzedającymi, to odrębne czynności cywilnoprawne i kwestię opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych każdej z tych umów należy rozpatrywać odrębnie. To, że przy zbywaniu (sprzedaży) przedmiotów kolekcjonerskich mają Państwo zamiar zastosować opodatkowanie podatkiem od towarów i usług według zasady VAT marża jest więc bez znaczenia. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług według zasady VAT marża będzie bowiem dotyczyć innej czynności niż ta, o którą Państwo pytają w analizowanym wniosku.

Zatem w tej części stanowisko Pastwa uznaliśmy za nieprawidłowe.

Zdaniem Państwa, w przypadku dokonywania zakupów przedmiotów kolekcjonerskich od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, jeżeli nabycie będzie miało miejsce na terytorium kraju, nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od dokonanego nabycia. Według Państwa brak obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w tym przypadku wynika także z uregulowania zawartego  w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z takim stwierdzeniem również nie można się zgodzić.

Z treści powołanego powyżej art. 1 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy: wynika, że umowa sprzedaży podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Skoro będą Państwo dokonywać zakupów przedmiotów kolekcjonerskich od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania a nabycie będzie miało miejsce na terytorium kraju, to wówczas taka umowa, właśnie na mocy art. 1 ust. 4 cyt. ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Skoro – jak wskazali Państwo − z tytułu sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich przez osoby fizyczne nieprowadzących działalności gospodarczej na rzecz Państwa, żadna ze stron nie jest i nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak również nie będzie z niego zwolniona zgodnie  z uregulowaniami wynikającymi z ustawy o podatku od towarów i usług, to w tym przypadku wyłączenie, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie ma również zastosowania, z przyczyn powyżej przedstawionych przez Organ, do oceny stanowiska odnoszącego się do pytania 1. Z wyłączenia opodatkowania tym podatkiem będą korzystać tylko te czynności, z tytułu których zbywający będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub będą z niego zwolnieni na mocy wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w tej części stanowisko Państwa również uznaliśmy za nieprawidłowe.

Zdaniem Państwa, w przypadku dokonywania zakupów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, jeżeli nabycie będzie miało miejsce stacjonarnie za granicami Rzeczypospolitej Polskiej nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych  z uwagi na treść art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że jeżeli będą Państwo dokonywać zakupów przedmiotów kolekcjonerskich od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieposiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania a przedmiot sprzedaży w momencie zawarcia umowy będzie znajdował się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i istotnie umowa nie zostanie dokonana na terytorium kraju, na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego nie znajdzie zastosowania art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Taka umowa sprzedaży istotnie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zatem w tej części stanowisko Państwa uznaliśmy za prawidłowe.

Państwa zdaniem, umowa sprzedaży zawarta za pomocą zagranicznego portalu internetowego z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nieposiadającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionym twierdzeniem nie można się zgodzić.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, umowa sprzedaży rzeczy znajdujących się za granicą w chwili dokonania czynności podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli spełnione są łącznie warunki, iż nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym podkreślenia wymaga fakt, iż w uzasadnionych przypadkach Organ podatkowy pomocniczo sięga do przepisów z innych gałęzi prawa, które mają lub mogą mieć jakikolwiek wpływ na zakres rozpatrywanego zagadnienia wynikającego z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a które nie mają odniesienia do regulacji prawnych w ustawach podatkowych.

Zgodnie z treścią art. 60 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

Stosownie do art. 61 § 1 i 2 ww. Kodeksu

Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej  w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.

W myśl art. 66 § 1 i 2 cyt. Kodeksu:

Zgodnie z art. 70 § 2 ustawy Kodeks cywilny:

W razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w miejscu otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane albo oferta jest składana w postaci elektronicznej - w miejscu zamieszkania albo w siedzibie składającego ofertę w chwili zawarcia umowy.

W myśl art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy  i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W związku ze wskazaną definicją, zauważyć należy, iż umowa sprzedaży zawierana jest pomiędzy dwoma określonymi podmiotami – sprzedawcą oraz kupującym. Zobowiązanie,  o którym mowa we wskazanym przepisie stanowi oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego. Oświadczenie to – zgodnie z tym przepisem – stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy.

W myśl przywołanego powyżej art. 70 § 2 Kodeksu cywilnego, kryterium decydującym  o miejscu zawarcia umowy sprzedaży w postaci elektronicznej jest miejsce zamieszkania albo siedziba składającego ofertę zakupu w chwili zawarcia umowy.

Zatem jeżeli rzecz jest nabywana za pośrednictwem portali internetowych, to dla oceny miejsca wykonania czynności, umowę poczytuje się za zawartą w miejscu otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu. Jeżeli natomiast dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane albo oferta jest składana w postaci elektronicznej, to czynność jest wykonana w miejscu zamieszkania albo w siedzibie składającego ofertę w chwili zawarcia umowy. W związku z tym, że zamierzają Państwo dokonywać zakupu za pośrednictwem zagranicznych portali internetowych a mają Państwo siedzibę na terytorium Polski, umowy uważać się będzie za zawarte w Polsce.

W konsekwencji, skoro siedziba Państwa znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w świetle powołanych przepisów, umowy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich  – o wartości przekraczającej 1.000 zł – poprzez zagraniczne portale internetowe, zawierane będą w Polsce, podlegać one będą regulacjom ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż spełnione zostaną łącznie warunki określone w przepisie art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (rzeczy co prawda znajdować się będą za granicą lecz nabywca ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynności dokonane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). W takim przypadku na Państwu będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu umowy sprzedaży.

Zatem w tej części stanowisko Państwa uznaliśmy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy – zgodnie z wolą Państwa wyrażoną poprzez treść uzupełnienia wniosku – oceny Państwa stanowiska tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym tę część wypowiedzi Państwa, która odnosi się do uregulowań zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług, uznaliśmy za element niepodlegający ocenie w ramach wydawanej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych.

W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – znak: 0111-KDIB3-3.4012.45.2023.4.MAZ.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu),  na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej  na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.