Skutki podatkowe nabycia gruntu rolnego o powierzchni poniżej 1 ha. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.101.2023.1.JKU

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.101.2023.1.JKU

Temat interpretacji

Skutki podatkowe nabycia gruntu rolnego o powierzchni poniżej 1 ha.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego dotyczącego nabycia gruntu rolnego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia gruntu rolnego. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Aktem notarialnym z 29 kwietnia 2022 r. nabył Pan wraz z żoną działkę rolną oznaczoną o nr (...) o powierzchni 0,5508 ha położoną w S. Notariusz przy zawieraniu 29 kwietnia 2022 r. umowy przeniesienia prawa własności nieruchomości rolnej w formie aktu notarialnego, pobrał 6056,00 zł podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiotowa działka stanowiła część gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni 29,701 ha. Jednocześnie, zakupiony grunt został dołączony do istniejącego gospodarstwa rolnego. Wszelkie oświadczenia i informacje jak również opis stanu faktycznego znajdują się w akcie notarialnym. W związku z faktem, że wydzielona nieruchomość rolna wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym i pomimo, że ma powierzchnię mniejszą niż 1 ha, sprzedaż tej nieruchomości na rzecz rolnika, który przyłączy ją do prowadzonego gospodarstwa rolnego (powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia) podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych. Informuje Pan również, że otrzymana pomoc de minimis w ciągu ostatnich 3 lat z kwotą nadpłaconego wyżej podatku nie przekroczy kwoty granicznej wskazanej w rozporządzeniach UE tj. 15000 euro.

Pytanie

Czy został należnie pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu 29 kwietnia 2022 r. umowy przeniesienia prawa własności nieruchomości rolnej w formie aktu notarialnego?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, podatek od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu 29 kwietnia 2022 r. umowy przeniesienia prawa własności nieruchomości rolnej w formie aktu notarialnego został pobrany nienależnie i przysługuje jego zwrot.

Ustalone orzecznictwo sądów administracyjnych stwierdza, że zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych podlega sprzedaż pojedynczej nieruchomości rolnej mającej powierzchnię mniejszą niż 1 ha pod warunkiem, że w chwili sprzedaży grunt ten wchodził w skład gospodarstwa rolnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 170, ze zm.) stanowi, że:

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Jak stanowi art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. 

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. 

W myśl art. 9 pkt 2 powołanej ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod  warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych w nim warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie. W przypadku niedotrzymania (niespełnienia) któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2 ww. ustawy warunków zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.

Jednym z warunków opisanych w ww. przepisie jest to, by przedmiotem każdej umowy sprzedaży były  grunty stanowiące gospodarstwo rolne.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2020 r.  poz. 333):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów  i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej,  w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z powyższymi przepisami, ustawa o podatku rolnym pod pojęciem gospodarstwa rolnego klasyfikuje grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 29 kwietnia 2022 r. została sporządzona umowa przeniesienia prawa własności nieruchomości rolnej w formie aktu notarialnego. Aktem tym zakupił Pan wraz z żoną działkę rolną o powierzchni 0,5508 ha. Przedmiotowa działka stanowiła część gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni 29,701 ha. Jednocześnie, zakupiony grunt został dołączony do istniejącego gospodarstwa rolnego.

W Pana ocenie, podatek od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu umowy z 29 kwietnia 2022 r. został pobrany nienależnie.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

Brzmienie omawianych przepisów wskazuje, że ocena spełnienia warunków wskazanych w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z definicją gospodarstwa rolnego zawartą w przepisach o podatku rolnym dokonywana jest na moment zawarcia danej czynności cywilnoprawnej, zaś grunty będące przedmiotem sprzedaży muszą spełniać warunki określone w przepisach o podatku rolnym.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży była działka o powierzchni 0,5508 ha. Zatem na moment sprzedaży działka ta nie stanowiła gospodarstwa rolnego w myśl przytoczonych już przepisów o podatku rolnym.

Fakt, że przed sprzedażą ww. działka te wchodziła w skład gospodarstwa rolnego nie może być podstawą do zastosowania zwolnienia, ponieważ skutki podatkowe zawartej umowy sprzedaży oceniane są na moment zawarcia umowy.

Aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, w  momencie sprzedaży działka musi spełniać definicję gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym, tj. jej powierzchnia musi przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Tym samym, w zakresie nabycia działki nie została spełniona przesłanka do zwolnienia określonego w art. 9 pkt. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. To oznacza, że notariusz zasadnie pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w związku z jej nabyciem przez Pana.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy   z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.