Możliwość zastosowania wyłączenia podatkowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z nabyciem... - Interpretacja - DOP10.841.4.5.2023

shutterstock
Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2023 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP10.841.4.5.2023

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania wyłączenia podatkowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z nabyciem w ramach umowy sprzedaży nieruchomość w celu realizacji zadań statutowych uczelni.

Zmiana interpretacji indywidualnej

W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2021 r., nr 0111-KDIB2-2.4014.134.2021.1.PB, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmieniam z urzędu[1]wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Do Dyrektora KIS w dniu 4 maja 2021 r. wpłynął wniosek X[2] (dalej zwanej zamiennie Uczelnią, Wnioskodawcą) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca będący uczelnią niepubliczną zamierza nabyć w drodze umowy sprzedaży od innej niepublicznej uczelni wyższej, nieruchomość wraz z budynkami do realizacji prowadzonej już przez siebie działalności w zakresie szkolnictwa – dydaktycznej oraz naukowej. Przedmiotowy obiekt był dotychczas przeznaczony na cele edukacji szkolnictwa wyższego, jest dostosowany do wymagań dydaktycznych.

Celem nabycia nieruchomości jest powiększenie obszaru działania uczelni o nieruchomość położoną w A., co zapewni szerszą możliwość dotarcia oferty Wnioskodawcy do zainteresowanych nauką studentów i umożliwi realizację zadań statutowych.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478) na terenie miasta B. oraz C.

W art. 11 powołanej wyżej ustawy, do podstawowych zadań uczelni należy m.in. prowadzenie kształcenia na studiach pierwszego oraz drugiego stopnia, na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia; prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki itd.

Zgodnie ze Statutem Uczelni wprowadzonym Uchwałą nr XXX – założyciela Uczelni – z (…) w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Wnioskodawcy, zadaniami i celami uczelni są m.in. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, prowadzenie studiów podyplomowych, kursów, szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie, prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych w tym na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego oraz pracodawców, rozwój infrastruktury materialnej szkolnictwa wyższego w szczególności zapewnienie akademickiej bazy lokalowej, rozwój oferty dydaktycznej oraz zapewnienie jakości kształcenia, prowadzenie działalności inwestycyjnej niezbędnej do rozwoju Uczelni (…).

Nabycie nieruchomości ma na celu realizację powyższych zadań statutowych Uczelni. Wnioskodawca kształci studentów na studiach pierwszego oraz drugiego stopnia, na studiach podyplomowych oraz studiach MBA realizując tym samym zadania statutowe ale również założone cele ustawowe.

Pytanie:

Czy Uczelnia nabywając w ramach umowy sprzedaży nieruchomość w celu realizacji swoich zadań statutowych i powiększenia w tym zakresie infrastruktury lokalowej może zastosować wyłączenie podatkowe, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815), w świetle którego nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach: nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej?

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zwiększenie obszaru działalności edukacyjnej uczelni w celu realizacji jej zadań statutowych, uzasadnia zastosowanie przez nią wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki i szkolnictwa. Czynność prawna jakiej zamierza dokonać Wnioskodawca jest czynnością związaną z jej działalnością dydaktyczną, naukową a zatem dotyczy nauki oraz szkolnictwa.

Celem nabycia nieruchomości jest zwiększenie obszaru prowadzonej działalności dydaktycznej oraz naukowej.

Przepisy dotyczące wyłączenia i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem.

W powołanym wyżej przepisie ustawodawca w sposób ogólny i szeroki wyłączył z opodatkowania sprawy w zakresie nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej nie definiując przy tym pojęcia „nauki” oraz „szkolnictwa”.

Planowany przez Wnioskodawcę zakup nieruchomości dotyczy realizacji obowiązków wynikających z celów statutowych uczelni, związanych z nauką i dydaktyką, a w szczególności z potrzebą zapewnienia odpowiedniego zaplecza lokalowego do kształcenia studentów. Nie ulega wątpliwości, że w istotę szkolnictwa wyższego wpisują się z kolei nie tylko zajęcia dydaktyczne, ale także nieruchomości, w których są one prowadzone.

W powołanym przepisie ustawodawca wskazuje sytuacje, które pomimo istnienia stanu faktycznego i prawnego powodującego powstanie obowiązku uiszczenia określonej daniny publicznej, nie podlegają, przy spełnieniu określonych warunków, temu obciążeniu (vide: Z. Ofiarski, Komentarz do art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, LEX, ABC 2009), zaś jednym z rodzajów czynności podlegających wyłączeniu od opodatkowania są czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej (art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Czynność prawna, którą zamierza dokonać uczelnia (nabycie nieruchomości) jest czynnością związaną z jej działalnością w sprawach nauki oraz szkolnictwa i dlatego podlega wyłączeniu.

Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 marca 2018 r. (sygn. akt: III SA/WA 1807/17 cyt. „Wszelkie czynności, dokonywane w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, zarówno bezpośrednio związane z tymi sprawami (realizacją wynikających z nich zadań) jak i takie, których związek z ich realizacją jest tylko pośredni – ze względu na niedokonanie przez ustawodawcę rozróżnień w tej kwestii – objęte są zwolnieniem, przewidzianym w art. 2 pkt 1 lit. f) u.p.c.c.” oraz „Czynnością cywilnoprawną wyłączoną spod opodatkowania może być każda z czynności wymienionych w art 1 ust. 1 u.p.c.c., jeżeli została dokonana w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.”

Analogicznie wypowiedział się również: Naczelny Sąd Administracyjny Warszawie w wyroku z 12 grudnia 2017 r. (II FSK 2641/15) czy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 16 lipca 2020 r. I SA/Łd 882/19 .

Wobec powyższych ugruntowanych interpretacji w przedstawionym stanie faktycznym – zdaniem Wnioskodawcy - jest on zwolniony od uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej.

Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2021 r., nr 0111-KDIB2-2.4014.134.2021.1.PB uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego zaprezentowane we wniosku o wydanie interpretacji za nieprawidłowe.

Wskazał przy tym, że ustawodawca normując wyłączenie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy PCC nie określił szczegółowo jego zakresu. Mając na względzie, że wszelkie wyłączenia i zwolnienia stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, przepisy je określające powinny być interpretowane ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem. Tym samym za zasadne uznał przyjęcie, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem jedynie tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są bezpośrednio w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Przy czym sprawami takimi będą wyłącznie te, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione właśnie w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy. Według organu to na podstawie regulacji tych ustaw należy ustalić, czy dane zdarzenie wypełnia znamiona czynności objętej wyłączeniem w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych czy nie. Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:

1)ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),

2)ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.),

3)ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.),

4)ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796).

W ocenie Dyrektora KIS analiza przytoczonych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że brak jest bezpośredniego związku między nabyciem nieruchomości w celu powiększenia obszaru działania uczelni a realizacją celów określonych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, aby umowa sprzedaży, której przedmiotem jest ta nieruchomość mogła korzystać z wyłączenia od podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. W świetle przepisów ww. ustawy, wśród zadań realizowanych przez uczelnie nie przewiduje się bowiem zakupu nieruchomości w celu powiększenia obszaru działania uczelni. Zatem, w takim przypadku, zastosowanie wyłączenia od podatku od czynności cywilnoprawnych prowadziłoby do nieuzasadnionej, rozszerzającej wykładni przepisu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Końcowo organ przyjął zatem, że wskazana czynność nie jest czynnością z zakresu nauki, szkolnictwa, czy oświaty pozaszkolnej. Dlatego umowa sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawca zamierza nabyć wskazaną we wniosku nieruchomość, ma jedynie pośredni związek z czynnościami w sprawach nauki czy szkolnictwa. Nie jest to więc związek wystarczający do zaistnienia przesłanki bezpośrednio warunkującej zastosowanie wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji planowana umowa sprzedaży nieruchomości, przeznaczonej na powiększenie obszaru działania uczelni nie może zostać zakwalifikowana jako czynność cywilnoprawna wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż nie jest to czynność cywilnoprawna stricte w sprawach nauki czy szkolnictwa. Zdaniem Dyrektora KIS zakup ww. nieruchomości podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń sądów administracyjnych organ nie podzielił zawartego w nich rozstrzygnięcia.

Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej

Po zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdzam, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa.

Zasady opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określają przepisy ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych[3].

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy PCC:

Podatkowi podlegają:

1)następujące czynności cywilnoprawne:

a)umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy PCC:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje:

1)z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Zaś na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży:

1)przy umowie sprzedaży – na kupującym;

Z powołanych przepisów wynika, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że w ww. ustawie przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest jednak wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przechodząc do analizy powołanego przez Wnioskodawcę art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy PCC wskazać należy, że zgodnie z tym przepisem:

Nie podlegają podatkowi:

1)czynności cywilnoprawne w sprawach:

(…)

f)nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia (…).

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że ww. uregulowanie nie będzie dotyczyło tylko spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy. Nie można więc zgodzić się ze stanowiskiem Dyrektora KIS, jakoby zwrot "w sprawach" miał być definiowany wyłącznie przez normy prawne zawarte w ustawach i innych aktach prawnych z gałęzi prawa regulującej sprawy szkolnictwa czy oświaty.

Ustawodawca opisując wyłączenie dla czynności w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej nie odwołał się do przepisów konkretnych ustaw, jak to uczynił przykładowo w art. 2 pkt 1 lit. b, g, h oraz j ustawy PCC. Skoro tego nie zrobił, to uznać trzeba, że jego wolą było objęcie wyłączeniem z podatku od czynności cywilnoprawnych wszelkich spraw z zakresu szkolnictwa, nauki i oświaty pozaszkolnej, a nie jedynie tych, które ujęte są w aktach regulujących tę materię.

Tak np. wskazał NSA w wyroku z 9.05.2019 r. II FSK 2045/17:

„Przyznać należy rację Sądowi pierwszej instancji, że czynności cywilnoprawne związane zarówno z funkcjonowaniem podmiotu realizującego zadania z zakresu ustawy o systemie oświaty, jak i kształceniem, nauczaniem mieszczą się w zakresie czynności wyłączonych z opodatkowania. Skoro ustawodawca opisując wyłączenie z opodatkowania dla czynności w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej nie odwołał się do przepisów konkretnych ustaw, to potwierdza to szeroki charakter zastosowanego wyłączenia nieograniczony jedynie do kwestii wskazanych w ustawach regulujących dane zagadnienie np. ustawy o systemie oświaty. Gdyby celem ustawodawcy było ograniczenie analizowanego wyłączenia z opodatkowania do czynności określonych w przepisach odrębnych aktów prawnych to ustawodawca z pewnością uczyniłby to, tak jak m.in. w art. 2 pkt 1 lit. b, g, h u.p.c.c. Skoro jednak analizowane wyłączenie z opodatkowania nie zawiera tego rodzaju ograniczenia, to zasadne jest stanowisko, że zakres tego wyłączenia należy określić przede wszystkim w drodze wykładni gramatycznej. Jak wynika z definicji terminu "szkolnictwo" (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) to ogół szkół i ich organizacja, całokształt zagadnień związanych ze szkołą i nauczaniem. Niewątpliwie w tak sformułowanej definicji szkolnictwa mieszczą się wszystkie opisane we wniosku o wydanie interpretacji działania dokonywane przez stronę skarżącą, w tym rozbudowa i modernizacja budynku szkoły. Oczywistym jest, że uzyskanie właściwego poziomu szkolnictwa i edukacji wymaga zapewnienia szkołom odpowiednich budynków i pomieszczeń, które będą mogły spełniać cele oświatowe, gdyż prowadzenie procesu kształcenia w odpowiednio przystosowanym budynku szkolnym znajdującym się w należytym stanie oraz w funkcjonalnych salach lekcyjnych ma bezpośredni wpływ na jakość i poziom nauczania oraz na funkcjonowanie danej placówki. Z uwagi na powyższe, pożyczka mająca pokryć wydatki na rozbudowę szkoły jest czynnością cywilnoprawną dokonaną w sprawach szkolnictwa.” (por. wyrok WSA z 21.03.2018 r. III SA/Wa 1807/17).

Podobnie wypowiedział się NSA w wyroku z 17.11.2021 r. III FSK 167/21:

„W artykule 2 pkt 1 lit. f). ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych prawodawca wskazał czynności cywilnoprawne, które – mimo zaliczenia ich do przedmiotu opodatkowania – nie podlegają temu podatkowi. Przepis ten normuje wyłączenie od opodatkowania. W świetle wskazanego przepisu czynności cywilnoprawne w sprawach oświaty pozaszkolnej to takie czynności, których celem jest sfinansowanie i polepszenie jakości funkcjonowania oświaty pozaszkolnej. Prawodawca wskazuje zatem sytuacje, które pomimo istnienia stanu faktycznego i prawnego powodującego powstanie obowiązku uiszczenia określonej daniny publicznej nie podlegają, przy spełnieniu określonych warunków, temu obciążeniu, zaś jednym z rodzajów czynności podlegających wyłączeniu od opodatkowania są czynności cywilnoprawne w sprawach m.in. oświaty pozaszkolnej.

Prawodawca nie definiuje tego, co można uznać za "sprawy" w wymienionych przez niego dziedzinach. Dokonując wykładni tego przepisu, należy jednak mieć na względzie, że odnosi się on do czynności cywilnoprawnych podlegających co do zasady opodatkowaniu. Czynnością cywilnoprawną wyłączoną spod opodatkowania może być zatem każda z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli została dokonana w sprawach wymienionych w tym przepisie. Czynności cywilnoprawne podlegające opodatkowaniu nie polegają bowiem wprost na finansowaniu działalności np. w zakresie oświaty pozaszkolnej. Cel ich dokonania musi jednak pozostawać z związku z tego rodzaju działalnością. Związek taki będzie istniał wówczas, gdy dokonanie tych czynności, w konkretnym przypadku zawarcie umowy pożyczki, umożliwia lub jest warunkiem realizacji sprawy oświaty pozaszkolnej.”

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (jako uczelnia niepubliczna) zamierza nabyć w drodze umowy sprzedaży od innej niepublicznej uczelni wyższej, nieruchomość wraz z budynkami do realizacji prowadzonej już przez Wnioskodawcę działalności w zakresie szkolnictwa – dydaktycznej oraz naukowej. Przedmiotowy obiekt był dotychczas przeznaczony na cele edukacji szkolnictwa wyższego, jest dostosowany do wymagań dydaktycznych. Celem nabycia nieruchomości jest powiększenie obszaru działania uczelni o nieruchomość położoną w A., co zapewni szerszą możliwość dotarcia oferty Wnioskodawcy do zainteresowanych nauką studentów i umożliwi realizację zadań statutowych.

W konsekwencji wskazane we wniosku o wydanie interpretacji działanie planowane przez Uczelnię w postaci zakupu nieruchomość wraz z budynkami do realizacji prowadzonej już przez Wnioskodawcę działalności dydaktycznej oraz naukowej (w zakresie szkolnictwa) należy do spraw związanych z nauką, szkolnictwem i oświatą pozaszkolną. Nie budzi wątpliwości, że uzyskanie odpowiedniego poziomu nauki, oświaty (w tym edukacji) czy wychowania wymaga zapewnienia podmiotom podejmującym działania w tym zakresie odpowiednich obiektów, urządzeń i wyposażenia, które umożliwią realizację celów związanych z nauką, szkolnictwem i oświatą. Prowadzenie procesów naukowych czy dydaktycznych w odpowiednio przystosowanych obiektach znajdujących się w należytym stanie ma bezpośredni wpływ na jakość i poziom nauki, kształcenia, wychowania oraz funkcjonowania oświaty.

Należy więc uznać, że planowany zakup przedmiotowej nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną "w sprawie nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej" - w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. f ustawy PCC. Pomiędzy tą czynnością a sprawą z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej istnieje bowiem wyraźny związek, choćby tylko w znaczeniu pośrednim. Związek taki istnieje, gdy dokonanie czynności, w tym przypadku zakup nieruchomości pod działalność Uczelni do celów działalności naukowej i dydaktycznej, w ogóle umożliwia lub jest warunkiem realizacji sprawy z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo zakresu tego wyłączenia. Dlatego, uwzględniając ogólną zasadę prawa podatkowego, wedle której przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, jako stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, trzeba zaakceptować pogląd, że celem ustawodawcy było objęcie ww. wyłączeniem wszystkich czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

W świetle powyższego, planowany zakup przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości - o ile nieruchomość ta będzie przeznaczona do celów działalności naukowej i dydaktycznej - nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy PCC.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W konsekwencji dokonuję z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2021 r., nr 0111-KDIB2-2.4014.134.2021.1.PB wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdzam jej nieprawidłowość.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Wnioskodawca przedstawiłwe wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Na podstawie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwaw złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Wskazuję, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Państwa we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)o, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stosownie do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:

Zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która pełni funkcję gwarancyjną (ochronną) interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się Państwa do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.

Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, mogą Państwo nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono Państwu zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 Ordynacja podatkowa).

Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się Państwa do interpretacji (art. 14k § 1 i art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) oraz złożenie przez Państwo wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się przez Państwo do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[4] wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej

Mają Państwoprawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[5]).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP(art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).


[1] art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), dalej „Ordynacja podatkowa”.

[2] Obecna nazwa podmiotu to Y.

[3] Dz. U. z 2020 r. poz. 815 ze zm., zwanej dalej „ustawą PCC”.

[4] Dz. U. poz. 2193.

[5] Dz. U. z 2023 r. poz. 259