Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.30.2025.2.DS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.30.2025.2.DS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 14 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lutego 2025 r. (wpływ 8 lutego 2025 r.) oraz pismem z 6 marca 2025 r. (wpływ 6 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (uzupełniony pismem z 8 lutego 2025 r.)

Za sugestią Urzędu Skarbowego wniósł Pan o wydanie interpretacji indywidualnej w/s stosowanej przez Pana stawki ryczałtu za wykonywane usługi doradcze (historycznie za okres od grudnia 2023 r. do listopada 2024 r. oraz w przyszłości).

Ma to związek z zastosowaniem stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącej 15%, podczas gdy w świetle dostępnych interpretacji istniała nie tylko możliwość, ale i – wydaje się na podstawie dostępnej literatury – obowiązek zastosowania stawki 8,5%.

Prowadzi Pan od grudnia 2023 roku jednoosobową działalność gospodarczą o numerze PKD 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), która obejmuje doradztwo w zakresie organizacji, strategii zarządzania i wspomagania bieżącej działalności przedsiębiorstw.

W Pana branży niejako automatycznie zwykło naliczać się ryczałt 15% i ze swojej winy zaniedbał Pan w ubiegłym roku analizy podatkowej w tym zakresie. Tymczasem, już wówczas był opublikowany tzw. „semikatalog” (11 punktów) stanowiący sedno interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Jego spełnienie kwalifikuje przychody z usług doradczych jako przychody z działalności usługowej, tj. mające być rozliczone stawką ryczałtu 8,5%.

Nawiązał Pan do interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 2 września 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.831.2022.2.MJ, choć istnieją też inne, późniejsze, zawierające podobne stwierdzenia (np. 0114-KDIP3-2.4011.422.2023.3.JK2 z 5 lipca 2023 r.). Wszystkie wymienione w tych interpretacjach kryteria Pan spełnia.

Podkreślił Pan, że zastosowanie stawki 15% wynikało z braku wiedzy na temat ww. interpretacji oraz obowiązujących wytycznych. Błędnie przyjął Pan wyższą stawkę na swoją niekorzyść z powodu ostrożnościowego podejścia do przepisów.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan opis sprawy, wskazując, że:

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą o numerze PKD 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania). Pana działalność obejmuje usługi doradcze, w szczególności:

-wsparcie strategiczne dla klientów biznesowych,

-analiza rynku i rekomendacje operacyjne,

-optymalizacja procesów biznesowych,

-doradztwo w zakresie budowania strategii.

Usługi te świadczy Pan wyłącznie w ramach działalności gospodarczej, nie wykonuje ich jako pracownik etatowy. Pana działalność nie obejmuje usług doradztwa związanego z rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

Dotychczas błędnie – jak Pan sądzi – stosował Pan stawkę 15%, ale w świetle dostępnych interpretacji oraz semikatalogu 11 kryteriów, nabrał Pan przekonania, że spełnia warunki do zastosowania stawki 8,5%, ponieważ Pana usługi mają charakter ogólnych usług doradczych, nie zaś usług stricte eksperckich (np. prawnych, podatkowych czy finansowych); nie pełni Pan także bezpośredniego nadzoru nad przedsiębiorstwem kontrahenta.

Ponadto odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź:

Tak, jako osoba fizyczna zamieszkała w Polsce podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

2)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy złożony wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź:

Pana usługi doradcze są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30.0 (pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem).

3)jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku (zapytania)?

Proszę opisać charakter tych czynności/zadań, tj. wskazać na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem (rezultatem).

Odpowiedź:

W ramach świadczonych usług wykonuje Pan m.in.: analizę rynku i opracowanie rekomendacji strategicznych i operacyjnych, tworzenie raportów i analiz, doradztwo w zakresie strategii, optymalizację procesów biznesowych oraz wspomaganie bieżącej działalności przedsiębiorstw.

Wachlarz projektów, w których bierze Pan udział, jest jednak bardzo szeroki i zależy od aktualnego zapotrzebowania rynku i klientów.

Pana usługi mają charakter doradczy, bez pełnienia funkcji zarządczych.

4)czy złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego?

Odpowiedź:

Tak, złożył Pan wymagane oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

5)czy:

-usługi świadczone przez Pana, zgodnie z zawartą umową, są/będą wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

-wykonując te usługi, ponosi/będzie ponosić Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością;

-odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Pana oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi/będzie ponosić Pan, czy zlecający wykonanie tych czynności?

Odpowiedź:

Pana usługi są wykonywane w sposób niezależny, nie są podporządkowane miejscu ani godzinom wskazanym przez zlecającego. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

6)czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź:

Tak, Pana działalność spełnia definicję działalności usługowej zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

7)czy uzyskuje/będzie uzyskiwać Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź:

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług dla firm centralnych (head offices) ani usług doradztwa związanego z bezpośrednim zarządzaniem w rozumieniu PKWiU ex dział 70.

Pana usługi doradcze, sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.30.0, obejmują wsparcie strategiczne, optymalizację procesów oraz rekomendacje operacyjne, ale nie wiążą się z bezpośrednim nadzorem ani zarządzaniem przedsiębiorstwami.

8)czy świadczone przez Pana usługi, o których mowa we wniosku wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź:

Nie, Pana działalność nie ma charakteru wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie.

9)czy do wykonywanej przez Pana działalności zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź:

Tak, prowadzi Pan działalność gospodarczą samodzielnie, a Pana przychody nie przekraczają limitów określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

10)czy do wykonywanej przez Pana działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź:

Nie, Pana dochody nie pochodzą z działalności wyłączonej z opodatkowania ryczałtem, takiej jak handel walutami czy działalność akcyzowa.

11)czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą/będą podchodzić i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź:

W 2024 roku uzyskał Pan niewielkie dochody z tytułu wynagrodzenia wypłaconego przez byłego pracodawcę za wcześniejszy okres pracy (był Pan u niego zatrudniony do listopada 2023 roku).

Dochody te zostaną rozliczone na zasadach ogólnych i nie mają związku z działalnością gospodarczą.

Pytania (sformułowane w uzupełnieniu z 8 lutego 2025 r. i doprecyzowane w uzupełnieniu z 6 marca 2025 r.)

1.Czy przychody z działalności gospodarczej świadczonej w ramach PKWiU 70.22.30.0 (Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej) mogą być opodatkowane stawką 8,5% w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, również za okres do listopada 2024 roku, mimo wcześniejszego zastosowania stawki 15%?

2.Czy od grudnia 2024 roku prawidłowo stosuje Pan stawkę 8,5% dla świadczonych usług doradczych?

Pana stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu z 8 lutego 2025 r.)

W Pana ocenie, usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0 jako pozostałe usługi doradztwa w zakresie zarządzania, spełniają warunki do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pana usługi mają charakter doradczy i obejmują m.in. analizę rynku, wsparcie strategiczne, optymalizację procesów oraz rekomendacje operacyjne. Nie obejmują natomiast usług zarządczych ani czynności wykonywanych w ramach wolnego zawodu, co wyklucza zastosowanie wyższej stawki ryczałtu, tj. 15%.

W dotychczasowych interpretacjach indywidualnych, w przypadkach bliźniaczo podobnych do Pana, Dyrektor KIS wielokrotnie potwierdzał, że usługi doradcze sklasyfikowane w PKWiU 70.22.30.0 muszą być opodatkowane stawką 8,5%, przy spełnieniu szeregu warunków, które – jak Pan dowiódł – spełnia.

W świetle powyższych argumentów wnosi Pan o potwierdzenie, że mógł w przeszłości i może obecnie stosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że użyte w ustawie:

Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head office) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head office)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że od grudnia 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W ustawowym terminie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Do wykonywanej przez Pana działalności zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Pana działalność obejmuje usługi doradcze, w szczególności:

-wsparcie strategiczne dla klientów biznesowych,

-analizę rynku i rekomendacje operacyjne,

-optymalizację procesów biznesowych,

-doradztwo w zakresie budowania strategii.

Usługi te świadczy Pan wyłącznie w ramach działalności gospodarczej, nie wykonuje ich jako pracownik etatowy. Pana usługi są wykonywane w sposób niezależny, nie są podporządkowane miejscu ani godzinom wskazanym przez zlecającego. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Pana usługi doradcze, o których mowa we wniosku są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30.0. W ramach świadczonych usług wykonuje Pan m.in.: analizę rynku i opracowanie rekomendacji strategicznych i operacyjnych, tworzenie raportów i analiz, doradztwo w zakresie strategii, optymalizację procesów biznesowych oraz wspomaganie bieżącej działalności przedsiębiorstw. Wachlarz projektów, w których bierze Pan udział, jest jednak bardzo szeroki i zależy od aktualnego zapotrzebowania rynku i klientów. Pana usługi mają charakter doradczy, bez pełnienia funkcji zarządczych. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług dla firm centralnych (head offices) ani usług doradztwa związanego z bezpośrednim zarządzaniem w rozumieniu PKWiU ex dział 70. Pana usługi doradcze, sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.30.0, obejmują wsparcie strategiczne, optymalizację procesów oraz rekomendacje operacyjne, ale nie wiążą się z bezpośrednim nadzorem ani zarządzaniem przedsiębiorstwami. Pana usługi mają charakter ogólnych usług doradczych, nie zaś usług stricte eksperckich (np. prawnych, podatkowych czy finansowych); nie pełni Pan także bezpośredniego nadzoru nad przedsiębiorstwem kontrahenta. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie ma charakteru wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Oprócz opisanej działalności gospodarczej w 2024 roku uzyskał Pan niewielkie dochody z tytułu wynagrodzenia wypłaconego przez byłego pracodawcę za wcześniejszy okres pracy (był Pan u niego zatrudniony do listopada 2023 roku). Dochody te zostaną rozliczone na zasadach ogólnych i nie mają związku z działalnością gospodarczą.

W odniesieniu do powyższego, zaznaczyć należy, że wskazana przez Pana klasyfikacja, zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU obejmuje „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, tak jak Pan ostatecznie prawidłowo określił w doprecyzowanym w dniu 6 marca 2025 r. pytaniu nr 1.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanego z zarzadzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem od grudnia 2024 roku prawidłowo stosuje Pan stawkę 8,5% dla świadczonych usług doradczych, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przechodząc natomiast do kwestii możliwości opodatkowania tych usług za lata 2023-2024, kiedy stosował Pana stawkę 15% – wskazuję, że:

Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W myśl natomiast art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Stosownie do art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z opisu sprawy wynika, że osiągane przychody do listopada 2024 r. opodatkował Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Wobec tego, skoro do przychodów z tytułu działalności usługowej z zakresu usług doradczych, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, stosował Pan inną stawkę niż 8,5% (tj. 15%), to ma Pan możliwość dokonania rozliczenia należnego ryczałtu za lata 2023-2024, uwzględniając jego właściwą stawkę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej świadczonej w ramach PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” stawką 8,5% w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, również za okres do listopada 2024 roku, mimo wcześniejszego zastosowania stawki 15%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy opis stanu faktycznego sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Organ podatkowy wydający interpretacje indywidualne nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych dokumentów – jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę we wniosku, zadanym przez niego pytaniem oraz zajętym stanowiskiem. W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.