Temat interpretacji
Spółka wchodzi w pełnię praw i obowiązków przekształcanego zakładu budżetowego. Sukcesja ta obejmuje także ww. prawo określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Brak noty korygującej dołączonej do faktury zawierającej nazwę przekształconego zakładu budżetowego, w przypadku ustawowej sukcesji praw i obowiązków, nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.10.2010r. (data wpływu 20.10.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 25.11.2010r. (data wpływu 26.11.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na zakład budżetowy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20.10.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na zakład budżetowy. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25.11.2010r. (data wpływu 26.11.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1035/10-2/KT z dnia 17.11.2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W uchwale Rady Miejskiej z dnia 20 maja 2010r., na podstawie art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), w związku z art. 16 ust. 1, ust. 5 oraz ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) określono, że likwiduje się w celu przekształcenia Z. w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Dniem przekształcenia jest dzień wpisu w krajowym Rejestrze Sądowym. Ponadto, Spółka powstała w wyniku przekształcenia zakładu stanowiącego przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55` kodeksu cywilnego, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z jego działalnością. Należności i zobowiązania zakładu budżetowego przejmuje utworzona Spółka. Składniki mienia przekształcanego zakładu budżetowego stają się majątkiem Spółki. Pracownicy przekształcanego zakładu budżetowego stają się pracownikami Spółki.
Uchwałą powierzono Spółce wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie:
- zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania oraz oczyszczania ścieków,
- wywozu odpadów płynnych,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, w tym zimowego i letniego utrzymania dróg,
- utrzymania i konserwacji terenów zielonych i zadrzewień,
- wywozu i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- eksploatacji składowiska odpadów komunalnych,
- administrowania i utrzymania cmentarzy,
- zaopatrzenia w energię cieplną.
Ponadto Spółka prowadzi działalność wykonywaną dotychczas przez zakład budżetowy. Zarówno statut zakładu budżetowego, jak i akt notarialny Spółki określa, że pozostałe rodzaje działalności to:
- roboty ogólno-budowlane,
- produkcja wyrobów budowlanych z betonu,
- sprzedaż detaliczna paliw płynnych i akcesoriów samochodowych,
- dystrybucja gazu bezprzewodowego,
- pogrzeby i działalność pokrewna.
Dnia 3 sierpnia 2010r. spółka pod firmą Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, tym samym dnia 3 sierpnia 2010r. zakład budżetowy pn. Z. został przekształcony w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy. Spółka uzyskała nowy Regon, NIP.
Niezwłocznie poinformowano kontrahentów o zmianie, jednak kontrahenci wystawiali faktury z danymi zakładu budżetowego (inna nazwa, inny NIP), np. do czasu zawarcia właściwego aneksu pomiędzy stronami umowy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego Sp. z o.o. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie faktur wystawionych przez kontrahentów zawierających dane zakładu budżetowego, tj. Z....
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. 1)
Przekształcenie zakładu budżetowego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością następuje na podstawie art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997r. Nr 9. poz. 43 ze zm.) w związku z art. 16 ust. 1, ust. 5 oraz ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Zgodnie z art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.
W związku z powyższym, z dniem wpisu Spółki do KRS (w uchwale określonym jako dzień przekształcenia) Z. w W. Sp. z o.o. wstąpił na zasadzie sukcesji generalnej we wszelkie prawa i obowiązki zakładu budżetowego - Z.
Zgodnie z art. 93b Ordynacji podatkowej, osoba prawna powstała z przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanego zakładu budżetowego.
Ponieważ przywołane wyżej przepisy nie zawierają żadnych ograniczeń w stosunku do podatku VAT (ograniczeń takich nie zawiera także ustawa o VAT), zatem, w ocenie Spółki, mają one również zastosowanie do praw i obowiązków wynikających z ustawy o VAT.
Dlatego też, biorąc pod uwagę brzmienie art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej w związku z art. 93 i 93b Ordynacji podatkowej, zdaniem Spółki, Sp. z o.o., jako następcy prawnemu zakładu budżetowego, przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur wystawionych na Zakład Budżetowy - Z. na zasadach ogólnych (tj. przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do odliczenia podatku naliczonego, w szczególności w zakresie związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi Spółki).
Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika z powyższego przepisu, podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z prawa do odliczenia jest, aby wydatki były związane z działalnością opodatkowaną podatnika. Natomiast sytuacje, w których podatnik został pozbawiony możliwości obniżenia należnego VAT o podatek naliczony, zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Wymieniony w tym przepisie enumeratywny katalog wydatków, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie zawiera sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku.
Dodatkowo, w celu realizacji prawa do odliczenia podatnik ( Z. Sp. z o.o.), powinien posiadać fakturę wystawioną przez dostawcę towaru bądź usługodawcę (art. 86 ust. 2 i ust. 10 ustawy o VAT). W ocenie Spółki, w przypadku faktur wystawionych na zakład budżetowy - Z. po dacie przekształcenia, tj. dacie wpisu Spółki do KRS, warunek realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest spełniony. Spółka jest bowiem w posiadaniu faktur VAT wskazujących jako nabywcę podmiot, którego następcą wszelkich praw i obowiązków jest Spółka. Dla realizacji prawa do odliczenia VAT przez Z. Sp. z o.o. nie ma znaczenia, że faktura jest wystawiona na zakład budżetowy, który utracił byt prawny, a Spółka, na podstawie powołanych powyżej przepisów ustawy o gospodarce komunalnej i Ordynacji podatkowej, wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki zakładu budżetowego.
W omawianym przypadku:
- Z. Sp. z o.o. jest następcą prawnym zakładu budżetowego;
- z dniem przekształcenia Z. Sp. z o.o., jako następca prawny zakładu budżetowego, zgodnie z art. 93b Ordynacji podatkowej, wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki zakładu budżetowego Z., a zatem również te dotyczące odliczenia podatku naliczonego;
- Z. Sp. z o.o. prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT, a dokonywane zakupy związane są z prowadzoną działalnością podlegającą opodatkowaniu.
Tym samym, w ocenie Spółki, Z. Sp. z o. o., jako sukcesor zakładu budżetowego Z., ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców zakładu budżetowego Z.na zakład budżetowy po dacie przekształcenia zakładu budżetowego w jednoosobową spółkę. Zdaniem Spółki, Z. Sp. z o.o. jest uprawniony, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego na podstawie faktur wystawionych na zakład budżetowy po dacie wpisu Spółki do właściwego rejestru, bez konieczności korygowania danych nabywcy tych fakturach.
Ad. 2)
W przypadku uznania, że w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, tj. otrzymaniu przez Z. Sp. z o.o. faktur wystawionych na zakład budżetowy Z. po dacie przekształcenia, konieczne jest skorygowanie danych nabywcy wskazanych na fakturach, zdaniem Spółki prawidłowe jest poprawienie nazwy i numeru NIP nabywcy poprzez wystawienie noty korygującej przez Z. Sp. z o.o. i przekazanie jej kontrahentowi w celu akceptacji. Zgodnie z § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczenie towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą. Ponieważ Spółka wstąpiła w prawa i obowiązki zakładu budżetowego wynikające z realizowanych umów zakupowych i poinformowała o tym kontrahentów, jest podmiotem właściwym do otrzymywania faktur wynikających z tych umów po dniu przekształcenia. Faktury te dokumentują bowiem transakcje, w stosunku do których Spółka jest nabywcą określonych towarów lub usług (jako następca prawny przekształconego zakładu budżetowego) w zamian za świadczenie wzajemne w postaci obowiązku zapłaty przez Spółkę określonego wynagrodzenia.
Natomiast wskazanie na wystawianych fakturach po dacie przekształcenia danych nieistniejącego już zakładu budżetowego, należy uznać za popełnioną przez kontrahenta pomyłkę w zakresie danych dotyczących nabywcy (nazwy i NIP), która może być skorygowana przez Spółkę, zgodnie z § 15 rozporządzenia, poprzez wystawienie noty korygującej i wysłanie jej wystawcy faktury wraz z kopią. Skorygowana w powyższy sposób faktura będzie zawierała wszystkie elementy wymagane przez art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 rozporządzenia, w związku z czym będzie poprawną fakturą w świetle obowiązujących przepisów.
Zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko wyrażone w uzasadnieniu pytania 1, a konieczność wystawiania not korygujących w omawianym przypadku jest nadmiernym i zbędnym wysiłkiem administracyjnym. Jednakże w przypadku uznania za nieprawidłowe stanowiska Spółki przedstawionego w zakresie pytania 1, w ocenie Spółki, w przypadku otrzymanych faktur wystawionych na zakład budżetowy przez kontrahentów po dacie przekształcenia, prawidłowe jest wystawienie noty korygującej w zakresie danych nabywcy i wysłanie jej wraz z kopią kontrahentowi. Wówczas faktura wskazująca jako nabywcę zakład budżetowy wraz z wystawioną przez Z. Sp. z o.o. notą korygującą dane nabywcy jest dokumentem uprawniającym Z. Sp. z o.o. do odliczenia wykazanego w niej podatku VAT naliczonego.
Wskazane powyżej stanowisko potwierdza postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 26.08.2005r. sygn. 1471/NUR2/443-284/05/PD.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania nr 1 - uznaje się za prawidłowe.
Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
- osób prawnych,
- osobowych spółek handlowych,
- osobowych i kapitałowych spółek handlowych,
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
- innej osoby prawnej (osób prawnych);
- osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
- przekształcenia innej osoby prawnej,
- przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, powołany wyżej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
- osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
- innej spółki niemającej osobowości prawnej,
- spółki kapitałowej;
- spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.
Stosownie natomiast do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że uchwałą Rady Miejskiej przekształcono Z. z zakładu budżetowego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z uchwałą, Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, przejmuje jego należności i zobowiązania, składniki mienia przekształcanego zakładu budżetowego stają się majątkiem Spółki, a pracownicy zakładu budżetowego stają się pracownikami Spółki.
Ze względu na fakt, iż w przedmiotowej sprawie przekształceniu podlega zakład budżetowy w spółkę o tej samej nazwie i zadaniach, mają zastosowanie powołane wyżej przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, przewidujące zasadę sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, a także przekształcenia komunalnych zakładów budżetowych.
Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.
Art. 16 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.
Na mocy art. 16 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.
Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego, stosownie do art. 16 ust. 6 ww. ustawy, przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, w myśl którego należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 cyt. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
A zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Wnioskodawca wskazuje, iż Z. Sp. z o.o. prowadzi, jako następcą prawny zakładu budżetowego Z., działalność opodatkowaną podatkiem VAT, a dokonywane zakupy związane są z prowadzoną działalnością podlegającą opodatkowaniu.
Pytanie Wnioskodawcy odnosi się do możliwości odliczenia przez Spółkę podatku VAT naliczonego na podstawie faktur wystawionych przez kontrahentów zawierających dane przekształconego zakładu budżetowego.
Jak dowiedziono wyżej, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. Spółka wchodzi w pełnię praw i obowiązków przekształcanego zakładu budżetowego. Sukcesja ta obejmuje więc także ww. prawo określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym żaden z przepisów ustawy nie uzależnia tego prawa od obowiązku skorygowania pomyłek dotyczących jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą (za wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).
W związku z powyższym, Spółka ma prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych otrzymanymi fakturami VAT pod warunkiem, że wydatki te związane są z wykonywanymi przez Nią czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie tut. Organ stwierdza, iż brak noty korygującej dołączonej do faktury zawierającej nazwę przekształconego zakładu budżetowego, w przypadku ustawowej sukcesji praw i obowiązków, nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury.
Należy zauważyć, iż w związku z uznaniem stanowiska Spółki za prawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1, tj. w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur wystawionych na zakład budżetowy, odpowiedź na pytanie nr 2 stała się bezprzedmiotowa.
Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, iż w związku z tym, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego rozpatrzono jedynie w zakresie pytania nr 1, podlega on opłacie w wysokości 40 zł. Wnioskodawca dokonał natomiast w dniu 19.10.2010r. wpłaty w wysokości 80 zł za wydanie interpretacji indywidualnej. Zatem nienależna kwota 40 zł, zgodnie z art. 14f § 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany przez Stronę.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, z uwzględnieniem terminu złożenia wniosku.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie