Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w przypadku otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego pakietu bezpłatnych akcji w sytuacji gdy koszty programu są ponoszone przez Spółkę kapitałową mającą siedzibę za granicą.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2010 r. (data wpływu 18.10.2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 15.12.2010 r., data wpływu 16.12.2010 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-846/10-2/MK z dnia 07.12.2010 r. (data nadania 07.12.2010 r., data doręczenia 09.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego pakietu bezpłatnych akcji w sytuacji gdy koszty programu są ponoszone przez Spółkę kapitałową mającą siedzibę za granicą jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego pakietu bezpłatnych akcji w sytuacji gdy koszty programu są ponoszone przez Spółkę kapitałową mającą siedzibę za granicą.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe
Decyzją Rady Nadzorczej S. AB, w grupie S. na świecie, w tym w S. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) wprowadzony zostanie program zakupu akcji szwedzkiej spółki S. AB (dalej: Program). Uczestnikami programu będą m.in. pracownicy Spółki.
W ramach Programu pracownicy Spółki będą mieli możliwość zakupu akcji S. AB Zakup akcji odbywać się będzie w cyklu miesięcznym poprzez potrącenie stosownej kwoty z wynagrodzenia pracownika na wyodrębniony rachunek maklerski poza granicami Polski. Biuro maklerskie będzie nabywało po cenie rynkowej na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie albo od konkretnych podmiotów w obrocie pozagiełdowym akcje S. AB i transferować je na rzecz pracowników Spółki na ich indywidualne rachunki maklerskie. Pracownicy, którzy zdecydują się przystąpić do Programu będę zobowiązani do zawarcia stosownej umowy z powyższym biurem maklerskim oraz aktywowania rachunku maklerskiego przy użyciu indywidualnego numeru PlN.
Program przewiduje iż w wyniku spełnienia określonych warunków (m.in. nieprzerwanego okresu zatrudnienia) pracownicy Spółki otrzymają nieodpłatnie od S. AB dodatkowy pakiet akcji S. AB. Ilość przekazanych akcji uzależniona będzie od ilości akcji uprzednio zakupionych ze środków pracownika oraz od wyników finansowych działu, w którym jest zatrudniony.
W celu nieodpłatnego przekazania dodatkowych akcji pracownikom Spółki S. AB będzie skupować własne akcje i przekazywać je na indywidualny rachunek danego pracownika poza granicami Polski.
Akcje S. AB nabyte zarówno nieodpłatnie jak i odpłatnie będą mogły być zbyte przez pracowników na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie. Uzyskane w ten sposób zagraniczne dochody będą wypłacane pracownikom bezpośrednio przez biuro maklerskie.
W ramach Programu Spółka nie będzie dokonywała żadnych wypłat pieniężnych na rzecz pracowników ani nie będzie pośredniczyła w wydawaniu akcji. Rola Spółki ograniczona będzie do przekazania do zagranicznego biura maklerskiego części dochodów pracownika przeznaczonych na nabycie akcji oraz do udostępnienia pracownikom informacji o Programie.
Spółka nie będzie obciążana kosztami Programu w tym kosztami dodatkowych akcji przekazywanych pracownikom nieodpłatnie. Wartości te wpłyną jedynie na wynik księgowy w skonsolidowanych raportach grupy S. poprzez alokowanie kosztu na Spółkę. W praktyce oznacza to, iż Spółka nie zostanie obciążona żadną fakturą, notą bądź innym dokumentem na podstawie, którego zobowiązana byłaby do faktycznej zapłaty kosztów Programu.
Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 07.12.2010 r. Nr IPPB2/415-846/10-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:
- dostarczenie dokumentu (odpowiednio odpis z KRS lub urzędowo poświadczona za zgodność z oryginałem kopia odpisu z KRS,), z
którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. dokumentu, z którego wynika, że osoby, które udzieliły pełnomocnictwa Doradcy Podatkowemu do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego posiadają stosowne do tego umocowanie.
oraz - doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego o wskazanie czy uprawnienie wynikające z programu w postaci nieodpłatnego przekazania akcji spółki szwedzkiej S. AB pracownikom biorącym udział w programie nastąpi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy tego podmiotu.
Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:
W przedstawionym we wniosku o interpretację zdarzeniu przyszłym uprawnienie wynikające z programu w postaci nieodpłatnego przekazania akcji Spółki szwedzkiej S. AB pracownikom biorącym udział w programie nastąpi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy S. AB.
W załączeniu przesyłano aktualny odpisz rejestru przedsiębiorców (KRS).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym powstanie dla pracowników Spółki przychód ze stosunku pracy, od którego Spółka, jako płatnik zobowiązane będzie do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych...
Stanowisko Wnioskodawcy
W sytuacji, gdy Spółka nie będzie obciążona kosztami Programu, przychód z umowy o pracę nie powstanie.
Spółka jest zdania, iż nie ma podstaw do uznania, iż przychód z nieodpłatnego otrzymania przez pracowników Spółki akcji S. AB powinien być traktowany jako przychód z umowy o pracę. Spółka nie będzie ponosić kosztów nabycia akcji dodatkowych (nieodpłatnych). Stąd nie można twierdzić, iż w jakikolwiek sposób ponosi w imieniu pracownika koszt, który stanowi jego nieodpłatne świadczenie.
Funkcja Spółki sprowadza się wyłącznie do udostępnienia informacji o Programie i pośredniczenia w przekazywaniu środków pracownika na zakup akcji za granicą. W żadnym momencie Spółka nie angażuje swoich środków finansowych w obsługę Programu, co z punktu widzenia art. 12 ustawy PIT wyklucza możliwość jego stosowania.
W konsekwencji mając na uwadze, iż przychód z umowy o pracę nie powstanie, Spółka nie będzie miała obowiązków wynikających z art. 31 ustawy PIT, tj. nie będzie zobowiązana jako płatnik do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości nieodpłatnie nabytych przez pracowników dodatkowych akcji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:
- obliczenie,
- pobranie,
- wpłacenie
- podatku, zaliczki lub raty.
Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.
Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.
W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w programie motywacyjnym, w ramach którego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki S. AB mającej siedzibę w Szwecji otrzymują warunkowe prawo po upływie wyznaczonego okresu czasu do nieodpłatnego nabycia pakietu dodatkowych akcji spółki macierzystej w Grupie Kapitałowej z siedzibą w Szwecji. Ilość przekazanych akcji uzależniona będzie od ilości akcji uprzednio zakupionych ze środków pracownika oraz od wyników finansowych działu, w którym jest zatrudniony.
W celu nieodpłatnego przekazania dodatkowych akcji pracownikom Spółki S. AB będzie skupować własne akcje i przekazywać ja indywidualny rachunek danego pracownika poza granicami Polski.
W ramach Programu Spółka nie będzie dokonywała żadnych wypłat pieniężnych na rzecz pracowników ani nie będzie pośredniczyła w wydawaniu akcji. Rola Spółki ograniczona będzie do przekazania do zagranicznego biura maklerskiego części dochodów pracownika przeznaczonych na nabycie akcji oraz do udostępnienia pracownikom informacji o Programie.
Spółka nie będzie obciążana kosztami Programu w tym kosztami dodatkowych akcji przekazywanych pracownikom nieodpłatnie. Wartości te wpłyną jedynie na wynik księgowy w skonsolidowanych raportach grupy S. poprzez alokowanie kosztu na Spółkę. W praktyce oznacza to, iż Spółka nie zostanie obciążona żadną fakturą, notą bądź innym dokumentem na podstawie, którego zobowiązana byłaby do faktycznej zapłaty kosztów Programu. Uprawnienie wynikające z programu w postaci nieodpłatnego przekazania akcji spółki szwedzkiej S. AB pracownikom biorącym udział w programie nastąpi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy tego podmiotu.
Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie jest on zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy, ponieważ nabycie akcji nie rodzi powstania przychodu ze stosunku pracy oraz braku ciążących na Wnioskodawcy obowiązków informacyjnych, ponieważ nieodpłatne przekazanie akcji następuje z pominięciem Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie