
Temat interpretacji
Możliwość potrącania zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodwy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości potrącania zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości potrącania zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłacanych wynagrodzeń, osób pracujących na rzecz projektów unijnych. Zaliczki od ww. wynagrodzeń przekazywane są do urzędu skarbowego na koniec miesiąca, za miesiąc, w którym zaliczkę pobrano. Powyższe wynika z konieczności rozliczenia kosztów kwalifikowanych wymienianych projektów, które następuje wyłącznie na podstawie dokumentów potwierdzających dokonanie wypłaty oraz przelewów zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W przypadku uiszczenia zaliczek na podatek w terminie wynikającym z art. 38 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma możliwości prawidłowego rozliczenia kosztów kwalifikowanych ww. projektów. Pozostała część pobranej zaliczki na podatek dochodowy przekazywana jest do urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym ją pobrano. I tak: w dniu 30 grudnia 2009 r. przekazana została do Urzędu Skarbowego zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych, pobrana w miesiącu grudniu 2009 r., z wynagrodzeń osób pracujących na rzecz projektów unijnych. Pozostała należność przekazana została 20 stycznia 2010 r. Następnie w dniu 29 stycznia 2010 r. przekazana została na konto ww. urzędu skarbowego częściowa zaliczka na podatek za miesiąc styczeń 2010 r., pobrana z wynagrodzeń osób pracujących na rzecz projektu. Pozostała należność została przekazana 22 lutego 2010 r. (20 i 21 lutego były dniami wolnymi). Sytuacja wcześniejszego przekazywania części zaliczki na podatek, pobranej z wynagrodzenia osób pracujących na rzecz projektów unijnych nastąpiła również 31 marca 2010 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku wcześniejszego przekazywania częściowej zaliczki na podatek, tj. za dany miesiąc, w ostatnim dniu roboczym tego miesiąca, można stosować zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacenia pobranych podatków...
Zdaniem Wnioskodawcy, od zaliczki wpłacanej w ww. sposób może potrącać należne mu zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczki na podatek dochodowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Pojęcie płatnika zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Stosownie do treści art. 38 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
Zgodnie z art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.
Stosownie do treści art. 28 § 3 pkt 1 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia;
Płatnikom zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłacanych wynagrodzeń. Zaliczki pobrane z wynagrodzeń osób pracujących na rzecz projektów unijnych przekazywane są do urzędu skarbowego na koniec miesiąca, za miesiąc, w którym zaliczkę pobrano. Powyższe wynika z konieczności rozliczenia kosztów kwalifikowanych wymienianych projektów, które następuje wyłącznie na podstawie dokumentów potwierdzających dokonanie wypłaty oraz przelewów zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W przypadku uiszczenia zaliczek na podatek w terminie wynikającym z art. 38 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma możliwości prawidłowego rozliczenia kosztów kwalifikowanych ww. projektów. Pozostała część pobranej zaliczki na podatek dochodowy przekazywana jest do urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym ją pobrano.
Literalne brzmienie art. 28 § 1 cyt. ustawy oraz ww. rozporządzenia Ministra Finansów wskazuje, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie.
Natomiast terminy wpłacania podatków (zaliczek na podatek) wynikają z powołanego powyżej art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zobowiązuje on płatników do przekazywania kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek). Przepis ten nie zakazuje płatnikom dokonywania wpłaty kwoty pobranych zaliczek na podatek w tym samym miesiącu, w którym zaliczki te zostały pobrane lecz określa tylko termin do którego płatnik jest zobowiązany do ich przekazania. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeszkód aby płatnik od częściowo przekazanej w terminie pobranej zaliczki korzystał z przysługującego mu zryczałtowanego wynagrodzenia.
W związku z tym, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, ma prawo potrącać należne mu wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, nawet w przypadku wcześniejszego przekazywania częściowej zaliczki na podatek.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy