Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008r. (data wpływu 18 lipca 2008r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dysponowania nadwyżką podatku naliczonego nad należnym, deklarowaną do przeniesienia na następny miesiąc przez zbywane przedsiębiorstwo upadłej spółdzielni mieszkaniowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dysponowania nadwyżką podatku naliczonego nad należnym, deklarowaną do przeniesienia na następny miesiąc przez zbywane przedsiębiorstwo upadłej spółdzielni mieszkaniowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca na mocy aktu notarialnego kupił od syndyka masy upadłości Spółdzielni Mieszkaniowej P w W. przedsiębiorstwo upadłej Spółdzielni w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu cywilnego wraz z prawami użytkowania wieczystego nieruchomości wchodzących w skład w trybie art. 313 i następnych ustawy z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze. W skład zbytego przedsiębiorstwa weszła również wierzytelność z tytułu nadpłaconego podatku VAT w wysokości nominalnej 365.945,00 złotych przysługująca upadłej Spółdzielni w stosunku do Urzędu Skarbowego.
W dniu 25 września 2007r. Powód złożył we właściwym dla siebie Urzędzie Skarbowym deklarację dla podatku od towarów i usług za miesiąc sierpień 2007r. W deklaracji tej w poz. 47 wskazano podatek naliczony od nabycia towarów i usług pozostałych w kwocie 384.097 złotych. W skład tej kwoty wchodził m.in. wspomniany powyżej podatek VAT w kwocie 365.945 złotych nabyty jako wierzytelność przysługująca upadłej Spółdzielni Mieszkaniowej P. Po złożeniu przedmiotowej deklaracji z Powodem skontaktował się pracownik Urzędu Skarbowego żądając złożenia korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2007r. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym przez pracowników US, wierzytelność przysługująca upadłemu z tytułu nadpłaconego podatku VAT nie może być przedmiotem obrotu gospodarczego. A skoro tak, to Powód nie ma prawa do ujęcia w swojej deklaracji podatkowej podatku naliczonego przez Spółdzielnię Mieszkaniową P. Powód skorygował więc swoją deklarację podatkową w dniu 28 września 2007r. poprzez wycofanie się z ujęcia w pozycji 47 wierzytelności z tytułu podatku VAT w kwocie 365.945 złotych.
Stanowisko Urzędu Skarbowego potwierdza dodatkowo interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana w formie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego (sygn. PP/443/240/04 z dnia 29 grudnia 2004r. wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu), w myśl której nabywca podmiotu w upadłości zbywanego jako przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu cywilnego, nie ma prawa do rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, wykazanej do przeniesienia na następny miesiąc przez przedsiębiorstwo w upadłości
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
2..Czy syndyk prowadzący postępowanie upadłościowe spółdzielni mieszkaniowej ma prawo do dysponowania (w tym dochodzenia zwrotu) nadwyżką podatku VAT naliczonego nad należnym, deklarowaną do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, która przysługuje tejże spółdzielni od urzędu skarbowego?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przedstawioną powyżej interpretacją Urzędu Skarbowego, jak również interpretacją Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu przedsiębiorca będący osobą fizyczną nabywający przedsiębiorstwo upadłej spółdzielni mieszkaniowej w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu cywilnego nie ma prawa do dysponowania nadwyżką podatku VAT naliczonego nad należnym, deklarowaną do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Taką
możliwość ma jednak syndyk prowadzący postępowanie upadłościowe spółdzielni mieszkaniowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.
Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).
W przepisach tych ustawodawca przedstawił ograniczony katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
Zgodnie z art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
- przekształcenia innej osoby prawnej,
- przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.
W myśl art. 93a § 2 ww. ustawy, przepis art. 93a § 1 stosuje się odpowiednio do:
- osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
- innej spółki niemającej osobowości prawnej,
- spółki kapitałowej,
2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego.Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT oraz prawo do rozliczenia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za następne okresy rozliczeniowe lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy należą
do kategorii praw podatkowych, uregulowanych odpowiednio w art. 86 i art. 87 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Zasady wystawiania faktur, faktur korygujących oraz sposób rozliczania tych dokumentów w deklaracjach dla podatku od towarów i usług VAT-7 określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).
W przedstawionym stanie faktycznym nabywca przedsiębiorstwa nie jest następcą prawnym w rozumieniu powołanych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym, nie jest sukcesorem praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego (m.in. ustawy o podatku od towarów i usług).
Odnosząc powołane przepisy do sytuacji przedstawionej w zapytaniu, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż nawet w przypadku uznania, iż przedsiębiorstwo upadłej spółdzielni mieszkaniowej zbywane jest jako przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego - nabywca nie ma prawa do rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, wykazanej do przeniesienia na następny miesiąc przez zbywane przedsiębiorstwo.
Nabywca nie ma w takiej sytuacji prawa do dysponowania kwotą tej nadwyżki na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy, tj. prawa do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, przewidzianego w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też innych form zwrotu podatku przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.
Prawo do dysponowania (w tym dochodzenia zwrotu) nadwyżką podatku naliczonego nad należnym, deklarowaną do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w deklaracji podatkowej przez zbywane przedsiębiorstwo ma syndyk prowadzący postępowanie upadłościowe.
Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja wywiera skutek prawny wyłącznie dla Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, P Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz P Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.
W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi,
ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.