Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 9 ust. 1, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 10.07.2006 r., (data wpływu 12.07.2006 r.) uzupełnionego w dniu 21.08.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej wyjaśnienia:
- czy jednorazowa dotacja na rozwój działalności gospodarczej otrzymana w ramach projektu "Kobieta i biznes" współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- czy wydatki sfinansowane otrzymaną dotacją (zakup materiałów i wyposażenia) oraz odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych z otrzymanej dotacji stanowią koszty uzyskania przychodu,
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko podatnika za nieprawidłowe:
- w zakresie wskazanego przepisu na podstawie, którego otrzymana dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia oraz w zakresie nieuznania za koszt uzyskania przychodu zakupu materiałów i wyposażenia,
- za prawidłowe w części dotyczącej odpisów amortyzacyjnych .
W dniu 12.07.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek pani Agnieszki S. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pani Agnieszka S. w złożonym wniosku i uzupełnieniu do wniosku podała, że w dniu 1.03.2006 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej na własne imię i nazwisko. W ramach zawartej umowy ze S. otrzymała zaliczkę w wysokości 80 % przyznanej dotacji na pokrycie pierwszych wydatków umożliwiających funkcjonowanie nowej firmy (m.in. zakup środków trwałych i wyposażenia do pracowni, zakup materiałów do wyrobu produktów). Pozostała część dotacji 20 % zostanie przekazana jako refundacja wydatków po zrealizowaniu całości inwestycji i dokonaniu rozliczenia końcowego poniesionych wydatków. Przedstawiając stan faktyczny pani Agnieszka S. podała, że warunkiem otrzymania wsparcia było wcześniejsze uczestnictwo w cyklu szkoleń prowadzonych przez S. na temat możliwości rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej oraz posiadanie statusu osoby bezrobotnej lub zagrożonej utratą pracy a wyrażającą chęć podjęcia własnej działalności zarobkowej. Zdaniem pani Agnieszki S. otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a koszty takie jak zakup materiałów i wyposażenia oraz amortyzacja środków trwałych zakupionych z otrzymanej dotacji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, że zgodnie z art. art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z załączonej do zapytania umowy wynika, że otrzymała pani dotację w ramach Priorytetu 1 SPO RZL - Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Działania 1.6- Integracja i reintegracja zawodowa kobiet i projektu: "Kobieta i Biznes" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja jest udzielana w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21.09.2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania kobietom pomocy de minimis na podjęcie własnej działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 234, poz. 2345 i 2346), zwanych dalej rozporządzeniem.
Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 27.04.2006 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 73, poz. 507), na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa, zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych przyznanych podatnikom na rozpoczęcie działalności gospodarczej, stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12.01.2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia w ramach m. in. działania 1.6 na podstawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11.08.2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2024, z 2005 r. Nr 40, poz. 382 oraz z 2006 r. Nr 29, poz. 206 i Nr 71, poz. 491). Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1.01.2005 r. do dnia 31.12.2006 r. Zatem otrzymane w 2006 r. środki na podjęcie działalności gospodarczej w świetle powyższego przepisu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Otrzymana dotacja korzysta z zaniechania poboru podatku na podstawie ww. rozporządzenia.
W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. A zatem wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli:
- pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,
- nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 23 wyżej cytowanej ustawy.
Z art. 23 ust. 1 pkt 45 wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonanych, według zasad określonych w art. 22a-22o od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W myśl wskazanego przepisu odpisy amortyzacyjne od środka trwałego, którego zakup został sfinansowany dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wyjaśnia, że wskazany przez panią art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz.1001 ze zm.)
Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 5-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia, a w przypadku, gdy działalność jest podejmowana na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych, wysokość przyznanych bezrobotnemu środków nie może przekraczać 3-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka założyciela spółdzielni oraz 2-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka przystępującego do spółdzielni socjalnej po jej założeniu. Biorąc pod uwagę, że dotacja na rozpoczęcie działalności nie została pani przyznana przez starostę ze środków Funduszu Pracy tylko przez S. z Europejskiego Funduszu Społecznego, to przedmiotowa dotacja nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy.