Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 12.05.2004r... - Interpretacja - IV/443/41/04/I

fot.Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.05.2004, sygn. IV/443/41/04/I, Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 12.05.2004r. w przedmiocie uprawnień nabywcy przedsiębiorstwa w zakresie sukcesji prawa do odliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym przenoszonej na następne okresy rozliczeniowe przez zbywcę w przypadku, gdy jego zbycie nastąpiło zgodnie z art. 55 Kodeksu cywilnego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, iż prawa i obowiązki m.in. następców prawnych w zakresie podatków regulują przepisy § 93-106 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 94 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły te przedsiębiorstwa. Jak wynika z powyższego zakres podmiotowy sukcesji podatkowej unormowanej w art. 94 Ordynacji podatkowej obejmuje podmioty nabywające przedsiębiorstwa państwowe oraz spółki, które nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa. Stają się one następcami prawnymi przedsiębiorstw państwowych przejętych w oparciu o przepisy ustawy z 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561). W świetle powyższego należy stwierdzić, iż zakres podmiotowy sukcesji podatkowej unormowanej w przepisach prawa podatkowego nie przewiduje sukcesji prawa do odliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym przenoszonej na następne okresy rozliczeniowe przez zbywcę przedsiębiorstwa na jego nabywcę, w przypadku gdy przedmiotem zbycia nie jest przedsiębiorstwo państwowe bez względu na formę jego zbycia.

Uwzględniając powyższe oraz treść art. 3 ust. 1 pkt 1 obowiązującej w 2003r. ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) , zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do sprzedaży przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, nabywca przedsiębiorstwa nie nabywa prawa do rozliczenia podatku naliczonego wykazywanego w deklaracji VAT-7 do dnia zbycia przedsiębiorstwa, oraz po dniu zbycia w przypadku gdy syndyk masy upadłości działał na rzecz nabywcy.

Ponadto w nawiązaniu do powołanego przez Stronę pisma tut. organu podatkowego Nr IX/7/UP/2004 z dnia 18.02.2004r. dot. zarzutów przeciwko planowi podziału funduszu masy upadłości, tut. organ podatkowy zauważa iż powoływane w nim treści w zakresie praw i obowiązków nabywcy przedsiębiorstwa wynikały wprost z zawartej przez Strony umowy sprzedaży przedsiębiorstwa w postaci aktu notarialnego i nie stanowiły informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzielanej w trybie art. 14a cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze