Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art.14a §1 - §4, art.14b § 1 i §2 oraz art.216 ustawy z dnia 29 ... - Interpretacja - 1435/FO2/415-71/05/MG

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.01.2006, sygn. 1435/FO2/415-71/05/MG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art.14a §1 - §4, art.14b § 1 i §2 oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 14.11.2005r. (wpływ do tut. organu podatkowego 05.12.2005r.) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podpisywania deklaracji PIT-4 i PIT-8, po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz stanowiska Strony w sprawie


postanawia


nie potwierdzić stanowiska zawartego we wniosku z dnia 14.11.2005r.


Uzasadnienie


W powołanym wyżej wniosku Strona zawarła pytanie, czy wyznaczony pełnomocnik może podpisywać deklaracje podatkowe.

Na podstawie art. 96 Kodeksu cywilnego udziałowcy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością udzielili pełnomocnictwa do podpisywania w/w deklaracji osobie fizycznej.

Zdaniem płatnika udzielenie pełnomocnictwa, będące jednym z podstawowych instrumentów prowadzenia działalności gospodarczej, dopuszczone zostało przez ustawy: Kodeks cywilny (art.105 -109) oraz Ordynacja podatkowa (art.136 i art.137).

Udzielenie pełnomocnictwa w konkretnym przypadku - podpisania deklaracji podatkowej - nie zostało żadnymi przepisami zabronione, zaś charakter wykonywanej czynności nie wymaga osobistego działania płatnika.

Wobec powyższego Strona stoi na stanowisku iż, możliwe jest udzielenie osobie trzeciej pełnomocnictwa do podpisywania m. in. deklaracji PIT-4 i PIT-8 w imieniu płatnika bądź ustanowienie osoby reprezentującej osobę prawną będącą płatnikiem.

Ponadto płatnik podkreśla, iż instytucja przedstawicielstwa opisana została w dziale VI Kodeksu cywilnego. Przepis art.95 Kodeksu cywilnego stanowi, iż: "Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela", zaś "czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego".

Ustanowienie przedstawicielstwa, jeśli nie wynika z mocy ustawy, uzależnione jest tylko od oświadczenia woli reprezentowanego, zgodnie z art.96 Kodeksu cywilnego - "Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo)."

Zdaniem płatnika dzięki tej instytucji realizowane mogą być podstawowe założenia wolności gospodarczej, polegające na swobodnym inwestowaniu kapitału i zleceniu zarządzania tym kapitałem, wraz z wykonywaniem czynności na styku przedsiębiorca - państwo, ustanowionym przedstawicielom. W szczególności płatnik zwraca uwagę, iż bez istnienia przedstawicielstwa, niemożliwe byłoby inwestowanie na innych kontynentach, w innych krajach, czy nawet w oddalonych miejscowościach, co podważało by zasadę swobody rozprzestrzeniania się kapitału. Podważenie instytucji przedstawicielstwa wykluczyłoby jednocześnie poza nawias życia gospodarczego np. osoby niepełnosprawne czy chore.

Stosownie do postanowień art.136 ustawy Ordynacja podatkowa: "Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania" , a zgodnie z art.137 §1 cyt. wyżej ustawy - "Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych" , nie wymagając nawet udzielenia pełnomocnictwa na piśmie (art.137 §2). W zakresie nieuregulowanym w art.137 ustawy Ordynacja podatkowa odwołuje się do przepisów Kodeksu cywilnego (art.137 § 4).

Podsumowując, zdaniem wnoszącego zapytanie powszechność stosowania instytucji przedstawicielstwa, oraz brak jakichkolwiek przepisów zabraniających stosowania w/w instytucji w konkretnym przypadku - podpisywania deklaracji podatkowych stanowią, iż możliwe jest udzielenia pełnomocnictw do podpisywania m. in. deklaracji PIT-4 i PIT-8.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie ma następujący przepis prawa podatkowego:

art. 31 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 późn. zm.)

Złożenie deklaracji podatkowej jest czynnością z zakresu prawa podatkowego, obciążającą osoby lub podmioty precyzyjnie wskazane w przepisach prawa podatkowego.

Przenoszenie praw i obowiązków publicznoprawnych na inne osoby jest niemożliwe bez szczególnej zezwalającej normy prawnej.

Podmioty zobowiązane do wykonywania publicznoprawnych obowiązków poprzez cywilne publicznoprawne czynności nie mogą modyfikować obowiązków wynikających z prawa publicznego.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez WSA w Warszawie w wyroku z dnia 18.04.2005r. sygn.akt. VI SA/WA 1245/04.

Jednak stosownie do postanowień art.31 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 późn. zm.) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej będące płatnikami lub inkasentami, są obowiązane wyznaczyć osoby, do których obowiązków należy obliczanie i pobieranie podatków oraz terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot, a także zgłosić właściwemu miejscowo organowi podatkowemu imiona, nazwiska i adresy tych osób. Zgłoszenia należy dokonać w terminie wyznaczonym do dokonania pierwszej wpłaty, a w razie zmiany osoby wyznaczonej - w terminie 14 dni od dnia, w którym wyznaczono inną osobę. Na mocy przepisów art.45b pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz.176 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do określenia w drodze rozporządzenia wzorów deklaracji, informacji, zeznań i oświadczeń wraz z objaśnieniami co do ich sposobu wypełnienia, terminu i miejsca składania.

Wzory deklaracji PIT-4 i PIT-8A zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20.12.2004r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 276 poz.2736).

Obowiązujące wzory deklaracji PIT-4, PIT-8A sporządzane są przez płatnika na podstawie art.38 ust.1 i art.42 ust.1 jednoznacznie wskazują kto może sporządzić i podpisać deklarację PIT-4 i PIT-8A .

Stosownie do postanowień art.38 ust.1 płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust.2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru.

Natomiast zgodnie z art.42 ust.1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru.

I tak np. w części E deklaracji PIT-4 (t.j. oświadczenie płatnika lub osoby wyznaczonej do obliczenia i pobrania podatku) swój podpis winna złożyć osoba odpowiedzialna za obliczenie i pobranie podatku. Osobę taką płatnik jest obowiązany wyznaczyć na podstawie art.31 ustawy Ordynacja podatkowa. Nie jest ona zatem pełnomocnikiem w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym pełnomocnik powołany przez spółkę nie jest upoważniony do podpisywania w/w deklaracji.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, o czym stanowi art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście