Przedmiotem zapytania Podatnika jest wykładnia przepisu zawartego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach s... - Interpretacja - US33/NG/423/329/KO/04

fot.Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.06.2004, sygn. US33/NG/423/329/KO/04, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przedmiotem zapytania Podatnika jest wykładnia przepisu zawartego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych /Dz. U. Nr 106, poz. 489, ze zm./, zwanej dalej ustawą, która wraz z innymi korespondującymi normami zawartymi w art. 5 ust. 9a i ust. 9b ustawy, określa przesłanki jakimi winien kierować się minister właściwy do spraw finansów publicznych wypełniając delegację ustawową, o której mowa w art. 5 ust. 9c ustawy, tj. określając w drodze rozporządzenia terytorialny zasięg działania oraz siedziby naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych.

Stosownie do powołanego art. 5 ust. 9b pkt 7 lit.c ustawy, wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego wyłącznie w zakresie niektórych kategorii podatników, może dotyczyć w szczególności "osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu".

Użycie przez prawodawcę zwrotu "w szczególności" świadczy o tym, że w art. 5 ust. 9b określił on jedynie przykładowy katalog podmiotów, których może dotyczyć wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 5 ust. 9a ustawy, zwanego dalej "szczególnym urzędem skarbowym". Ponadto, w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c zawarto dwie niezależne przesłanki umożliwiające wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania szczególnego urzędu skarbowego. Są nimi następujące kryteria związane z funkcjonowaniem jednostki: (1) zarządzanie jej bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta ("przesłanka pierwsza"), lub (2) dysponowanie przez nierezydenta co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników na walnym zgromadzeniu ("przesłanka druga"). Nie może budzić wątpliwości, zgodnie z powszechnie akceptowanymi zasadami wykładni przepisów prawa oraz zasadami techniki prawodawczej, że użycie w omawianym przepisie słowa "lub" powoduje, że wyznaczenie zasięgu terytorialnego szczególnego urzędu skarbowego może mieć miejsce gdy prawdziwa okaże się przesłanka pierwsza albo gdy prawdziwa jest przesłanka druga, jak również gdy prawdziwe są obie te przesłanki.

Jak jednak wynika z pisma Podatnika będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, jej wspólnikiem jest inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca rezydentem w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, w której to wspólnikiem jest nierezydent nie dysponujący 5% głosów na zgromadzeniu wspólników Spółki, co powoduje, że przesłanka druga nie ma zastosowania w opisanym stanie faktycznym.

Odnosząc się do wykładni pojęcia podmiotu zarządzanego pośrednio przez rezydenta należy stwierdzić, że nie zostało ono zdefiniowane w przepisach omawianej ustawy. Konieczne jest zatem dokonanie wykładni systemowej zewnętrznej, poprzez ustalenie zakresu tego pojęcia we właściwych przepisach prawa handlowego, którymi w przedmiotowej sprawie będą art. 201 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych /Dz. U Nr 94, poz. 1037, ze zm./, zwanego dalej "K.s.h.". Wynika z nich, że przez zarządzanie Spółką należy rozumieć zarazem przywilej i obowiązek prowadzenia spraw Spółki i jej reprezentowania (art. 201 § 1 K.s.h.). Kompetencje te przysługują Zarządowi, co nie wyklucza możliwości zawarcia umowy dotyczącej zarządzania przedsiębiorstwem Spółki. Sięgając przy tym do wykładni celowościowej, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Mokotów, przez podmiot zarządzany pośrednio, należy rozumieć podmiot, na zarządzanie którego osoba trzecia może mieć istotny wpływ, w szczególności poprzez wpływ na wybór składu zarządu Spółki lub organów nadzorczych albo kontrolnych. Wpływ ten może być konsekwencją m.in. powiązań kapitałowych lub na podstawie porozumień z innymi osobami, powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy, których przykłady wymieniono m.in. w art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.). Tak pojęcie to rozumiane jest na gruncie przepisów materialnego prawa podatkowego, co przy dokonywaniu wykładni systemowej zewnętrznej tego pojęcia użytego w ustawie o urzędach i izbach skarbowych stanowi istotną wskazówkę interpretacyjną.

Z tych przyczyn nie można podzielić stanowiska Strony przedstawionego w powołanym piśmie. W przypadku bowiem, gdy nierezydent posiadający udziały w spółce będącej wspólnikiem Podatnika, będzie wywierał znaczący wpływ na działalność Spółki, w szczególności mając wpływ na wybór składu zarządu lub organów nadzorczych albo kontrolnych, należało będzie przyjąć, że Spółka będzie podmiotem pośrednio zarządzanym przez tego nierezydenta

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów