W zakresie braku konieczności zmiany numeru NIP Szkoły Podstawowej w związku z rozwiązaniem umowy zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem, a Gminą na prow... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4018.8.2017.1.AR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.01.2018, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.8.2017.1.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie braku konieczności zmiany numeru NIP Szkoły Podstawowej w związku z rozwiązaniem umowy zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem, a Gminą na prowadzenie Szkoły Podstawowej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie braku konieczności zmiany numeru NIP Szkoły Podstawowej w związku z rozwiązaniem umowy zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem, a Gminą na prowadzenie Szkoły Podstawowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie braku konieczności zmiany numeru NIP Szkoły Podstawowej w związku z rozwiązaniem umowy zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem a Gminą na prowadzenie Szkoły Podstawowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W maju 2013 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą ul.., NIP , REGON., reprezentowaną przez Burmistrza D. z kontrasygnatą Skarbnika Gminy A., a Stowarzyszeniem Rozwoju Wsi z siedzibą w Ś., wpisanego do rejestru stowarzyszeń prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS., NIP 5.., REGON . reprezentowanym przez Prezesa Stowarzyszenia E. i Wiceprezesa Stowarzyszenia R.. Umowa została zawarta w celu wykonania uchwały Rady Miejskiej w Dr. Nr XXII/171/12 z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie przekazania do prowadzenia Stowarzyszeniu Rozwoju Wsi Szkoły Podstawowej w Ś., którą to Gmina z dniem 1 września 2013 r. przekazała Stowarzyszeniu do prowadzenia (Szkołę Podstawową w Ś.) wraz z oddziałem przedszkolnym.

Stowarzyszenie na podstawie art. 5 ust. 5g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przejęło z dniem 1 września 2013 r. prowadzenie Szkoły Podstawowej w Ś. i stało się osobą prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego prowadzącą ww. szkołę. Szkoła zachowała status szkoły publicznej i spełnia wszystkie wymagania, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tj. z 2004 r., Dz. U. nr 256, poz.2572 z póżn. zm.).

Na prowadzenie Szkoły Gmina przekazuje dotację zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty oraz zgodnie z Uchwałami Rady Miejskiej w D. Wszelkie inne koszty związane z wykonaniem umowy i prowadzeniem Szkoły ponoszone są przez Stowarzyszenie i z tego tytułu nie przysługuje Stowarzyszeniu jakiekolwiek roszczenie wobec Gminy. Przekazanie Szkoły następuje z jednoczesnym przekazaniem przez Gminę do bezpłatnego używania na czas prowadzenia Szkoły wszystkich środków majątkowych, będących w jej posiadaniu.

Szkoła Podstawowa posiada odrębny statut, zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Kierownictwo nad Szkołą prowadzi Dyrektor Szkoły Podstawowej, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, podpisanej przez Zarząd Stowarzyszenia. Nauczyciele są zatrudnieni przez Dyrektora Szkoły. Budżet na każdy rok szkolny zatwierdza i kontroluje Zarząd Stowarzyszenia. Szkoła posiada inny NIP niż Stowarzyszenie. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z umową Szkoła Podstawowa posiada majątek, na który składają się niskocenne środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takie jak: meble, pomoce dydaktyczne, sprzęt komputerowy. Statut określa organy Szkoły, którymi są: Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski. Statut określa cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz organizację pracy szkoły. Dotację przekazuje jednostka samorządu terytorialnego właściwa do prowadzenia danego typu szkoły, tj. Gmina D., na terenie której prowadzona jest Szkoła. Dotacja jest przekazywana na wyodrębniony rachunek bankowy Szkoły. Przy Szkole istnieje oddział przedszkolny.

Początkiem września 2017 r. zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Wsi z siedzibą w Ś. złożyło wniosek o rozwiązanie umowy na prowadzenie Szkoły Podstawowej w Ś. Zgodnie z zawartą umową rozwiąże się ona po upływie 3 miesięcy, a rozwiązanie umowy nastąpi z końcem 3-go miesiąca. Po tym okresie ponownie organem prowadzącym Szkołę Podstawową w Ś., D. stanie się jednostka samorządu terytorialnego tj. Gmina.

Zgodnie z zawartą umową § 20

  1. Gmina przejmuje szkołę w następujących przypadkach:
    1. jeżeli Stowarzyszenie nie wykonało polecenia wydanego przez organ nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w art. 34 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tj. z 2004 r., Dz. U. nr 256, poz.2572 z póżn. zm.)
    2. jeżeli Stowarzyszenie narusza prawo, o którym mowa w § 2 umowy ( dotyczy art. 6 i art. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tj. z 2004 r., Dz. U. nr 256, poz.2572 z póżn. zm.),
    3. jeżeli Stowarzyszenie narusza warunki prowadzenia szkoły określone w niniejszej umowie.
  2. Przejęcie prowadzenia szkoły przez Gminę następuje w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 1. z końcem 3-go miesiąca.
  3. Przejęcie prowadzenia szkoły następuje po:
    1. rozliczeniu finansów szkoły, w tym udzielonej przez Gminę dotacji i przekazaniu dokumentacji finansowo-księgowej,
    2. przekazaniu Gminie majątku szkolnego zgodnie z dokumentacją inwentaryzacyjną szkoły,
    3. przekazaniu Gminie dokumentacji szkolnej, w tym dokumentacji przebiegu nauczania,
    4. sporządzeniu i podpisaniu przez strony protokołu zdawczo-odbiorczego.
  4. Z dniem przejęcia szkoły przez Gminę umowa przekazania prowadzenia szkoły ulega rozwiązaniu.

Warunki i tryb rozwiązania umowy za wypowiedzeniem § 21

  1. Stowarzyszenie ma prawo rozwiązać umowę za pisemnym wypowiedzeniem.
  2. Okres wypowiedzenia w przypadku wymienionym w ust.1 wynosi 3 miesiące, a rozwiązanie umowy nastąpi z końcem 3-go miesiąca.
  3. Gmina w uzasadnionych przypadkach na pisemny wniosek Stowarzyszenia może skrócić okres wypowiedzenia określony w § 21 ust. 2.
  4. Zasady określone w § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
  5. Z dniem przejęcia prowadzenia szkoły umowa przekazania szkoły ulega rozwiązaniu.

Po przejęciu szkoły nauczyciele, którzy obecnie zatrudnieni są w Szkole Podstawowej w Ś. na podstawie Kodeksu Pracy z momentem przejęcia przez Gminę D. będą zatrudnieni na podstawie Karty Nauczyciela dalej w szkole. Obecnie płatnikiem składek jest Szkoła Podstawowa w Ś., również po przejęciu przez Gminę D. płatnikiem składek nadal będzie Szkoła Podstawowa w Ś.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z rozwiązaniem umowy zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem Rozwoju Wsi, a Gminą na prowadzenie Szkoły Podstawowej w Ś. i ponownie staniem się przez Gminę organem prowadzącym ww. szkołę podstawową konieczna jest zmiana numeru NIP Szkoły Podstawowej w Ś?

Zdaniem wnioskodawcy, w wyniku ponownej zmiany organu prowadzącego nie nastąpią żadne zmiany, które spowodowałyby konieczność dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego.

Jednoznacznie wynika, że niecelowym jest występowanie o nadanie nowego numeru NIP dla Szkoły Podstawowej w Ś., D. Na podstawie art. 2 w zw. z ust. 3 pkt 2 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników dalej u.z.e.i.p.p., jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które są płatnikami podatków i składek na ubezpieczenie społeczne (w tym szkoły podstawowe), podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu i muszą mieć nadany numer NIP. Ponowne stanie się przez Szkołę Podstawową w Ś. jednostką organizacyjną Gminy, która posiadała numer NIP stanowi przypadek sukcesji numeru NIP. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy, płatnicy podatków i składek na ubezpieczenie społeczne mają obowiązek dokonania jednokrotnie zgłoszenia identyfikacyjnego. Art. 9 ww. ustawy obliguje do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Dla nauczycieli, niezależnie od sposobu nawiązania z nimi stosunku pracy, pracodawcą tym samym płatnikiem jest Szkoła Podstawowa w Ś. Faktu tego nie zmienia okoliczność, że stosownie do zawartej umowy pomiędzy Gminą, a Stowarzyszeniem Rozwoju Wsi, szkoła ponownie początkiem grudnia 2017 r. ponownie stanie się jednostką organizacyjną Gminy. Szkoła nie przestanie być pracodawcą dla zatrudnionych w niej nauczycieli i innych pracowników. W ocenie Wnioskodawcy, nie ma więc potrzeby ponownego zgłoszenia identyfikacyjnego Szkoły, ponieważ już posiada NIP. Zdaniem Wnioskodawcy istnieje natomiast konieczność zgłoszenia aktualizacyjnego do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S., nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 869) dalej ustawa o NIP, określa między innymi zasady ewidencji:

  1. podatników,
  2. płatników podatków,
  3. płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o NIP osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o NIP obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o NIP obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy identyfikatorem podatkowym jest:

  1. numer PESEL w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
  2. NIP w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Przepis ten zgodnie z ust. 6 ww. artykułu stosuje się do płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych.

Z cytowanych przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

W myśl art. 12 ust. 1 i ust. 2 ustawy NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową;
  3. przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie.

W przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, nadany NIP wygasa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a.

Poza wymienionymi wyjątkami, na każdym nowopowstałym, również w wyniku przekształcenia podmiocie, który na podstawie odrębnych ustaw posiada status podatnika, ciąży obowiązek ewidencyjny, tj. obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, na podstawie którego w drodze decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego zostanie nadany NIP.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.), szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Z wniosku wynika, że w maju 2013 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą a Stowarzyszeniem Rozwoju Wsi. Stowarzyszenie na podstawie art. 5 ust. 5g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przejęło z dniem 1 września 2013 r. prowadzenie Szkoły Podstawowej i stało się osobą prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego prowadzącą ww. szkołę. Początkiem września 2017 r. zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Wsi złożył wniosek o rozwiązanie umowy na prowadzenie Szkoły Podstawowej. Zgodnie z warunkami i trybem rozwiązania przedmiotowej umowy, okres jej wypowiedzenia wynosi 3 miesiące, a rozwiązanie nastąpi z końcem 3-go miesiąca. Po tym okresie ponownie organem prowadzącym Szkołę Podstawową stanie się jednostka samorządu terytorialnego tj. Gmina. Miejsce zatrudnienia nauczycieli nie ulegnie zmianie. Obecnie są i pozostaną zatrudnieni przez Szkołę, która będzie płatnikiem składek. Zmiana dotyczyła będzie jedynie podstawy zatrudnienia z Kodeksu Pracy na Kartę Nauczyciela. Zgodnie z zawartą umową rozwiąże się ona po upływie 3 miesięcy, a rozwiązanie umowy nastąpi z końcem 3-go miesiąca. Po tym okresie ponownie organem prowadzącym Szkołę Podstawową, stanie się jednostka samorządu terytorialnego tj. Gmina. Po przejęciu szkoły nauczyciele którzy obecnie zatrudnieni są w Szkole Podstawowej na podstawie Kodeksu Pracy z momentem przejęcia przez Gminę będą zatrudnieni na podstawie Karty Nauczyciela dalej w szkole. Obecnie płatnikiem składek jest Szkoła Podstawowa, również po przejęciu przez Gminę płatnikiem składek nadal będzie Szkoła Podstawowa.

W odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że organem prowadzącym Szkołę jak wynika z wniosku stanie się ponownie jednostka samorządu terytorialnego tj. gmina. Szkoła pozostanie pracodawcą oraz płatnikiem składek ubezpieczeniowych. Fakt, że Szkoła prowadzona będzie przez Gminę nie oznacza, że przestanie być pracodawcą dla zatrudnionych nauczycieli, a tym samym utraci status płatnika. Niezależnie od sposobu nawiązania stosunku pracy z nauczycielami, pozostanie pracodawcą, a tym samym płatnikiem składek ubezpieczeniowych i w związku z tym zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP będzie podlegać obowiązkowi ewidencyjnemu.

Mając powyższe na uwadze oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro Szkoła Podstawowa, będzie nadal płatnikiem składek powinna posługiwać się nadal własnym numerem NIP, zatem nie ma obowiązku jego zmiany.

Natomiast Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-2, gdyż dane objęte zgłoszeniem uległy zmianie, tj. nazwy jednostki (ewentualnie również inne dane nie wskazane we wniosku).

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej