Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż w rozpatrywanej sprawie nie w... - Interpretacja - IPTPP1/443-943/12-5/MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.03.2013, sygn. IPTPP1/443-943/12-5/MG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż w rozpatrywanej sprawie nie wystąpiła sukcesja podatkowa i Wnioskodawca nie wstąpił w prawa i obowiązki wynikające z faktury VAT nr ...., a ponadto ww. faktura była wystawiona na SP ZOZ.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 6 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sukcesji podatkowej dotyczącej faktury VAT nr .... wystawionej na SP ZOZ jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sukcesji podatkowej dotyczącej faktury VAT nr .... wystawionej na SP ZOZ.

Pismem z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) uzupełniono wniosek w zakresie określenia przedmiotu wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie art. 53a oraz art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) oraz § 3 uchwały Rady Powiatu z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, Powiat w drodze tzw. sukcesji generalnej wszedł w posiadanie majątku oraz przejął zobowiązania i należności zlikwidowanego SP ZOZ.

Część tego majątku została w dniu 29 listopada 2010 r. wniesiona przez Powiat aportem do Spółki - Centrum Zdrowia, którą Powiat utworzył w dniu 3 września 2008 r. w celu zapewnienia dalszego udzielania świadczeń opieki zdrowotnej i której został jedynym wspólnikiem.

W ten oto sposób własnością najpierw Powiatu, a później CZ (po wniesieniu przez Powiat aportu) stał się m. in. samochód sanitarny, zakupiony w roku 2006 przez SP ZOZ i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jako że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, Powiat wystawił CZ fakturę VAT nr ....

W opisanych powyżej okolicznościach, środek trwały zakupiony przez SP ZOZ w ramach ZPORR (samochód sanitarny), przyczynił się po stronie Powiatu do powstania określonego podatku należnego, udokumentowanego fakturą VAT nr ....

W piśmie z dnia 8 lutego 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż w ramach złożonego wniosku oczekuje udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej skutków podatkowych w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury VAT nr .... w związku z sukcesją generalną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sukcesja generalna po zlikwidowanym SP ZOZ, przewidziana w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej, oznacza jednocześnie sukcesję podatkową, która umożliwiła Powiatowi wejście w prawa wynikające z faktury VAT nr ..., wystawionej w 2006 r. na rzecz SP ZOZ i dokumentującej zakup przedmiotowego samochodu sanitarnego... Jeśli tak, czy Powiat miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z faktury VAT nr ... w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci samochodu sanitarnego marki o kwotę podatku naliczonego z faktury VAT nr ......

Zdaniem Wnioskodawcy, zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. W przepisach tych ustawodawca przewidział katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, powołany wyżej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powołane przepisy, jak również przedstawiony we wniosku opis zdarzenia, wskazać należy, że nie znajdą one zastosowania w niniejszej sytuacji. Wstąpienie w prawa i obowiązku podatkowe określone w ustawie Ordynacja podatkowa, w opisanej sytuacji nie nastąpiło, w związku z czym Powiat nie mógł wejść w prawa wynikające z faktury VAT nr ...wystawionej w 2006 r. na rzecz SP ZOZ i obniżyć kwotę podatku należnego z faktury VAT nr ....- w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci samochodu sanitarnego - o kwotę podatku naliczonego z faktury VAT nr .....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 8 lutego 2013 r. przedmiot wniosku ORD-IN, należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy, skutków podatkowych w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury VAT nr .... w związku z sukcesją generalną.

Na wstępie należy wskazać, że następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Z uwagi na fakt, iż likwidacja SP ZOZ nastąpiła na podstawie uchwały Rady Powiatu z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, niniejszą interpretacje wydano w oparciu o przepisy obowiązujące w 2010 r.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w rozdziale 14 działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych
    - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis art. 93a § 1 w świetle art. 93a § 2 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Jak stanowi art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

W świetle art. 93c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 ustawy).

Zgodnie z art. 93d Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa (art. 94 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie art. 53a oraz art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) oraz § 3 uchwały Rady Powiatu, Powiat w drodze tzw. sukcesji generalnej wszedł w posiadanie majątku oraz przejął zobowiązania i należności zlikwidowanego SP ZOZ. Część tego majątku została w dniu 29 listopada 2010 r. wniesiona przez Powiat aportem do spółki - Centrum Zdrowia, którą Powiat utworzył w dniu 3 września 2008 r. w celu zapewnienia dalszego udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, i której został jedynym wspólnikiem. W ten oto sposób własnością najpierw Powiatu, a później CZ (po wniesieniu przez Powiat aportu) stał się m. in. samochód sanitarny, zakupiony w roku 2006 przez SP ZOZ i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jako że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, Powiat wystawił CZ fakturę VAT nr 29/2010. W opisanych powyżej okolicznościach, środek trwały zakupiony przez SP ZOZ w ramach ZPORR (samochód sanitarny), przyczynił się po stronie Powiatu do powstania określonego podatku należnego, udokumentowanego fakturą VAT nr 29/2010.

Kwestie likwidacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej zostały uregulowane w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89).

Zgodnie z treścią art. 53a. ust. 1 powołanej ustawy podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej, może pozbawić zakład składników przydzielonego lub nabytego mienia w przypadku połączenia lub podziału albo przekształcenia zakładu, przeprowadzanych na zasadach określonych w ustawie.

Natomiast stosownie do art. 53a ust. 2 ww. ustawy, w przypadku likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej, jego majątek, po zaspokojeniu wierzytelności, staje się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego lub własnością publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, a o jego przeznaczeniu decyduje podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej.

W myśl art. 60 ust. 1 powołanej ustawy, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy. Organ, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem ust. 2, pokrywa ujemny wynik finansowy zakładu ze środków publicznych i może określić formę dalszego finansowania zakładu na zasadach określonych w art. 35c (art. 60 ust. 4 omawianej ustawy).

Zgodnie z art. 60 ust. 6 ww. ustawy, zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, lub odpowiednio publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, lub Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego.

Z powołanych przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wynika, iż w wyniku likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej jego majątek, zobowiązania i należności stają się własnością Powiatu.

Natomiast, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powołane wyżej przepisy należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy cyt. art. 93 93d oraz art. 94 ustawy Ordynacja podatkowa, bowiem w wyniku likwidacji SP ZOZ nie zachodzą przesłanki, o których mowa w ww. przepisach.

Tym samym, Wnioskodawca nie wstępuje z mocy ww. przepisów Ordynacji podatkowej we wszelkie, przewidziane przepisami prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejętego ZOZ.

Kwestie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego regulują przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nadto należy wskazać, iż podstawą odliczenia jest faktura VAT jako dokumenty potwierdzający rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierający nazwy określające strony transakcji, ich adresy.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano we wniosku, faktura dotycząca zakupu samochodu była wystawiona na SP ZOZ. Natomiast w związku z likwidacją zakładu opieki zdrowotnej Powiat przejął pozostałe po nim mienie na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej w drodze tzw. sukcesji generalnej.

Jednakże jak wskazano powyżej sukcesja generalna nie jest tożsama z sukcesją podatkową. W przedmiotowej sprawie nie nastąpiła sukcesja podatkowa, tym samym Powiat nie wszedł w prawa i obowiązki SP ZOZ.

W związku z powyższym, Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż w rozpatrywanej sprawie nie wystąpiła sukcesja podatkowa i Wnioskodawca nie wstąpił w prawa i obowiązki wynikające z faktury VAT nr 02059/06, a ponadto ww. faktura była wystawiona na SP ZOZ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 289 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi