Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60/ w związku ze złożonym wnioskiem o udzielenie interpretacji podatkowej z dnia
24.05.2005r., Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
postanawia
- uznać za słuszne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku
UZASADNIENIE
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym - przedsiębiorstwo państwowe na mocy przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców /Dz. U. Nr 155, poz. 1287 ze zm./ skorzystało z możliwości umorzenia zobowiązań. Za rok 2001 i okres od stycznia do maja 2002 roku została umorzona kwota w wysokości 2.771.112,87 zł z tytułu podatku VAT i kwota 926.663,18 zł z tytułu P.F.R.O.N. Kwota tego umorzenia została rozliczona w księgach za 2003 rok.
W roku 2004 Przedsiębiorstwo wpłaciło na rachunek Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów kwotę 322.898,80 zł. wynikającą z zysku, który to obowiązek wynika z przepisu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989r.
o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych.
Pytanie podatnika brzmi;
Czy w przypadku umorzenia w/w zobowiązań, słuszne jest zaniechanie poboru wpłat z zysku za rok 2004, których to obowiązek dokonania powstał po zakończeniu postępowań restrukturyzacyjnych.
Zgodnie z § 1. 1. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 listopada 2004r. w sprawie częściowego zaniechania poboru wpłat z zysku od niektórych przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, zarządza się częściowe zaniechanie poboru wpłat z zysku, należnych na podstawie:
- 1/ art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych,
- 2/ art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez
jednoosobowe spółki Skarbu Państwa- od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, którym na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców / Dz. U. Nr 155, poz. 1287, z 2003r. Nr 56, poz. 498 i Nr 202, poz. 1956 oraz z 2004r. Nr 82, poz. 745/ lub ustawy z dnia o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy / Dz. U. Nr 213, poz. 1800, z 2003r. Nr 90, poz. 844 i Nr 229, poz. 2271 oraz z 2004r. Nr 123, poz.1291 umorzono zobowiązania.
- 2. Zaniechanie poboru wpłat z zysku następuje w części przypadającej od przychodu stanowiącego równowartość umorzonych zobowiązań, o których mowa w ust. 1. § 2. Zaniechanie, o których mowa w § 1, ma zastosowanie do wpłat z zysku, co do których obowiązek ich dokonania powstał po zakończeniu postępowań
restrukturyzacyjnych
W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym znajdują zastosowanie przepisy §1i § 2 wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów.
Stanowisko wnioskodawcy w kwestii dotyczącej nabycia prawa do częściowego zaniechania poboru wpłat z zysku, należnych na podstawie art. 12 ust. 1ustawy z dnia 31 stycznia 1989r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, co do których obowiązek ich dokonania powstał po zakończeniu postępowań restrukturyzacyjnych jest prawidłowe.
Odnośnie prawa do zaniechania poboru wpłat z zysku w części przypadającej od przychodu stanowiącego równowartość umorzonych zobowiązań, przy zaistnieniu stanu faktycznego wynikającego z zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 listopada 2004r., należy orzec, że podmioty spełniające warunki w nim określone mają takie prawa.
W stosunku do wykazanych ewentualnych kwot do zwrotu tutejszy Urząd Skarbowy, może odnieść się jedynie w trybie i na zasadach dot. zwrotu nadpłat - zgodnie z przepisami art. 72 - 80 ustawy Ordynacja podatkowa
Na postanowienie służy Stronie wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego Urzędu, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.