Temat interpretacji
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach w nawiązaniu do odpowiedzi udzielonej pismem z dnia 14.04.2003 r. znak: PP-1/44315/2003 w sprawie odtworzenia dokumentów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, które uległy zniszczeniu w wyniku pożaru w części dotyczącej podatku dochodowego, po ponownej analizie problemu, poniżej przedstawia skorygowane stanowisko w tej kwestii.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.12.2004 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 166, poz. 1222 ze zm.) nie określają zasad postępowania przy prowadzeniu ksiąg podatkowych w sytuacji, kiedy uległy one trwałemu zniszczeniu np. na skutek pożaru. Jednak w Pana interesie powinno być odtworzenie w miarę możliwości jak największej ilości dokumentów źródłowych od swoich kontrahentów, dla których dokonuje Pan sprzedaży swoich usług oraz od których zakupuje sprzęt i materiały potrzebne do prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z rejestracją osoby fizycznej i jej działalności - podany adres siedziby firmy to K. ul. W., natomiast data rozpoczęcia działalności 03.06.2002 r. Z powyższego wynika, że działalność gospodarczą prowadził Pan w drugim półroczu 2002 r., więc można wnioskować, że za krótszy okres prowadzonej działalności i stosunkowo niedługi okres, jaki minął od wystawienia oryginałów dokumentów, możliwości ich odtworzenia są bardzo duże.
Równocześnie zdaniem tut. Urzędu należało, dzień po pożarze sporządzić spis towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów w/g zasad określonych w § 27 ust. 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów.
Natomiast dane wynikające z deklaracji PIT-5 na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy, które wpłynęły do tut. Urzędu za okres od lipca do listopada 2002 r. mogą stanowić tylko jeden z dowodów w postępowaniu.