Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz... - Interpretacja - IS.IX/2-423/39/05

Shutterstock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.11.2005, sygn. IS.IX/2-423/39/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lesku z dnia 29.06.2005 r. (znak: US-PDpr-423/1/2005) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 19.04.2005 r. Gospodarstwo Pomocnicze przy Z. zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lesku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa płatności bezpośrednich do gruntów rolnych i płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Gospodarstwo stwierdziło, iż jego zdaniem dopłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku, postanowieniem z dnia 29.06.2005 r. (znak: US-PDpr-423/1/2005) uznał stanowisko Gospodarstwa przedstawione we wniosku za prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia stwierdził jednak, że stosownie do przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymienione dopłaty są przychodem podatkowym w momencie ich otrzymania i na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 tej ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując analizy zgodności z prawem wydanego postanowienia stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 14a § 1 ordynacji podatkowej, stosowanie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 3 tej ustawy interpretacja, o której mowa w § 1 zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W wydanym w przedmiotowej sprawie postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku, stwierdzając w sentencji, iż uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe w uzasadnieniu, przedstawił odmienną od stanowiska wnioskodawcy jego ocenę prawną i przytoczył przepisy niemające zastosowania w tym przypadku. Stwierdzić zatem należy, iż w wydanym postanowieniu zachodzi sprzeczność jego sentencji z oceną prawną zawartą w uzasadnieniu. Skoro potwierdzono prawidłowość stanowiska wnioskodawcy, że przedmiotowe dopłaty na działalność rolniczą nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, to uzasadnienie powinno potwierdzać to stwierdzenie stosowną oceną prawną wraz z przytoczeniem odpowiednich przepisów prawa podatkowego (przepis art. 2 ust. 1 pkt 1, a w przypadku działów specjalnych produkcji rolnej art. 6 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lesku zostało zatem wydane z naruszeniem art. 14a § 3 ordynacji podatkowej, albowiem ocena prawno-podatkowa zawarta w uzasadnieniu różni się od rozstrzygnięcia zawartego w sentencji postanowienia.

Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie