Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie
Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 29.06.2005 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 04.07.2005.)
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Podatnik jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa i dokonuje wpłat z zysku na podstawie ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia terminów i trybu wpłat z zysku oraz wzorów i terminów składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji. Zgodnie z § 5 rozporządzenia Spółka jest obowiązana dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania. W wyniku przeprowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej kontroli prawidłowości
gospodarowania środkami publicznymi, rozporządzania mieniem państwowym oraz rozliczenia z budżetem z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych Spółka otrzymała decyzje, z których wynikają następujące kwoty nadpłat podatku dochodowego od osób prawnych:
- za 2000 r. 17.852,- zł
- za 2001 r. 111.575,- zł
- za 2002 r. 741.332,- zł.
Nadpłaty zostały zaksięgowane w księgach roku 2005.
Podatnik wnosi o potwierdzenie, że dokonane korekty podatku dochodowego należy uwzględnić przy ustalaniu wpłat z zysku za 2005 r., a nie dokonywać korekt deklaracji z lat ubiegłych.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje co następuje:
Wpłaty z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym stanowią odrębną daninę publiczną, dla której ustanowiono odrębną regulację ustawową. Na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792) Podatnik jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa jest obowiązany do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa. Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Zgodnie z art. 2 ust. 5 podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.
W myśl art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.
Zatem podstawą ustalenia wysokości wpłat z zysku jest zysk brutto, wynikający ze sprawozdania finansowego, które sporządzane jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), pomniejszony o należny podatek dochodowy od osób prawnych, obliczony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Tak więc prawidłowość ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku sprowadza się do prawidłowego ustalenia zysku brutto i podatku dochodowego od osób prawnych za dany rok podatkowy. Tylko przy zachowaniu tego warunku możliwe jest ustalenie prawidłowej wysokości wpłaty z zysku.
W dniu 03.06.2005 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie określił wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2000 r., 2001 r. i 2002 r. na podstawie decyzji, które stały się ostateczne. Tym samym zmianie uległa podstawa naliczania wpłat z zysku po opodatkowaniu, którą stanowi zysk brutto Spółki osiągnięty w danym roku, pomniejszony o podatek dochodowy.
Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 ze zm.) spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dniu po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Zasady składania korekt regulują przepisy działu III rozdział 10 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 2 § 1 pkt 1 przepisy tej ustawy stosuje się również do niepodatkowych należności budżetu państwa. W myśl art. 3 pkt 3 lit. c) ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach rozumie się przez to również niepodatkowe należności budżetowe.
Stosownie do art. 21 § 1 pkt 1 i § 2 zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, a zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób określony w § 1 pkt 1, podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty. Na podstawie art. 47 § 3 jeżeli podatnik jest obowiązany sam obliczyć i wpłacić podatek, za termin płatności uważa się ostatni dzień, w którym zgodnie z przepisami prawa podatkowego powinna nastąpić wpłata.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym, był on obowiązany dokonać prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dniu po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego odpowiednio za 2000 r., 2001 r. i 2002 r. oraz w tym terminie złożyć stosowne deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dokonać płatności zobowiązania z tego tytułu na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Wobec tego, że podstawa ustalenia wysokości wpłat z zysku za poszczególne lata uległa zmianie na skutek określenia przez organ skarbowy wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za te lata, Spółka na podstawie art. 81a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jest zobowiązana do złożenia korekty uprzednio złożonych deklaracji o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Reasumując, zdaniem tutejszego organu podatkowego, Spółka powinna dokonać korekty wysokości wpłat z zysku za lata, za które nastąpiła korekta podatku dochodowego od osób prawnych.
Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego podkreśla, że przy opracowywaniu niniejszego postanowienia nie poddano ocenie decyzji organu kontroli skarbowej.
Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.)