Temat interpretacji
W zakresie ustalenia, czy po przekazaniu z dniem 1 stycznia 2023 r. Muzeum jest MKiDN (dotychczasowego organizatora) Miastu (…) (nowemu organizatorowi) i wpisaniu Muzeum do RIK prowadzonego przez Miasto (…), Muzeum działające jako samorządowa instytucja kultury będzie następcą prawnym w rozumieniu przepisów rozdziału 14 Działu III Ordynacji podatkowej państwowej instytucji Muzeum, dla której organizatorem do 31 grudnia 2022 r. jest MKiDN
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia, czy po przekazaniu z dniem 1 stycznia 2023 r. Muzeum jest MKiDN (dotychczasowego organizatora) Miastu (…) (nowemu organizatorowi) i wpisaniu Muzeum do RIK prowadzonego przez Miasto (…), Muzeum działające jako samorządowa instytucja kultury będzie następcą prawnym w rozumieniu przepisów rozdziału 14 Działu III Ordynacji podatkowej państwowej instytucji Muzeum, dla której organizatorem do 31 grudnia 2022 r. jest MKiDN.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest państwową instytucją kultury utworzoną na mocy zarządzenia nr (…) Ministra Kultury (obecnie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dalej: „MKiDN”) z dnia 29 kwietnia 2005 r. w sprawie utworzenia i nadania statutu Muzeum(…).
Zasady tworzenia i funkcjonowania instytucji kultury, w tym Muzeum regulują przepisy ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm., dalej: „Ustawa o działalności kulturalnej”).
Ustawa ta wprowadza dwie formy organizacji instytucji kultury:
- państwowe instytucje kultury, których organizatorami mogą być ministrowie lub kierownicy innych urzędów centralnych(por. art. 8 Ustawy o działalności kulturalnej),
- samorządowe instytucje kultury, których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego (por. art. 9 Ustawy o działalności kulturalnej).
Organizatorem Muzeum w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o działalności kulturalnej jest obecnie MKiDN. Do zadań organizatora instytucji kultury należy m.in.: wydanie aktu o utworzeniu instytucji kultury (por. art. 11 Ustawy o działalności kulturalnej), zapewnienie instytucji kultury środków niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona (por. art. 12 Ustawy o działalności kulturalnej), nadanie statutu instytucji kultury (por. art. 13 Ustawy o działalności kulturalnej) oraz wpisanie instytucji kultury do prowadzonego przez siebie rejestru (por. art. 14 Ustawy o działalności kulturalnej).
Muzeum jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury (dalej: „RIK”) prowadzonego przez MKiDN pod numerem RIK (…).
Muzeum działa na podstawie statutu nadanego przez MKiDN zarządzeniem z (…) r. zmieniającym zarządzenie w sprawie utworzenia i nadania statutu Muzeum ((…), dalej: „Statut”).
Zgodnie z § 6 Statutu: (…).
Działając na podstawie art. 21a ust. 2 Ustawy o działalności kulturalnej, zgodnie z którym Minister lub kierownik urzędu centralnego administracji rządowej może przekazać jednostce samorządu terytorialnego, na jej wniosek, państwową instytucję kultury w celu wykonywania zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego w zakresie działalności kulturalnej. Przekazanie następuje w drodze umowy (dalej: „Przekazanie”), MKiDN zawarł z Miastem (…) (dalej: „Miasto”) umowę w sprawie przekazania przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Miastu państwowej instytucji kultury - Muzeum (…) w (…) (dalej: „Umowa o przekazaniu”). Zgodnie z postanowieniami powyższej umowy (w której MKDiN jest określany jako Przekazujący, a Miasto - Przejmujący):
- Przekazujący przekazuje, a Przejmujący przyjmuje państwową instytucję kultury Muzeum (dalej jako: „Muzeum”) w celu wykonywania zadań własnych Miasta z zakresu działalności kulturalnej - § 1 Umowy o przekazaniu,
- Przekazanie Muzeum następuje z dniem 1 stycznia 2023 r. - § 2 ust. 1 Umowy o przekazaniu,
- Umowa stanowi podstawę do wykreślenia Muzeum z rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Przekazującego oraz wpisania do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Przejmującego - § 2 ust. 2 Umowy o przekazaniu,
- Muzeum na zasadzie sukcesji generalnej wstępuje we wszystkie stosunki prawne, w tym prawa majątkowe, których podmiotem był przed przekazaniem Miastu, bez względu na charakter prawny tych stosunków, w szczególności pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały mu przyznane - § 3 ust. 1 Umowy o przekazaniu.
Skutkiem podpisania Umowy o przekazaniu będzie więc przejęcie z dniem 1 stycznia 2023 r. przez Miasto od MKiDN roli organizatora Muzeum. W wyniku czego Muzeum zostanie wykreślone z RIK prowadzonego przez MKiDN i zostanie wpisane do rejestru prowadzonego przez Miasto i tym samym zmianie ulegnie typ instytucji kultury w rozumieniu Ustawy o działalności kulturalnej, w której działa Muzeum w rozumieniu Ustawy o działalności kulturalnej - z państwowej, na samorządową instytucję kultury.
Pytanie
Czy po przekazaniu z dniem 1 stycznia 2023 r. Muzeum przez MKiDN (dotychczasowego organizatora) Miastu (…) (nowemu organizatorowi) i wpisaniu Muzeum do RIK prowadzonego przez Miasto (…), Muzeum działające jako samorządowa instytucja kultury będzie następcą prawnym w rozumieniu przepisów rozdziału 14 Działu III Ordynacji podatkowej państwowej instytucji Muzeum, dla której organizatorem do 31 grudnia 2022 r. jest MKiDN?
Państwa stanowisko w sprawie
Muzeum funkcjonujące po uzyskaniu wpisu do RIK prowadzonego przez Miasto jako samorządowa instytucja kultury będzie następcą prawnym na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej Muzeum funkcjonującego do 31 grudnia 2022 r. jako państwowa instytucja kultury i w konsekwencji wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki swojego poprzednika prawnego wynikające z przepisów prawa podatkowego.
Zagadnienie sukcesji praw i obowiązków wynikających z prawa podatkowego regulują przepisy Rozdziału 14 Działu III Ordynacji podatkowej Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych.
W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których dochodzi do sukcesji podatkowej następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych. Wynika z nich, że do sukcesji podatkowej dochodzi w przypadku:
- połączenia, w tym przez przejęcie - art. 93 Ordynacji podatkowej,
- przekształcenia - art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej,
- podziału - art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej.
Oprócz przewidzianych przez art. 93, art. 93a § 1 oraz art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej możliwe są inne przypadki, w których dochodzi do sukcesji podatkowej. Zgodnie bowiem z art. 93e Ordynacji podatkowej: Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.
Mając na uwadze powyższe Muzeum wskazuje, że zgodnie z art. 25a ust. 1 Ustawy o działalności kulturalnej Instytucja kultury utworzona w trybie określonym w art. 18 ust. 1 albo art. 20 ust. 1 albo przekazana w trybie art. 21a ust. 2 albo ust. 2a, wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem była łączona, dzielona albo przekazywana instytucja, bez względu na charakter prawny tych stosunków, w szczególności pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane tej instytucji przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
Art. 25a ust. 1 Ustawy o działalności kulturalnej, wprowadza więc zasadę sukcesji uniwersalnej (sukcesji generalnej, następstwa prawnego pod tytułem ogólnym) w odniesieniu m.in. do instytucji kultury przekazanych jednostce samorządu terytorialnego przez właściwego ministra . Art. 25a ust. 1 Ustawy o działalności gospodarczej jest więc przypadkiem, o którym mówi art. 93e Ordynacji podatkowej, tj. kiedy inna ustawa reguluje kwestię następstwa prawnego (w tym sukcesji podatkowej) w sytuacji nie wskazanej w Ordynacji podatkowej.
Tym samym, mając na uwadze treść art. 93e Ordynacji podatkowej w związku z art. 25a ust. 1 Ustawy o działalności kulturalnej uznać należy, że samorządowa instytucja kultury Muzeum, która powstanie w 2023 r. po wpisaniu jej do RIK prowadzonego przez Miasto będzie następcą prawnym państwowej instytucji kultury o tej samej nazwie, dla której do końca 2022 r. organizatorem jest MKiDN i w związku z tym jest wpisana do rejestru kultury prowadzonego przez MKiDN RIK.
Powyższe stanowisko Muzeum, potwierdza również wydana 8 września 2017 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) interpretacja przepisów prawa podatkowego, Znak: 0111-KDIB3-1.4012.212.2017.5.KO.
W powyższej interpretacji Dyrektor KIS ocenił, czy doszło do sukcesji podatkowej pomiędzy likwidowanymi: Agencją Nieruchomości Rolnych oraz Agencją Rynku Rolnego oraz powołanym w ich miejsce Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, pomimo, że nie zaistniały przesłanki przewidziane przez art. 93, art. 93a § 1 oraz 93c § 1 Ordynacji podatkowej, tj. połączenie, przekazanie lub podział.
W ocenie Dyrektora KIS do sukcesji podatkowej doszło, bowiem zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 642 ze zm., dalej: „Ustawa o KOWR”), Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wchodzi we wszystkie prawa i obowiązki likwidowanych agencji, a więc analogicznie jak w przypadku Muzeum art. 25a Ustawy o działalności kulturalnej ustanawia zasadę sukcesji uniwersalnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, dalej: „ O.p.”). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
1) osób prawnych,
2) osobowych spółek handlowych,
3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Natomiast zgodnie z art. 93 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
1) innej osoby prawnej (osób prawnych);
2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
Z kolei zgodnie z art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Natomiast zgodnie z art. 93a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,
b) spółki kapitałowej;
2) (uchylony)
3) stowarzyszenia utworzonego w wyniku przekształcenia stowarzyszenia zwykłego.
Stosownie do art. 93c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.
Nadmienić przy tym należy, że na mocy art. 93e ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.
Z powyższego wynika, że następstwo podatkowe związane jest przede wszystkim ze zdarzeniami prawnymi określonymi jako: przekształcenie, połączenie, podział osób prawnych. Należy zaznaczyć, że następstwo podatkowe stanowi odstępstwo od reguły powiązania praw i obowiązków podatkowych z bytem prawnym wyłącznie podatnika, jest więc nietypową instytucją w prawie podatkowym. Z tychże względów wszelkie tego rodzaju sytuacje, nawet dostatecznie uzasadnione ekonomicznie, muszą mieć wystarczającą podstawę prawną aby można było wobec nich zastosować instytucję sukcesji podatkowej.
Zauważyć należy, że wskazane przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, regulując kwestię następstwa prawnego na gruncie przepisów prawa podatkowego, stanowią normy lex generali. Oznacza to, że jeżeli w przepisach prawa podatkowego przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe przepisy regulujące ww. kwestię (lex specialis), to tym samym mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi (w tym przypadku przed przepisami Ordynacji podatkowej), co wynika z zasady lex specialis derogat legi generali.
Powyższe oznacza, że aby określić zakres przejmowanych przez następcę prawnego praw i obowiązków, należy dokonać oceny nie tylko przepisów Ordynacji podatkowej, ale także innych aktów prawnych oraz ustalić, jakie przepisy w konkretnej sytuacji mogą znaleźć zastosowanie. „Odrębne ustawy”, o których mówi powyższy przepis, to każdy akt prawny rangi ustawowej, zarówno z zakresu prawa podatkowego, jak i pozapodatkowy.
Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca jest państwową instytucją kultury utworzoną na mocy zarządzenia nr (…) Ministra Kultury (obecnie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dalej: „MKiDN”) z dnia 29 kwietnia 2005 r. w sprawie utworzenia i nadania statutu Muzeum(…).
Zasady tworzenia i funkcjonowania instytucji kultury, w tym Muzeum regulują przepisy ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm., dalej: „Ustawa o działalności kulturalnej”).
Organizatorem Muzeum w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o działalności kulturalnej jest obecnie MKiDN.
Muzeum jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury (dalej: „RIK”) prowadzonego przez MKiDN pod numerem RIK (…).
Muzeum działa na podstawie statutu nadanego przez MKiDN zarządzeniem (…) zmieniającym zarządzenie w sprawie utworzenia i nadania statutu Muzeum.
Działając na podstawie art. 21a ust. 2 Ustawy o działalności kulturalnej, zgodnie z którym Minister lub kierownik urzędu centralnego administracji rządowej może przekazać jednostce samorządu terytorialnego, na jej wniosek, państwową instytucję kultury w celu wykonywania zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego w zakresie działalności kulturalnej. Przekazanie następuje w drodze umowy (dalej: „Przekazanie”), MKiDN zawarł z Miastem (…) (dalej: „Miasto”) umowę w sprawie przekazania przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Miastu państwowej instytucji kultury - Muzeum Sztuki Nowoczesnej w (…) (dalej: „Umowa o przekazaniu”). Zgodnie z postanowieniami powyższej umowy (w której MKDiN jest określany jako Przekazujący, a Miasto - Przejmujący):
- Przekazujący przekazuje, a Przejmujący przyjmuje państwową instytucję kultury Muzeum (dalej jako: „Muzeum”) w celu wykonywania zadań własnych Miasta z zakresu działalności kulturalnej - § 1 Umowy o przekazaniu,
- Przekazanie Muzeum następuje z dniem 1 stycznia 2023 r. - § 2 ust. 1 Umowy o przekazaniu,
- Umowa stanowi podstawę do wykreślenia Muzeum z rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Przekazującego oraz wpisania do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Przejmującego - § 2 ust. 2 Umowy o przekazaniu,
- Muzeum na zasadzie sukcesji generalnej wstępuje we wszystkie stosunki prawne, w tym prawa majątkowe, których podmiotem był przed przekazaniem Miastu (…), bez względu na charakter prawny tych stosunków, w szczególności pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały mu przyznane - § 3 ust. 1 Umowy o przekazaniu.
Skutkiem podpisania Umowy o przekazaniu będzie więc przejęcie z dniem 1 stycznia 2023 r. przez Miasto od MKiDN roli organizatora Muzeum. W wyniku czego Muzeum zostanie wykreślone z RIK prowadzonego przez MKiDN i zostanie wpisane do rejestru prowadzonego przez Miasto i tym samym zmianie ulegnie typ instytucji kultury w rozumieniu Ustawy o działalności kulturalnej, w której działa Muzeum w rozumieniu Ustawy o działalności kulturalnej - z państwowej, na samorządową instytucję kultury.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy po przekazaniu z dniem 1 stycznia 2023 r. Muzeum przez MKiDN (dotychczasowego organizatora) Miastu (…) (nowemu organizatorowi) i wpisaniu Muzeum do RIK prowadzonego przez Miasto (…), Muzeum działające jako samorządowa instytucja kultury będzie następcą prawnym w rozumieniu przepisów rozdziału 14 Działu III Ordynacji podatkowej państwowej instytucji Muzeum, dla której organizatorem do 31 grudnia 2022 r. jest MKiDN.
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności wskazać należy na przepisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).
I tak na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.
Natomiast zgodnie z art. 21a ust. 2, 4, 5 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Minister lub kierownik urzędu centralnego administracji rządowej może przekazać jednostce samorządu terytorialnego, na jej wniosek, państwową instytucję kultury w celu wykonywania zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego w zakresie działalności kulturalnej. Przekazanie następuje w drodze umowy.
Umowa, o której mowa w ust. 2 i 2a, stanowi podstawę do wykreślenia instytucji kultury z rejestru prowadzonego przez organizatora przekazującego instytucję kultury i wpisania do rejestru prowadzonego przez organizatora, któremu instytucja kultury została przekazana. Pracownicy przekazanej instytucji kultury stają się pracownikami samorządowej instytucji kultury tej jednostki samorządu terytorialnego, której instytucja ta została przekazana, z zachowaniem dotychczasowych warunków pracy i płacy.
Mienie przekazywanej instytucji kultury nabywa nieodpłatnie właściwa jednostka samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 21b.
Z kolei zgodnie z art. 25a ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucja kultury utworzona w trybie określonym w art. 18 ust. 1 albo art. 20 ust. 1 albo przekazana w trybie art. 21a ust. 2 albo ust. 2a, wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem była łączona, dzielona albo przekazywana instytucja, bez względu na charakter prawny tych stosunków, w szczególności pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane tej instytucji przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że sensem przekazania instytucji kultury jest przeniesienie statusu organizatora – wraz ze wszystkimi łączącymi się z tym zadaniami i kompetencjami oraz środkami rzeczowymi i osobowymi – z dotychczasowego organizatora na nowego. Konsekwencją przekazania instytucji kultury jest więc zmiana jej organizatora i – ewentualnie – statusu z państwowej instytucji kultury na samorządową wraz ze wszystkimi skutkami wynikającymi z przepisów prawa w tym zakresie.
Przekazanie instytucji kultury następuje w formie umowy. Ma ona charakter porozumienia
administracyjnego, nie zaś umowy cywilnoprawnej. Trzeba bowiem zwrócić uwagę, że przekazanie instytucji kultury dokonywane jest między organami administracji publicznej, odbywa się na podstawie przepisów prawa administracyjnego, a jego przedmiotem jest przeniesienie zadań i kompetencji organizatora. Wymienione cechy przekazania instytucji kultury odpowiadają zaś wyróżnianym w literaturze elementom porozumienia administracyjnego jako prawnej formy działania administracji (M. Wierzbowski, A. Wiktorowska, Prawne formy działania, s. 284–285; por. uwaga druga do art. 21
ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Ten stan rzeczy nie odbiera jednak omawianej umowie cech zdarzenia cywilnoprawnego. Artykuł 21a ust. 4-5 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wiąże bowiem z jej wejściem w życie określone skutki prywatnoprawne.
Zatem stosownie do art. 21a ust. 5 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej skutkiem wejścia w życie umowy o przekazaniu instytucji kultury jest nieodpłatne nabycie mienia tej instytucji przez jednostkę samorządu terytorialnego, która staje się organizatorem. Skutek ten następuje z mocy prawa. Biorąc pod uwagę, że wspomniana umowa nie ma charakteru cywilnoprawnego, ale administracyjnoprawny, należy przyjąć, że – bez względu na to, czy w skład mienia przekazywanej instytucji kultury wchodzą nieruchomości – nie musi ona być zawierana w formie aktu notarialnego i stanowi w tym zakresie samodzielną podstawę dokonania wpisu w księdze wieczystej. Przekazanie instytucji kultury nie ma wpływu na byt instytucji kultury jako podmiotu prawa. Z tych względów nowy organizator nie ma obowiązku wydawania aktu o utworzeniu instytucji kultury ani nadawania przejętej instytucji statutu.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie sukcesja generalna powinna obejmować przejście ogółu praw i obowiązków poprzednika prawnego. Jednak publiczne prawa i obowiązki pozostają trwale związane z tą osobą, dla której zostały ustanowione, i nie przechodzą w ramach sukcesji generalnej. Mimo to można spotkać pogląd, że sukcesja generalna mająca podstawę w prawie prywatnym obejmuje także prawa i obowiązki wynikające z prawa podatkowego (Komentarz do art. 93 Ordynacji podatkowej red. Mariański 2023, wyd. 2/Mariańsk). Niemniej jednak, następstwo prawne pod tytułem ogólnym w prawie publicznym jest instytucją wyjątkową.
W myśl obowiązującej regulacji prawnej, sukcesja podatkowa jak to zostało już wskazane powyżej związana jest z następującymi zdarzeniami:
1. połączeniem osób prawnych oraz spółek osobowych (art. 93 O.p.),
2. przekształceniem osób prawnych oraz innych podmiotów – przedsiębiorców (art. 93a O.p.),
3. łączeniem i przekształcaniem komunalnych zakładów budżetowych (art. 93b O.p.),
4. podziałem osób prawnych (art. 93c O.p),
5. prywatyzacją przedsiębiorstw państwowych (art. 94 O.p.),
6. spadkobraniem (art. 97-105 O.p.).
Zatem sukcesja podatkowa ma miejsce tylko wtedy, gdy konkretne zdarzenie skutkujące przejściem praw i obowiązków podatkowych znalazło się w przepisach ustawy Ordynacja podatkowa.
Następstwo prawne na gruncie art. 93 O.p. wiąże się z dwiema formami łączenia: poprzez zawiązanie nowego podmiotu, na który przechodzi majątek wszystkich łączących się podmiotów, oraz poprzez przejęcie, kiedy to następuje przeniesienie majątku jednego podmiotu na inny istniejący podmiot.
W związku z powyższym, przekazanie Muzeum dokonane pomiędzy Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jednostką samorządu terytorialnego nie będzie skutkowało utworzeniem nowego podmiotu. Czynność przekazania nie powinna być rozpatrywana pod kątem sukcesji podatkowej wynikającej w przepisów ustawy Ordynacja podatkowa. W przedmiotowej sprawie ma nastąpić przekazanie instytucji kultury zgodnie z przepisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz zawartą umową. Przekazanie instytucji kultury spowoduje zmianę organizatora instytucji i statusu tj. z państwowej instytucji kultury na samorządową. W opisanej sytuacji nie powstanie jednak nowy podmiot lub nowo ukształtowany. Zmienia się tylko organizator.
W związku z powyższym należy uznać, że na gruncie prawa podatkowego instytucja kultury (Muzeum) pozostaje tym samym podatnikiem.
Zatem mając na uwadze powyższe wyjaśnienia wskazać należy, że w opisanej sytuacji instytucja kultury pozostaje tym samym podatnikiem i w tej sytuacji bezprzedmiotowe staje się rozważanie kwestii przekazania jej jako czynności następstwa prawnego, które zostało unormowane w art. 93 i następne O.p.
Reasumując stanowisko Państwa sprowadzające się do twierdzenia, że Muzeum funkcjonujące po uzyskaniu wpisu do RIK prowadzonego przez Miasto jako samorządowa instytucja kultury będzie następcą prawnym na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej Muzeum funkcjonującego do 31 grudnia 2022 r. jako państwowa instytucja kultury i w konsekwencji wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki swojego poprzednika prawnego wynikające z przepisów prawa podatkowego, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku
z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, w odmiennym stanie faktycznym niż będący przedmiotem wniosku z 11 października 2022 r., zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (….). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).