Brak obowiązku zapłaty podatku należnego wynikającego z faktur objętych zakresem wniosku dokumentujących czynności wykonane przez Panią w okresie kied... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.610.2022.2.MGO

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.610.2022.2.MGO

Temat interpretacji

Brak obowiązku zapłaty podatku należnego wynikającego z faktur objętych zakresem wniosku dokumentujących czynności wykonane przez Panią w okresie kiedy była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 4 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku zapłaty podatku należnego wynikającego z faktur objętych zakresem wniosku dokumentujących czynności wykonane przez Panią w okresie kiedy była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT.

Uzupełniła go Pani pismem z 20 października 2022 r. (data wpływu 26 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą pod firmą „...” Wycena Nieruchomości .... Po uzyskaniu pozytywnej interpretacji indywidualnej zarejestrowała się Pani jako podatnik, który będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług. Jako biegły sądowy wykonuje Pani liczne zlecenia dla sądów i prokuratur, płatności za wystawione przez Panią faktury sądy i prokuratury dokonują z bardzo dużym opóźnieniem. Od 1 kwietnia 2022 r. korzysta Pani ze zwolnienia z podatku VAT, jest Pani zarejestrowana w urzędzie skarbowym w ... jako podmiot korzystający ze zwolnienia z VAT. Jednocześnie po dniu 1 kwietnia 2022 r. zostały przez sądy uregulowane płatności, dotyczące wystawionych przez Panią faktur VAT przed momentem, kiedy zaczęła Pani korzystać ze zwolnienia, są to faktury z 2020/2021, które kwotę netto powiększyły o podatek VAT, ponieważ ówcześnie była Pani płatnikiem podatku VAT.

Na pytania postawione w wezwaniu do uzupełnienia wniosku o treści:

1)Kiedy zostały wystawione faktury objęte zakresem wniosku? Należy podać daty ich wystawienia.

2)Czy faktury objęte zakresem wniosku wystawiła Pani, w okresie, gdy była Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?,

wskazała Pani w uzupełnieniu wniosku, że:

Ad. 1

Faktury objęte zakresem wniosku były wystawione w dniach: 23.03.2022 r., 02.03.2022 r., 08.02.2022 r., 16.03.2022 r., 07.10.2021 r., 07.03.2022 r., 21.03.2022 r., 31.03.2022 r., 15.03.2022 r., 14.03.2022 r., 15.02.2022 r., 08.02.2022 r., 15.11.2021 r., 23.02.2022 r., 27.01.2022 r., 09.03.2022 r.

Ad. 2

Faktury objęte wnioskiem wystawione zostały w okresie, kiedy była Pani czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT.

W pkt 1 wskazała Pani faktury, których płatność nastąpiła już w okresie, kiedy była Pani jako podmiot zarejestrowana ze zwolnieniem z VAT. Ponadto wskazuje Pani, że jest jeszcze wiele innych faktur wystawionych przez Panią w okresie 2020-2021 i do 31.03.2022 r., kiedy była Pani zarejestrowana jako czynny płatnik VAT, a które przez sądy nie zostały jeszcze uregulowane, których płatność nastąpi w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy od faktur wystawionych w datach wskazanych w pkt 1 powyżej tj. 23.03.2022 r., 02.03.2022 r., 08.02.2022 r., 16.03.2022 r., 07.10.2021 r., …., 09.03.2022 r., za których zapłata wpłynęła w okresie od 01.04.2022 r. do aktualnie jest Pani obowiązana odprowadzić podatek VAT do US?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Faktury wystawione w dniach 23.03.2022 r., 02.03.2022 r., 08.02.2022 r., 16.03.2022 r., 07.10.2021 r., …., 09.03.2022 r., pomimo tego, że były wystawione w okresie, kiedy była Pani zarejestrowana jako czynny płatnik VAT, a których płatność nastąpiła od 01.04.2022 r. do aktualnie, kiedy to od 01.04.2022 r. korzysta Pani od ze zwolnienia podmiotowego z VAT, nie jest Pani obowiązana do odprowadzania podatku VAT do US co wynika ze szczególnych przepisów tj.

-art. 19a ust. 1 lub 4 ustawy o VAT,

-§ 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia w sprawie wykonywania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu należy wskazać, że prawo do wykonywania funkcji biegłego sądowego nabywane jest w określonym trybie i po spełnieniu ściśle określonych warunków wynikających z przepisów rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie biegłych sądowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 15 poz. 133).

Biegły sądowy jest osobą, która posiada teoretyczne i praktyczne wiadomości specjalne w danej dziedzinie, potwierdzone stosownym dokumentem. Opinia wydana przez biegłego jest dowodem w postępowaniu sądowym.

Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2257 z późn. zm. ):

Biegłemu powołanemu przez sąd przysługuje wynagrodzenie za wykonaną pracę oraz zwrot poniesionych przez niego wydatków niezbędnych dla wydania opinii.

Mając na uwadze powyższe, czynności biegłych sądowych w postępowaniu sądowym stanowią usługi, na co wskazuje powołany powyżej przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ich istotą jest bowiem dokonanie na zlecenie określonego świadczenia - wydanie opinii, ekspertyzy, za wynagrodzeniem. Mamy zatem do czynienia z czynnością opodatkowaną - odpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy:

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Zauważyć należy, że w art. 19a ust. 5 ustawy, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla niektórych usług.

W myśl art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. d ustawy:

Zgodnie z art. 19a ust. 6 ustawy:

Zatem, przy świadczeniu przez Panią – jako biegłego sądowego – usług na zlecenie sądów i prokuratur, obowiązek podatkowy z tytułu wykonania tych czynności powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty za wykonane usługi.

Z opisu sprawy wynika, że jako biegły sądowy wykonuje Pani liczne zlecenia dla sądów i prokuratur, płatności za wystawione przez Panią faktury sądy i prokuratury dokonują z bardzo dużym opóźnieniem. Od 1 kwietnia 2022 r. korzysta Pani ze zwolnienia z podatku VAT. Jednocześnie po dniu 1 kwietnia 2022 r. zostały przez sądy uregulowane płatności, dotyczące wystawionych przez Panią faktur VAT przed momentem, kiedy zaczęła Pani korzystać ze zwolnienia. Faktury objęte zakresem wniosku były wystawione w dniach: 23.03.2022 r., 02.03.2022 r., 08.02.2022 r., 16.03.2022 r., 07.10.2021 r., 07.03.2022 r., 21.03.2022 r., 31.03.2022 r., 15.03.2022 r., 14.03.2022 r., 15.02.2022 r., 08.02.2022 r., 15.11.2021 r., 23.02.2022 r., 27.01.2022 r., 09.03.2022 r. Faktury objęte wnioskiem wystawione zostały w okresie, kiedy była Pani czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT.

Jak wynika z analizowanego wniosku, w okresie kiedy świadczyła Pani usługi na rzecz sądów i prokuratur, udokumentowane ww. fakturami, była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem wykonywane przez Panią usługi mieściły się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z normami wyznaczonymi przepisami art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz art. 15 ust. 1 i 2 ustawy i stosownie do przepisów art. 106b ust. 1 ustawy za wykonywane usługi była Pani zobowiązana do wystawienia faktur.

Zatem, w stosunku do usług świadczonych na rzecz sądów i prokuratur w okresie, w którym była Pani podatnikiem podatku VAT, zobowiązana jest Pani do rozpoznania obowiązku podatkowego. W analizowanej sprawie moment ten będzie miał miejsce w okresie, w którym nie jest już Pani czynnym podatnikiem podatku VAT, jednak istotne w sprawie jest to, że same czynności podlegające opodatkowaniu i wywołujące powstanie obowiązku podatkowego, miały miejsce w okresie, gdy była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT.

W świetle powyższych okoliczności należy wskazać, że ma Pani obowiązek rozliczenia podatku należnego wynikającego z faktur objętych zakresem wniosku, dokumentujących czynności wykonane przez Panią w okresie kiedy była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT, z uwzględnieniem przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego dla tych czynności. Zatem w chwili otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu usług wykonanych na rzecz sądów i prokuratur, jest/będzie Pani zobowiązana do obliczenia i wpłaty podatku do urzędu skarbowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).