Temat interpretacji
Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu obowiązku mocowego oraz data wykonania usługi umieszczanej na fakturze
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu obowiązku mocowego oraz daty wykonania usługi umieszczanej na fakturze. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 3 sierpnia 2022 r. (data wpływu 5 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z 8 listopada 2022 r. (data wpływu 8 listopada 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, Spółka lub C. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. Główny przedmiot działalności Spółki to wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła. (…) Produkowana energia pochodzi ze spalania węgla kamiennego oraz biomasy.
Wnioskodawca jest również uczestnikiem rynku mocy, który regulowany jest ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy. Celem tej ustawy jest zapewnienie średnioterminowego i długoterminowego bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej do odbiorców końcowych, w sposób efektywny kosztowo, niedyskryminacyjny i zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Powyższa ustawa określa organizację rynku mocy oraz zasady świadczenia usługi pozostawania w gotowości do dostarczania mocy elektrycznej do sytemu elektroenergetycznego i dostarczania tej mocy do systemu w okresach zagrożenia.
I tak, ustawa o rynku mocy wprowadziła nową usługę, tj. obowiązek mocowy, która polega na:
1)pozostawaniu w gotowości do dostarczania przez jednostkę rynku mocy określonej w umowie mocowej mocy elektrycznej do systemu oraz
2)dostarczeniu mocy elektrycznej do systemu w okresach zagrożenia, lub
3)dostarczeniu mocy elektrycznej do systemu przesyłowego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Rynek mocy, o którym mowa powyżej, jest odrębnym segmentem dwutowarowego rynku energii elektrycznej (obok rynku energii).
Jego uczestnikami są operator systemu przesyłowego, którego funkcję pełni P., O. lub operator), operator sieci dystrybucyjnej, zarządca rozliczeń, właściciel jednostki fizycznej lub podmiot przez niego upoważniony i dostawcę mocy.
Wnioskodawca - jako dostawca mocy - jest uczestnikiem tzw. wtórnego rynku mocy, który należy odróżnić od tzw. pierwotnego rynku mocy. O ile bowiem rynek pierwotny ma formę aukcji z O., jako jedynym kupującym, o tyle rynek wtórny zakłada obrót obowiązkiem mocowym bez udziału O. (przy czym transakcje na rynku wtórnym muszą być zgłoszone do tego podmiotu). Zgodnie z art. 48 ustawy o rynku mocy dostawca mocy, w ramach transakcji na rynku wtórnym, może po zakończeniu:
1)aukcji dodatkowych - przenosić na inną jednostkę rynku mocy obowiązek mocowy w części lub w całości, w odniesieniu do całości okresu dostaw lub jego części, z zastrzeżeniem, że przedmiotem obrotu może być wyłącznie przyszła część okresu dostaw (obrót wtórny obowiązkiem mocowym);
2)okresu zagrożenia - rozliczać w całości lub w części niewykonanie obowiązku mocowego dostarczeniem mocy przez inną jednostkę rynku mocy ponad wielkość wymaganą w tym okresie zagrożenia w odniesieniu do tej jednostki zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 2 (realokacja wielkości wykonanego obowiązku mocowego).
Jak stanowi art. 49 ustawy o rynku mocy, transakcja przeniesienia obowiązku mocowego na rynku wtórnym, jest skuteczna pod warunkiem, że została zgłoszona do rejestru i operator nie wyraził sprzeciwu wobec transakcji oraz dokonał wpisu tej transakcji do rejestru.
Dostawca mocy otrzymuje wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego po zakończeniu każdego miesiąca okresu dostaw. Za wykonanie obowiązku dostawca mocy wystawia fakturę operatorowi na podstawie informacji przekazanej przez operatora, który informuje dostawcę mocy oraz zarządcę rozliczeń o należnym za dany miesiąc wynagrodzeniu w terminie 7 dni po zakończeniu każdego miesiąca (art. 60 ust. 1 w zw. z art. 58 ust. 6 ustawy mocowej). Rozliczeń finansowych rynku mocy dokonuje zarządca rozliczeń rynku mocy, który dokonuje wypłaty przedmiotowego wynagrodzenia na podstawie pisemnej dyspozycji operatora zawierającej zestawienie kwot brutto należnych za dany miesiąc poszczególnym dostawcom mocy.
Tak określone zasady wynagradzania dostawcy mocy dotyczą zarówno dostawców z rynku pierwotnego, jak i z rynku wtórnego. Przy czym dostawcom z rynku wtórnego przysługuje wynagrodzenie tylko za okres, w którym byli faktycznymi dostawcami przejętego obowiązku mocowego. Co jednak istotne, wynagrodzenie za wykonanie obowiązku mocowego dla nowej i modernizowanej jednostki rynku mocy pomniejsza się o wielkość pomocy publicznej o charakterze inwestycyjnym, udzielonej do czasu rozpoczęcia pierwszego okresu dostaw (dostawca mocy ma obowiązek przedstawić operatorowi wielkość pomocy publicznej udzielonej do dnia przedstawienia tej informacji). Pomniejszenie wynagrodzenia dokonywane jest w odniesieniu do całego obowiązku mocowego, dla wszystkich okresów dostaw. Zasady te mają też zastosowanie w odniesieniu do obowiązków mocowych, które zostały przeniesione w ramach obrotu wtórnego obowiązkiem mocowym na inną jednostkę rynku mocy, w tym jednostkę rynku mocy innego dostawcy mocy, niezależnie od liczby transakcji, którym podlegały (art. 62 ust. 4 ustawy o rynku mocy).
Stąd też, o czym stanowi art. 52 ust. 2 pkt 4 ustawy o rynku mocy, dostawca mocy ma obowiązek przedstawienia operatorowi informację o wielkości pomocy publicznej.
Uzupełnieniem regulacji zawartych w ustawie o rynku mocy jest opracowany przez operatora „Regulamin rynku mocy”, a zatwierdzany w drodze decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (aktualnie decyzja nr DRR.WAR.770.43.1.2021.BPe z dnia 10.11.2021 r.). Regulamin ma na celu określenie warunków współpracy operatora z pozostałymi uczestnikami rynku mocy, w szczególności zasady obliczania wynagrodzenia za wykonanie obowiązku mocowego oraz zasady dokonywania transakcji na rynku wtórnym. Przedmioty regulamin doprecyzowuje zapisy ustawy ws. pomniejszania wynagrodzenia za wykonanie obowiązku mocowego o pomoc publiczną w ten sposób, że pomniejszenie wynagrodzenia dokonuje się:
-proporcjonalnie przez cały okres obowiązywania obowiązku mocowego, zmniejszając cenę obowiązku mocowego,
-w treści umowy mocowej, przed rozpoczęciem pierwszego okresu dostawy,
-na podstawie informacji o wielkości udzielonej pomocy publicznej przekazanych O.
Regulamin dodatkowo wskazuje wzór, za pomocą którego określa się cenę obowiązku mocowego, pomniejszoną o wartość udzielonej pomocy publicznej (pkt. 17.1.8.3). Ponadto w jego treści powtórzona została norma, zgodnie z którą podstawą do wystawienia przez dostawcę mocy faktury za wykonanie obowiązku mocowego jest przekazana przez O. informacja, zawierająca wartość miesięcznego wynagrodzenia (pkt. 17.1.1.1).
Jak już wskazano powyżej, Wnioskodawca jest uczestnikiem wtórnego rynku mocy, tj. pozostaje w obowiązku dostawy mocy tylko za ten okres, za który przejął ten obowiązek od innego dostawcy. Spółka zawarła w dniu 19 grudnia 2019 r. z podmiotem powiązanym „Umowę ramową dotyczącą przenoszenia obowiązku mocowego w ramach obrotu wtórnego”. Przedmiotowa umowa przewiduje, że przenoszenie obowiązku mocowego dokonywać się będzie za wynagrodzeniem, przy czym nie obejmuje ono wynagrodzenia od zarządcy rozliczeń. Ponadto, przeniesienie obowiązku mocowego na rynku wtórnym traktowane jest, jak:
-zmiana umowy mocowej jednostki rynku mocy, z której przenoszony jest obowiązek mocowy - jeżeli obowiązek mocowy przenoszony jest w części,
-rozwiązanie umowy mocowej, z której przenoszony jest obowiązek mocowy przenoszony jest w całości;
oraz
-zawarcie umowy mocowej - w odniesieniu do jednostki rynku mocy nieobjętej dotychczas obowiązkiem mocowym, albo
-zmiana umowy mocowej - w odniesieniu do jednostki rynku mocy objętej umową mocową.
Mając powyższe na uwadze, w związku z przejęciem na rynku wtórnym obowiązku mocowego od podmiotu powiązanego (C. S.) Wnioskodawca, wystawia:
a)na rzecz podmiotu powiązanego fakturę za przejęcie obowiązku mocowego,
b)na rzecz P. tytułem wykonania przejętego obowiązku mocowego.
W przypadku, o którym mowa w pkt a) Wnioskodawca wystawia fakturę na bieżąco, tj. na dzień przeniesienia obowiązku mocowego zgodnie z właściwym porozumieniem stron, na kwotę, która została określona w treści porozumienia. I w tym też okresie rozliczeniowym jest ona wykazywana na potrzeby podatku od towarów i usług. Z kolei w przypadku, o którym mowa w pkt b) Wnioskodawca wystawia fakturę po otrzymaniu od Operatora informacji zawierającej wartość należnego wynagrodzenia. Z uwagi na obowiązek pomniejszenia wynagrodzenia o wartość pomocy publicznej, powyższa informacja jest przekazywana Spółce kilka miesięcy po miesiącu, w którym został wykonany obowiązek mocowy. Przykładowo, Wnioskodawca mógł wystawić fakturę za obowiązek mocowy z września 2021 r. (wpis do rejestru: wrzesień 2021 r.) dopiero w lutym 2022 r., w tym bowiem miesiącu Spółka otrzymała od operatora informację o przysługującym wynagrodzeniu.
Spółka powzięła wątpliwości co do rozliczenia w podatku VAT usługi wykonania obowiązku mocowego, tytułem czego wystawia faktury na rzecz P.
W odpowiedzi na wezwanie wskazano, że:
C. nie zawarł umowy z P., która regulowałaby zasady wystawiania faktur na P. z tytułu wykonania obowiązku mocowego. W przypadku każdorazowego przejęcia obowiązku mocowego podmiot, który przekazuje obowiązek mocowy do C., zgłasza taką transakcję do P. W oparciu o taką informację P. przekazuje do C. informację na jaka kwotę powinna zostać wystawiona przez C. faktura na rzecz P. oraz m.in. dzień i godziny wykonania obowiązku mocowego. Pomiędzy przyjęciem i wykonaniem obowiązku mocowego, a przekazaniem informacji potrzebnych do wystawienia faktury upływa znaczny okres czasu (do kilku miesięcy).
Pomiędzy C. i P. brak zawartej umowy, która regulowałaby terminy rozliczeń i płatności. P. przekazując do C. informacje potrzebne do wystawienia faktury podaje, jak wskazano powyżej m.in. datę i godziny obowiązku mocowego bez wskazania terminu płatności.
Ponadto odpowiadając na pytania Organu, wskazaliście Państwo, że:
1.Czy pomiędzy Państwem a P. została/będzie zawarta umowa mocowa (z powyższych przepisów wynika, że taka umowa powinna być zawarta), na jaki okres, oraz czy zawiera ona zapisy (jakie?) dotyczące wykonania przejętego obowiązku mocowego w następującym zakresie:
a)wysokości wynagrodzenia należnego wnioskodawcy (sposób jego kalkulacji),
b)terminu wystawienia faktury dla P.,
c)terminu płatności wynagrodzenia należnego wnioskodawcy?
Odpowiedzi na powyższe należy udzielić odrębnie dla każdego z ww. punktów.
Ad. 1.
C. (dalej również jako C. lub Wnioskodawca) nie ma i nie przewiduje zawarcia odrębnej umowy z P. w związku z przejmowanym obowiązkiem mocowym w zakresie
a)wysokości wynagrodzenia należnego wnioskodawcy (sposobu jego kalkulacji),
b)terminu wystawienia faktury dla P.,
c)terminu płatności wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy.
2.Czy wynagrodzenie należne Państwu zostaje pomniejszone o wartość pomocy publicznej o charakterze inwestycyjnym udzielonej podmiotowi powiązanemu, tj. C. S., czy też o wartość pomocy publicznej udzielonej Państwu?
Ad.2.
Jednostka wytwórcza Wnioskodawcy jest instalacją spalania wielopaliwowego w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (dalej „ustawa o OZE”).
Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (dalej „ustawa o rynku mocy”) wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego dla jednostki rynku mocy, w skład której wchodzi jednostka wytwórcza będąca instalacją spalania wielopaliwowego w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o OZE, koryguje się w związku z otrzymywaniem świadectw pochodzenia w rozumieniu tej ustawy.
Zgodnie z art. 63 ust. 2 pkt 1 ustawy o rynku mocy przejęty obowiązek mocowy jest korygowany o wolumen mocy wynikający z przyznanych Wnioskodawcy za okres przejęcia obowiązku mocowego świadectw pochodzenia w rozumieniu ustawy o OZE (dalej „zielone certyfikaty”).
3.Czy na koniec miesiąca, w którym został wykonany przejęty obowiązek mocowy znana jest Państwu wysokość pomocy publicznej udzielonej w odniesieniu do danej jednostki rynku mocy, a jeśli nie, to dlaczego?
Ad.3.
Na koniec miesiąca, w którym został wykonany przejęty obowiązek mocowy Wnioskodawcy nie jest znany wolumen energii elektrycznej dla której ma być udzielona pomoc publiczna, wynikająca z wydanych Wnioskodawcy zielonych certyfikatów. Wniosek o wydanie zielonych certyfikatów składany jest najwcześniej po rozliczeniu miesiąca kalendarzowego w którym nastąpiło wyprodukowanie energii odnawialnej (po 10-tym dniu miesiąca następującego po zakończeniu okresu wytwarzania tej energii), a ich wydanie poprzedzone jest postępowaniem administracyjnym w Urzędzie Regulacji Energetyki, które trwa ok 2-3 miesiące.
4.Na podstawie jakich przepisów ustawy o rynku mocy lub aktów wykonawczych do niej lub na podstawie jakich zapisów „Regulaminu rynku mocy” Państwo otrzymujecie informację o należnym mu wynagrodzeniu z kilkumiesięcznym opóźnieniem, skoro zgodnie z art. 58 ust. 6 ustawy o rynku mocy oraz zapisem 17.1.1.1 ww. Regulaminu, operator powinien przekazać informuję o należnym za dany miesiąc wynagrodzeniu, w terminie 7 dni po zakończeniu każdego miesiąca?
Ad.4.
Ja wykazano w pkt 3 powyżej, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o rynku mocy wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego dla jednostki rynku mocy, w skład której wchodzi jednostka wytwórcza będąca instalacją spalania wielopaliwowego (przypadek Wnioskodawcy), koryguje się w związku z otrzymywaniem zielonych certyfikatów.
W związku z tym, że przed wystawieniem faktury za wykonanie przejętego obowiązku mocowego Wnioskodawca musi wprowadzić do dedykowanego portalu uczestnika rynku mocy wolumen energii elektrycznej dla której przyznano zielone certyfikaty, do momentu uzyskania zielonych certyfikatów Wnioskodawca nie posiada danych niezbędnych do wystawienia P. faktury i z tego powodu nie może otrzymać wynagrodzenia z tytułu wykonania obowiązku mocowego. Zgodnie z postanowieniami Regulaminu Rynku Mocy P. nie przewiduje możliwości wystawienia faktury za dany okres, a następnie wystawienia faktury korygującej z chwilą otrzymania przez C. zielonych certyfikatów.
5.Czy uzyskanie informacji od P. jest niezbędne do określenia wartości wynagrodzenia należnego Państwu za dany miesiąc, w którym został wykonany przejęty obowiązek mocowy – jeśli tak, to dlaczego?
Ad.5
W ocenie Wnioskodawcy informacja od P. jest niezbędna do określenia wartości wynagrodzenia, z uwagi na fakt istnienia regulacji prawnej w postaci art. 63 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. .o rynku mocy w powiązaniu z punktem 17.1.4. Regulaminu Rynku Mocy.
6.Czy na koniec miesiąca są Państwo w stanie (może) - na podstawie innych danych udostępnionych mu przez ww. operatora (jakich?, w jaki sposób udostępnionych?) lub własnych danych oraz na podstawie zawartej umowy - samodzielnie określić wartość należnego wynagrodzenia za wykonanie przejętego obowiązku mocowego za dany miesiąc (z pomniejszeniem o wartość pomocy publicznej lub też bez pomniejszenia go tą wartość)? Jeżeli nie, to dlaczego? – należy dokładnie te kwestię wyjaśnić.
Ad. 6
W ocenie Wnioskodawcy C. na podstawie posiadanych danych nie jest w stanie precyzyjnie ustalić wysokości przysługującego wynagrodzenia, z uwagi na fakty przedstawione w Ad.3 niniejszego pisma.
7.Jeżeli nie jesteście Państwo w stanie określić na koniec miesiąca wartości należnego wynagrodzenia jednak bez pomniejszenia o wartość udzielonej pomocy publicznej, to z czego wynikają te ograniczenia skoro pomniejszenie winno nastąpić ze strony P. przed rozpoczęciem pierwszego okresu dostaw, w treści umowy mocowej, proporcjonalnie przez cały okres obowiązywania obowiązku mocowego poprzez zmniejszenie ceny obowiązku mocowego?
Ad.7
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie ma zawartej z P. umowy, która regulowałaby wartość należnego wynagrodzenia, w związku z czym brak możliwości uprzedniego, tj. przed wykonaniem obowiązku mocowego, pomniejszenia przysługującego Wnioskodawcy wynagrodzenia.
8.Jeżeli nie jesteście Państwo w stanie w żaden sposób określić na koniec miesiąca należnego wynagrodzenia, to prosimy o wyjaśnienie dlaczego, skoro wskazany przez Państwa „Regulamin rynku mocy” zawiera konkretne wzory do wyliczania wynagrodzenia – do których danych wymaganych przez te wzory nie macie Państwo dostępu, co uniemożliwia mu wyliczenie wynagrodzenia za dany miesiąc?
Ad.8.
W ocenie Wnioskodawcy wynika to z treści przekazanej w Ad.4 i Ad.5 niniejszego pisma.
9.Kiedy, przez kogo i w jaki sposób są określane terminy płatności wynagrodzenia należnego Państwu?
Ad.9
W wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach za wykonanie obowiązku mocowego Wnioskodawca stosuje 21 dniowy termin płatności, który jest stosowany w innych rozliczeniach z P.
Pytania
1)Czy obowiązek podatkowy z tytułu usługi wykonania obowiązku mocowego przejętego na rynku wtórnym, tytułem której Spółka wystawia faktury na rzecz P., powstaje w dacie, w której P. informuje Spółkę o wysokości przysługującego jej wynagrodzenia za ww. usługę?
2)Czy datą sprzedaży (ewentualnie datą wykonania usługi) w treści wystawianej na rzecz P. faktury za wykonanie przejętego na rynku wtórnym obowiązku mocowego jest data, w której Spółka jest informowana o wysokości przysługującego jej wynagrodzenia za ww. usługę?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad.1
Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy z tytułu wykonania obowiązku mocowego przejętego na rynku wtórnym od innego producenta energii powstaje w okresie, w którym Operator informuje Wnioskodawcę o wysokości przysługującego mu wynagrodzenia z ww. tytułu. W tym bowiem momencie - zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT - dochodzi do wykonania usługi obowiązku mocowego.
Uzasadnienie.
Przedmiotem niniejszego wniosku jest obowiązek mocowy, pod którym - zgodnie z art. 2 pkt 23 ustawy o rynku mocy - należy rozumieć zobowiązanie dostawcy mocy do pozostawania w okresie dostaw w gotowości do dostarczania określonej mocy elektrycznej do systemu przez jednostkę rynku mocy oraz do dostawy określonej mocy elektrycznej do systemu w okresach zagrożenia. Odnosząc się do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: ustawa VAT) należy wskazać, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (art. 5 ust. 1 ustawa VAT). Przez odstawę towarów - co do zasady - rozumie się przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy VAT), zaś za świadczenie usług, każde świadczenie, które nie stanowi dostawę towaru (art. 8 ust. 1 ustawy VAT). Mając na uwadze ww. definicje można przyjąć, że obowiązek mocowy, sprowadzający się w swojej istocie do pozostawania w gotowości do pewnej czynności, nie może być traktowany jako dostawa towaru, jest więc zatem ta czynność świadczeniem usług.
Art. 19a ust. 1 ustawy VAT wyraża generalną zasadę, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usług. Przy czym, ustawa VAT przewiduje szereg wyjątków od tej zasady określając szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, np.: obowiązek podatkowy w dacie upływu okresu rozliczeniowego, otrzymanie płatności czy data wystawienia faktury.
I tak, czynnościami dla których obowiązek podatkowy VAT powstaje z momentem wystawienia faktury są m.in.:
-dostawa energii elektrycznej (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy VAT), oraz
-dystrybucja energii elektrycznej (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret szóste ustawy VAT).
Jakkolwiek, w ocenie Spółki, obowiązek mocowy ma niewątpliwie związek z szeroko rozumianą produkcją i dystrybucją energii elektrycznej, to jednak nie można przyjąć, że obowiązek mocy jest czynnością o której mowa powyżej. Jej przedmiotem nie jest dostawa, jak i dystrybucja energii elektrycznej, a jedynie pozostawania w dyspozycji. W konsekwencji prowadzi to do wniosku, że dla obowiązku mocowego ustawa VAT nie przewiduje żadnego szczególnego momentu powstawania obowiązku podatkowego. W związku z czym należałoby przyjąć, że dla powyższej czynności obowiązek powstaje na zasadach ogólnych, tj. z momentem wykonania usługi (tym bardziej, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z usługami świadczonymi ad hoc, tj. takimi, które nie mogą być klasyfikowane jako usługi ciągłe).
Zwrócić jednak należy uwagę na fakt, że ustawa VAT nie definiuje czym jest moment wykonania usługi oraz nie podaje wskazówek kiedy podatnik może przyjąć, że dana usługa została wykonana. Bezsprzecznym jednak jest to, że o momencie wykonania usługi każdorazowo decydować będzie charakter wykonywanych czynności, warunki i otoczenie biznesowe i prawne towarzyszące świadczonej usłudze. W ocenie Spółki nie bez znaczenia jest również fakt, że skoro moment wykonania usługi jest momentem powstania obowiązku podatkowego, moment wykonania usługi nie powinien być określany w oderwaniu od przepisów prawa podatkowego regulującego pojęcie obowiązku podatkowego.
Przede wszystkim należy przywołać regulacje ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej jako: Ordynacja), zgodnie z którą - na podstawie art. 4 - obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Z kolei zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego (art. 5 Ordynacji). Na gruncie podatku od towarów i usług egzemplifikacją tych dwóch pojęć jest faktura, która określa tytułem czego jest obowiązek podatkowy (nazwa towary bądź usługi), datę jego powstania (data sprzedaży) oraz konkretyzuje zobowiązanie podatkowe (wskazując kwotę i stawkę podatku). Konkretyzacją ww. norm są przepisy ustawy VAT, które stanowią że opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT). W ocenie Wnioskodawcy odpłatność, o której mowa w tym przepisie, to nic innego, jak wynagrodzenie, zapłata, obowiązek świadczenia zwrotnego za wyświadczoną usługę. Wynagrodzenie to jest ustalana kwotowo w pieniądzu. Konieczność precyzyjnego wyrażenia w sposób wymierny zapłaty jest konieczne z tego powodu, że - jak stanowi art. 29a ust. 1 ustawy VAT - podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy. Uzupełnieniem powyższego są przepisy w zakresie wystawiania faktur, w treści których obligatoryjnie muszą znaleźć się takie elementy jak cena jednostkowa, wartość dostarczanych towarów lub wykonanych usług, wartość sprzedaży netto, kwotę podatku czy kwotę należności ogółem (art. 106e ust. 1 ustawy VAT).
W ocenie Spółki, aby mówić o prawidłowym rozpoznaniu obowiązku podatkowego, wszystkie powyższe determinanty, określone w ustawie VAT i Ordynacji podatkowej, muszą zajść kumulatywnie. Samo tylko wykonanie czynności, które wynikają ze stosunku zobowiązaniowego na linii usługodawca - usługobiorca nie mogą być traktowane jako moment wykonania usługi, gdy brak narzędzi do tego, by określić wartość przysługującego usługodawcy wynagrodzenia, które jednocześnie stanowi podstawę opodatkowania. W relacji gospodarczej pomiędzy Wnioskodawcą (usługodawca) a P. (usługobiorca), te narzędzia leżą po stronie P. Dopóki usługobiorca nie wskaże Spółce kwoty wynagrodzenia za obowiązek mocowy, Wnioskodawca nie zna swojego wynagrodzenia. W konsekwencji Spółka nie jest w stanie, nawet gdyby chciała, wystawić faktury za wykonanie obowiązku mocowego. W takim bowiem wypadku Wnioskodawca musiałby wystawić fakturę bez kwot, które stanowią nie tylko zapłatę wynagrodzenia, ale również podstawę opodatkowania. Innymi więc słowy, jeśli Spółka - na skutek przejęcia na rynku wtórnym obowiązku mocowego - wykona na rzecz P. usługę mocową jej momentem faktycznego wykonania, a więc i momentem powstania obowiązku podatkowego, jest dzień, w którym P. poinformuje Wnioskodawcę o przysługującym mu wynagrodzeniu. Nie bez znaczenia jest fakt, że taki sposób świadczenia usługi i mechanizmy wynagradzania za nią wynika wprost z przepisów prawa. Wnioskodawca nie ma więc nie tylko możliwości faktycznych wystawienia faktury (brak wiedzy co do jej wartości), ale również prawnych (wystawienie faktury bez informacji przekazanych przez P. stanowiłoby naruszenie obowiązujących przepisów prawa).
Fakt, że obowiązujące przepisy prawa nakładają na Operatora obowiązek formalnej akceptacji usługi, co wyraża się między innymi poprzez wyliczenie przysługującego Spółce wynagrodzenia, stanowi - zdaniem Wnioskodawcy - o tym, że dopiero w momencie, w którym Spółka jest informowana o przysługującym jej wynagrodzeniu za wykonanie obowiązku mocowego, można uznać, że taka usługa została wykonana.
W ocenie Spółki w opisanym powyżej zdarzeniu gospodarczym mamy do czynienia z tym samym, co w przypadku formalnego odbioru usług budowlanych jako o momencie wykonania takiej usług, a o których wypowiedział się TSUE w wyroku z dnia 2 maja 2019 r. w sprawie C-224/18. W tym bowiem wyroku wskazano m. in., że „w zakresie, w jakim odbiór robót został uzgodniony w umowie o świadczenie usług - w sytuacji gdy tego rodzaju warunek odzwierciedla normy i standardy istniejące w dziedzinie, w której jest dokonywana usługa [...] należy uznać, że formalność ta jest jako taka objęta usługą i że w związku z tym jest ona decydująca dla uznania, że owa usługa została rzeczywiście wykonana”.
Taka sytuacja ma miejsce w analizowanym przypadku: istniejące normy i standardy w danej dziedzinie, o których w wyroku TSUE, to nic innego jak ustawowy warunek wyliczenia przez P. wynagrodzenia Spółki za wykonany obowiązek mocowy. W tym miejscu należy ponadto wskazać, że za formalny odbiór usługi mocowej należy uznać:
-wpis transakcji do rejestru P., oraz
-wyliczenie i poinformowanie Wnioskodawcy o przysługującym mu wynagrodzeniu.
W ocenie C. powyższe dwie czynności muszą zajść kumulatywnie, tak więc to drugie z ww. zdarzeń jest finalnym przejawem akceptacji wykonania usługi mocowej. W konsekwencji jest to zdarzenie, które nie tylko jest immamentnym elementem usługi mocowej, ale jest zdarzeniem, którego zaistnienie, z perspektywy podatku od towarów i usług, stanowi moment wykonania usługi mocowej. Zwrócić należy jednocześnie uwagę, że w przedmiotowym zagadnieniu czym innym jest przeniesienie obowiązku mocowego na rynku wtórnym, a czym innym wykonanie obowiązku. W tym pierwszym przypadku mamy do czynienia z czynnością przeniesienia obowiązku mocowego na rynku wtórnym, dla której obowiązek w dacie wykonania, tj. w dacie wpisania transakcji do rejestru). Z przyczyn opisanych powyżej, w drugim obowiązek podatkowy nie powstaje w dacie w dacie wpisania do rejestru, a w dacie przekazania Spółce informacji o należnym wynagrodzeniu za wykonany obowiązek mocowy.
Przykładowo, jeśli Spółka przejęła na rynku wtórnym obowiązek mocowy we wrześniu (w tym też miesiącu transakcja została wpisana do rejestru), a P. poinformuje ją o należnym wynagrodzeniu w lutym, obowiązek podatkowy dla tak określonej usługi powstanie w lutym, wtedy bowiem kumulatywnie zajdą wszystkie okoliczności pozwalające ustalić wynagrodzenie za wykonaną usługę, które to wynagrodzenie w konsekwencji stanowi podstawę opodatkowania. Niemniej jednak obowiązek podatkowy z tytułu przeniesienia obowiązku powstanie w dacie wpisania transakcji do rejestru.
Reasumując: obowiązek podatkowy z tytułu przejętego na rynku wtórnym od innego producenta obowiązku mocowego, z tytułu którego Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie od Operatora, powstaje momencie (dacie), w którym Operator poinformuje Wnioskodawcę o wysokości przysługującego mu wynagrodzenia z ww. tytułu. W tym bowiem momencie - na gruncie VAT - można mówić o wykonaniu tejże usługi.
Ad.2
Zdaniem Wnioskodawcy datą sprzedaży (ewentualnie datą wykonania usługi) w treści faktury wystawianej tytułem wykonania obowiązku mocowego przejętego na rynku wtórnym jest datą w której Wnioskodawca jest informowany przez Operatora o wysokości przysługującego mu wynagrodzenia z tego tytułu.
Uzasadnienie.
Faktura jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Przy ocenie zdarzenia gospodarczego nie można jednak pominąć okoliczności towarzyszących transakcji, wskazujących na rzeczywisty charakter podmiotu dokonującego sprzedaży/zakupu. Faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej). Co do zasady zatem, faktura musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego. W konsekwencji, niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury, w szczególności w części dotyczących danych obligatoryjnych umieszczonych na fakturze, a które to dane wyszczególnione zostały w art. 106e ust. 1 ustawy. I tak, zgodnie z pkt 6 ww. faktura powinna zawierać m. in. datę wykonania usługi.
Zgodnie z utrwaloną wykładnią przepisów ustawy VAT przyjmuje się, że w treści faktur można - zamiennie - posługiwać się zwrotem data sprzedaży w miejsce „data dokonania dostawy/wykonania usługi. Przykładowo, jak wskazano w interpretacji nr ITPP3/443-188/14/AT z dnia 26.06.2014 r. „nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami w zakresie podatku od towarów i usług zawarcie na fakturze dokumentującej dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług wyrażenia „data sprzedaży" dla właściwego określenia daty dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, pod warunkiem, że data ta odzwierciedla faktycznie rzeczywisty moment zaistnienia zdarzenia gospodarczego. W rezultacie za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy sprowadzającego się do poglądu, że w niniejszej sprawie można nadal stosować ww. sformułowanie.”
Mając powyższe na uwadze, tj. że:
-w rozpatrywanym przypadku obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, oraz
-momentem wykonania obowiązku mocowego przejętego na rynku wtórnym od innego producenta jest dzień, w którym Operator informuje Wnioskodawcę o przysługującym mu wynagrodzeniu, datą sprzedaży na wystawianej fakturze z ww. tytułu może być data, w której Operator informuje Spółkę o przysługującym mu wynagrodzeniu.
Reasumując:
Data sprzedaży (ewentualnie datą wykonania usługi) w treści faktury za wykonanie przejętego na rynku wtórnym obowiązku mocowego jest datą, w której Operator informuje Spółkę o wysokości przysługującego wynagrodzenia z tego tytułu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,
obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis art. 19a ust. 1 formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.
Z brzmienia przepisów art. 19a ustawy o VAT nie wynika, by dla transakcji na rynku wtórnym, można było zastosować inny moment powstania obowiązku podatkowego, niż wykonanie usługi.
Natomiast, zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1854),
dostawca mocy, w ramach transakcji na rynku wtórnym, może po zakończeniu:
1) aukcji dodatkowych - przenosić na jednostkę rynku mocy innego dostawcy mocy obowiązek mocowy w części lub w całości, w odniesieniu do całości okresu dostaw lub jego części, z zastrzeżeniem, że przedmiotem obrotu może być wyłącznie przyszła część okresu dostaw (obrót wtórny obowiązkiem mocowym);
2) okresu zagrożenia - rozliczać w całości lub w części niewykonanie obowiązku mocowego dostarczeniem mocy przez inną jednostkę rynku mocy ponad wielkość wymaganą w tym okresie zagrożenia w odniesieniu do tej jednostki zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 2 (realokacja wielkości wykonanego obowiązku mocowego).
Natomiast stosownie do art. 48 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o rynku mocy,
transakcje, o których mowa w ust. 1 muszą zostać zgłoszone do rejestru w przypadku transakcji, o których mowa w:
a) ust. 1 pkt 1 - najpóźniej na dobę przed rozpoczęciem okresu, którego dotyczą,
b) ust. 1 pkt 2 - najpóźniej w 5. dniu po zakończeniu danego okresu zagrożenia;
W myśl art. 49 ust. 1 i 2 ww. ustawy o rynku mocy
1. Transakcja, o której mowa w art. 48 ust. 1, jest skuteczna, pod warunkiem że została zgłoszona do rejestru i operator nie wyraził sprzeciwu wobec transakcji oraz dokonał wpisu tej transakcji do rejestru.
2. Operator może wyrazić sprzeciw wobec transakcji, o której mowa w art. 48 ust. 1, w terminie 3 dni roboczych od otrzymania zgłoszenia, jeżeli transakcja ta byłaby niezgodna z art. 48 ust. 2.
Co istotne, ustawa o rynku mocy w treści art. 49 ust. 1 wskazuje wprost, że transakcja, o której mowa w art. 48 ust. 1 (tj. transakcji przeniesienia obowiązku mocowego na rynku wtórnym) jest skuteczna, pod warunkiem że została zgłoszona do rejestru i operator nie wyraził sprzeciwu wobec transakcji oraz dokonał wpisu tej transakcji do rejestru.
W świetle powyższego transakcje wtórne na rynku mocy mogą być realizowane pod warunkami wynikającymi z ustawy o rynku mocy. Zatem transakcje na rynku wtórnym są skuteczne pod warunkiem zgłoszenia ich do rejestru, a operator nie wyraził sprzeciwu wobec transakcji oraz dokonał wpisu tej transakcji do rejestru.
Natomiast jak stanowi art. 52 ust. 2 pkt 4 ustawy o rynku mocy,
Dostawca mocy, który w wyniku aukcji głównej zawarł umowę mocową na więcej niż 1 rok dostaw, przed rozpoczęciem pierwszego okresu dostaw, którego dotyczy zawarta umowa mocowa, przedstawia operatorowi wielkość pomocy publicznej, o której mowa w art. 62 ust. 1, udzielonej do dnia przedstawienia tej informacji.
W myśl art. 58 ust. 6 ustawy o rynku mocy,
Operator informuje dostawcę mocy oraz zarządcę rozliczeń o należnym za dany miesiąc wynagrodzeniu za wykonywanie obowiązku mocowego, w terminie 7 dni po zakończeniu każdego miesiąca.
Zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy o rynku mocy,
Dostawca mocy otrzymuje wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego po zakończeniu każdego miesiąca okresu dostaw. Za wykonanie obowiązku mocowego dostawca mocy wystawia fakturę operatorowi, na podstawie informacji, o której mowa w art. 58 ust. 6.
Powyższy przepis określa sposób otrzymywania wynagrodzenia – rozliczenie na podstawie faktury po zmierzeniu wykonania świadczenia przez dostawcę mocy w danym miesiącu.
W myśl art. 65 ustawy o rynku mocy,
Wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego oraz premię, o której mowa w art. 66 ust. 1, powiększa się o należny podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.).
Stosownie zaś do art. 62 w. ustawy o rynku mocy,
1. Wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego dla nowej i modernizowanej jednostki rynku mocy wytwórczej pomniejsza się o wielkość pomocy publicznej o charakterze inwestycyjnym przeznaczonej na budowę lub modernizację tej jednostki, udzielonej do czasu rozpoczęcia pierwszego okresu dostaw dla tej jednostki.
2. Pomniejszenia wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się proporcjonalnie przez cały okres trwania umowy mocowej, zmniejszając cenę obowiązku mocowego, z zastrzeżeniem, że w przypadku nowej jednostki rynku mocy wytwórczej, która nie spełniła wymagań, o których mowa w art. 52 ust. 2, przed rozpoczęciem pierwszego okresu dostaw, za okres trwania umowy mocowej, na potrzeby pomniejszenia wynagrodzenia, przyjmuje się okres od dnia przedstawienia operatorowi dokumentów i informacji, o których mowa w art. 52 ust. 2.
3. Pomniejszenie wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, dokonywane jest w odniesieniu do całego obowiązku mocowego, dla wszystkich okresów dostaw, nowej i modernizowanej jednostki rynku mocy, którym została ona objęta w wyniku aukcji mocy.
4. Cena obowiązku mocowego ustalona z uwzględnieniem ust. 3 ma zastosowanie także w odniesieniu do obowiązków mocowych, które zostały przeniesione w ramach obrotu wtórnego obowiązkiem mocowym na inną jednostkę rynku mocy, w tym jednostkę rynku mocy innego dostawcy mocy, niezależnie od liczby transakcji, którym podlegały.
5. Pomniejszenie wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, dokonywane jest na podstawie informacji, o której mowa w art. 52 ust. 2 pkt 4, z uwzględnieniem ust. 6.
6. Jeżeli pomiędzy przedstawieniem informacji, o której mowa w art. 52 ust. 2 pkt 4, a rozpoczęciem okresu dostaw dostawcy mocy została udzielona pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, dostawca mocy obowiązany jest, przed rozpoczęciem okresu dostaw, do aktualizacji informacji, o której mowa w art. 52 ust. 2 pkt 4. W przypadku dokonania aktualizacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy o rynku mocy,
Wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego dla jednostki rynku mocy, w skład której wchodzi jednostka wytwórcza będąca instalacją spalania wielopaliwowego w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii i układem hybrydowym w rozumieniu art. 2 pkt 34 tej ustawy, koryguje się w związku z otrzymywaniem świadectw pochodzenia i pokrywaniem ujemnego salda, w rozumieniu tej ustawy.
Zgodnie z art. 63 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy,
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 1a, za dany okres dokonuje się, pomniejszając obowiązek mocowy, za który przysługuje wynagrodzenie, o wolumen mocy wynikający z przyznanych za ten okres świadectw pochodzenia w rozumieniu ustawy wymienionej w ust. 1.
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r., poz. 1398 ze zm.)
Instalacja spalania wielopaliwowego to instalacja odnawialnego źródła energii, w której energia elektryczna lub ciepło są wytwarzane z biomasy, biopłynów, biogazu lub biogazu rolniczego spalanych wspólnie z innymi paliwami.
Zatem artykuł 63 ustawy o rynku mocy dotyczy pomocy publicznej o charakterze operacyjnym, tzn. świadectw pochodzenia (tzw. zielonych certyfikatów) otrzymywanych na podstawie ustawy o odnawialnych źródłach energii w związku z wytwarzaniem energii w instalacjach spalania wielopaliwowego.
Wyliczenie korekty polega na określeniu wolumenu mocy wynikającego z przyznanych świadectw pochodzenia.
Należy zaznaczyć, że ustawa o rynku mocy reguluje w art. 82, 83 i 84 kwestie dotyczące regulaminu rynku mocy.
I tak zgodnie z art. 82 ww. ustawy o rynku moc,
Operator opracowuje regulamin rynku mocy określający szczegółowe warunki współpracy uczestników rynku mocy.
Stosownie zaś do art. 83 ustawy o rynku mocy,
Regulamin rynku mocy określa warunki współpracy operatora z pozostałymi uczestnikami rynku mocy, w szczególności:
1) organizację i przebieg certyfikacji, w tym:
a) szczegółowy wykaz i formę przedkładanych operatorowi informacji,
b) sposób wymiany informacji między uczestnikami rynku mocy,
c) tryb składania i rozpatrywania reklamacji dotyczących rozstrzygnięć operatora,
d) zakres danych techniczno-ekonomicznych przekazywanych na potrzeby certyfikacji i sposób obliczania tych danych,
e) wzory stosowanych formularzy i dokumentów,
f) sposób współpracy operatora systemu dystrybucyjnego, do którego sieci przyłączone są jednostki fizyczne, z operatorem,
g) szczegółowy harmonogram certyfikacji,
h) termin usunięcia wad lub braków formalnych wniosku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 i art. 22 ust. 1,
i) sposób weryfikacji parametrów jednostki fizycznej wytwórczej, jednostki fizycznej redukcji zapotrzebowania lub jednostki rynku mocy,
j) wytyczne w zakresie planu działalności przedstawianego przez jednostkę redukcji zapotrzebowania planowaną;
2) szczegółowe warunki prowadzenia aukcji mocy, w tym:
a) algorytm rozstrzygania aukcji,
b) uzyskiwania dostępu i korzystania z dedykowanego systemu teleinformatycznego, w tym wymagania techniczne dla użytkowników tego systemu,
c) sposób licytowania i przebieg aukcji mocy;
3) szczegółowy zakres informacji zawartych w rejestrze;
4) warunki korzystania z rejestru przez uczestników rynku mocy, w tym:
a) postać danych zapisywanych i przetwarzanych w rejestrze,
b) wymagania techniczne dla użytkowników rejestru,
c) sposób uzyskiwania dostępu do rejestru, w szczególności określenie zakresu danych dostępnych dla poszczególnych uczestników rynku mocy,
d) jego funkcjonalności w zakresie przetwarzania, kopiowania i sporządzania wyciągów z danych,
e) procedurę rejestrowania transakcji na rynku wtórnym,
f) zapewnienie bezpieczeństwa danych i ochrony informacji;
5) procedury związane z dostarczaniem mocy, w tym szczegółowe warunki i sposób:
a) rozliczania wykonania obowiązku mocowego, w tym wyznaczania skorygowanego obowiązku mocowego w okresie przywołania na rynku mocy,
b) demonstracji,
c) wyznaczania wielkości dostarczonej mocy, w tym metody określania wielkości mocy dostarczonej w wyniku czasowego ograniczenia zużycia energii elektrycznej,
d) przeprowadzania testu;
6) termin sprawdzenia wykonania obowiązku mocowego w okresie przywołania na rynku mocy;
7) sposób sprawdzenia wykonania skorygowanego obowiązku mocowego;
8) wzór obliczenia wynagrodzenia, o którym mowa w art. 62;
9) sposób wymiany danych pomiarowo-rozliczeniowych między operatorem a operatorem systemu przesyłowego, właściwego ze względu na lokalizację jednostki fizycznej wytwórczej zagranicznej lub jednostki fizycznej redukcji zapotrzebowania zagranicznej, oraz wzór zobowiązania, o którym mowa w art. 19 ust. 4 pkt 4;
10) szczegółowe warunki i sposób prowadzenia aukcji wstępnych oraz warunki aukcji;
11) warunki i zasady zgłaszania do rejestru jednostek fizycznych zagranicznych;
12) tryb składania i rozpatrywania wniosków, o których mowa w art. 47a;
13) sposób i tryb składania oraz weryfikacji oświadczeń, o których mowa w art. 67a;
14) procedurę aktualizacji harmonogramu rzeczowo-finansowego inwestycji;
15) sposób i tryb naliczania i wypłaty wynagrodzenia w przypadku naliczania kar zgodnie z art. 47 ust. 2, po przedstawieniu informacji, o których mowa w art. 52 ust. 2;
16) sposób i tryb uwzględniania poleceń operatora, o których mowa w art. 58 ust. 4a.
Zgodnie z art. 84 pkt 2, 3 i 5 ustawy o rynku mocy:
2. Operator przedkłada Prezesowi URE, do zatwierdzenia, projekt regulaminu rynku mocy wraz z informacją o zgłoszonych uwagach oraz sposobie ich uwzględnienia. Operator zamieszcza te dokumenty na swojej stronie internetowej oraz przekazuje je ministrowi właściwemu do spraw energii.
3. Prezes URE, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw energii, zatwierdza albo odmawia zatwierdzenia regulaminu rynku mocy, w drodze decyzji, w terminie 45 dni. Na postanowienie ministra właściwego do spraw energii zażalenie nie przysługuje.
5. Operator publikuje niezwłocznie na swojej stronie internetowej zatwierdzony przez Prezesa URE regulamin rynku mocy.
Jak wynika z Regulaminu Rynku Mocy – wskazanego w treści wniosku – zatwierdzonego w drodze decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego określa pkt 17.1. Z treści zapisów w nim ujętych wynika, że:
- podstawą do wystawienia przez dostawcę mocy faktury za wykonanie obowiązku mocowego jest przekazana przez O. informacja, o której mowa w art. 58 ust. 6 ustawy, zawierająca wartość miesięcznego wynagrodzenia (pkt 17.1.1.1);
- informację, o której mowa w pkt. 17.1.1.1, O. przekazuje do dostawcy mocy oraz zarządcy rozliczeń w terminie 7 dni kalendarzowych po zakończeniu miesiąca rozliczeniowego, z zastrzeżeniem pkt. 17.1.4.9;
- wartość miesięcznego wynagrodzenia netto za wykonywanie obowiązku mocowego wyznaczana jest odrębnie dla każdej jednostki rynku mocy wzorem ścisłe określonym w pkt 17.1.4.1. We wzorze tym pod symbolem A został oznaczony wolumen mocy, o który korygowane jest wynagrodzenie na podstawie art. 63 ustawy (również wyrażony wzorem);
- zgodnie z pkt 17.1.4.2 Regulaminu w odniesieniu do jednostki rynku mocy, której należne jest wynagrodzenie za dany miesiąc rozliczeniowy 𝑚, dostawca mocy, w ciągu 5 dni kalendarzowych po zakończeniu okresu rozliczeniowego, dostarcza do O. za pośrednictwem rejestru informację o:
1)zamiarze wnioskowania o przyznanie jednostkom fizycznym wchodzącym w skład jednostki rynku mocy wsparcia w ramach systemów wsparcia innych niż rynek mocy, podlegającego odliczeniu od wynagrodzenia za wykonywanie obowiązku mocowego zgodnie z przepisami art. 63 ustawy, albo
2)braku zamiaru wnioskowania o przyznanie jednostkom fizycznym wchodzącym w skład jednostki rynku mocy wsparcia w ramach systemów wsparcia innych niż rynek mocy, podlegającego odliczeniu od wynagrodzenia za wykonywanie obowiązku mocowego zgodnie z przepisami art. 63 ustawy;
- następnie na podstawie zapisu w pkt 17.1.4.4 Regulaminu w ramach uzupełnienia informacji, o której mowa w pkt. 17.1.4.2 podpunkt 1), dostawca mocy dostarcza do O. za pośrednictwem rejestru, niezwłocznie po ich pozyskaniu, dane o wolumenie energii wynikającym z przyznanego tej jednostce wsparcia w ramach systemów wsparcia innych niż rynek mocy, opartych o:
1) rozliczenie energii brutto, podlegającym odliczeniu od wynagrodzenia za wykonywanie obowiązku mocowego zgodnie z przepisami art. 63 ustawy, wyrażonym w MWh (𝐸𝑏𝑟𝑚𝑟 ), lub
2) rozliczenie energii netto, podlegającym odliczeniu od wynagrodzenia za wykonywanie obowiązku mocowego zgodnie z przepisami art. 63 ustawy, wyrażonym w MWh (𝐸𝑛𝑒𝑡𝑚𝑟 );
- Jak wynika z pkt 17.1.4.9. Regulaminu w przypadku przekazania informacji, o której mowa w pkt. 17.1.4.2 podpunkt 1), O. przekazuje do dostawcy mocy i zarządcy rozliczeń informację, o której mowa w pkt. 17.1.1.1, w terminie 7 dni kalendarzowych od przekazania przez dostawcę mocy informacji, o której mowa w pkt. 17.1.4.4.
Z powyższych uregulowań wynika zatem, że w przypadku, gdy wartość należnego wynagrodzenia korygowana jest na podstawie art. 63 ustawy o rynku mocy (tj. o wartość „zielonych certyfikatów”) informacja o należnym za dany miesiąc wynagrodzeniu za wykonywanie obowiązku mocowego przekazywana jest dostawcy mocy i zarządcy rozliczeń przez O. w terminie wskazanym w pkt 17.1.4.9. Regulaminu, tj. w terminie 7 dni kalendarzowych od przekazania przez dostawcę mocy danych o wolumenie energii wynikającym z przyznanego tej jednostce wsparcia, podlegającym odliczeniu od wynagrodzenia za wykonywanie obowiązku mocowego zgodnie z przepisami art. 63 ww. ustawy.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu usługi wykonania obowiązku mocowego przejętego na rynku wtórnym, należy wskazać, że w przypadku ww. świadczenia, nie występują okoliczności wskazane przez ustawę, które obligowałyby do zastosowania reguł odrębnych od zasady ogólnej, wyrażonej w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje natomiast to w jakim momencie dochodzi do wykonania ww. usługi – czy jest to dzień, w którym otrzymują Państwo od O. informację o przysługującym mu wynagrodzeniu, która ze względu na pomoc publiczną wynikającą z wydanych Państwu „zielonych certyfikatów” jest przekazywana kilka miesięcy po miesiącu, w którym został wykonany obowiązek mocowy.
W wyroku z 11 maja 2017 r. sygn. akt I FSK 1386/15 NSA wskazał, że w przypadku, w którym podatnik nie może, ze względów niezależnych od siebie, ustalić wszystkich elementów kształtujących zobowiązanie podatkowe (w tym nie może obliczyć należnego za wykonaną usługę wynagrodzenia, a tym samym nie może określić podstawy opodatkowania w sposób wskazany w art. 29a), obowiązek podatkowy nie może powstać wcześniej niż z chwilą, gdy wszystkie te elementy staną się znane. Jednocześnie NSA podkreślił przy tym wyraźnie, że nie dotyczy to sytuacji gdy podatnik w drodze dobrowolnie przyjętych przez siebie postanowień umownych w taki sposób ukształtuje swoje stosunki z kontrahentem, że pozbędzie się możliwości terminowego wykonania swych ustawowych obowiązków w zakresie rozliczenia podatku od towarów i usług.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy przyjąć, że na koniec miesiąca, w którym został wykonany przejęty obowiązek mocowy, Państwo z przyczyn od siebie niezależnych nie są w stanie określić należnego wynagrodzenia, na co wskazują następujące okoliczności:
- nie jest Państwu znany wolumen energii elektrycznej, dla której ma być udzielona pomoc publiczna, wynikająca z wydanych Państwu „zielonych certyfikatów”. Wniosek o wydanie zielonych certyfikatów składany jest najwcześniej po rozliczeniu miesiąca kalendarzowego, w którym nastąpiło wyprodukowanie energii odnawialnej (po 10-tym dniu miesiąca następującego po zakończeniu okresu wytwarzania tej energii);
- wydanie „zielonych certyfikatów” poprzedzone jest postępowaniem administracyjnym w Urzędzie Regulacji Energetyki, które trwa ok 2-3 miesiące;
- sposób kalkulacji wynagrodzenia określa Regulamin Rynku Mocy – dokument zatwierdzony w drodze decyzji administracyjnej Prezes URE, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw energii;
- wartość miesięcznego wynagrodzenia netto za wykonywanie obowiązku mocowego wyznaczana jest zgodnie ze wzorem (określonym w pkt 17.1.4.1 Regulaminu), który uwzględniawolumen mocy, o który korygowane jest wynagrodzenie na podstawie art. 63 ustawy o rynku mocy;
- na podstawie zapisów regulaminu są Państwo zobowiązani w ścisłe określonym terminie do dostarczenia do O. za pośrednictwem rejestru informacji o zamiarze wnioskowania o przyznanie wsparcia podlegającego odliczenia od wynagrodzenia zgodnie z art. 63 ww. ustawy oraz do uzupełnienia tej informacji o wskazanie danych o wolumenie energii wynikającej z przyznanego wsparcia;
- jak wynika z Regulaminu O. zasadniczo przekazuje dostawcy mocy oraz zarządcy rozliczeń informację zawierającą wartość miesięcznego wynagrodzenia w terminie 7 dni kalendarzowych po zakończeniu miesiąca rozliczeniowego – w takim przypadku należałoby uznać, że byliby Państwo w stanie rozliczyć transakcję po zakończeniu danego miesiąca, jednakże postanowienia Regulaminu wskazują na ww. 7 dniowy termin z zastrzeżeniem pktu 17.1.4.9, mając zatem na uwadze ten punkt oraz punkty 17.1.4.2 i17.1.4.4, należy uznać, że w sytuacji, gdy dostawca mocy do 5 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego dostarczy do O. informację, że zamierza wnioskować o przyznanie wsparcia (pkt 17.1.4.2) i następnie dostawca mocy niezwłocznie po uzyskaniu wsparcia, dane o wolumenie energii wynikającym z przyznanego wsparcia przekazuje do O., to O. przekazuje informacje o należnym za dany miesiąc wynagrodzeniu dopiero w terminie 7 dni kalendarzowych od przekazania przez dostawcę mocy danych o wolumenie energii wynikającym z przyznanego wsparcia, podlegającym odliczeniu od wynagrodzenia zgodnie z przepisami art. 63 ww. ustawy.
- ww. informacja – jak wskazali Państwo – jest niezbędna do określenia wartości wynagrodzenia, z uwagi na fakt istnienia regulacji prawnej w postaci art. 63 ustawy o rynku mocy w powiązaniu z pkt. 17.1.4 Regulaminu Rynku Mocy (punkt ten określa sposób wyznaczania wynagrodzenia).
Stosownie zaś do art. 106e ust. 1 ustawy o VAT
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
(…)
Z kolei na mocy art. 106i ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Faktura jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Przy ocenie zdarzenia gospodarczego nie można jednak pominąć okoliczności towarzyszących transakcji, wskazujących na rzeczywisty charakter podmiotu dokonującego sprzedaży/zakupu. Faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej). Co do zasady zatem, faktura musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego. W konsekwencji, niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury, w szczególności w części dotyczących danych obligatoryjnych umieszczonych na fakturze, a które to dane wyszczególnione zostały w art. 106e ust. 1 ustawy.
Tak więc, zgodnie z powołanym wyżej art. 106e ust. 1 pkt 6 ustawy, faktura powinna zawierać datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.
Z przepisu tego wynika, że nie zawsze faktury dokumentujące dostawy towarów muszą zawierać datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów. Określenie daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi nie jest konieczne na fakturze, jeśli data taka nie jest określona albo jest taka sama jak data wystawienia.
Ponadto zasady i terminy wystawiania faktur zostały uregulowane w ustawie o VAT i wszelkie ewentualne uzgodnienia między stronami w tych kwestiach powinny pozostawać w zgodzie z przepisami VAT.
W przedmiotowej sprawie, w związku z przejęciem na rynku wtórnym obowiązku mocowego od podmiotu powiązanego wystawiacie Państwo na rzecz P. tytułem wykonania przejętego obowiązku mocowego fakturę. Fakturę wystawiacie Państwo po otrzymaniu od Operatora informacji zawierającej wartość należnego wynagrodzenia. Z uwagi na obowiązek pomniejszenia wynagrodzenia o wartość pomocy publicznej, powyższa informacja jest przekazywana Państwu kilka miesięcy po miesiącu, w którym został wykonany obowiązek mocowy. Na koniec miesiąca, w którym został wykonany przejęty obowiązek mocowy Państwu nie jest znany wolumen energii elektrycznej, dla której ma być udzielona pomoc publiczna, wynikająca z wydanych Państwu zielonych certyfikatów. Wniosek o wydanie zielonych certyfikatów składany jest najwcześniej po rozliczeniu miesiąca kalendarzowego w którym nastąpiło wyprodukowanie energii odnawialnej (po 10-tym dniu miesiąca następującego po zakończeniu okresu wytwarzania tej energii), a ich wydanie poprzedzone jest postępowaniem administracyjnym w Urzędzie Regulacji Energetyki, które trwa ok 2-3 miesiące.
Na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy o rynku mocy wynagrodzenie za wykonywanie obowiązku mocowego dla jednostki rynku mocy, w skład której wchodzi jednostka wytwórcza będąca instalacją spalania wielopaliwowego (Państwa przypadek), koryguje się w związku z otrzymywaniem zielonych certyfikatów. W związku z tym, że przed wystawieniem faktury za wykonanie przejętego obowiązku mocowego musicie Państwo wprowadzić do dedykowanego portalu uczestnika rynku mocy wolumen energii elektrycznej, dla której przyznano zielone certyfikaty, do momentu uzyskania zielonych certyfikatów nie posiadacie Państwo danych niezbędnych do wystawienia P. faktury i z tego powodu nie możecie otrzymać wynagrodzenia z tytułu wykonania obowiązku mocowego. Zgodnie z postanowieniami Regulaminu Rynku Mocy P. nie przewiduje możliwości wystawienia faktury za dany okres, a następnie wystawienia faktury korygującej z chwilą otrzymania przez Państwa zielonych certyfikatów.
W Państwa ocenie informacja od P. jest niezbędna do określenia wartości wynagrodzenia, z uwagi na fakt istnienia regulacji prawnej w postaci art. 63 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. .o rynku mocy w powiązaniu z punktem 17.1.4. Regulaminu Rynku Mocy. Nie jesteście Państwo na podstawie innych danych samodzielnie określić należnego wynagrodzenia za wykonanie przejętego obowiązku mocowego za dany miesiąc.
Przykładowo, mogliście Państwo wystawić fakturę za obowiązek mocowy z września 2021 r. (wpis do rejestru: wrzesień 2021 r.) dopiero w lutym 2022 r., w tym bowiem miesiącu otrzymaliście Państwo od operatora informację o przysługującym wynagrodzeniu.
Biorąc pod uwagę opis sprawy, nie jesteście Państwo w stanie wystawić faktury, dopóki P. nie wskaże kwoty wynagrodzenia za obowiązek mocowy. Jak wynika wprost z przepisów prawa sposób wynagradzania na rynku mocy następuje po wystawieniu faktury, która może być wystawiona dopiero po otrzymaniu od P. informacji zawierającej wartość należnego wynagrodzenia.
Momentem powstania obowiązku podatkowego, jest dzień, w którym P. poinformuje Państwa o przysługującym wynagrodzeniu. W tym bowiem momencie - na gruncie VAT - można mówić o wykonaniu tejże usługi.
Równocześnie datą sprzedaży (datą wykonania usługi) w treści faktury wystawianej tytułem wykonania obowiązku mocowego przejętego na rynku wtórnym jest data, w której jesteście Państwo poinformowani przez Operatora o wysokości przysługującego wynagrodzenia z tego tytułu.
Podsumowując, analiza wskazanych okoliczności oraz regulacji prawnych pozwala w tym konkretnym przypadku uznać za prawidłowe Państwa stanowisko zgodnie, z którym w przypadku opisanego przez Państwa świadczenia obowiązek podatkowy powstaje w momencie (dacie), w którym Operator poinformuje Państwa o wysokości przysługującego im wynagrodzenia z ww. tytułu.
Zatem stanowisko w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego i daty sprzedaży umieszczanej na fakturze jest prawidłowe.
Jednocześnie należy podkreślić, że powyższe rozstrzygnięcie nie będzie miało zastosowania do sytuacji wskazanej w punkcie 17.1.4.2 podpunkt 2 Regulaminu Rynku Mocy, tj. gdy nie będą Państwo wnioskowali o przyznanie wsparcia.
Końcowo, z uwagi na fakt, że w drugim uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że wynagrodzenie za wykonanie przejętego obowiązku mocowego zostanie pomniejszone o wolumen mocy wynikający z przyznanych Wnioskodawcy świadectw pochodzenia w rozumieniu ustawy o OZE, tj. „zielone certyfikaty”, zasadnym jest przyjęcie rozstrzygnięcia wyłącznie w odniesieniu do tych okoliczności oraz w oparciu o ww. regulacje wynikające z ustawy o rynku mocy (w szczególności art. 63 tej ustawy) oraz stosowne ww. zapisy zawarte w Regulaminie Rynku Mocy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa w odpowiedzi na drugie wezwanie do uzupełnienia wniosku, tj. wsparcie wskazane w przepisach art. 63 ustawy o rynku mocy i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dodatkowo wskazać należy, że niniejsze rozstrzygnięcie nie dotyczy sytuacji, w której ustalenie wynagrodzenia nie jest niezależne od Państwa.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).