Temat interpretacji
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług dla usługi przyjmowanej częściowo w kilku wariantach.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie:
-czy w wariancie nr 1 obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy, tj. częściowo po każdym przyjęciu części usługi dla której określono zapłatę, gdzie poprzez przyjęcie części usługi należy rozumieć podpisanie protokołu częściowego wykonania prac, protokołu odbioru końcowego lub protokołu zakończenia okresu próby – (kwestia objęta pytaniem nr 1)
-czy w wariancie nr 2 obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, tj. częściowo po każdym przyjęciu części usługi dla której określono zapłatę, gdzie poprzez przyjęcie części usługi należy rozumieć podpisanie protokołu częściowego wykonania prac Etap I, protokołu częściowego wykonania prac Etap II lub protokołu odbioru końcowego - (kwestia objęta pytaniem nr 3).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
K. jest austriackim rezydentem podatkowym, który utworzył na terytorium Polski oddział zagranicznego przedsiębiorcy, który działa pod firmą K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oddział w Polsce.
K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oddział w Polsce jest zagranicznym zakładem w rozumieniu art. 4a pkt 11) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (tj. z dnia 17 września 2021 r. Dz. U. 2021 r. poz. 1800) dalej jako „ustawa o CIT”, a także stanowi zakład w rozumieniu art. 5 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisaną w Wiedniu 13.01.2004 r., dalej jako „UPO”.
K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oddział w Polsce jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce oraz posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT.
K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oddział w Polsce (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest dostawcą robotów przemysłowych. Głównymi dziedzinami działalności jest rozwój, produkcja i sprzedaż robotów przemysłowych, sterowania, oprogramowania i jednostek liniowych.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca realizuje projekty polegające na modernizacji i przebudowie linii montażowych, których okres realizacji może trwać ponad rok. Usługa realizowana jest etapami. Po zakończeniu każdego z etapów Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od swojego kontrahenta.
Wnioskodawca rozlicza realizowane przez siebie usługi w dwóch wariantach.
Wariant nr 1
Usługa realizowana jest zgodnie z uzgodnionymi etapami.
pierwszy etap - zaprojektowanie procesu przebudowy i przygotowanie do montażu elementów składowych urządzeń. Zakończenie etapu jest potwierdzane protokołem częściowego wykonania prac;
drugi etap - transport części składowych na miejsce montażu, montaż części składowych i programowanie urządzeń. Zakończenie etapu zostanie potwierdzone protokołem odbioru końcowego;
trzeci etap - czterotygodniowy okres próby w którym to okresie Wnioskodawca pozostaje w gotowości do usunięcia usterek wynikających bezpośrednio z przebudowy linii i wykona wszelkie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania urządzeń prace dodatkowe. Zakończenie etapu jest potwierdzane protokołem zakończenia okresu próby.
W wariancie nr 1 Wnioskodawca ustala następujący harmonogram wykonania prac:
pierwszy etap - x tygodni od daty złożenia zamówienia;
drugi etap - x tygodni od daty złożenia zamówienia;
trzeci etap - zakończy się po czterech tygodniach bezawaryjnej pracy linii montażowej.
Z kolei warunki płatności ustalane są w następujący sposób:
30% po zakończeniu pierwszego etapu prac;
60% po zakończeniu drugiego etapu prac;
10% po zakończeniu trzeciego etapu prac.
Wynagrodzenie netto jest zwiększane o podatek od towarów i usług według obowiązującej stawki. Faktury są wystawiane niezwłocznie po podpisaniu protokołów. Płatność następuje w ciągu 30 dni od wystawienia faktury.
Wariant nr 2
Usługa realizowana jest zgodnie z uzgodnionymi etapami.
pierwszy etap - zaprojektowanie procesu przebudowy urządzeń i zatwierdzenie projektu. Zakończenie etapu zostanie potwierdzone protokołem częściowego wykonania prac - Etap I;
drugi etap - wykonanie i przygotowanie do montażu elementów składowych urządzeń, transport części składowych na miejsce montażu. Zakończenie etapu zostanie potwierdzone protokołem częściowego wykonania prac - Etap II;
trzeci etap - montaż części składowych i programowanie urządzeń. Zakończenie etapu zostanie potwierdzone protokołem odbioru końcowego.
W wariancie nr 2 Wnioskodawca ustala następujące terminy wykonania prac:
pierwszy etap - xx tygodni od daty złożenia zamówienia;
drugi etap - xx tygodni od daty złożenia zamówienia;
trzeci etap - xx tygodni od daty złożenia zamówienia.
Z kolei warunki płatności ustalane są w następujący sposób:
30% po zakończeniu pierwszego etapu prac;
60% po zakończeniu drugiego etapu prac;
10% po zakończeniu trzeciego etapu prac.
Wynagrodzenie netto jest zwiększane o podatek od towarów i usług według obowiązującej stawki. Faktury są wystawiane niezwłocznie po podpisaniu protokołów. Płatność następuje w ciągu 30 dni od wystawienia faktury.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku)
1.Czy w wariancie nr 1 obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm., dalej jako „ustawa o VAT”), tj. częściowo po każdym przyjęciu części usługi dla której określono zapłatę, gdzie poprzez przyjęcie części usługi należy rozumieć podpisanie protokołu częściowego wykonania prac, protokołu odbioru końcowego lub protokołu zakończenia okresu próby?
3.Czy w wariancie nr 2 obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, tj. częściowo po każdym przyjęciu części usługi dla której określono zapłatę, gdzie poprzez przyjęcie części usługi należy rozumieć podpisanie protokołu częściowego wykonania prac Etap I, protokołu częściowego wykonania prac Etap II lub protokołu odbioru końcowego?
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, w wariancie nr 1 obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, tj. częściowo po każdym przyjęciu części usługi dla której określono zapłatę, gdzie poprzez przyjęcie części usługi należy rozumieć podpisanie protokołu częściowego wykonania prac, protokołu odbioru końcowego lub protokołu zakończenia okresu próby.
Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Powyższy przepis wymaga spełnienia trzech warunków, tj.
a)określenia części usług (wyodrębnienia jej z całości);
b)przyjęcie części usługi przez usługobiorcę;
c)określenia wysokości zapłaty za część usługi.
W zawieranych przez Wnioskodawcę umowach wszystkie trzy warunki są spełnione, gdyż:
a)jasno określony został zakres poszczególnych etapów;
b)przyjęcie częściowego wykonania usługi odbywa się poprzez podpisanie protokołu częściowego wykonania pracy, protokołu odbioru końcowego lub protokołu zakończenia okresu próby;
c)za realizację każdego z etapów Wnioskodawcy przysługuje odrębnie ustalone wynagrodzenie.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy, w wariancie nr 2 obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, tj. częściowo po każdym przyjęciu części usługi dla której określono zapłatę, gdzie poprzez przyjęcie części usługi należy rozumieć podpisanie protokołu częściowego wykonania prac Etap I, protokołu częściowego wykonania prac Etap II lub protokołu odbioru końcowego.
Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Powyższy przepis wymaga spełnienia trzech warunków, tj.
a) określenia części usług (wyodrębnienia jej z całości);
b) przyjęcie części usługi przez usługobiorcę;
c) określenia wysokości zapłaty za część usługi.
W zawieranych przez Wnioskodawcę umowach wszystkie trzy warunki są spełnione, gdyż:
a)jasno określony został zakres poszczególnych etapów;
b)przyjęcie częściowego wykonania usługi odbywa się poprzez podpisanie protokołu częściowego wykonania pracy Etap I, protokołu częściowego wykonania prac Etap II lub protokołu odbioru końcowego;
c)za realizację każdego z etapów Wnioskodawcy przysługuje odrębnie ustalone wynagrodzenie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w kwestii objetej pytaniem nr 1 i 3, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy,
obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy,
w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach swojej działalności realizują Państwo projekty polegające na modernizacji i przebudowie linii montażowych, których okres realizacji może trwać ponad rok. Usługa realizowana jest etapami. Po zakończeniu każdego z etapów otrzymują Państwo wynagrodzenie od swojego kontrahenta.
Rozliczają Państwo realizowane przez siebie usługi w dwóch wariantach.
Wariant nr 1
Usługa realizowana jest zgodnie z uzgodnionymi etapami.
pierwszy etap - zaprojektowanie procesu przebudowy i przygotowanie do montażu elementów składowych urządzeń. Zakończenie etapu jest potwierdzane protokołem częściowego wykonania prac;
drugi etap - transport części składowych na miejsce montażu, montaż części składowych i programowanie urządzeń. Zakończenie etapu zostanie potwierdzone protokołem odbioru końcowego;
trzeci etap - czterotygodniowy okres próby w którym to okresie Wnioskodawca pozostaje w gotowości do usunięcia usterek wynikających bezpośrednio z przebudowy linii i wykona wszelkie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania urządzeń prace dodatkowe. Zakończenie etapu jest potwierdzane protokołem zakończenia okresu próby.
W wariancie nr 1 Wnioskodawca ustala następujący harmonogram wykonania prac:
pierwszy etap - x tygodni od daty złożenia zamówienia;
drugi etap - x tygodni od daty złożenia zamówienia;
trzeci etap - zakończy się po czterech tygodniach bezawaryjnej pracy linii montażowej.
Z kolei warunki płatności ustalane są w następujący sposób:
30% po zakończeniu pierwszego etapu prac;
60% po zakończeniu drugiego etapu prac;
10% po zakończeniu trzeciego etapu prac.
Wariant nr 2
Usługa realizowana jest zgodnie z uzgodnionymi etapami.
pierwszy etap - zaprojektowanie procesu przebudowy urządzeń i zatwierdzenie projektu. Zakończenie etapu zostanie potwierdzone protokołem częściowego wykonania prac - Etap I;
drugi etap - wykonanie i przygotowanie do montażu elementów składowych urządzeń, transport części składowych na miejsce montażu. Zakończenie etapu zostanie potwierdzone protokołem częściowego wykonania prac - Etap II;
trzeci etap - montaż części składowych i programowanie urządzeń. Zakończenie etapu zostanie potwierdzone protokołem odbioru końcowego.
W wariancie nr 2 Wnioskodawca ustala następujące terminy wykonania prac:
pierwszy etap - xx tygodni od daty złożenia zamówienia;
drugi etap - xx tygodni od daty złożenia zamówienia;
trzeci etap - xx tygodni od daty złożenia zamówienia.
Z kolei warunki płatności ustalane są w następujący sposób:
30% po zakończeniu pierwszego etapu prac;
60% po zakończeniu drugiego etapu prac;
10% po zakończeniu trzeciego etapu prac.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii:
-czy w wariancie nr 1 obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy, tj. częściowo po każdym przyjęciu części usługi dla której określono zapłatę, gdzie poprzez przyjęcie części usługi należy rozumieć podpisanie protokołu częściowego wykonania prac, protokołu odbioru końcowego lub protokołu zakończenia okresu próby,
-czy w wariancie nr 2 obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, tj. częściowo po każdym przyjęciu części usługi dla której określono zapłatę, gdzie poprzez przyjęcie części usługi należy rozumieć podpisanie protokołu częściowego wykonania prac Etap I, protokołu częściowego wykonania prac Etap II lub protokołu odbioru końcowego.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz zacytowany stan prawny, należy wskazać, że zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi. Oznacza to, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Natomiast w odniesieniu do usług przyjmowanych częściowo, o których mowa w ust. 2 powołanego artykułu, należy wskazać, że obowiązek podatkowy – w przypadku wykonania usługi częściowej – powstaje właśnie w tej części. Usługę przyjmowaną częściowo (określoną część podzielnej w sensie gospodarczym usługi) uważa się za wykonaną w odniesieniu do tej części usługi, dla której to określono zapłatę.
Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania.
Ustawa o VAT nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.
Jak stanowi art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.),
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Z zasady dotyczącej swobody zawierania umów wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego. Podkreślić jednakże należy, że ustalenie zakresu świadczonej usługi i w konsekwencji momentu jej wykonania powinno następować w sposób obiektywny. Oznacza to, że postanowienia umowne w tej kwestii niewątpliwie są istotne, niemniej jednak należy zwrócić uwagę na charakter i specyfikę danego świadczenia, aby zapobiec możliwości manipulowania przez strony umowy momentem wykonania danej usługi, a w konsekwencji nieuzasadnionego przesuwania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Zatem ewentualne postanowienia umowne o uznaniu usługi za wykonaną pozostają bez znaczenia dla określenia momentu powstania obowiązku w podatku od towarów i usług.
W świetle powyższego o wykonaniu prac/usług zarówno w całości, jak również w części będzie decydować faktyczne wykonanie prac/usług, nie zaś np. data odbioru ich wykonania przez Zamawiającego, tj. data podpisania protokołu częściowego/końcowego przez Zamawiającego.
Forma, sposób i rodzaj dokumentu potwierdzającego wykonanie określonych prac/usług oraz części prac/usług (poszczególnych etapów), co do zasady, powinny być określone w umowie łączącej strony.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że w przedstawionej sprawie w przypadku gdy w ramach usługi wydzielone zostały Etapy obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy, tj. z chwilą wykonania części usługi (poszczególnego Etapu). W niniejszej sprawie dniem tym będzie rzeczywiste wykonanie usług/prac w pierwszym lub w drugim Etapie, zatem w rozpatrywanej sprawie jest to dzień, w którym Państwo zgłaszają Zamawiającemu zakończenie prac, które były przedmiotem każdego z realizowanych Etapów (zarówno w Wariancie nr 1 jak i w Wariancie nr 2).
Wobec powyższego nie można zgodzić się z Państwem, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia przez Państwa usług, polegających na modernizacji i przebudowie linii montażowych, powstaje z chwilą wykonania usługi w ramach poszczególnego Etapu, rozumianego jako moment podpisania protokołu częściowego wykonania prac, moment podpisania protokołu odbioru końcowego lub moment podpisania protokołu zakończenia okresu próby, bowiem w niniejszej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, tj. w momencie faktycznego wykonania przez Państwa części usługi (poszczególnego Etapu), tj. w momencie zgłoszenia przez Państwa Klientowi zakończenia prac, które były przedmiotem zamówienia..
Tym samym Państwa stanowisko objęte pytaniem nr 1 i 3, w którym Państwo uznają, że częściowe wykonanie usługi następuje przez podpisanie protokołu częściowego wykonania prac, protokołu odbioru końcowego lub protokołu zakończenia okresu próby – jest nieprawidłowe.
Ponadto zauważa się, że bez wpływu na podjęte rozstrzygnięcie pozostaje fakt, iż Państwo we własnym stanowisku wskazali oznaczenie przepisu art. 19 ust. 2 ustawy o VAT (przestał obowiązywać 31 grudnia 2013 r.) i jednocześnie przywołali treść przepisu art. 19a ust. 2 ustawy (obowiązujące od 1 stycznia 2014 r.), skoro jak wynika z poz. 56 wniosku oraz treści Państwa pytań nr 1 i nr 3 wniosek dotyczy interpretacji art. 19a ust. 2 ustawy o VAT.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ocena prawna stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.
Interpretacja dotyczy:
-interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. Z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).