Interpretacja indywidualna– stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna– stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4018.21.2024.4.ASZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników w zakresie:

-ustalenia czy jako osoba fizyczna prowadząca Niepubliczne Przedszkole miała Pani obowiązek wystąpić o nadanie drugiego numeru NIP dla Przedszkola;

-ustalenia – jeżeli obecnie nadane ma dwa numery NIP jeden jako osoba fizyczna, a drugi jako Przedszkole, którym numerem powinna Pani posługiwać się w rozliczeniach podatkowych związanych z Przedszkolem, tzn. na który numer NIP powinna Pani brać faktury dokumentujące wydatki.

Uzupełniła go Pani pismem z 28 stycznia 2025 r. (data wpływu 28 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni E.X. jako osoba fizyczna prowadzi niepubliczne przedszkole pod nazwą Niepubliczne Przedszkole Y. Zgodnie ze statutem przedszkola jako organ prowadzący Wnioskodawczyni podejmuje wszelkie decyzje dotyczące Przedszkola. Przedszkole zatrudnia pracowników, z którymi podpisywane są umowy o pracę lub w zależności od potrzeb umowy cywilno-prawne.

Przedszkole nie jest jednostką organizacyjną zobowiązaną do składania zeznania podatkowego CIT-8, a organem prowadzącym podmiot jest osoba fizyczna, czyli Pani E.X. Ponadto zaznaczyć należy, że Wnioskodawczyni prowadzi jedynie niepubliczne przedszkole i nie wykonuje żadnej działalności gospodarczej. Na dzień rozpoczęcia prowadzenia niepublicznego przedszkola nie była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i obecnie też nie jest.

Przedszkole zgłoszone jest do ewidencji szkół i placówek, Wnioskodawczyni jako na właściciel i organ założycielski reprezentuje przedszkole na zewnątrz i podejmuje wszystkie decyzje związane z jego działalnością począwszy od zatrudnienia pracowników po decyzje organizacyjne i księgowe. Jako właściciel jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, składek ubezpieczeniowych. Na Wnioskodawczyni jako właścicielu i organie założycielskim ciążą obowiązki podatnika i płatnika. Wnioskodawczyni posiadała numer NIP nadany jako dla osoby fizycznej.

Równocześnie pracownicy Urzędu Skarbowego zasugerowali Wnioskodawczyni, że na podstawie pisma wewnętrznego z Ministerstwa Finansów z dn. 12 lipca 2022 powinna ona złożyć NIP-2 o nadanie drugiego numeru NIP dla Przedszkola i tym numerem NIP posługiwać się do zawierania umów o pracę, opłacania zaliczek od wynagrodzeń, opłacania składek ZUS, składania PIT 4R i PIT 11. Część urzędów skarbowych twierdzi, że jako osoba fizyczna Wnioskodawczyni nie może posiadać dwóch numerów NIP, a część w oparciu o ww. pismo twierdzi, że obowiązkiem Wnioskodawczyni jest wystąpić o drugi NIP. Wnioskodawczyni nie udało się też uzyskać jednoznacznej odpowiedzi na powyższy problem ani w innych Urzędach Skarbowych, ani w Krajowej Informacji Skarbowej.

W celu rozpoczęcia pracy Placówki wystąpiła o drugi numer NIP i jako jedna osoba posiada teraz dwa. Sytuacja jest problematyczna i nastręcza problemów np. przy rozliczeniach rocznych, ponieważ nie wiadomo, którym numerem posłużyć się dokonując rozliczenia. Nie wiadomo też jakim numerem posługiwać się dokumentując np. wydatki związane z kosztami prowadzonego Przedszkola (na który NIP brać faktury zakupu). Przedszkole Wnioskodawczyni jest prowadzone na podstawie przepisów Prawa Oświatowego - wpisu do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych. Forma opodatkowania - ryczałt. Rozliczenie następuje na indywidualny NIP. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię to - czesne wpłacane od rodziców, dotacje z Urzędu Miasta. Wnioskodawczyni zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli publicznych placówek oświatowych. Wydatki ponoszone w związku z działalnością - koszty bieżącego utrzymania placówki.

Pytania

1.Czy jako osoba fizyczna prowadząca Niepubliczne Przedszkole Wnioskodawczyni miała obowiązek wystąpić o nadanie drugiego numeru NIP dla Przedszkola - jak zasugerował urząd skarbowy?

2.Jeżeli obecnie nadane ma dwa numery NIP jeden jako osoba fizyczna, a drugi jako Przedszkole to którym numerem powinna posługiwać się w rozliczeniach podatkowych związanych z Przedszkolem, tzn. na który numer NIP powinna brać faktury dokumentujące wydatki?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna była występować o nadanie odrębnego numeru NIP dla Przedszkola, ponieważ Przedszkole nie jest podatnikiem. Działalność prowadzona poprzez utworzone Przedszkole, odpowiada pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną na gruncie ustaw podatkowych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przepis art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera definicję legalną pojęcia działalności gospodarczej, zgodnie z tą definicją - pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły we własnym imieniu bez względu na rezultat.

Konkludując Wnioskodawczyni uważa, że prowadzi działalności na gruncie u.p.d.o.f. w formie przedszkola, ponieważ brak jest niezależności Przedszkola od Wnioskodawczyni. I w związku z tym uznać należy, że skoro wykonując odpłatną usługę opieki i nauczania przedszkolnego to przychód/zysk z tej działalności należy do Wnioskodawczyni i to ona może nim swobodnie dysponować, ponieważ to Wnioskodawczyni, a nie Przedszkole prowadzi działalność.

Potwierdzenie powyższego jest w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 13 lutego 2020 I SA/Wr 933/19. Który to orzekł w uzasadnieniu wyroku: „Dokonana analiza jednoznacznie potwierdza brak możliwości oderwania niepublicznej placówki oświatowej od osoby fizycznej występującej jako organ prowadzący. Zatem wszelkie obowiązki płatnika i podatnika dotyczące działalności Przedszkola (jako niepublicznej jednostki oświatowej) winien wypełnić organ prowadzący w tym przypadku osoba fizyczna. Podsumowując z całokształtu ustalonych w sprawie okoliczności nie można traktować w rozumieniu ustaw podatkowych osoby fizycznej jako odrębnego podmiotu od założonej przez niego placówki. To on jest w rozumieniu ustawy płatnikiem, a nie założona przez niego placówka. Sąd uznał też, że brak jest podstaw by Przedszkole można było zaliczyć do kategorii płatników składek ubezpieczeniowych. W tym zakresie odnieść należy argumentację wykluczającą Przedszkole z kręgu płatników podatku. Tożsame poglądy jak przedstawione w powyżej cytowanym wyroku zostały wyrażone w podobnych sprawach w wyrokach WSA we Wrocławiu z 12 grudnia 2018 o sygn. akt I SA/Wr 673/18 i NSA o sygn. akt II FSK 1049/19 z 10 września 2019. Na podstawie wyżej wymienionych orzeczeń w uzasadnieniach sądów ocena prawna nie daje podstawy do stwierdzenia, że Niepubliczne Przedszkole założone i prowadzone przez osobę fizyczną (organ prowadzący) jest jednostką odrębną od tej osoby, a co za tym idzie, nie może być uznane za podatnika, płatnika podatków lub płatnika składek na ubezpieczenie społeczne zarówno w rozumieniu ustaw podatkowych jak i w świetle ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, a zatem placówce nie powinien zostać nadany NIP. Przedszkole to powinno funkcjonować w ramach identyfikacji podatkowej NIP - nadanego osobie fizycznej (organowi prowadzącemu). I takie jak w ocenie sądów jest stanowisko Wnioskodawczyni w tej sprawie.

O odpowiedzi na wezwanie wskazała Pani, że zgodnie z ustaleniami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa sądowego, działalność Przedszkola prowadzonego przez osobę fizyczną nie jest odrębnym podmiotem prawnym w zakresie obowiązków podatkowych. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność zarobkowa prowadzona w sposób zorganizowany, ciągły i we własnym imieniu jest traktowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza osoby fizycznej, niezależnie od formy jej wykonywania. W świetle tego przepisu działalność Przedszkola jest działalnością gospodarczą prowadzoną przez osobę fizyczną, co oznacza, że to osoba fizyczna – organ prowadzący Przedszkole – jest podatnikiem. Orzecznictwo, w tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 13 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Wr 933/19), jednoznacznie wskazuje, że niepubliczna placówka oświatowa nie może być uznawana za odrębny podmiot prawny w kontekście rozliczeń podatkowych. Tym samym wszelkie obowiązki podatkowe, w tym związane z dokumentowaniem wydatków, powinny być realizowane przez osobę fizyczną prowadzącą działalność. W związku z powyższym, jeżeli osoba fizyczna posiada dwa numery NIP – jeden nadany jako osoba fizyczna, a drugi jako Przedszkole – to w rozliczeniach podatkowych związanych z działalnością Przedszkola powinna posługiwać się numerem NIP przypisanym do osoby fizycznej (organu prowadzącego). Faktury dokumentujące wydatki związane z Przedszkolem również powinny być wystawiane na ten numer NIP, ponieważ to osoba fizyczna, a nie Przedszkole, jest podatnikiem. Takie podejście wynika z braku możliwości traktowania Przedszkola jako odrębnego podatnika, zarówno w świetle ustaw podatkowych, jak i orzecznictwa, co jednoznacznie potwierdzają powołane wyroki sądów administracyjnych. Podsumowując, w rozliczeniach podatkowych związanych z Przedszkolem oraz przy dokumentowaniu wydatków, należy posługiwać się numerem NIP nadanym osobie fizycznej będącej organem prowadzącym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 375 ze zm.), zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o NIP”:

Określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP:

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom;

4) w przypadku grup VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - dane dotyczące członków tej grupy.

Na mocy art. 5 ust. 4 ustawy o NIP:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres stałego miejsca wykonywania działalności, o ile takie miejsce posiada, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, o ile takie miejsca posiada, numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy o NIP:

Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

W myśl art. 7 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie zaś do art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Należy wskazać, że na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.):

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe:

1. Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1) jednostkę samorządu terytorialnego;

2) inną osobę prawną;

3) osobę fizyczną.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego.

Na mocy art. 13 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe:

Niepubliczne przedszkole:

1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;

2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych; przepisy art. 15 ust. 1 i 4 stosuje się odpowiednio.

Należy zaznaczyć, że nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu niepublicznym podlegają ustawie Karta nauczyciela.

I tak zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm. ) ww. ustawie podlegają również (..):

nauczyciele zatrudnieni przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych i niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych.

Na podstawie art. 10a ust. 1 Karty nauczyciela:

W przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Jak stanowi § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102):

Rozporządzenie określa:

1) szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek;

2) warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych;

3) wykaz egzaminów, poprzez które uzyskuje się kwalifikacje do nauczania języków obcych;

4) szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Stosownie do art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.):

Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Jak stanowi art. 3 ustawy Kodeks pracy:

Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

Na podstawie art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.

Jak wynika z art. 12 ustawy Prawo oświatowe:

Publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1799):

Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej „rejestrem podmiotów”, obejmuje:

1) osoby prawne;

2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej;

3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 42 ust. 2a ustawy o statystyce publicznej:

Wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:

1)oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562 i 1635);

2)o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Z opisu sprawy wynika, że Pani jako osoba fizyczna prowadzi niepubliczne przedszkole. Zgodnie ze statutem przedszkola jako organ prowadzący podejmuje Pani wszelkie decyzje dotyczące przedszkola. Przedszkole zatrudnia pracowników, z którymi podpisywane są umowy o pracę lub w zależności od potrzeb umowy cywilno-prawne.

Przedszkole nie jest jednostką organizacyjną zobowiązaną do składania zeznania podatkowego CIT-8, a organem prowadzącym podmiot jest osoba fizyczna, czyli Pani. Prowadzi Pani jedynie niepubliczne przedszkole i nie wykonuje żadnej działalności gospodarczej. Na dzień rozpoczęcia prowadzenia niepublicznego przedszkola nie była Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i obecnie też nie jest.

Przedszkole zgłoszone jest do ewidencji szkół i placówek, Pani jako na właściciel i organ założycielski reprezentuje przedszkole na zewnątrz i podejmuje wszystkie decyzje związane z jego działalnością począwszy od zatrudnienia pracowników po decyzje organizacyjne i księgowe. Jako właściciel jest Pani płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, składek ubezpieczeniowych. Na Pani jako właścicielu i organie założycielskim ciążą obowiązki podatnika i płatnika. Posiadała Pani numer NIP nadany jako dla osoby fizycznej.

W celu rozpoczęcia pracy Placówki wystąpiła Pani o drugi numer NIP i jako jedna osoba posiada Pani teraz dwa. Pani Przedszkole jest prowadzone na podstawie przepisów Prawa Oświatowego - wpisu do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych. Zatrudnia Pani nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli publicznych placówek oświatowych. Wydatki ponoszone w związku z działalnością, to koszty bieżącego utrzymania placówki.

Pani wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą obowiązku wystąpienia o nadanie odrębnego NIP dla niepublicznego przedszkola.

Należy zauważyć, że działalność polegająca na prowadzeniu niepublicznej placówki oświatowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypełnia znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. Podatnikiem jest osoba fizyczna prowadząca niepubliczną placówkę oświatową bowiem osiąga dochody z tego tytułu. Tym samym jest Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika również, że zobowiązanym do obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od pracowników jest pracodawca.

Ponadto ustawa Prawo oświatowe stanowi, że w przypadku zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych to niepubliczne przedszkole jest dla nich pracodawcą.

W świetle powyższego, w tym w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że niepubliczna placówka oświatowa (przedszkole), będąc – jako zakład pracy – płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest obowiązana do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i uzyskania NIP (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Odnosząc się zatem do Pani wątpliwości należy stwierdzić, że w niepublicznym przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych, (którzy posiadają kwalifikacje zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli). Zatem prowadzone niepubliczne przedszkole będzie dla zatrudnionych nauczycieli pracodawcą. W konsekwencji to niepubliczne przedszkole będzie płatnikiem podatku dochodowego od wynagrodzeń zatrudnionych w nim pracowników oraz płatnikiem składek ubezpieczeniowych.

Tym samym mając na uwadze art. 2 ust. 2 ustawy o NIP, Pani jako osoba fizyczna prowadząca niepubliczne przedszkole miała obowiązek wystąpić o nadanie NIP dla przedszkola w związku z zatrudnianiem pracowników, odprowadzaniem zaliczek od ich wynagrodzeń, opłacania składek ZUS i składania za pracowników deklaracji.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania 1 jest nieprawidłowe.

Pani wątpliwości dotyczą również kwestii, którym numerem powinna posługiwać się w rozliczeniach podatkowych związanych z Przedszkolem, tzn. na który numer NIP powinna Pani brać faktury dokumentujące wydatki.

Niepubliczne przedszkole, z racji posiadania statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne, powinno posługiwać się własnym, odrębnym od Pani (organu prowadzącego), numerem identyfikacji podatkowej. Przy czym niepubliczne przedszkole powinno wykorzystywać własny NIP jedynie w celu wykonywania obowiązków płatnika, gdyż wyłącznie w tym celu NIP ten został nadany.

W odniesieniu natomiast do czynności wykonywanych przez niepubliczne przedszkole tj. w zakresie transakcji z kontrahentami takimi jak świadczenie usług, dokonywanie dostawy towarów a także zakup towarów lub usług, powinna Pani na fakturach dokumentujących wykonywane czynności posługiwać się własnym NIP.

Zatem w relacjach z pracownikami, Urzędem Skarbowym oraz ZUS w zakresie wykonywania obowiązków płatnika powinna Pani posługiwać się NIP niepublicznego przedszkola. W pozostałym zakresie tj. w relacjach z kontrahentami, Urzędem Skarbowym – w zakresie innym niż wykonywanie obowiązków płatnika – powinna Pani posługiwać się własnym NIP.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 z uwagi na odmienną argumentację, oceniając całościowo, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy podkreślić, że powołane w treści wniosku wyroki sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości objętych Pani wnioskiem kwestii, bowiem stanowią rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w konkretnych stanach faktycznych. 

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.