Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.326.2024.2.JSU
Temat interpretacji
Brak obowiązku składania wniosku o nadanie numeru NIP oraz prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie dotyczącym:
-braku obowiązku składania wniosku o nadanie numeru NIP – jest prawidłowe;
-korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług polegających na wykonywaniu Świadectwa Charakterystyki Energetycznej dla budynków – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku składania wniosku o nadanie numeru NIP oraz korzystania ze zwolnienia podmiotowego, wpłynął 11 lipca 2024 r.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 września 2024 r. (wpływ 9 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Planowane prowadzenie działalności nierejestrowanej w zakresie wykonywania Świadectw Charakterystyki Energetycznej budynków.
W uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, że jest Pan osobą, która jest zainteresowana prowadzeniem (planuje prowadzenie) działalności nierejestrowanej, o której mowa w Dz. U. z 2024 r., poz. 236, art. 5 ust. 1., ponadto potwierdził Pan, iż wątpliwości dotyczące nadania numeru NIP i prawa do zwolnienia z podatku VAT dotyczą Pana osoby.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania Organu:
1.Co dokładnie rozumie Pan pod stwierdzeniem, że planuje Pan prowadzić działalność nierejestrowaną? Czy ma Pan na myśli działalność nieewidencjonowaną, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r., Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 236)? Proszę o konkretne doprecyzowanie jaką działalność ma Pan na myśli oraz czy w związku z nią będzie Pan występował o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej? – odpowiedział Pan:
„Tak, dokładnie mam na myśli działalność nieewidencjonowaną o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r., Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 236).
Chodzi o działalność polegającą na świadczeniu usługi polegającej na wykonywaniu Świadectwa Charakterystyki Energetycznej budynków zgodnie z Ustawą o charakterystyce energetycznej budynków z dn. 29.08.2014 r. (Dz. U. 2014 poz. 1200). Usługa w praktyce polega na opisie stanu istniejącego, udokumentowaniu charakterystyki energetycznej budynku. Zgodnie z definicją zawartą w ww. ustawie przez charakterystykę energetyczną należy rozumieć zbiór danych i wskaźników energetycznych budynku lub części budynku, określających całkowite zapotrzebowanie na energię niezbędną do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem”.
2.Czy jest Pan płatnikiem składek ubezpieczeniowych, tj. składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne? – odpowiedział Pan:
„Nie jestem płatnikiem. Płatnikiem jest mój pracodawca, obecnie jestem zatrudniony na podstawie umowy o pracę”.
3.Czy sprzedaż usług, o których mowa we wniosku będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych? – odpowiedział Pan:
„Tak”.
4.Kiedy zamierza Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej? – odpowiedział Pan:
„W roku (…)”.
5.Jeżeli rozpocznie Pan prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, to czy przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł? – odpowiedział Pan:
„Nie przekroczy”.
6.Czy przewidywana przez Pana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w kolejnym roku podatkowym nie przekroczy, kwoty 200 000 zł? – odpowiedział Pan:
„Nie przekroczy”.
7.Czy usługi, które zamierza Pan wykonywać będą usługami polegającymi na udzielani fachowych opinii, porad? – odpowiedział Pan:
„Nie, usługa nie polega na udzielaniu porad lub opinii. Polega na opisie stanu faktycznego budynku na dzień sporządzenia dokumentu”.
8.Czy będzie Pan dokonywał również dostawy towarów bądź świadczył inne usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.); jeżeli tak, to prosimy wskazać, jakie to będą towary lub usługi? – odpowiedział Pan:
„Nie będę”.
9.Od kiedy chce Pan korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy? Należy podać datę – odpowiedział Pan:
„(...)”
10.Czy wcześniej już korzystał Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT? – odpowiedział Pan:
„Nie”.
11.Czy utracił Pan prawo do ww. zwolnienia czy może Pan z tego zwolnienia zrezygnował? – odpowiedział Pan:
„Nie utraciłem, nie zrezygnowałem”.
14.Czy obecnie korzysta Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT? – odpowiedział Pan:
„Nie”.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy osoba prowadząca działalność nierejestrowaną ma obowiązek złożenia wniosku o nadanie numeru NIP (formularz NIP-7)?
2.Czy osoba wykonująca Świadectwa Charakterystyki Energetycznej dla budynków (świadcząca usługi polegające na sporządzaniu ww. dokumentu) jest uprawniona do zwolnienia VAT?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Pana zdaniem, osoba prowadząca nierejestrowaną działalność czyli taką, o której mowa w Dz. U. z 2024 r., poz. 236, art. 5 ust. 1., nie ma obowiązku składania wniosku o nadanie numeru NIP (formularza NIP-7).
2.Pana zdaniem, osoba prowadząca nierejestrowaną działalność czyli taką, o której mowa w Dz. U. z 2024 r., poz. 236, art. 5 ust. 1 polegającą na sporządzaniu świadectw charakterystyki energetycznej budynku tj. opisaniu stanu obecnego istniejącego budynku, nie podlega opodatkowaniu VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, w zakresie dotyczącym:
-braku obowiązku składania wniosku o nadanie numeru NIP – jest prawidłowe;
-korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług polegających na wykonywaniu Świadectwa Charakterystyki Energetycznej dla budynków – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady powstawania powszechnego obowiązku ewidencyjnego dla celów podatkowych, w którego zakres wchodzi w szczególności obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego składanego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP), reguluje ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 375), zwana dalej ustawą o NIP.
Zgodnie z art. 1 ustawy o NIP:
Ustawa określa:
1)zasady ewidencji:
a)podatników,
b)płatników podatków,
c)płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych";
2)zasady i tryb nadawania numeru identyfikacji podatkowej, zwanego dalej "NIP";
3)zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym.
W myśl art. 2 ust. 1-3 ustawy o NIP:
1.Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.
2.Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.
3.Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.
W świetle powołanego przepisu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają zasadniczo osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, uzyskujące, w rozumieniu odrębnych przepisów, co najmniej jeden z trzech statusów, tj. status:
- podatnika,
- płatnika podatku
– w obu powyższych przypadkach w rozumieniu przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz w rozumieniu przepisów materialnego prawa podatkowego,
- płatnika składek ubezpieczeniowych
– w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 497, ze zm.), w szczególności art. 4 tej ustawy.
Zatem każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Podkreślenia wymaga, iż w odniesieniu do statusu podatnika, powszechnemu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają, co do zasady, zarówno podmioty podlegające opodatkowaniu, co najmniej jednym z obowiązujących podatków, i nie zwolnione z opodatkowania w żadnym zakresie, jak i podmioty korzystające, w tym również w całości, ze zwolnień podmiotowych lub przedmiotowych.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o NIP:
Identyfikatorem podatkowym jest:
1)numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;
2)NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.), zwana dalej Ordynacją podatkową:
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o NIP:
Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o NIP:
Zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imię (imiona), imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer PESEL, jeżeli został nadany.
Stosownie do art. 5 ust. 4 ustawy o NIP:
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres stałego miejsca wykonywania działalności, o ile takie miejsce posiada, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, o ile takie miejsca posiada, numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.
Na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy o NIP:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, o których mowa w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773) i w art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1230, 1429, 1672 i 1941), z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz konieczność przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek.
Stosownie do art. 6 ust. 1, 1a i 10 ustawy o NIP:
1.Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.
1a.Podatnicy, z wyłączeniem podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.
10. Płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o NIP:
Podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, oraz zarządca sukcesyjny mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. W okresie od dnia śmierci przedsiębiorcy do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego albo wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, a także w okresie od dnia, w którym zarządca sukcesyjny przestał pełnić tę funkcję, do dnia powołania kolejnego zarządcy sukcesyjnego albo wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego obowiązek aktualizowania danych za przedsiębiorstwo w spadku wykonują osoby, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170), dokonujące czynności, o których mowa w art. 13 tej ustawy. Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2.
Zgodnie z art. 9 ust. 6 ustawy o NIP:
Do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się:
1)odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a;
2)wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1367):
Określa się wzory formularzy zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-7), stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Jak wynika z formularza NIP-7 jest on przeznaczony dla osób niebędących przedsiębiorcami lub niepodlegających rejestracji w CEIDG:
- prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą lub
- podlegających zarejestrowaniu jako podatnicy podatku od towarów i usług lub będących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, lub
- będących płatnikami podatków, lub
- będących płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, lub
- niemających nadanego numeru PESEL, lub
- wykonujących działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162).
Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nakłada na przedsiębiorców obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Rodzaj zgłoszenia identyfikacyjnego uzależniony jest od formy prowadzenia działalności gospodarczej. NIP 7 to formularz zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem.
W myśl art. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236):
1.Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
2.Osoba wykonująca działalność, o której mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta staje się działalnością gospodarczą z dniem określonym we wniosku.
3.Jeżeli przychód należny z działalności, o której mowa w ust. 1, przekroczył w danym miesiącu wysokość określoną w ust. 1, działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.
4.W przypadku, o którym mowa w ust. 3, osoba wykonująca działalność gospodarczą składa wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.
5.Przepisu ust. 1 nie stosuje się do działalności wykonywanej w ramach umowy spółki cywilnej.
6.Przez przychód należny, o którym mowa w ust. 1, rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jednocześnie ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zawiera własną definicje podatnika oraz działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem, działalność gospodarcza to działalność zorganizowana, mająca charakter zarobkowy, prowadzona w sposób ciągły i we własnym imieniu.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 9 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy o VAT:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Stosownie do art. 96 ust. 1 i 3 ustawy o VAT:
1.Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy osoba prowadząca działalność nierejestrowaną ma obowiązek złożenia wniosku o nadanie numeru NIP (formularz NIP-7), a także czy wykonując Świadectwa Charakterystyki Energetycznej dla budynków (świadcząc usługi polegające na sporządzaniu dokumentu) jest Pan uprawniony do zwolnienia z podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że planuje Pan prowadzić działalność nieewidencjonowaną polegającą na świadczeniu usługi wykonywania Świadectw Charakterystyki Energetycznej budynków. Usługa ta w praktyce polega na opisie stanu faktycznego budynku na dzień sporządzenia dokumentu, na udokumentowaniu charakterystyki energetycznej budynku. Usługa, którą zamierza Pan świadczyć nie polega na udzielaniu porad lub opinii. Wskazał Pan, że zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w (…) roku, a przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł, ponadto przewidywana przez Pana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności, w kolejnym roku podatkowym również nie przekroczy, kwoty 200 000 zł.
Ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, zamierza Pan korzystać od (…).
Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach działalności nierejestrowanej (spełniając warunki określone w ustawie Prawo przedsiębiorców) stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, będzie Pan podatnikiem w rozumieniu tej ustawy.
Niemniej jednak, w sytuacji gdy nie będzie Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i będzie Pan korzystał ze zwolnienia podmiotowego - gdy wartość sprzedaży (proporcjonalnie) nie przekroczy 200 000 zł i nie będzie wykonywał Pan czynności opisanych w art. 113 ust. 13 ustawy - to Pana identyfikatorem podatkowym będzie numer pesel – zatem nie będzie miał Pan obowiązku wystąpienia o nadanie numeru identyfikacji podatkowej. Obowiązek złożenia wniosku o nadanie numeru NIP powstałby w sytuacji gdyby zarejestrował się Pan jako podatnik VAT, w tym jako podatnik VAT korzystający ze zwolnienia podmiotowego.
Zatem, w analizowanej sprawie, należy zgodzić się z Panem, że jako osoba prowadząca nierejestrowaną działalność i niezarejestrowana jako podatnik VAT, nie ma Pan obowiązku składania wniosku o nadanie numeru NIP (formularza NIP-7).
Odnosząc się z natomiast do Pana wątpliwości dotyczących uprawnienia do zwolnienia z podatku VAT dla wykonywanych usług - mając na uwadze powyższe przepisy - należy zauważyć należy, że działalność, którą zamierza Pan prowadzić polegającą na świadczeniu usługi wykonywania Świadectwa Charakterystyki Energetycznej budynków, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT ale przy spełnieniu powyższych warunków będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.).