Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4019.9.2023.1.AM
Temat interpretacji
Uznanie przychodu za przychód ze sprzedaży detalicznej, który powinien być uwzględniony ramach kalkulacji limitu wartości sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, od którego zależy powstanie obowiązku podatkowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od sprzedaży detalicznej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży w ramach Sklepu Internetowego za przychód w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, który powinien być uwzględniany w ramach kalkulacji limitu wartości sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym mowa w art. 8 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej wpłynął 26 lipca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka X S.A. (dalej: Spółka), jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Spółka prowadzi działalność (…) prowadząc sprzedaż detaliczną i hurtową (…) sprzętu komputerowego, oprogramowania komputerowego oraz elektroniki użytkowej. Ponadto spółka świadczy kompleksowe usługi w zakresie informatyzacji (…). Spółka zajmuje się również produkcją sprzętu komputerowego oraz świadczeniem usług serwisowych.
Jednym z kanałów dystrybucji towarów Spółki jest sklep internetowy. Zakupów w Sklepie Internetowym można dokonywać jedynie za pośrednictwem witryny internetowej. Nie dochodzi w tym zakresie do jednoczesnej obecności stron umowy sprzedaży. Komunikacja na wszystkich etapach sprzedaży opiera się na wykorzystaniu określonych środków porozumiewania się na odległość (specjalistycznych systemów informatycznych). Spółka dopuszcza również inne formy zawierania umów na odległość - w drodze zamówienia mailowego oraz telefonicznie.
Prowadzony przez Wnioskodawcę Sklep Internetowy działa w oparciu o udostępniony na witrynie internetowej regulamin (dalej: „Regulamin”), określający warunki i zasady dokonywania zakupów w Sklepie Internetowym.
Składając zamówienie w Sklepie Internetowym, klient obowiązany jest potwierdzić, że zapoznał się z treścią Regulaminu i wyraża zgodę na zawarte w nim postanowienia.
W myśl Regulaminu, w Sklepie Internetowym Spółki umowy sprzedaży zawierane są w ramach systemu zawierania umów na odległość przy wykorzystaniu mechanizmów Sklepu Internetowego.
Przyjęcie zamówienia klienta potwierdzane jest drogą elektroniczną, poprzez e-mail wysłany na adres wskazany przez klienta podczas dokonywania zamówienia.
Produkty znajdujące się w ofercie Spółki dostarczane są do klientów przez zewnętrzną firmę kurierską.
Jednym z możliwych sposobów dostarczenia towarów sprzedawanych za pośrednictwem Sklepu Internetowego jest dostawa towaru do wybranego przez klienta salonu stacjonarnego Spółki lub salonu stacjonarnego Agenta Spółki, gdzie następuje jego osobisty odbiór przez klienta. Na moment składania zamówienia towaru przez klienta i zawierania umowy na odległość, towar może znajdować się w magazynie głównym spółki lub w magazynach rozproszonych po poszczególnych salonach Spółki lub jej agenta.
W tym opisywanym modelu sprzedaży (za pośrednictwem Sklepu internetowego) wydanie towaru i jego sprzedaż taka dokonywana jest na podstawie umowy zawartej przez Internet, tj. na odległość. Dokumentowanie sprzedaży następuje poprzez wystawienie faktury/paragonu, wydanie dokumentu następuje już w salonie lub (w przypadku stosownej zgody klienta) drogą elektroniczną.
Spółka umożliwia Klientom dokonywanie zapłaty za towary nabyte w ramach Sklepu internetowego:
‒za pośrednictwem serwisu internetowego obsługującego przelewy internetowe oraz płatności kartami płatniczymi i kredytowymi,
‒gotówką, kartą płatniczą lub kartą podarunkową wydaną przez Spółkę przy odbiorze zamówienia.
W przypadku opisanego wyżej kanału dystrybucji Spółka nie zawiera umów sprzedaży z klientami przy jednoczesnej fizycznej obecności osoby działającej w imieniu Spółki oraz klienta w miejscu innym niż lokal przedsiębiorstwa Spółki.
Tego typu sprzedaż detaliczną należy wyraźnie odróżnić od sytuacji, w których klient dokonuje rezerwacji towaru przez Internet, natomiast sama umowa sprzedaży zostaje zwarta w salonie (ten model sprzedaży Spółka wykorzystuje głównie przy sprzedaży za pośrednictwem salonów partnerskich – nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację indywidualną).
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu sprzedaży w ramach Sklepu Internetowego, gdzie umowa z klientem detalicznym zawierana jest na odległość stanowią po jej stronie przychód ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o PSD, który powinien być uwzględniany przez Spółkę w ramach kalkulacji limitu wartości sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym mowa w art. 8 ustawy o PSD, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki, przychody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu umów zawartych na odległość za pośrednictwem Sklepu Internetowego, nie stanowią po jej stronie przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o PSD. Z tego względu przychód ten nie powinien być uwzględniany przez Wnioskodawcę w ramach kalkulacji limitu wartości sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym mowa w art. 8 ustawy o PSD, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej (dalej: PSD).
Zgodnie z art. 5 ustawy o PSD, przedmiotem opodatkowania PSD jest przychód ze sprzedaży detalicznej. W myśl art. 6 ust. 2 ustawy o PSD przychodem ze sprzedaży detalicznej są kwoty otrzymane przez podatnika z tytułu takiej sprzedaży, w tym zaliczki, raty, przedpłaty i zadatki, także w przypadku, gdy kwoty te podatnik otrzymał przed wydaniem towaru. Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości obrotu zaewidencjonowanego przy pomocy kas rejestrujących oraz obrotu niezaewidencjonowanego zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
W art. 3 pkt 5 ustawy o PSD ustawodawca wskazał, że pod pojęciem sprzedaży detalicznej rozumie się dokonywanie na terytorium Polski, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:
a.w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287; dalej: Ustawa o prawach konsumenta),
b.poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta - także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.
Zgodnie z powyższymi przepisami, należy dojść do konstatacji iż dla opodatkowania danego przychodu PSD niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków:
1.źródłem przychodu jest sprzedaż detaliczna, tj. zrealizowana na rzecz konsumenta. Przy tym, zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy o PSD za konsumenta uznaje się osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT;
2.Przedmiotem sprzedaży detalicznej są towary;
3.Sprzedaż detaliczna prowadzona jest przez podatnika PSD, którym zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy o PSD jest sprzedawca detaliczny będący osobą fizyczną, osobą prawną, spółką cywilną oraz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej dokonującą sprzedaży detalicznej. Brak takiego statusu powoduje, iż dany przedsiębiorca nie jest objęty zakresem podmiotowym PSD;
4.Wartość przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej przekracza ustawowy próg, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o PSD (tj. 17 000 000 zł w danym miesiącu kalendarzowym);
5.Przychód ze sprzedaży detalicznej nie jest objęty jednym z wyłączeń, o których mowa w art. 7 ustawy o PSD.
Powstanie obowiązku podatkowego w PSD uzależnione jest od zawarcia przez podatnika umowy z konsumentem w specyficznych okolicznościach, określonych w ustawie o PSD. Ustawodawca wskazał w tym zakresie, iż za sprzedaż detaliczną uznaje się wyłącznie odpłatne zbywanie towarów na rzecz konsumentów, na podstawie umów zawartych:
(i)w lokalu przedsiębiorstwa oraz
(ii)poza lokalem przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o PSD, dla potrzeb ustalenia zakresów znaczenia pojęć „umowa zawarta w lokalu przedsiębiorstwa” oraz „umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa”, należy odwołać się do przepisów Ustawy o prawach konsumenta.
W myśl art. 2 pkt 3 Ustawy o prawach konsumenta umową zawartą w lokalu przedsiębiorstwa jest umowa zawarta z konsumentem w miejscu:
‒prowadzenia działalności będącym nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,
‒prowadzenia działalności będącym rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.
W związku z powyższym, jako zawarte w lokalu przedsiębiorstwa należy traktować m.in. porozumienie, do którego doszło w miejscu, w którym przedsiębiorca wykonuje w sposób ciągły czynności zarobkowe (np. w sklepie stacjonarnym prowadzonym przez podmiot zajmujący się sprzedażą detaliczną towarów).
Zgodnie z art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta za umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa uznaje się umowę z konsumentem zawartą:
‒przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy;
‒w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa powyżej;
‒w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron;
‒podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.
W ocenie Spółki, w omawianym przypadku tj., w przypadku umów zawieranych na odległość za pośrednictwem Sklepu Internetowego, nie będą spełnione tj. umowy nie będą zawierane w lokalu przedsiębiorstwa Spółki lub poza takim lokalem.
Do zawarcia umów sprzedaży z klientami w przypadku w opisanym przypadku dochodzi w momencie potwierdzenia przez Spółkę przyjęcia zamówienia złożonego przez Klienta.
Z tego względu złożenie przez Spółkę oraz Klienta zgodnych oświadczeń woli o przystąpieniu do umowy sprzedaży nie następuje w lokalu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W omawianych okolicznościach do zawarcia umów dochodzi za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Klient wyrażając zamiar zakupienia towaru nie stawia się osobiście w sklepie stacjonarnym prowadzonym przez Spółkę. W tym zakresie nie dochodzi w szczególności do bezpośredniego kontaktu Klienta z osobą zawierającą umowę sprzedaży w imieniu i na rzecz Spółki. Oświadczenie wyrażające wolę zakupu towaru przekazywane jest Wnioskodawcy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.
Podobnie, w ocenie Spółki, w omawianych okolicznościach nie można twierdzić, iż umowy zawierane przez Spółkę z Klientami w ramach Sklepu Internetowego, są umowami zawieranymi poza lokalem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów Ustawy o prawach konsumenta.
Zawierając mowę sprzedaży w ramach Sklepu Internetowego, klient nie ma bezpośredniego kontaktu ze Spółką. W szczególności, składając oświadczenia woli strony transakcji nie są jednocześnie fizycznie obecne w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa Spółki (kontakt Spółki z klientem nie następuje również w innym miejscu, np. sklepie stacjonarnym).
Analogicznie, Spółka nie nawiązuje kontaktu z klientem w ten sposób, iż obie strony są jednocześnie obecne w lokalu jej przedsiębiorstwa lub w innym miejscu, w momencie przyjęcia przez Spółkę oferty zakupu towarów złożonej jej przez Klienta.
Ponadto, w analizowanych przypadkach zawarcie umów w ramach sprzedaży za pośrednictwem Sklepu Internetowego nie następuje w wyniku osobistego i indywidualnego kontaktu Spółki z konsumentem, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu innym niż lokal przedsiębiorstwa Spółki. Bezpośredni kontakt nawiązywany jest dopiero w momencie wydania towarów Klientowi w uzgodnionym miejscu (tj. w sklepie stacjonarnym).
Należy również dodać, iż Spółka nie prowadzi działań mających na celu zachęcenie konsumentów do zakupu towarów składających się na jej ofertę, poprzez organizację wycieczek/wyjazdów, których celem jest promocja lub zawieranie umów z konsumentami.
W związku z powyższym, nie będą spełnione warunki dla uznania umów zawieranych przez Wnioskodawcę z Klientami w ramach sprzedaży za pośrednictwem Sklepu internetowego za zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta.
Z uwagi na fakt, iż ww. umowy zawierane przez Spółkę z Klientami nie powinny być traktowane jako zawierane w lokalu przedsiębiorstwa Spółki lub poza tym lokalem, odpłatne zbywanie towarów na rzecz Klientów przez Wnioskodawcę, nie może zostać uznane za sprzedaż detaliczną, o której mowa w art. 3 pkt 5 ustawy o PSD.
W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu ww. sprzedaży nie będą stanowić przychodów ze sprzedaży detalicznej zgodnie z art. 5 ustawy o PSD.
Końcowo należy wskazać, że zamiar wyłączenia przez ustawodawcę z zakresu opodatkowania PSD sprzedaży detalicznej prowadzonej przez przedsiębiorców za pośrednictwem sieci Internet, znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do projektu ustawy o PSD (druk sejmowy nr 615 z 2016 r.).
W uzasadnieniu tym wskazano bowiem wprost, że: „Sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet) nie będzie objęta podatkiem”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.