Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2009, sygn. ITPB3/423-264/09/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat interpretacji
Czy w związku z odpadnięciem przesłanki opodatkowania podatkiem tonażowym, jaką jest polska przynależność statku, przed upływem minimalnego okresu opodatkowania tym podatkiem wskazanego w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku tonażowym, podatnik traci uprawnienie do opodatkowania tym podatkiem z mocą wsteczną, tj. czy dochody opodatkowane przed dniem odpadnięcia tej przesłanki podatkiem tonażowym winny być opodatkowane na zasadach ogólnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem tonażowym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 maja 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem tonażowym.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, której przedmiotem działalności jest m.in. transport wodny, przeładunek, magazynowanie i przechowywanie towarów, pozostała działalność wspomagająca transport wodny, działalność pozostałych agencji transportowych oraz wynajem środków transportu wodnego.
Statek T. jest własnością spółki cypryjskiej z siedzibą w L., Cypr. Statek posiadał polską przynależność i był zarejestrowany w rejestrze okrętowym prowadzonym przez Izbę Morską przy Sądzie Okręgowym, z którego został wykreślony postanowieniem Izby Morskiej z dnia 26 marca 2009 r.
W dniu 14 grudnia 2007 r. pomiędzy właścicielem statku (Właściciel) a Spółką (Czarterujący) zawarta została umowa czarteru na czas (Time Charter). Umowa została sporządzona na podstawie wzorcowej umowy międzynarodowej organizacji żeglugowej wzór NYPE 93. Umowa została zawarta na okres 120 miesięcy i może zostać skrócona lub przedłużona o 30 dni, stosownie do woli czarterującego. Na mocy tej umowy Właściciel zobowiązał się oddać Czarterującemu do dysponowania statek obsadzony załogą, za co przysługuje mu od Czarterującego wynagrodzenie.
W dniu 5 stycznia 2008 r. Właściciel zawarł z Wnioskodawcą umowę o zarządzanie statkiem T.. Umowa została zawarta według standardowego wzorca rekomendowanego przez organizację, Shipman 98. Na mocy tej umowy właściciel statku ustanowił Spółkę zarządcą (managerem) statku, a Spółka zgodziła się działać jako zarządca statku. Spółka jako manager statku działa w imieniu i na rzecz właściciela statku. Wnioskodawca posiada Dokument Zgodności wydawany zgodnie z Konwencją armatorowi, który spełnia wymagania Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobiegania zanieczyszczeniu Kodeks ISM, a w myśl umowy o zarządzanie, w stosunku do statku T., Spółka jest uważana za Company, a zatem za armatora w rozumieniu Kodeksu ISM.
Z uwagi na powyższe Spółka spełniała przesłanki z ustawy o podatku tonażowym, w związku z czym oświadczeniem z dnia 18 stycznia 2008 r. dokonała wyboru tej formy opodatkowania i podlegała opodatkowaniu podatkiem tonażowym od dnia 5 stycznia 2008 r. do dnia 26 marca 2009 r.
Postanowieniem z dnia 26 marca 2009 r. statek został wykreślony z rejestru okrętowego prowadzonego przez Izbę Morską, w konsekwencji czego utracił polską przynależność, a z dniem 1 kwietnia 2009 r. został zarejestrowany w norweskim rejestrze statków NIS. Wskazać przy tym należy, iż nie uległ zmianie właściciel statku, a jedynie jego bandera.
Wobec powyższego Wnioskodawca zadał pytanie:
Czy w związku z odpadnięciem przesłanki opodatkowania podatkiem tonażowym, jaką jest polska przynależność statku, przed upływem minimalnego okresu opodatkowania tym podatkiem wskazanego w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku tonażowym, podatnik traci uprawnienie do opodatkowania tym podatkiem z mocą wsteczną, tj. czy dochody opodatkowane przed dniem odpadnięcia tej przesłanki podatkiem tonażowym winny być opodatkowane na zasadach ogólnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2004 roku o podatku tonażowym, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a, tj. iż podatnik taki wyodrębni przychody i związane z nimi koszty na poszczególne rodzaje działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem tonażowym i podatkiem dochodowym.
Kwestię opodatkowania podatkiem tonażowym reguluje ustawa o podatku tonażowym stanowiąca zarówno o tym, jakie podmioty mogą zostać opodatkowane tym podatkiem, jak również jakiego rodzaju działalność podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 tej ustawy, armator podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania wskazany w oświadczeniu, nie krótszy niż 5 lat podatkowych. Zgodnie zaś z ust. 2 tego artykułu, w okresie opodatkowania nie jest możliwa zmiana formy opodatkowania. Przepisy ust. 4 i 5 limitują natomiast możliwość kolejnego wyboru tej formy opodatkowania w przypadku, gdy nastąpiło zakończenie działalności określonej w art. 3 ust. 1 i 2 w okresie opodatkowania.
Z powyższych przepisów ustawy wynika, iż minimalnym okresem opodatkowania podatkiem tonażowym jest okres 5 lat, co oznacza, iż nie jest możliwe korzystanie z tej formy opodatkowania w okresie krótszym. Przepisy te implikują wniosek, że opodatkowanie przez okres 5 lat jest warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania. W tym stanie rzeczy, skoro okres opodatkowania w niniejszym stanie faktycznym był krótszy niż 5 lat (tj. 1 rok, 2 miesiące i 21 dni), dochody Spółki uzyskiwane w okresie od złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania do dnia utraty przez statek polskiej przynależności (odpadnięcia przesłanki zastosowania podatku tonażowego) nie mogą być opodatkowane podatkiem tonażowym, zatem nie zachodzi wyłączenie określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a dochody te winny być opodatkowane na zasadach ogólnych, w związku z czym podatnik powinien dokonać stosownych korekt.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 roku o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353, ze zm.), wybór opodatkowania podatkiem tonażowym następuje przez złożenie przez armatora oświadczenia, według ustalonego wzoru, o wyborze takiego opodatkowania ().
Z kolei art. 10 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż armator podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania wskazany w oświadczeniu, nie krótszy niż 5 lat podatkowych.
W okresie opodatkowania nie jest możliwa zmiana formy opodatkowania art. 10 ust. 2 cyt. ustawy.
Natomiast przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) w art. 2 ust. 1 pkt 4 zawierają wyłączenie, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy będący armatorami w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym prowadzący działalność opodatkowaną podatkiem tonażowym oraz inną działalność opodatkowaną podatkiem dochodowym, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić przychody i związane z nimi koszty na poszczególne rodzaje działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem tonażowym i podatkiem dochodowym.
Głównym celem wprowadzenia podatku tonażowego było stworzenie armatorom warunków umożliwiających odzyskanie zdolności konkurencyjnej na międzynarodowym rynku żeglugowym oraz powrót statków pod polską banderę narodową.
Rezygnacja przez armatora z tej uproszczonej formy opodatkowania prowadzonej działalności przejawiająca się m.in. zmianą przynależności statku skutkuje niedopełnieniem ustawowego warunku podlegania opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez określony okres, nie krótszy jednak niż 5 lat, i koniecznością opodatkowania uzyskanych przychodów na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
W kontekście powyższego, dochód osiągnięty z prowadzonej przez armatora działalności w okresie, w którym Spółka podlegała opodatkowaniu podatkiem tonażowym, lecz okres ten był krótszy niż określony w oświadczeniu o wyborze tej formy opodatkowania, podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia zeznania podatkowego CIT-8, bądź stosownej korekty uwzględniającej powyższy dochód, jeśli takie zeznanie zostało już złożone.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy