Interpretacja indywidualna z dnia 27.09.2017, sygn. 0111-KDIB3-3.4018.1.2017.1.PK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Temat interpretacji
Nadanie nowego NIP w związku z przekształceniem Szkoły
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lipca 2017 r. (data wpływu 27 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania nowego NIP w związku z przekształceniem Szkoły - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania nowego NIP w związku z przekształceniem Szkoły.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Szkoła (Wnioskodawca) funkcjonuje jako zespół szkół, w skład którego wchodzi publiczne gimnazjum oraz szkoła podstawowa. Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) nadany jest tylko zespołowi szkół, szkoła podstawowa i gimnazjum numeru NIP nie posiadają.
W związku z reformą oświaty podjęte zostały przez organ prowadzący następujące uchwały:
Uchwała Rady Miasta z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego w Gminie oraz Uchwała Rady Miasta z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie stwierdzenia przekształcenia Zespołu Szkół, w skład którego wchodzi jedynie Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w ośmioletnią Szkołę Podstawową.
Na podstawie ww. uchwał dotychczasowy Zespół Szkół przekształcony zostaje w Szkołę Podstawową.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Pytanie wnioskodawcy: czy szkoła, która funkcjonuje obecnie jako zespół szkół, w skład którego wchodzi publiczne gimnazjum oraz szkoła podstawowa, ma obowiązek wystąpić do właściwego organu o nadanie nowego numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w związku z tym, że od 1 września 2017 r. zostanie przekształcona, z mocy prawa, w ośmioletnią szkołę podstawową ?
Zdaniem wnioskodawcy, jego stanowisko jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie, tj. ustawą z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z dnia 28.04.2017 r., poz.869).
W przepisie art. 12 ww. ustawy, wskazano w sposób enumeratywny, zasady sukcesji numeru identyfikacji podatkowej.
NIP nadany podatnikowi przechodzi na następcę prawnego, wyłącznie w wyniku:
- przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
- przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową;
- przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie.
Opisana sytuacja, dotycząca przekształcenia zespołu szkół w szkołę podstawową, nie należy do żadnego z przytoczonych wyżej przypadków, w których dochodzi do przejścia numeru NIP na następcę prawnego.
W związku z tym, że przejście NIP na następcę prawnego jest wyjątkiem od zasady, że dotychczasowy NIP wygasa, wnioskodawca stoi na stanowisku, że winien uzyskać nowy NIP.
Powyższe stanowisko jest zgodne z zasadą wykładni prawa, że wyjątków od zasady nie należy interpretować rozszerzająco.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1-3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 869) zwanej dalej ustawą osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy identyfikatorem podatkowym jest:
- numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
- NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.
W myśl art. 12 ust. 1 i ust. 2 ustawy NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:
- przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
- przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową;
- przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie.
W przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, nadany NIP wygasa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a.
Poza wymienionymi wyjątkami, na każdym nowopowstałym, również w wyniku przekształcenia podmiocie, który na podstawie odrębnych ustaw posiada status podatnika, ciąży obowiązek ewidencyjny, tj. obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, na podstawie którego w drodze decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego zostanie nadany NIP.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jako zespół szkół - w wyniku reformą ustroju szkolnego - zostanie przekształcony w szkołę podstawową.
W tym miejscu należy przywołać ustawę z 14 grudnia 2017 Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 poz. 60 ze zm). Zgodnie z art. 191 ust. 1 i 2 tej ustawy z dniem 1 września 2017 r. zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi jedynie dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum, staje się ośmioletnią szkołą podstawową.
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowy zespół publicznych szkół, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w ośmioletnią szkołę podstawową zgodnie z ust. 1.
W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017, poz. 59 ze zm.), w art. 18 ust. 1 stwierdzono, że szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy:
- ośmioletnią szkołę podstawową;
- szkoły ponadpodstawowe:
Natomiast art. 9 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.) obowiązujący do 31 sierpnia 2017 r.) przewidywał, że szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy:
- sześcioletnią szkołę podstawową;
- trzyletnie gimnazjum, dające możliwość dalszego kształcenia w szkołach, o których mowa w pkt 3 lit. a-c i e, w którym w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin gimnazjalny;
- szkoły ponadgimnazjalne.
Z powyższego wynika, że wraz z reformą ustroju szkolnego zmieniono podział szkół na poszczególne typy. W warunkach nowego ustroju szkolnego, w ramach którego poszczególne (dotychczasowe) szkoły i zespoły publicznych szkół stają się z dniem 1 września 2017 r. lub innym (zgodnie z ustawą wprowadzającą i uchwałą) szkołami tegoż ustroju, dla którego typy szkół zostały określone w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kontynuującymi działalność dotychczasowej szkoły (zespołu). Są to zmiany wynikające wprost z przepisów prawa i niektóre przekształcenia następują przez stanie się jednostki dotychczasowej nową jednostką. Zatem mamy tutaj do czynienia nie z przekształceniem się szkół w wyniku ich autonomicznego działania czy też autonomicznego działania organu samorządowego, którym dane szkoły podlegają, lecz z przekształceniem ustroju oświatowego, który narzuca nowe ramy prawne dla działania szkół, w tym zmieniając ich typy. Dlatego też na gruncie ustawy o NIP - mając na uwadze ww. przepisy regulujące kwestie działania szkół - nie mamy do czynienia z przekształceniem jednego podmiotu w inny ale ze zmianą otoczenia prawnego, na podstawie którego szkoły funkcjonują. W konsekwencji należy uznać, że przepisy w zakresie ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie przewidują obowiązku uzyskania nowego numeru NIP przez szkoły, które w wyniku reformy oświaty stały się innymi typami szkół. Na gruncie prawa podatkowego szkoły, które stały się szkołami innego typu w związku z reforma oświaty, pozostają tymi samymi podmiotami ze zmienionym zakresem działania.
W przypadku przedstawionym we wniosku mamy do czynienia z sytuacją gdy zespół szkół, na który składają się dwa typy szkół (tj. sześcioletnia szkoła podstawowa i trzyletnie gimnazjum) staje się ośmioletnią szkołę podstawową. Mając na uwadze powyższe w tej sytuacji Wnioskodawca nie ma obowiązku wystąpić o nowy numer identyfikacji podatkowej.
Natomiast Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-2, gdyż dane objęte zgłoszeniem uległy zmianie, tj. nazwy jednostki (ewentualnie również inne dane nie wskazane we wniosku).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu - ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej