Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2014, sygn. IPPP2/443-611/14-2/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat interpretacji
W zakresie obowiązku ewidencyjnego Wnioskodawcy po przejęciu Spółki prowadzącej działalność gospodarczą za pośrednictwem Oddziału na terytorium Polski jako podatnika i płatnika.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy -przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku ewidencyjnego Wnioskodawcy po przejęciu Spółki prowadzącej działalność gospodarczą za pośrednictwem Oddziału na terytorium Polski:
- jako podatnika - jest prawidłowe;
- jako płatnika - jest nieprawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 20 czerwca 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku ewidencyjnego Wnioskodawcy po przejęciu Spółki prowadzącej działalność gospodarczą za pośrednictwem Oddziału na terytorium Polski jako podatnika i płatnika.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Połączenie Spółek:
Wnioskodawca jest holenderską spółką Y. N.V. (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pod prawem holenderskim) (dalej: Y. lub Spółka Przejmująca) z siedzibą w Królestwie Niderlandów, wpisaną do rejestru handlowego Amsterdam. Y. jest na zaawansowanym etapie procedury połączenia, wskutek której Y. połączy się w całości ze spółką-córką X. B.V. (prywatna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pod prawem holenderskim) (dalej: X. lub Spółka Przejmowana) poprzez przejęcie.
Zarówno Y. i X. są rezydentami podatkowymi Królestwa Niderlandów i podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Królestwie Niderlandów.
Zarówno Y., jak i X. należą do Grupy Z. - międzynarodowej grupy zajmującej się produkcją motocykli, produktów motorowodnych i innych produktów silnikowych a także usług związanych ze swoją podstawową działalnością.
Połączenie
Celem planowanego połączenia jest uproszczenie struktury prawnej Grupy Z., które prowadzić ma do obniżenia kosztów związanych z prowadzeniem m.in. osobnej księgowości wewnątrz grupy. Połączenie ma zatem charakter biznesowy.
Połączenie przeprowadzone zostanie zgodnie z prawem spółek Królestwa Niderlandów. Y. nabędzie aktywa i zobowiązania Spółki Przejmowanej, która w następstwie połączenia przestanie istnieć. Połączenie jest planowane na wrzesień 2014 r., przy czym dokładna data połączenia nie jest jeszcze znana.
Z prawnego punktu widzenia, na gruncie prawa handlowego w Holandii, połączenie Y. i X. nastąpi w dacie zatwierdzenia planu połączenia przed notariuszem w formie aktu notarialnego (dalej: Dzień Połączenia).
Zobowiązania i wierzytelności, jeśli takie istnieją pomiędzy łączącymi się spółkami przestaną istnieć w następstwie połączenia. Połączenie nie zmieni relacji Y. i X. z innymi podmiotami - stroną wszystkich tych stosunków prawnych będzie Y.. Ze względu na to, że Y. jest właścicielem 100% udziałów w X., nie zostaną wydane żadne nowe udziały Y., skład wspólników Y. nie ulegnie zmianie; nie zostanie także podwyższony kapitał zakładowy. W ramach procesu połączenia miało miejsce przygotowanie planu połączenia, podjęcie odpowiednich uchwał przez zarząd Spółki Przejmującej i Spółki Przejmowanej, a będzie mieć miejsce zarejestrowanie odpowiednich zmian we właściwych rejestrach.
Oddział
Na ten moment, X. prowadzi działalność gospodarczą w Polsce za pośrednictwem Z. B.V. (spółka z o.o.) oddział w Polsce wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym Wydział Gospodarczy (dalej: Oddział).
Oddział stanowi zakład X. w Polsce w rozumieniu Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Warszawie (z dnia 13 lutego 2002 r., Dz.U. z 2003 r. nr 216, poz. 2120, dalej: Konwencja Polska - Holandia).
Aktualnie Oddział zatrudnia pracowników i prowadzi działalność gospodarczą głównie w dziedzinach usług i handlu. Towar sprzedawany przez Oddział na polskim rynku jest kupowany bezpośrednio od Y.. Oddział nabywa towar od Y. w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i sprzedaje te towary do odbiorców w Polsce (sprzedaż krajowa).
X., w związku z działalnością prowadzoną w Polsce poprzez Oddział, poniósł w Polsce straty podatkowe w latach 2009 - 2012 r. Od 2013 r. X. osiąga w Polsce dochód, z tym, że pomniejsza ten dochód podatkowy w całości o straty podatkowe z lat ubiegłych (brak zaliczek CIT za miesiące od 1 stycznia 2014 r.).
Oddział jest właścicielem nieruchomości i właścicielem aktywów, które podlegają amortyzacji.
W następstwie połączenia, Oddział - zgodnie z sukcesją uniwersalną w Królestwie Niderlandów - stanie się oddziałem Spółki Przejmującej od dnia uzyskania wpisu do odpowiedniego rejestru handlowego. Działalność Spółki Przejmowanej będzie kontynuowana przez Y., działalność Oddziału nie ulegnie zmianom i będzie kontynuowana po połączeniu.
Podatkowe i rachunkowe aspekty połączenia w Królestwie Niderlandów
Zgodnie z prawem holenderskim, połączenie będzie miało charakter retrospektywny i będzie wywierało skutki od 1 stycznia 2014 roku - dla celów rachunkowych i podatkowych względem podatku dochodowego od osób prawnych.
Oznacza to, że zarówno dla celów rachunkowości, jak i podatku dochodowego od osób prawnych w Holandii, dane finansowe Spółki Przejmowanej zostaną włączone do ksiąg, bilansu, innych sprawozdań finansowych i deklaracji podatkowej podatku dochodowego od osób prawnych Spółki Przejmującej od dnia 1 stycznia 2014 r. Przejęcie będzie neutralne podatkowo w podatku dochodowym od osób prawnych a Spółka Przejmująca będzie postrzegana, jako następca prawny Spółki Przejmowanej.
Zaliczki podatkowe dokonane względem organów podatkowych przez Spółkę Przejmowaną (jeśli takie zostaną dokonane) mogą być uwzględnione na poczet zobowiązania podatkowego Spółki Przejmującej w 2014 r.
Wyniki finansowe Spółki Przejmowanej będą zaliczone do rocznego bilansu Y. od dnia 1 stycznia 2014 r. Wartość aktywów i zobowiązań Spółki Przejmowanej zostanie przekazana do wolnego kapitału rezerwowego Y. Aktywa i pasywa Spółki Przejmowanej są przenoszone do ksiąg Spółki Przejmującej zgodnie z ich wartością księgową. W konsekwencji, sprawozdanie finansowe Y. za 2104 r. będzie obejmowało wyniki finansowe X.. Księgi X. nie zostaną zamknięte na Dzień Połączenia, ani nie zostanie sporządzone osobne sprawozdanie finansowe dla X. za 2014 r., zostanie sporządzone jedno sprawozdanie finansowe, przez Y., obejmujące także dane X. za okres od 1 stycznia 2014 r.
Konsekwencje prawne przejęcie X. przez Y. w Polsce
Zgodnie z prawem polskim przejęcie X. przez Y. będzie odzwierciedlone przez modyfikację danych Oddziału (w szczególności nazwy Oddziału). Oddział nie zostanie zamknięty ani zlikwidowany. Oddział zachowa dotychczasowy numer KRS.
Z perspektywy prawa polskiego pracownicy Oddziału pozostaną pracownikami zatrudnionymi przez Oddział, w szczególności nie nastąpi przejście zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ust. 1 Kodeksu Pracy. Podobnie jak w Holandii połączenie nie będzie miało znaczących konsekwencji dla zatrudnienia w Oddziale lub jego warunków. Połączenie nie będzie miało wpływu na codzienną pracę pracowników, nie spowoduje zmian w warunkach pracy (również zarobków) zatrudnionych pracowników, nie ma wpływu na miejsce pracy, warunki pracy, zwolnienia itp.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Y. i Oddział (po przejęciu) powinien dokonać odrębnego zgłoszenia identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. z 27 września 2012 r., Dz.U. 2012, poz. 1314 ze zm.; dalej: UoE), czy też Y. i Oddział powinien korzystać z praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia ewidencyjnego dokonanego uprzednio odpowiednio przez X. i Oddział X. (pod warunkiem aktualizacji danych podlegających zgłoszeniu)... (pytanie wniosku nr 6)
Zdaniem Wnioskodawcy:
Y i Oddział Y. powinien dokonać odrębnego zgłoszenia identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 UoE. Y. powinna wystąpić o NIP dla celów CIT i VAT, natomiast Oddział nie powinien występować o oddzielny (nowy) NIP w związku z pełnioną przez siebie funkcją płatnika.
Uzasadnienie
Kwestię funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm., dalej UOSDG).
Zgodnie z art. 85 UOSDG dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej oddziałami.
Oddziałem w myśl art. 5 pkt 4 cyt. ustawy jest wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Oddział może prowadzić działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego (art. 86 UOSDG).
Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego.
Potwierdza to również regulacja zawarta w art. 88 zdanie pierwsze UOSDG, zgodnie z którą przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców. Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce - przedsiębiorca zagraniczny.
NIP dla celów CIT i VAT
Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią, nie stanowi zatem odrębnego podatnika CIT oraz VAT. Przedsiębiorstwo zagraniczne, rejestrując swój oddział w Polsce, nie dokonuje rejestracji odrębnego podatnika, lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa.
Powyższe oznacza, że podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terenie Polski w formie oddziału i zarejestrowany dla celów CIT i VAT traktowany jest jako jeden podatnik - przedsiębiorca zagraniczny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 UoE osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Stosownie do ust 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych.
Stosownie do art. 5 ust. 1 UoE podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 UoE zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej.
Każdy więc podmiot posiadający status podatnika lub płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego.
Przy czym dokonujący zgłoszenia identyfikacyjnego otrzymuje wyłącznie jeden NIP. Podkreślić również należy, iż NIP nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej. Należy także wskazać, że NIP może być przypisany wyłącznie jednemu podatnikowi (płatnikowi) i nie może być przeniesiony na inny podmiot.
Zgodnie z art. 12 UoE NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:
- przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
- przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.
Żaden z tych przypadków nie zachodzi w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku.
Zgodnie z zapisem art. 11 UoE podatnik jest zobowiązany do podawania NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne. Inaczej rzecz ujmując identyfikacja danego podmiotu, a tym samym wynikających z tego tytułu obowiązków odbywa się na podstawie nadanego mu NIP. Konsekwencją decyzji administracyjnej o nadaniu numeru NIP jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP, nazwę i adres.
Przenosząc powyższe na grunt sprawy, której przedmiotem jest niniejszy wniosek, w związku z połączeniem, podatnikiem CIT oraz VAT stanie się Y., który zdaniem Wnioskodawcy będzie podlegał obowiązkowi ewidencyjnemu dla potrzeb CIT i VAT w Polsce.
Oddziały osób prawnych nie stanowią odrębnych podatników CIT i VAT, a we wszelkich sprawach związanych z rozliczaniem podatku CIT i VAT zobowiązane są do posługiwania się NIP jednostki macierzystej. Natomiast zgodnie z art. 2 UoE w sprawach związanych z wykonywaniem przez oddział funkcji płatnika, jeśli sam wykonuje te funkcję, we własnym imieniu i na własny rachunek, posługuje się numerem NIP oddziału.
NIP Oddziału jako płatnika
Stosownie do art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. 2012 r., poz. 749) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Oddział posiada obecnie status płatnika zobowiązanego do poboru zaliczek na PIT i składek ZUS od pracowników zatrudnionych w oddziale i odprowadzanie tych zaliczek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę oddziału oraz składanie do tego urzędu skarbowego stosownych deklaracji.
Oddział, działając jako płatnik, posługuje się własnym NIP i stosownie do art. 2 ust. 2 UoE podlega obowiązkowi ewidencyjnemu. Biorąc pod uwagę, że w stanie faktycznym wniosku, w związku z połączeniem nie dochodzi do przejścia zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy; pracownicy Oddziału pozostaną pracownikami zatrudnionymi przez Oddział; połączenie nie będzie miało znaczących konsekwencji dla zatrudnienia w Oddziale lub jego warunków; połączenie nie spowoduje zmian w warunkach pracy (również zarobków) zatrudnionych pracowników, nie ma wpływu na miejsce pracy, warunki pracy, zwolnienia, itp.
W konsekwencji, Wnioskodawca jest zdania, że Oddział ma prawo korzystać NIP Oddziału nadanego przed połączeniem, jednakże wyłącznie jako płatnik.
Obowiązki rejestracyjne/ewidencyjne podatników, nie zmieniają jednakże generalnych skutków prawnych i podatkowych tego połączenia, tj. nie nastąpi w Polsce przerwanie działalności prowadzonej dotychczas przez Oddział, bowiem począwszy od dnia połączenia będzie ona kontynuowana przez ten sam Oddział, który przejmie wszystkie składniki majątkowe przejętego oddziału X.. Ponadto, Oddział nie zostanie wykreślony z Krajowego Rejestru Handlowego, a w związku z połączeniem zostaną zaktualizowane dane tego Oddziału, w szczególności nazwa przedsiębiorcy zagranicznego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku ewidencyjnego Wnioskodawcy jako podatnika jest prawidłowe, natomiast w zakresie obowiązku ewidencyjnego Oddziału Spółki jako płatnika jest nieprawidłowe.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o sdg.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o sdg przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.
Natomiast oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 ustawy o sdg, jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.
W myśl art. 85 ust. 1 ustawy o sdg dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej oddziałami.
Na podstawie postanowień zawartych w art. 86 ustawy o sdg przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.
W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.
Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada on możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego.
Potwierdza to również regulacja zawarta w art. 88 zdanie pierwsze ustawy o sdg, zgodnie z którą przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.
Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. W kontekście posiadanej podmiotowości prawnej, należy stwierdzić, że oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią.
Według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2012 r., poz. 1314 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o NIP obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych (ust. 3 art. 2).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o NIP podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto: w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o NIP.
Każdy więc podmiot posiadający status podatnika lub płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Przy czym dokonujący zgłoszenia identyfikacyjnego otrzymuje wyłącznie jeden NIP. Podkreślić również należy, że numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej. Należy także wskazać, że numer identyfikacji podatkowej może być przypisany wyłącznie jednemu podatnikowi (płatnikowi). Zgodnie z zapisem art. 11 ustawy o NIP, podatnik jest zobowiązany do podawania numeru identyfikacji podatkowej na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne. Inaczej rzecz ujmując identyfikacja danego podmiotu, a tym samym wynikających z tego tytułu obowiązków odbywa się na podstawie nadanego mu numeru identyfikacji podatkowej. Konsekwencją decyzji administracyjnej o nadaniu numeru NIP, jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP, nazwę i adres.
Z kolei, w myśl przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy, NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:
- przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
- przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.
Jak wynika z przepisu art. 12 ust. 1a ww. ustawy, do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z 2001 r. Nr 102, poz. 1117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276).
W przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, nadany NIP wygasa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a (art. 12 ust. 2 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 96 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne ().
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest holenderską spółką z o.o. (dalej: Y. lub Spółka Przejmująca).
Y jest na zaawansowanym etapie procedury połączenia, w całości ze spółką-córką (prywatną spółką z o.o. pod prawem holenderskim) (dalej: X. lub Spółka Przejmowana) poprzez przejęcie. Zarówno Y. i X. są rezydentami podatkowymi Królestwa Niderlandów.
Połączenie przeprowadzone zostanie zgodnie z prawem spółek Królestwa Niderlandów. Y. nabędzie aktywa i zobowiązania Spółki Przejmowanej, która w następstwie połączenia przestanie istnieć. Połączenie jest planowane na wrzesień 2014 r., przy czym dokładna data połączenia nie jest jeszcze znana.
Obecnie X. prowadzi działalność gospodarczą w Polsce za pośrednictwem oddziału w Polsce zarejestrowanego w KRS jako spółka z o.o. Oddział zatrudnia pracowników i prowadzi działalność gospodarczą głównie w dziedzinach usług i handlu. Zgodnie z prawem polskim przejęcie X. przez Y. będzie odzwierciedlone przez modyfikację danych Oddziału (w szczególności nazwy Oddziału). Oddział nie zostanie zamknięty ani zlikwidowany. Oddział zachowa dotychczasowy numer KRS.
Pracownicy Oddziału pozostaną pracownikami zatrudnionymi przez Oddział, w szczególności nie nastąpi przejście zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ust. 1 Kodeksu Pracy.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest czy Spółka Przejmująca Y. i Oddział (po przejęciu) powinien dokonać odrębnego zgłoszenia identyfikacyjnego, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o NIP, czy też Y. i Oddział powinien korzystać z praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia ewidencyjnego dokonanego uprzednio odpowiednio przez X. i Oddział X. (pod warunkiem aktualizacji danych podlegających zgłoszeniu).
W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, Przejmująca spółka Y. nie będzie sukcesorem przyznanego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) holenderskiej spółce X. działającej poprzez założony w Polsce Oddział, która to spółka zostanie przejęta przez Wnioskodawcę. Zatem Spółka Y. nie będzie miała prawnej możliwości posługiwania się numerem NIP nadanym spółce przejmowanej działającej poprzez utworzony na terenie Polski Oddział. W związku z przejęciem przez Wnioskodawcę Spółki X. nastąpi ustanie bytu prawnego tej spółki jako podatnika.
W konsekwencji Wnioskodawca po przejęciu Spółki X. jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału będzie zobowiązany dokonać nowego zgłoszenia rejestracyjnego w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o NIP.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.
Z treści wniosku wynika, że Odział spółki przejmowanej po przejęciu przez Wnioskodawcę będzie również płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie do ZUS z uwagi na zatrudnianie pracowników. Oddział jako płatnik posiada już dla tych celów numer NIP.
W związku z tym kolejnym przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest czy jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ubezpieczeniowych Oddział jest zobowiązany do uzyskania odrębnego numeru NIP.
Stosownie do art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
W myśl art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Jak wyżej wskazał tut. Organ w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o NIP obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również płatnicy podatków.
Z przytoczonych przepisów wynika, że każdy podmiot, który należy do jednej z wymienionych kategorii (podatnika i płatnika) jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego.
Ze złożonego wniosku wynika, że Oddział zatrudnia pracowników, a więc jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Tym samym, Wnioskodawca będzie zobowiązany obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na polski podatek dochodowy od osób, które będą uzyskiwać od niego przychody ze stosunku pracy oraz składki na ubezpieczenie społeczne.
W związku z tym Oddział jest zobowiązany posiadać i posługiwać się własnym Numerem Identyfikacji Podatkowej ale tylko dla rozliczeń w zakresie, w jakim jest płatnikiem. Oddział jako strona umów o pracę ze swoimi pracownikami i w konsekwencji jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenie społeczne od wypłacanych wynagrodzeń, powinien posiadać z tego tytułu własny numer identyfikacji podatkowej. Wypełnienie tego obowiązku wynika wprost z przepisu art. ust. 2 ustawy o NIP.
Jak wyżej wskazano Oddział Spółki przejmowanej X. posiada już numer NIP do rozliczeń jako płatnik. Jednakże w rozpatrywanej sprawie dojdzie do przejęcia Spółki X. wraz z działającym na terenie Polski utworzonym przez nią Oddziałem. Wskutek przejęcia tej Spółki przez Wnioskodawcę Oddział ten będzie Oddziałem Wnioskodawcy prowadzącego za jego pośrednictwem działalność gospodarczą na terytorium kraju. Z uwagi na regulacje art. 12 ustawy o NIP nie dojdzie do sukcesji numeru identyfikacji podatkowej nadanego Spółce przejmowanej dla celów rozliczenia podatku VAT i podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce. Tym samym nie nastąpi również sukcesja nadanego numeru NIP Oddziałowi Spółki przejmowanej na Oddział Spółki przejmującej tj. na Oddział Wnioskodawcy. Oddział Spółki X. do czasu połączenia jest odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem i w sytuacji przedstawionej w niniejszej sprawie nie dojdzie do sukcesji numeru identyfikacji podatkowej nadanego płatnikowi. Wskutek przejęcia Spółki X. wraz z utworzonym Oddziałem dojdzie do jej likwidacji, a tym samym w następstwie zrealizowanego połączenia nie będzie miała miejsca zmiana nazwy Oddziału czy adresu prowadzenia działalności czy też poszerzenie zakresu działalności. Tym samym nie dojdzie tu również do następstwa podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o NIP, gdyż nie zachodzi żaden z wyjątków wskazanych w tym przepisie. Wręcz przeciwnie, mamy tu do czynienia z sytuacją, w której NIP Spółki przejmowanej wygaśnie w związku z ustaniem Jej bytu prawnego, a więc wygaśnie również numer NIP nadany Oddziałowi Spółki przejmowanej jako płatnikowi.
Zatem należy stwierdzić, że Oddział Wnioskodawcy, który będzie prowadził na terenie RP działalność gospodarczą, zatrudniał jako pracodawca pracowników i będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne powinien wystąpić o nadanie numeru NIP, którego będzie używać w rozliczeniach podatku PIT, składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnianiem pracowników.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W zakresie objętym pozostałymi pytaniami wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie