Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.01.2006, sygn. EI-400-02/i/2006, Urząd Skarbowy w Kamieniu Pomorskim
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd Gminy jest płatnikiem stypendiów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma podstaw prawnych do składania oświadczenia według ustalonego wzoru PIT-2C oraz nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S. Urząd Gminy stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku jako płatnik zbierania zgłoszeń identyfikacyjnych NIP-3 od uczniów otrzymujących ww. stypendia i przekazywania ich do Urzędu Skarbowego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kamieniu Pomorskim, po przeanalizowaniu stanu faktycznego stwierdza, że stanowisko Płatnika w przedmiotowej sprawie jest zgodne z prawem.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.) podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:
- Pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych zaliczek, lub
- Dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot zaliczek, lub
- Pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia
- dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.
W przedstawionej sytuacji Płatnik nie ma obowiązku zbierania i przekazywania zgłoszeń identyfikacyjnych NIP-3 do Urzędu Skarbowego.
Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Płatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla Płatnika - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na podstawie art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kamieniu Pomorskim w terminie 7 dni od daty doręczenia Stronie postanowienia.