POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. ... - Interpretacja - WD-400/1/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.02.2006, sygn. WD-400/1/06, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.11.2005 r./wpłynął do naszego urzędu dnia 06.12.2005r./ nr brak, w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Jak wynika z przedstawionego w w/w piśmie stanu faktycznego, Urząd Miejski jako jednostka organizacyjna i Gmina jako osoba prawna posiadają odrębne numery identyfikacyjne NIP /Urząd Miejski w XXXXXXXXX numer NIP XXXXXXXXXX otrzymał decyzją tut urzędu z dnia 24.05.1996r., Gmina XXXXXXXXX numer NIP XXXXXXXXXXX otrzymała decyzją tut. urzędu z dnia 26.01.2005r/.. Zdaniem strony:
1.Gmina jako osoba prawna nie powinna mieć odrębnego numeru NIP, gdyż jako taka nie prowadzi sama bezpośrednio działalności będącej przedmiotem odrębnego opodatkowania. Gmina jako osoba prawna wykonuje swoje zadania poprzez wyodrębnione jednostki i jednostką taką jest Urząd Gminy, który powinien mieć wspólny z Gminą numer rejestracji podatkowej NIP.
2.W sytuacji, gdy doszło do faktu nadania Gminie, jako osobie prawnej i urzędowi odrębnych numerów NIP, numer nadany Gminie winien być wyeliminowany z rejestru w trybie art. 253 a § 1 Ordynacji Podatkowej.

Na gruncie przepisów prawa podatkowego przedstawione w piśmie zagadnienie dotyczące posiadania numeru rejestracji podatkowej NIP znajduje swoje uregulowanie prawne w przepisach ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. z 2004r. Dz. U. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).
Zgodnie z art.2 ust.1 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne, oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP.
Stosownie do ust. 2 i 3 ww. przepisu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP.
Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy również podkreślić, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom ( z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się do identyfikacji NIP nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie Poltax poprzez jego NIP i nazwę.
W sprawie podmiotowości podatkowej urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 18 maja 2005r. nr OS5-65-171-MG/2633/05.
Zauważyć należy, że z ww. pisma Ministerstwa Finansów nie wynika konieczność wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji nadających gminom numery identyfikacji podatkowej.
Urząd Miasta i Gminy w XXXXXXXX posiada numer identyfikacji podatkowej - NIP XXXXXXXXX nadany decyzją Urzędu Skarbowego w Zamościu z dnia 29 maja 1996r. Natomiast Gmina XXXXXXXXX otrzymała NIP XXXXXXXXXX na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu z dnia 26 stycznia 2005r. Decyzje powyższe są zgodne z prawem.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zamościu stwierdza brak przesłanek określonych w art. 253 a §1 Ordynacji podatkowej do uchylenia decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu nadającej numer identyfikacji podatkowej Gminie XXXXXXXXX.
Gmina jest osobą prawną, natomiast urząd gminy jednostką organizacyjną. Mimo, że osoby prawne z reguły działają przez swoje jednostki organizacyjne, to nie można utożsamiać gminy i urzędu gminy. Mają one różne prawa i obowiązki w aspekcie prawnopodatkowym. W szczególności w myśl art. 3 ustawy z 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy, pracodawcą (zakładem pracy) jest jednostka organizacyjna nawet nieposiadająca osobowości prawnej. Tak więc to urząd gminy a nie gmina jest pracodawcą płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy. Gmina jest natomiast podatnikiem od towarów i usług. Między innymi to uzasadnia rozróżnienie numerów identyfikacji podatkowej.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Urząd Skarbowy w Zamościu