P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/REI/4001- 90 /05/EWID

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.12.2005, sygn. 1472/REI/4001- 90 /05/EWID, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 05.09.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 13.09.2005r.)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że XXX AG, Spółka prawa niemieckiego wykonuje w Polsce czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT za pośrednictwem Oddziału, który uzyskał numer identyfikacji podatkowej i dokonuje rozliczeń podatkowych z tytułu prowadzonej w Polsce działalności.

Z uwagi na określone uwarunkowania biznesowe, Spółka podjęła decyzję o likwidacji i wyrejestrowaniu Oddziału z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Podatnik wnosi o potwierdzenie, że dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT Spółka powinna korzystać z numeru NIP, przyznanego wcześniej Oddziałowi (po dokonaniu aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego ze względu na zmianę adresu) oraz w związku z obowiązkiem dokonania aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, właściwym organem podatkowym dla XXX AG - Spółki prawa niemieckiego, stanie się Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zważył co następuje:

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej XXX AG - Spółka prawa niemieckiego, utworzyła w Polsce Oddział, który został zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, wystąpił o nadanie i uzyskał numer identyfikacji podatkowej i używając nadanego NIP dokonuje rozliczeń podatkowych z tytułu prowadzonej w Polsce działalności. Spółka z uwagi na określone uwarunkowania ekonomiczne i biznesowe podjęła decyzję o likwidacji i wyrejestrowaniu Oddziału z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Jednocześnie wnoszący zapytanie uważa, że wyrejestrowanie Oddziału z rejestru przedsiębiorców KRS, nie oznacza, iż XXX zaprzestanie podejmowania w Polsce czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i dla celów prowadzenia powyższych rozliczeń z tytułu podatku VAT, Spółka będzie się posługiwać dotychczasowym numerem NIP nadanym Oddziałowi, a po zakończeniu procesu likwidacji Oddziału, dokona aktualizacji danych objętych wcześniejszym zgłoszeniem identyfikacyjnym do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, organu właściwego dla podmiotów nieposiadających stałego miejsca zamieszkania lub siedziby albo stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 85 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004r. Nr 172, poz. 1807) dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni, mogą na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a w przypadku jednostek z państw członkowskich Unii Europejskiej i EFTA działalność ta jest podejmowana i wykonywana na takich samych zasadach jak przedsiębiorców polskich.

Dalsze przepisy ustawy (art. 88-92) zwłaszcza obowiązek wpisu tworzonego oddziału do rejestru przedsiębiorców, świadczą, iż oddział przedsiębiorcy zagranicznego jest odrębną od tego przedsiębiorcy jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, a wpis ten służyć na m. in. do uzyskania przez oddział statusu podatnika. Oddział nie ma wprawdzie osobowości prawnej w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i działa w ramach zdolności prawnej przedsiębiorcy zagranicznego, jednakże w związku z zapisem art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług nie można odmówić mu odrębnej podmiotowości w zakresie prawa podatkowego. W szczególności oddział przedsiębiorcy zagranicznego nie jest zakładem (oddziałem) osoby prawnej, o którym była mowa w art. 5 ust. 2 uchylonej ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) oraz art. 157 ust. 2 pkt 2 160 ustawy o podatku od towarów i usług, który przed dniem 01.05.2004r. mógł za zgodą naczelnika urzędu skarbowego uzyskać status podatnika podatku od towarów i usług, jeżeli samodzielnie sporządzał bilans. Status jednostki zagranicznej nie ma znaczenia dla określenia obowiązków publiczno-prawnych jej oddziału w świetle polskiego prawa podatkowego, które nie różnicuje tych obowiązków.

Ponadto w przepisach nie występują żadne ograniczenia odnośnie liczby tworzonych oddziałów oraz wskazania wzajemnych zależności. Stwierdzić zatem należy, że jedyną miarą w zakresie uprawnienia do rejestracji w podatku VAT jest, wskazane w cytowanym art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, samodzielnie wykonywanie działalności gospodarczej, warunkujące uznanie za podatnika.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1996r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Z 2004r. Nr 269, poz. 2681 z pózn. zm.) podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, którego zgodnie z treścią omawianego przepisu dokonuje się jednokrotnie. Zgodnie z treścią przepisu art. 2 ust. 1 powyżej cytowanej ustawy osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych przepisów ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej. Przy czym, w oparciu o art. 12 ust. 1 ustawy, NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

- przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy

- przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę handlową lub spółki handlowej w inn ą handlową.

W sytuacji, gdy Oddział otrzymał NIP dla rozliczeń z tytułu obowiązków podatkowych, w przypadku likwidacji Oddziału i wyrejestrowania z rejestru przedsiębiorców (utraty bytu prawnego), nie ma podstaw aby uznać, że jednostka macierzysta może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej nadanym Oddziałowi. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 2 omawianej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa w przypadku ustania bytu prawnego podatnika, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a w/w ustawy.

Należy zatem stwierdzić, że jednostka macierzysta nie może być traktowana, w świetle przepisów art. 93-95 Ordynacji podatkowej, jako następca prawny Oddziału w Polsce, co powoduje, iż nie może być mowy o sukcesji praw i obowiązków jednego podmiotu przez drugi.

Mając zatem powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dla XXX AG, Spółki prawa niemieckiego powinien być nadany nowy numer identyfikacji podatkowej.

Jednocześnie informujemy, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2 - 5.

Stosownie do art. 3 ust. 3 pkt 2 tejże ustawy w przypadku podatników nieposiadających stałego miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium kraju - właściwym jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 w związku z art. 14A § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000r. O opłacie skarbowej Dz. u. Nr 86, poz. 96 ze zm.)

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie