- Interpretacja - 1MUS-1471/402/642/05/FAN

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.12.2005, sygn. 1MUS-1471/402/642/05/FAN, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. możliwości udzielenia osobie trzeciej pełnomocnictwa do podpisywania zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-2, VAT-R, VAT-Z w imieniu w/w podatnika, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe w części dotyczącej możliwości podpisywania zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2, VAT-R, VAT-Z przez podmiot, któremu udzielono do dokonywania powierzonych czynności pełnomocnictwa szczególnego w oparciu o przepisy Kodeksu Cywilnego i ustawy Ordynacja podatkowa.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 17.10.2005r. wnioskodawca wystąpił z zapytaniem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego przez stronę stanu faktycznego wynika, że podmiot chce udzielić pełnomocnictwa do podpisywania:- zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem NIP-2,- zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, - zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z. Zdaniem Strony w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie mają ustawy: Kodeks Cywilny (art. 96 i art. 105 -109), Ordynacja podatkowa (art. 136 i 137) a także ustawa z 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (art. 5 ust. 4a). Udzielenie pełnomocnictwa według wnioskodawcy w tym przypadku tj. podpisania zgłoszenia aktualizacyjnego nie zostało żadnymi przepisami prawnymi zabronione, zaś charakter wykonywanej czynności nie wymaga osobistego działania podatnika. W związku z tym możliwe jest udzielenie pełnomocnictwa osobie trzeciej do podpisywania wymienionych na wstępie zgłoszeń w imieniu podatnika, bądź osoby reprezentującej osobę prawną będącą podatnikiem.

Po przeanalizowaniu złożonego wniosku zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie przepis art. 5 ust. 1 pkt. 4a i art. 9 ust.1 pkt. 1 oraz ust. 6 pkt. 1 ustawy z 13 października 1995r., o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ( Dz. U. z 2004r., Nr 269 poz. 2681).Na podstawie powołanego przepisu tj; art. 5 ust. 1 pkt. 4a powyższej ustawy w przypadku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądowego do zgłoszenia dołącza się uwierzytelnioną lub poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowienia sądu. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do zgłoszenia dołącza się oryginał pełnomocnictwa lub postanowienia sądu. Tak więc przepis zezwala na złożenie (a więc i podpisanie) zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sadowego uwarunkowując powyższe dołączeniem uwierzytelnionej lub poświadczonej urzędowo kopii pełnomocnictwa lub Postanowienia Sądu. Nadmienić należy, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy podatnicy mają obowiązek aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego określonego w art. 4. Do powyższej aktualizacji zgodnie z ust.6 pkt.1 powołanego art. stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a i 4b.

Biorąc pod uwagę powyższe - Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza stanowisko Strony zawarte we wniosku tj; iż wymienione na wstępie zgłoszenia mogą być podpisane przez pełnomocnika. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14B § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie