Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.11.2005, sygn. US34/LI/403/286/SIP/2005, Urząd Skarbowy Warszawa-Praga
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacjapodatkowa(tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.09.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga
postanawia
uznać stanowisko strony
-w części dotyczącej ,,rozliczenia jako jeden podmiot dla celów podatku od towarów i usług,, za prawidłowe w obowiązującym stanie prawnym
-w części
dotyczącej,,wyrejestrowania numeru identyfikacji podatkowej NIP,,za nieprawidłowe w obowiązującym stanie prawnym.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 07.09.2005r. strona wystąpiła w trybie art. 14a ordynacjipodatkowej o udzielenie pisemnej interpretacji w następujących sprawach:
-czy jednostka samorządu terytorialnego i jej samorządowa jednostka organizacyjna - jednostka budżetowa winny dla celów podatku od towarów i usług rozliczać się jako jeden podmiot, czy jako odrębne dwa podmioty,
-wyrejestrowania numeru identyfikacji podatkowej NIP jednostki samorządu.terytorialnego w związku z faktem, że nie będzie ona składała deklaracji rozliczeniowych dla celów podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jednostka samorządu terytorialnego nie posiada własnych struktur organizacyjnych a nałożone na niązadania wykonuje za pośrednictwem swojej samorządowej jednostki organizacyjnej.
Zgodnie ze
stanowiskiem jednostki samorządu terytorialnego winno być składane jedo rozliczenie dla celów podatku od towarów i usług przez samorządową jednostkę organizacyjna jako wykonującą czynności wyłącznie w imieniui na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
W przedstawionym stanie faktycznym nie jest zasadne kwestionowanie wydania decyzji w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej NIP dla jednostki samorządu terytorialnego i zgłoszenie numeru identyfikacji tego podatnika do wyrejestrowania bowiem decyzja o nadaniu NIP wydana została dla samorządowej jednostki organizacyjnej, która uzyskała osobowość prawną i podlega obowiązkowi ewidencyjemu oraz obowiązana była do dokonania zgłoszenia identyfikacyjego zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2004r. Nr 269 poz. 2681 z późn. zmian.).
Status podatnika określonego podatku podmiot zachowuje także wtedy, gdy jest zwolniony z
tego podatku zarówno podmiotowo jak i przedmiotowo.W związku z faktem, że nie ustał byt prawny podmiotu brak jest podstaw prawnych do wyrejestrowania numeru identyfikacji podatkowej NIP.
Jednocześnie przypominam, że zgodnie z art. 9 pkt. 1 cyt. ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym poprzez dokona nie zgłoszenia aktualizacyjnego.
Jednostka samorządu terytorialnego winna zatem w ustawowym terminie 14 dni poinformować właściwy Urząd skarbowy o dacie i przyczynie zaprzestania składania deklaracji do podatku od towarów i usług.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przezwnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku i nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie zart. 146 par. 1 i 2 ordynacji podatkowej.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 par.2 pkt. 1 ordynacji podatkowej.