Interpretacja indywidualna z dnia 22.12.2016, sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.872.2016.2.IZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat interpretacji
Czy Podatnik, któremu z końcem 31 grudnia 2016 r. upłynie dziesięcioletni okres opodatkowania podatkiem tonażowym, może - składając oświadczenie w przepisanej formie do 20 stycznia 2017 r. - ponownie skorzystać z opodatkowania tym podatkiem na okres kolejnych 10 lat (tj. do końca 2026 r.)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 16 września 2016 r. (data wpływu do BKIP w Toruniu 22 września 2016 r.), przesłanym zgodnie z właściwością do tut. BKIP (data wpływu 4 października 2016 r.), uzupełnionym 11 października 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku tonażowego w zakresie ustalenia, czy Podatnik, któremu z końcem 31 grudnia 2016 r. upłynie dziesięcioletni okres opodatkowania podatkiem tonażowym, może - składając oświadczenie w przepisanej formie do 20 stycznia 2017 r. - ponownie skorzystać z opodatkowania tym podatkiem na okres kolejnych 10 lat (tj. do końca 2026 r.) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 września 2016 r. do BKIP w Toruniu (4 października 2016 r. tut. Biura) wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku tonażowego w zakresie ustalenia, czy Podatnik, któremu z końcem 31 grudnia 2016 r. upłynie dziesięcioletni okres opodatkowania podatkiem tonażowym, może - składając oświadczenie w przepisanej formie do 20 stycznia 2017 r. - ponownie skorzystać z opodatkowania tym podatkiem na okres kolejnych 10 lat (tj. do końca 2026 r.).
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
X sp. z o.o. (dalej: Podatnik) jest polskim przedsiębiorcą żeglugowym, który po wejściu w życie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (dalej: Ustawa), wybrał opodatkowanie dochodów tym podatkiem począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. Art. 10 ust. 1 Ustawy w pierwotnym brzmieniu (tj. przed nowelizacją z 2012 r.) przewidywał, że armator podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania wskazany w oświadczeniu, nie krótszy niż 5 lat podatkowych, przy czym zgodnie z art. 10 ust. 3 Ustawy w pierwotnym brzmieniu, opodatkowanie podatkiem tonażowym ulega przedłużeniu na kolejne 5 lat, chyba że armator, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego następującego po okresie opodatkowania, złoży organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku tonażowego pisemne oświadczenie o rezygnacji z tej formy opodatkowania.
Podatnik przedłużył okres opodatkowania podatkiem tonażowym na kolejne 5 lat i tym samym okres opodatkowania tym podatkiem w przypadku Podatnika skończy się 31 grudnia 2016 r.
Art. 10 ust. 1 Ustawy został w międzyczasie znowelizowany ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r., poz. 1540) i w obecnym brzmieniu przewiduje, że przedsiębiorca żeglugowy podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania 10 lat. Jednocześnie, art. 9 ust. 1 Ustawy stanowi, że wybór opodatkowania podatkiem tonażowym następuje przez złożenie przez przedsiębiorcę żeglugowego oświadczenia, według ustalonego wzoru, o wyborze takiego opodatkowania.
Przepisy Ustawy w żaden sposób nie wyłączają ani nie ograniczają prawa przedsiębiorcy żeglugowego do ponownego wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym po zakończeniu obecnego okresu opodatkowania tym podatkiem, byleby oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy (tj. oświadczenie o wyborze o opodatkowania podatkiem tonażowym) zostało złożone w okresie obowiązywania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej. Zgodnie bowiem z art. 13a Ustawy, wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym można dokonać w okresie obowiązywania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności podatku tonażowego z rynkiem wewnętrznym.
W przedmiotowym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) zastosowanie znajdzie więc decyzja Komisji Europejskiej z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie Pomoc Państwa nr C 34/07 (ex N 93/2006) w sprawie wprowadzenia systemu podatku tonażowego w międzynarodowym transporcie morskim w Polsce (dalej: Decyzja). W ocenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wyrażonej w załączonym piśmie z 17 maja 2016 r. i powołującej się ponadto na konsultację z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, okres obowiązywania Decyzji (do której odwołuje się art. 13a Ustawy) upływa 31 grudnia 2020 r. Po tym czasie, ewentualne przedłużenie obowiązywania programu pomocowego w postaci podatku tonażowego, wymaga zdaniem Ministra ponownej notyfikacji programu - tak, by przed dniem 1 stycznia 2021 r. Komisja Europejska mogła wydać decyzję o przedłużeniu jego obowiązywania. Wskazany przez Ministra koniec obecnego okresu obowiązywania programu (31 grudnia 2020 r.) koresponduje wprost z treścią Decyzji, a ściślej z jej motywem 44 (wskazującym na wejście podatku tonażowego w życie od 1 stycznia 2011 r.), a także motywem 68 oraz 69 Decyzji, potwierdzającym co najmniej dziesięcioletni okres opodatkowania podatkiem tonażowym.
Ponadto, w uzasadnieniu do przywołanej wyżej ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. nowelizującej Ustawę (druk sejmowy nr 802), zawarto następujące wyjaśnienie: Należy podkreślić, że chociaż czas stosowania podatku tonażowego jako programu pomocowego w Polsce został przez Komisję Europejską ograniczony do 10 lat, to jednak zgodnie z Decyzją Komisji Europejskiej przedsiębiorca żeglugowy będzie mógł opodatkować się podatkiem tonażowym na pełne 10 lat, bez względu na to, kiedy złoży deklarację wyboru tej formy opodatkowania - pod warunkiem, że złoży ją w okresie obowiązywania programu pomocowego. Oznacza to, że podatnika obowiązywał będzie dziesięcioletni reżim podatkowy zarówno wtedy, gdy złoży deklarację np. w pierwszym jak i w dziesiątym roku obowiązywania programu. Nie należy zatem łączyć zgody Komisji Europejskiej na funkcjonowanie w Polsce podatku tonażowego (jako programu pomocowego) przez 10 lat z prawem przedsiębiorcy żeglugowego do opodatkowania się podatkiem tonażowym na 10 lat. Złożenie deklaracji o wyborze podatku tonażowego gwarantuje podatnikowi możliwość rozliczania się w tej formie z prowadzonej działalności gospodarczej przez okres kolejnych, pełnych 10 lat.
W świetle powyższego, na mocy Decyzji program pomocowy w obecnym stanie prawnym zakończyć ma się w roku 2020 r., a więc rok ten jest ostatnim, w którym można jeszcze wybrać opodatkowanie podatkiem tonażowym na okres 10 kolejnych lat.
Zgodnie natomiast z przywołanym wyżej stanowiskiem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 maja 2016 r., art. 10 Ustawy (...) ma na celu określenie minimalnego, 10 letniego, okresu opodatkowania podatkiem tonażowym, co wynika z Decyzji Komisji Europejskiej (...). Nie ma natomiast przeszkód do ponownego wyboru tej formy opodatkowania po okresie 10 lat, zgodnie z art. 9 ustawy o podatku tonażowym, który wskazuje, że wybór opodatkowania podatkiem tonażowym następuje przez złożenie przez przedsiębiorcę żeglugowego oświadczenia.
W tym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), Podatnik, mając na uwadze kończący się 31 grudnia 2016 r. dziesięcioletni okres opodatkowania podatkiem tonażowym, ma zamiar ponownie wybrać opodatkowanie w formie podatku tonażowego na kolejne pełne 10 lat czyli do dnia 31 grudnia 2026 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Podatnik, któremu z końcem 31 grudnia 2016 r. upłynie dziesięcioletni okres opodatkowania podatkiem tonażowym, może - składając oświadczenie w przepisanej formie do 20 stycznia 2017 r. - ponownie skorzystać z opodatkowania tym podatkiem na okres kolejnych 10 lat (tj. do końca 2026 r.)?
W ocenie Podatnika, w obowiązującym stanie prawnym, może on - po zakończeniu obecnego, dziesięcioletniego okresu opodatkowania podatkiem tonażowym - ponownie wybrać opodatkowanie tym podatkiem na okres dziesięciu lat.
Stanowisko powyższe uzasadnione jest tym, że:
- Ustawa nie wyłącza ani nie ogranicza prawa podatników do ponownego wybrania opodatkowania podatkiem tonażowym, byleby wybór taki - zgodnie z art. 13a Ustawy - dokonany został w okresie obowiązywania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności podatku tonażowego z rynkiem wewnętrznym (tj. w obecnym stanie prawnym do 31 grudnia 2020 r.); stanowisko powyższe jest podzielane przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
- Ustawa - zgodnie z wyjaśnieniem zawartym w uzasadnieniu nowelizacji z 2012 r. - ustala minimalny okres opodatkowania podatkiem tonażowym na 10 lat, natomiast wybór tej formy opodatkowania poprzez złożenie odpowiedniej deklaracji musi nastąpić w okresie obowiązywania programu pomocowego. Zważywszy, że program pomocowy na mocy Decyzji trwa do 31 grudnia 2020 r., wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym można dokonać najpóźniej do 20 stycznia roku następnego tj. 2017 r.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, że Podatnik - w przypadku złożenia stosownej deklaracji, o której mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy w terminie do dnia 20 stycznia 2017 r. - powinien zostać objęty podatkiem tonażowym na okres kolejnych 10 lat, tj. do 31 grudnia 2026 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 511 ze zm., dalej: ustawa o podatku tonażowym), reguluje opodatkowanie podatkiem tonażowym niektórych dochodów (przychodów) osiąganych przez przedsiębiorców żeglugowych eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarodowej.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Podatnik jest polskim przedsiębiorcą żeglugowym, który po wejściu w życie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, w pierwotnym brzmieniu (tj. przed nowelizacją z 2012 r.), wybrał opodatkowanie dochodów tym podatkiem począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. Art. 10 ust. 1 ustawy o podatku tonażowym w pierwotnym brzmieniu (tj. przed nowelizacją z 2012 r.) przewidywał, że armator podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania wskazany w oświadczeniu, nie krótszy niż 5 lat podatkowych, przy czym zgodnie z art. 10 ust. 3 tej ustawy, opodatkowanie podatkiem tonażowym ulega przedłużeniu na kolejne 5 lat, chyba że armator, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego następującego po okresie opodatkowania, złoży organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku tonażowego pisemne oświadczenie o rezygnacji z tej formy opodatkowania.
Podatnik przedłużył okres opodatkowania podatkiem tonażowym na kolejne 5 lat i tym samym okres opodatkowania tym podatkiem w przypadku Podatnika skończy się 31 grudnia 2016 r.
Art. 10 ust. 1 ww. ustawy został w międzyczasie znowelizowany ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r., poz. 1540) ().
Z powyższego wynika, że Wnioskodawca, zgodnie z obowiązującą w 2007 r. ustawą o podatku tonażowym (Dz.U. z 2006 r., Nr 183, poz. 1353 ze zm., dalej: ustawa o podatku tonażowym w brzmieniu obowiązującym w 2007 r.), dokonał wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym w okresie, kiedy okres opodatkowania tym podatkiem wskazany w oświadczeniu nie mógł być krótszy niż 5 lat podatkowych. Następnie przedłużył okres opodatkowania podatkiem tonażowym na kolejne 5 lat i tym samym okres opodatkowania tym podatkiem w przypadku Wnioskodawcy skończy się 31 grudnia 2016 r.
Ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r., poz. 1540, dalej: ustawa zmieniająca z 2012 r.), art. 10 ust. 1 tej ustawy został znowelizowany i w obecnym brzmieniu przewiduje, że przedsiębiorca żeglugowy podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania 10 lat po złożeniu oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.
Zgodnie natomiast z powołanym przez Wnioskodawcę stanowiskiem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zawartym w piśmie z 17 maja 2016 r. nie ma () przeszkód do ponownego wyboru tej formy opodatkowania po okresie 10 lat zgodnie z art. 9 ustawy o podatku tonażowym, który wskazuje, że wybór opodatkowania podatkiem tonażowym następuje przez złożenie przez przedsiębiorcę żeglugowego stosownego oświadczenia.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku tonażowym, wybór opodatkowania tym podatkiem następuje przez złożenie przez przedsiębiorcę żeglugowego oświadczenia, według ustalonego wzoru, o wyborze takiego opodatkowania, zwanego dalej oświadczeniem, do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku tonażowego, którym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku dochodowego.
Podatnik podatku dochodowego, który zamierza wybrać opodatkowanie podatkiem tonażowym, jest obowiązany do złożenia oświadczenia w terminie do 20 stycznia pierwszego roku podatkowego okresu opodatkowania, a jeżeli przedsiębiorca żeglugowy rozpoczyna wykonywanie działalności, która może zostać opodatkowana tym podatkiem, w trakcie roku podatkowego do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności (art. 9 ust. 3 tej ustawy).
Ponadto, zgodnie z art. 13a ustawy o podatku tonażowym, wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym można dokonać w okresie obowiązywania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności podatku tonażowego z rynkiem wewnętrznym.
Jak wskazano w uzasadnieniu powołanej ustawy nowelizującej z dnia 7 grudnia 2012 r. () chociaż czas stosowania podatku tonażowego jako programu pomocowego w Polsce został przez Komisję Europejską ograniczony do 10 lat, to jednak zgodnie z Decyzją Komisji Europejskiej przedsiębiorca żeglugowy będzie mógł opodatkować się podatkiem tonażowym na pełne 10 lat, bez względu na to, kiedy złoży deklarację wyboru tej formy opodatkowania - pod warunkiem że złoży ją w okresie obowiązywania programu pomocowego. Oznacza to, że podatnika obowiązywał będzie dziesięcioletni reżim podatkowy zarówno wtedy, gdy złoży deklarację np. w pierwszym jak i w dziesiątym roku obowiązywania programu.
Mając zatem powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawca może ponownie dokonać wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym składając, przy zachowaniu wszelkich zasad, o których mowa w art. 9 ustawy o podatku tonażowym, oświadczenie do dnia 20 stycznia 2017 r., na okres kolejnych 10 lat, tj. do 31 grudnia 2026 r.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach