Interpretacja indywidualna z dnia 17.02.2009, sygn. IPPP2/443-1766/08-4/ASi, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat interpretacji
wniosek dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych w zakresie zmian adresów, pod którymi poszczególne struktury Urzędu wykonują zadania im przydzielone, jak również w zakresie otwierania i likwidacji rachunków bankowych wykorzystywanych wyłącznie do realizacji projektów współfinansowanych ze wskazanych środków.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008r. (data wpływu 28 listopada 2008r.), uzupełniony pismem z dnia 04 lutego 2009r. (data wpływu 09 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych w zakresie zmian adresów, pod którymi poszczególne struktury Urzędu wykonują zadania im przydzielone, jak również w zakresie otwierania i likwidacji rachunków bankowych wykorzystywanych wyłącznie do realizacji projektów współfinansowanych ze wskazanych środków jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 listopada 2008r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 04 lutego 2009r. (data wpływu 09 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych w zakresie zmian adresów, pod którymi poszczególne struktury Urzędu wykonują zadania im przydzielone, jak również w zakresie otwierania i likwidacji rachunków bankowych wykorzystywanych wyłącznie do realizacji projektów współfinansowanych ze wskazanych środków.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny
Wnioskodawca jest jednostką budżetową (jednostką nie posiadającą osobowości prawnej) wykonującą zadania własne Gminy Miasto Urząd Miasta jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Jednocześnie jako podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst. jedn. Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Realizacja zadań Gminy następuje poprzez działania odpowiednich, wyodrębnionych pod względem merytorycznym struktur organizacyjnych Urzędu, przede wszystkim Wydziałów, Biur, Samodzielnych Stanowisk Pracy. Z uwagi na bardzo szeroki zakres zadań wykonywanych przez Urząd niezbędna jest odpowiednio duża liczba pracowników wchodzących w skład wskazanych komórek organizacyjnych. Nie było możliwe aby wszystkie struktury były zlokalizowane pod jednym adresem. W związku z tym, szereg Wydziałów i Biur mieści się pod innymi adresami niż siedziba Urzędu. Z uwagi na kłopoty lokalowe dość często następuje zmiana dotychczasowych adresów poszczególnych komórek.
Ponadto Urząd Miasta realizuje szereg zadań współfinansowanych ze środków bezzwrotnych (unijnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, itp.), co wiąże się z koniecznością otwierania do poszczególnych projektów odrębnych rachunków bankowych. Po zakończeniu realizacji projektu rachunki te są likwidowane. Oprócz wskazanych rachunków istnieją również podstawowe rachunki bankowe wykorzystywane do bieżącej działalności Urzędu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w świetle art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst. jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) Urząd Miasta ma obowiązek dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych w zakresie zmian adresów pod którymi poszczególne struktury Urzędu wykonują zadania im przydzielone, jak również w zakresie otwierania i likwidacji rachunków bankowych wykorzystywanych wyłącznie do realizacji projektów współfinansowanych ze wskazanych środków...
Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U z 2004 r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.) ustawa określa zasady ewidencji podatników, płatników podatków, a także płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zasady i tryb nadawania numerów identyfikacji podatkowej oraz zasady posługiwania się tymi numerami. Listę podmiotów obowiązanych do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego określa art. 2 przedmiotowej ustawy. Na powyższej podstawie Urząd Miasta dokonał odpowiedniego zgłoszenia rejestracyjnego i otrzymał numer identyfikacji podatkowej. Analizując przepisy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników wskazać należy, iż ustawodawca dążył do pełnej ewidencji podmiotów, w celu kontroli wywiązywania się przez te podmioty z nałożonych obowiązków publicznoprawnych. Wskazać należy, że Urząd Miasta jest specyficznym podmiotem - jednostką budżetową nie prowadzącą jako takiej działalności gospodarczej, realizującą wyłącznie zadania w imieniu i na rzecz Gminy Miasto lub też Skarbu Państwa. Zadania powyższe są realizowane poprzez wspomniane komórki organizacyjne, które wchodzą w skład jednego podatnika i płatnika jakim jest Urząd Miasta. Komórki te są więc nierozerwalnie związane z jednostką budżetową a wyodrębnienie ich zostało spowodowane wyłącznie kryteriami merytorycznymi określonymi zadaniami publicznymi jakie dane komórki wykonują. Wskazać przy tym należy, iż żaden przepis ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników nie wskazuje na konieczność zgłaszania miejsc, w których mieszczą się np. wydziały, czy biura jednostki budżetowej. Konieczność zgłaszania miejsc działalności wynika nie z ustawy lecz wydanego na podstawie delegacji określonej w art. 5 ust. 5 przedmiotowej ustawy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2003 roku w sprawie wzoru zgłoszeń formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 202 poz. 1959 ze zm.). Zgodnie z częścią B formularza NIP-C zgłoszeniu aktualizacyjnemu podlegają miejsca prowadzenia działalności. Jak wskazano Urząd Miasta poprzez swoje komórki organizacyjne nie prowadzi działalności lecz wykonuje wyłącznie zadania wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst. jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Z uwagi na powyższe zdaniem Wnioskodawcy nie ma konieczności składania zgłoszenia aktualizacyjnego w zakresie zmiany adresu poszczególnych komórek organizacyjnych bowiem w dalszym ciągu są one częścią jednostki budżetowej, której siedziba nie ulega zmianie.
Również w zakresie zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-B dotyczących rachunków bankowych wykorzystywanych wyłącznie do celów realizacji projektów współfinansowanych ze wskazanych środków, zdaniem Urzędu nie zachodzi konieczność zgłaszania ich otwarcia i likwidacji. Nie są to bowiem rachunki wykorzystywane do działalności gospodarczej lecz wyłącznie do realizacji zadań publicznych mających na celu zaspokojenie potrzeb zbiorowych wspólnoty. Środki na nich gromadzone uzyskiwane są od określonych instytucji, nie zachodzi zatem niebezpieczeństwo, iż będą one pochodziły z nielegalnych źródeł.
Powyższe stanowisko nie jest więc sprzeczne z celem ustawodawcy wynikającym z ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, umożliwieniem upoważnionym organom, kontroli przepływu środków finansowych w celu przeciwdziałania obrotowi środkami pieniężnymi pochodzącymi z nielegalnych źródeł.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie