Interpretacja indywidualna z dnia 23.12.2008, sygn. ILPP1/443-917/08-5/BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu reprezentowanego przez pełnomocnika , przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu: 30 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu: 1 grudnia 2008 r.) o
udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia. Wniosek ten uzupełniono pismem z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu: 1 grudnia 2008 r.) w zakresie doprecyzowania własnego stanowiska w sprawie oraz o pełnomocnictwo.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Uniwersytet realizuje zadanie inwestycyjne pn. Centrum o wartości kosztorysowej 68.041 tys. zł.
Zadanie składa się z dwóch etapów:
- budowy Centrum kongresowo-dydaktycznego (dwie sale na 928 osób wraz z infrastrukturą, oddane do użytku 1 października 2007 r.),
- budowy Centrum biblioteczno-dydaktycznego wraz z salami wykładowymi (w trakcie realizacji).
Zadanie finansowane jest ze środków:
- dotacji Ministerstwa Zdrowia (do końca 2007 r. w kwocie: 29.134,9 tys. zł),
- dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (w kwocie: 2.106,3 tys. zł),
- Fundacji xxx (w kwocie: 89,4 tys. zł),
- środków własnych Uczelni (do końca 2007 r. w kwocie: 4.514,7 tys. zł),
- projektu na dofinansowanie części kongresowej w ramach ZPORR pn. "Budowa " na podstawie umowy () ramach Priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, zawartej 29 czerwca 2005 r. pomiędzy Wojewodą W, a Akademią, obecnie Uniwersytetem (w kwocie: 4.782,0 tys. zł).
Uczelnia jest podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada numer NIP oraz Regon.
Inwestycje realizował Zarząd Inwestycji Uniwersytetu przekazany Uczelni przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, Zarządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 17 grudnia 1984 r.
Zgodnie z Zarządzeniem nr () Rektora Akademii z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie Regulaminu Wewnętrznego Zarządu Inwestycji Akademii, Zarząd był wewnętrzną jednostką organizacyjną Akademii o charakterze usługowym, do którego obowiązków należało pełnienie funkcji inwestorskich, związanych z inwestycjami i remontami Akademii i szpitali klinicznych. Działalnością Zarządu kierował Dyrektor powołany przez Rektora. Dyrektor działał w imieniu i na rzecz Akademii na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora. Zarząd sporządzał sprawozdanie finansowe, które było łączone ze sprawozdaniem finansowym Uczelni.
Zarząd otrzymał numer identyfikacji Regon, PKD 8030C Szkolnictwo Wyższe i numer NIP. Zarząd nie uzyskiwał obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie sporządzał deklaracji VAT. Utrzymywał się ze środków Ministerstwa Zdrowia z tytułu nadzoru inwestorskiego. Po zakończeniu realizacji każdej inwestycji, przekazywał ją na stan majątku Uczelni dokumentem księgowym PT.
Płatności za faktury realizowane w ramach umowy o dofinansowanie ze środków unijnych dokonywane były bezpośrednio przez Uniwersytet.
Zarząd został zlikwidowany z dniem 31 maja 2008 r. Uchwałą nr ()8 Senatu Uniwersytetu z dnia 30 stycznia 2008 r. i Zarządzeniem Nr () Rektora Uniwersytetu z dnia 8 lutego 2008 r. W miejsce Zarządu Inwestycji utworzono Dział Inwestycji.
Po 1 października 2007 r. Uczelnia organizując zjazdy, konferencje, sympozja w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym pozyskuje przychody z tytułu wpłat od uczestników, sponsoringu, najmu powierzchni wystawienniczej za reklamę, środków z towarzystw medycznych na organizacje ww. spotkań. Znaczna część budowanego obiektu w tym biblioteka, sale wykładowe, sala Senatu służą wyłącznie działalności dydaktycznej, zwolnionej od podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy należy uznać, że zasadne było posiadanie przez Zarząd Inwestycji odrębnego numeru NIP...
Zdaniem Wnioskodawcy, Zarząd Inwestycji nie powinien posiadać odrębnego numeru NIP, ponieważ na podstawie Regulaminu Wewnętrznego był jednostką organizacyjną Akademii pełniącą funkcję inwestora zastępczego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).
Stosownie do ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).
Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem
posiadają one status podatników.
Podatnikami na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy obejmuje:
- wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy,
- czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. Natomiast zgodnie z art. 96 ust. 3, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i
potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako "podatnika VAT zwolnionego" (art. 96 ust. 4).
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pn. Centrum . Zadanie finansowane jest z dotacji Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji xxx, środków własnych Uczelni oraz z funduszy w ramach ZPORR pn. Budowa . Uczelnia jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Natomiast inwestycje realizował Zarząd Inwestycji Uniwersytetu przekazany Uczelni przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, Zarządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, będący wewnętrzną jednostką organizacyjną Akademii o charakterze usługowym, do którego obowiązków należało pełnienie funkcji inwestorskich, związanych z inwestycjami i remontami Akademii i
szpitali klinicznych. Zarząd ten otrzymał numer identyfikacji Regon oraz odrębny numer identyfikacji podatkowej NIP. Ponadto nie uzyskiwał obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie sporządzał deklaracji VAT. Utrzymywał się ze środków Ministerstwa Zdrowia z tytułu nadzoru inwestorskiego.
W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, iż Zarząd Inwestycji Akademii, będący jej wewnętrzną jednostką organizacyjną, nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z pełnieniem funkcji inwestorskich, związanych z inwestycjami i remontami Akademii i szpitali klinicznych nie podlegał obowiązkowi ewidencyjnemu na podstawie art. 2 ust. 1 cyt ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.
Tut. Organ uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe, pod warunkiem, że nie występują inne przesłanki do obowiązku uzyskania numeru identyfikacji podatkowej, o którym mowa w art. 2 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy.
W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej zasadności posiadania przez Zarząd Inwestycji odrębnego numeru NIP.
Rozstrzygnięcie dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego, zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr: ILPP1/443-917/08-4/BD z dnia 23 grudnia 2008 r. Natomiast postępowanie w zakresie obowiązku wystawiania not korygujących, tut. Organ umorzył postanowieniem nr ILPP1/443-917/08-6/BD z dnia 23 grudnia 2008 r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz.
1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Zasadność posiadania przez Zarząd Inwestycji numeru NIP