Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozp... - Interpretacja - IBPP3/443-501/08/PK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.10.2008, sygn. IBPP3/443-501/08/PK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2008r. (data wpływu 7 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2008r. (data wpływu 1 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, w zakresie obowiązku uzyskania numeru NIP dla zatrudnionych przez Wnioskodawcę osób z Ukrainy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 września 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, w zakresie obowiązku uzyskania numeru NIP dla zatrudnionych przez Wnioskodawcę osób z Ukrainy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, prowadzący wyłącznie działalność rolniczą, polegającą na produkcji pszenicy, rzepaku, drzewek owocowych, opłacający podatek w formie podatku rolnego, zatrudniał od września 2007 do grudnia 2007 pracowników z Ukrainy. Ww. osoby zagraniczne przyjechały na podstawie wizy, do pracy na okres do 3 miesięcy w okresie 6 miesięcy (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 sierpnia 2006r. § 2 pkt 27 (Dz. U. z 2006r., Nr 156, poz. 1116 z późniejszymi zmianami), zostały zameldowane oraz zatrudnione na podstawie umowy zlecenia.

Wnioskodawca zgłosił je do ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenia zdrowotnego oraz wypadkowego. Wnioskodawca uzyskał informację w US Wieliczka, że obowiązany jest zgłosić te osoby na druku NIP-3 w celu uzyskania dla nich Numeru Identyfikacji Podatkowej. Osoby te uzyskały numery NIP na terenie Polski. Wnioskodawca jako płatnik odprowadzał podatek od umów zleceń w terminie do 20. miesiąca następującego po zakończeniu umowy. Wnioskodawca złożył druk PIT 4R.

W roku 2008, Wnioskodawca zatrudnił znowu osoby z Ukrainy zgodnie z obowiązującymi przepisami i ponownie zwrócił się do US Wieliczka w celu nadania numerów NIP. Został odesłany do US Kraków Śródmieście, gdzie pracownik urzędu poinformowano go, że osoby z Ukrainy pracujące w Polsce do 6 miesięcy w okresie 12 miesięcy (przepisy Ministra Pracy i Polityki Społecznej) nie ubiegają się o numer NIP w Polsce, a jedynie pracodawca jest zobowiązany do przekazania informacji o osiągniętych dochodach tym osobom na druku IFT-1/IFT-1R.

Wnioskodawca wyjaśnia przy tym, że wskazany mu przez pracownika US Kraków Śródmieście sposób postępowania wydaje się Wnioskodawcy nieprawidłowy, jednakże postanowił zastosować się do niego do czasu uzyskania potwierdzenia własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie. Taki sposób postępowania Wnioskodawca uznał bowiem za podatkowo bezpieczny zarówno dla siebie, jak i dla zatrudnionych u niego obywateli Ukrainy. Nadto, udokumentowanie okoliczności, iż z tytułu uzyskiwanych w Polsce wynagrodzeń odprowadzane są w Polsce podatki, ułatwiało obywatelom Ukrainy przekroczenie granicy polsko - ukraińskiej.

Pismem z dnia 29 września 2008r., będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 15 września 2008r. znak: IBPB2/415-1222/08/BJ, IBPP3/443-501/IK Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny w następujący sposób:

Wśród obywateli Ukrainy zatrudnionych przez Wnioskodawcę w 2008r. są zarówno takie osoby, które zatrudniał w roku 2007 (okres zatrudnienia nie przekraczał 3 miesięcy), a także osoby, które po raz pierwszy podjęły pracę w Polsce w 2008 roku. Dla osób zatrudnionych w 2007 roku Wnioskodawca uzyskał numery NIP, zgodnie ze wskazówkami udzielonymi mu przez pracownika Urzędu Skarbowego w Wieliczce.

Natomiast dla osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę po raz pierwszy w 2008 roku, Wnioskodawca nie uzyskał numeru NIP. Taki sposób postępowania wskazała Wnioskodawcy pracownica Urzędu Skarbowego Kraków - Śródmieście, informując Wnioskodawcę, że pracownikom z Ukrainy nie trzeba nadawać numerów NIP, konieczne jest jedynie złożenie informacji o wysokości przychodów na drukach IFT-1/IFT-1R.

W umowach zlecenia zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a obywatelami Ukrainy nie została uregulowana kwestia odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Obywatele Ukrainy będą wykonywać, zgodnie z treścią umów zlecenia zawartych z Wnioskodawcą następujące czynności:

  • prace pielęgnacyjne przy roślinach,
  • prace porządkowe w gospodarstwie rolno - ogrodniczym,
  • prace przy wykopywaniu drzewek i przygotowywaniu roślin do sprzedaży, prowadzone w polu oraz w budynkach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku uzyskania numerów NIP dla zatrudnionych u niego Obywateli Ukrainy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Aby prawidłowo odpowiedzieć na zadane przez Wnioskodawcę pytanie konieczne jest uwzględnienie interpretacji indywidualnej jaką Wnioskodawca uzyskał od tutejszego organu znak IBPB2/415-1222/08/BJ z dnia 15 października 2008r. W ww. interpretacji stwierdzono, iż pracownicy z Ukrainy zatrudnieni przez Wnioskodawcę uzyskują przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Użyte w tym przepisie sformułowanie w szczególności oznacza, że przepis zawiera przykładowe wyliczenie przychodów zaliczonych do przychodów z innych źródeł. Tym samym do przychodów tych zalicza się przychody niezaliczone do pozostałych źródeł przychodów, w tym m.in. przychody osiągane przez osoby fizyczne z tytułu umów zleceń otrzymywanych od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Ponadto we wspomnianej interpretacji stwierdzono, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek ani sporządzania informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) z tytułu wypłacania przychodów z innych źródeł, jak również nie ciąży na nim obowiązek składania druków IFT-1/IFT-1R.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że zgodnie z art. 3 ust. 2a powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W związku z powyższym pracowników z Ukrainy zatrudnionych przez Wnioskodawcę należy uznać za podatników podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dochodów osiąganych na terytorium kraju.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. z 2004r. Dz. U. Nr 269, poz. 2681 ze. zm.), zwaną dalej ustawą o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o NIP podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:

  1. pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych zaliczek, lub
  2. dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot zaliczek, lub
  3. pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia

- dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.

Z wyżej przywołanych przepisów wynika, że zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Ponadto należy zauważyć, że podatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu (uzyskanie numeru NIP). W niektórych sytuacjach w imieniu tych podatników zgłoszenie o nadanie numeru NIP składają płatnicy (podmioty zatrudniające tych podatników) lecz odnosi się to wyłącznie do płatników którzy dokonują przynajmniej jednej z wymienionych czynności wymienionych w art. 8 ust. 1 ustawy o NIP. W sytuacji gdy nie zachodzi żadna z ww. okoliczności podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych są zobowiązani do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie NIP samodzielnie.

W analizowanej sprawie mamy do czynienia właśnie z sytuacją w której podatnicy będą zobowiązani do dokonania samodzielnego zgłoszenia indentyfikacyjnego gdyż jak wspomniano wcześniej Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zaliczek ani sporządzania informacji o wysokości przychodów dla zatrudnionych osób na podstawie umowy zlecenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w imieniu osób, z Ukrainy, zatrudnionych przez niego na podstawie umowy zlecenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach