Czy Uniwersytet powinien wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie numeru NIP, który będzie niezbędny do wykonywania funkcji płatnika podatku dochodoweg... - Interpretacja - ITPP1/443-241a/10/AT

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.04.2010, sygn. ITPP1/443-241a/10/AT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Uniwersytet powinien wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie numeru NIP, który będzie niezbędny do wykonywania funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, w części dotyczącej obowiązku złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, celem nadania Uniwersytetowi numeru identyfikacji podatkowej (NIP) jako płatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, celem nadania Uniwersytetowi numeru identyfikacji podatkowej (NIP) jako płatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych oraz określenia właściwego do przyjęcia tego zgłoszenia organu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Uniwersytet jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, ustanowioną dekretem z dniem 18 października 2009 r. Uniwersytet kieruje się w swojej działalności statutem, zatwierdzonym przez Arcybiskupa, z którego wynika, że Jednostka jest formą duszpasterstwa archidiecezji. Nazwa Uniwersytet jest symboliczna, zaś Uniwersytet nie podlega ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

Uniwersytet nie posiada numeru NIP, jednak, ze względu na plany zatrudnienia pracowników (na umowę o dzieło, zlecenie, bądź o pracę), zamierza wystąpić o nadanie tego numeru.

Uniwersytet nie będzie rozliczał się samodzielnie, ponieważ stanowi on część archidiecezji, co wynika ze statutu Uczelni i numeru REGON.

Źródło finansowania Uniwersytetu stanowią dobrowolne wpłaty, ofiary jego słuchaczy, zgodnie z jego statutem. Ofiary składane przez słuchaczy wydatkowane będą na cele działalności Uczelni i jej zadania popularyzowanie wiedzy religijnej w zakresie filozofii, teologii, nauk społecznych i historii kultury, Kościoła. Szczególnym zadaniem jest integrowanie środowiska osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych oraz wymiana doświadczeń życiowych w czasie spotkań, pielgrzymek. Działalność Uniwersytetu nie ma charakteru zarobkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uniwersytet powinien wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie numeru NIP, który będzie niezbędny do wykonywania funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nadanie numeru NIP jest stosowne ze względu na plany zatrudniania pracowników na umowy zlecenia, o dzieło, a jeśli zajdzie taka konieczność, to również o pracę.

W dniu 1 kwietnia 2010 r. uzupełniono zajęte w sprawie stanowisko, wskazując, iż Uniwersytet, pomimo faktu, że nie posiada osobowości prawnej i jest jedynie formą duszpasterstwa archidiecezji, może starać się o nadanie odrębnego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i nie zmieni to faktu, że jest on jednostką podległą archidiecezji, a jedynie ułatwi obu stronom sprawne funkcjonowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Przepisy ust. 1-4 oraz ust. 4a stosuje się odpowiednio do płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych, o czym stanowi art. 5 ust. 6 tej ustawy

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, niebędące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, które zatrudniają pracowników - dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie złożenia pierwszej, od dnia wejścia w życie ustawy, deklaracji dotyczącej zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Uniwersytet jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, ustanowioną dekretem Arcybiskupa, która, zgodnie z nadanym jej statutem zatwierdzonym przez Arcybiskupa, jest formą duszpasterstwa archidiecezji.

W tym miejscu, należy wskazać, iż zgodnie z rozstrzygnięciem tut. organu, zawartym w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2010 r. znak: ITPB3/423-782/09/DK, Uniwersytet, jako kościelna jednostka organizacyjna, która nie prowadzi działalności zarobkowej, nie ma m.in. obowiązku samodzielnego rozliczania się w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro Uniwersytet nosi się z zamiarem samodzielnego zatrudniania pracowników (w ramach umów o dzieło, zlecenia oraz o pracę), to tym samym, w świetle powołanego uprzednio art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, powinien wystąpić do urzędu skarbowego o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP), celem zgodnego z przepisami tej ustawy wykonywania funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, jako kościelna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zgodności, opisanych we wniosku czynności samodzielnego zatrudniania przez Uniwersytet pracowników, z przepisami powszechnie obowiązującego prawa innymi niż przepisy prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Referencje

ITPB3/423-782/09/DK, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy